Vg og bh bedre end mor? - Side 5 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 09-02-18, 21:00   #61
Seebach
Seebach har ikke brugt den nye funktion...
Fast inventar

Seebachs avatar

Tilmeldingsdato: 16/03-07
Geografisk placering: Helsingør
Tak givet gange: 2,224
Takket 3,050 gange i 1,090 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Seebach
Vg og bh bedre end mor?

Citat:
Oprindeligt skrevet af p1nille Vis indlæg
Lige præcis det at mange i Tyskland hjemmepasser mener jeg gør, at man ikke kan sammenligne det med at hjemmepasse i Danmark.

Det børene kommer til at mangle her, er jo den daglige kontakt til andre børn. Den vil uden problemer kunne dækkes et sted, hvor de fleste småbørnsmødre går hjemme med deres børn.

Hvis det at gå hen på den nærmeste legeplads kl. 11 hver dag betød, at børnene ville møde andre børn som de i forvejen kendte og havde en relation til, så ville det ikke være noget problem at hjemmepasse. Men sådan er det ikke i Danmark. Hvis man oven i købet kunne skiftes lidt til at holde øje med børnene i ny og næ, så de også lærte, at indrette sig efter beskeder fra andre voksne, så var den jo helt i vinkel.

Jeg mener ikke vil være nok for børnene at møde andre børn en eller to gange om ugen. Jeg mener der skal mere stabilitet til. Og det skal helts også være børn de kender i forvejen. Børn knytter tætte venskabsbånd ret tidligt.

Mine børn havde brug for andre børn før de blev 3. Men kunne nok godt have klaret sig rigtig fint med kun mig, til de var lidt over 2.

Som jeg skriver i #47 omhandler mit eksempel med Tyskland hvor meget kultur påvirker det ‘man’ gør i et samfund.
Jeg skriver ingen steder, at jeg mener vi bare allesammen bør gøre som tyskerne
Det ved jeg slet, slet ikke nok om deres praksis og konsekvenserne af den til.
Jeg nævnte det udelukkende for at påpege, at vi ikke skal ret langt væk for at opleve en kultur, der ser ganske anderledes på den tidlige institutionalisering af børn end den danske kultur gør.
Ulæste 09-02-18, 21:05   #62
p1nille
p1nille arbejder på fuld tryk (og lidt til)
Silkeslyngende didymor
Administrator

p1nilles avatar

Tilmeldingsdato: 28/01-07
Geografisk placering: Brøndby
Tak givet gange: 12,043
Takket 11,902 gange i 6,212 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Seebach Vis indlæg
Som jeg skriver i #47 omhandler mit eksempel med Tyskland hvor meget kultur påvirker det ‘man’ gør i et samfund.
Jeg nævnte det udelukkende for at påpege, at vi ikke skal ret langt væk for at opleve en kultur, der ser ganske anderledes på den tidlige institutionalisering af børn end den danske kultur gør.
I Norge har de så vidt jeg husker to års barsel, så der går de vel også hjemme i længere tid. Men der er det vist delt barsel, så måske moderen kun er hjemme det ene år og faderen det andet, jeg husker det ikke.

Min pointe er vist bare, at det typisk er lettest at opfylde børnenes behov, hvis man gør som alle de andre. I hvert fald for de lidt større børn. De små kan jo sagtens klare sig med kun at se mor . (til de er et sted mellem 2 og 3)
Ulæste 09-02-18, 21:35   #63
Tøsemor
Tøsemor er flad.
S1Y (N(g)) = L

Forhandler

Administrator

Tøsemors avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-06
Geografisk placering: Sverige, sydøst for Malmö
Tak givet gange: 1,415
Takket 8,418 gange i 3,899 indlæg
iTrader: 19 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Seebach Vis indlæg
Man kan også kigge på Sverige, hvis man vil finde en anden måde at gøre tingene på.

Her er det næsten ikke til at få passet børn under et år og hvis en eller begge forældre er hjemme uanset om det er på grund af fridag, ferie eller barsel, så må børnene stortset heller ikke kommer i institution, medmindre der er specielle pædagogiske hensyn. For førskolebørn betyder det, at man kan komme i børnehave op til 15 timer om ugen de sidste 2 år inden skolestart, men ellers så har børn bedst af at være hjemme med deres familie er argumentet. Det er så også med til at holde prisen for pasning på et noget lavere niveau end i Danmark.

Silke- og hørringslynger, silkevikler og vikletaier i silke og hør og så lige lidt pettiskirts til store og små.
Tøsemor er offline   Besvar med citat
The Following 9 Users Say Thank You to Tøsemor For This Useful Post:
abild (10-02-18), EjaLM (10-02-18), Hjemmemor (11-02-18), Maki (10-02-18), Omor (09-02-18), Rosiebaby (11-02-18), sarabambara (10-02-18), Seebach (10-02-18), Sienna (10-02-18)
Ulæste 10-02-18, 12:12   #64
viktorsmor
viktorsmor !
Shhhhh........ jeg skriver

viktorsmors avatar

Tilmeldingsdato: 29/04-08
Tak givet gange: 432
Takket 1,312 gange i 544 indlæg
iTrader: 11 / 100%
Citat:
Som jeg husker det fra dem jeg talte med mens Kaj var i England. Så er det også normalt at hjemmepasse der. De gik dog i legestuer som f.eks. blev arrangeret af kirkerne . Man meldte sig vist ind og så kom man når de mødtes. Flere af dem jeg talte med kom i legestuer flere forskellige steder (gerne sammen med de andre akademikers koner så de kendte de andre børn og mødre).
Det samme findes i Tyskland. Der mødes mødrene i legestuer flere gang om ugen. I hvert fald de hjemmegående mødre, som jeg har kendskab til
viktorsmor er offline   Besvar med citat
Ulæste 11-02-18, 12:35   #65
Saxifraga
Saxifraga træt og glad
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Saxifragas avatar

Tilmeldingsdato: 08/06-12
Geografisk placering: Longyearbyen, Svalbard
Tak givet gange: 5,603
Takket 4,396 gange i 1,563 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
I Norge har de så vidt jeg husker to års barsel, så der går de vel også hjemme i længere tid. Men der er det vist delt barsel, så måske moderen kun er hjemme det ene år og faderen det andet, jeg husker det ikke.

Min pointe er vist bare, at det typisk er lettest at opfylde børnenes behov, hvis man gør som alle de andre. I hvert fald for de lidt større børn. De små kan jo sagtens klare sig med kun at se mor . (til de er et sted mellem 2 og 3)

Barslen i Norge er ca et år. Lidt mere, hvis man strækker den med nedsat løn og ferie. Og nogle steder er der kun institutionsoptag på bestemte datoer, så man kan være nødt til at strække den, lidt afhængigt af hvornår barnet er født. Vores startede som 16 måneder, 15 måneder og 14 måneder gamle. Det var meget almindeligt. Meget få starter før de er et år.

(Og jeg ved det er lidt ved siden af trådens formål. Bare lige en opklarende kommentar). Jeg tror de har længere barsel i Sverige.
Otilie (11-02-18), p1nille (11-02-18), sarabambara (11-02-18)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande