neuropsykolog - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 08-12-17, 10:46   #1
babyflunk
babyflunk ER beboer på Christiansø :-)
Overvejer forandring

Forhandler

babyflunks avatar

Tilmeldingsdato: 14/06-06
Geografisk placering: Christiansø
Tak givet gange: 3,618
Takket 5,579 gange i 2,429 indlæg
iTrader: 18 / 100%
neuropsykolog

Jeg har gennem noget tid gået og overvejet om jeg skal have undersøgt, om min hjerne har taget skade af min langvarige stress. Har hørt at en neuropsykolog kan undersøge det med div. test.
Jeg kan bare ikke finde ud af med mig selv, om det er en fordel eller en ulempe. Fordelen er at jeg får en afklaring. Ulempen er at hvad skal jeg bruge det til? Vil det bare blive en "sovepude"
Jeg har en drøm om at læse videre på et tidspunkt, men som min hjerne har det nu og har haft det længe, så tror jeg ikke jeg er i stand til det. Og det er frustrerende. Men hvis jeg får afklaring, vil det give mig mulighed for at acceptere tingenes tilstand. Og det vil måske give lidt ro i hovedet. Men måske vil det også blive endnu mere frustration at det er blevet så slemt.
Jeg er virkelig i 7 sind og har brug for nogle input og andre vinkler til at se det hele mere rationelt
babyflunk er offline   Besvar med citat
Ulæste 08-12-17, 11:30   #2
Vardemor
Vardemor Nu mor til to!
Guldslyngel

Vardemors avatar

Tilmeldingsdato: 16/08-13
Geografisk placering: 6800
Tak givet gange: 1,997
Takket 736 gange i 312 indlæg
iTrader: 0 / 0%
For mig at se er der fordele og ulemper: du kan få afklaret dit funktionsniveau, men du skal overveje hvad du skal bruge det til? Det er helt normalt at man kan have langvarige kognitive mén af stress, især hvis stress har været overhørt meget længe. Men hjernen er plastisk, altså foranderlig, så det er ikke ensbetydende med at den er smadret for altid. Så ved testning er der risiko for, at du kommer til at tænke svaret som endegyldigt, hvilket det langt fra behøver at være.
babyflunk (11-12-17), KatarinaD (08-12-17), Sienna (08-12-17)
Ulæste 08-12-17, 15:30   #3
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,086
Takket 10,106 gange i 4,425 indlæg
Vil en evt dårlig test åbne op for ekstra støttenuligheder i fb med nyt studie?

(Mit indtryk er at det ikke vil, men jeg tænker det er værd at undersøge)
BoletteMarie er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til BoletteMarie for dette brugbare indlæg:
babyflunk (11-12-17)
Ulæste 08-12-17, 15:36   #4
Tøsemor
Tøsemor eksperimenterer og skriver speciale.
S1Y (N(g)) = L

Forhandler

Administrator

Tøsemors avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-06
Geografisk placering: Sverige, sydøst for Malmö
Tak givet gange: 1,420
Takket 8,436 gange i 3,885 indlæg
iTrader: 19 / 100%
Hvis en udredning af status for færdigheder og evner lige nu og her kombineres med værktøjer til at udnytte sine styrker for at komme udenom sine svagheder, eller at finde ud af hvilke hjælpemidler man kan have gavn af (computerprogrammer, at læse på nedsat tid mm.), så kan det være en stor hjælp i forhold til uddannelse. Men samtidig skal man passe på ikke at komme til at fokusere på de ting der giver problemer.

Silke- og hørringslynger, silkevikler og vikletaier i silke og hør og så lige lidt pettiskirts til store og små.
Tøsemor er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Tøsemor For This Useful Post:
babyflunk (11-12-17), CharlotteQvist (09-12-17)
Ulæste 08-12-17, 16:17   #5
Hallett
Hallett har ikke brugt den nye funktion...
Sølvslyngel

Halletts avatar

Tilmeldingsdato: 06/08-16
Tak givet gange: 55
Takket 396 gange i 205 indlæg
Jeg tror jeg ville overveje hvilken type information de tests kan give, og hvor præcise sådanne tests er, altså hvor valide er resultaterne.

Og så ville jeg også overveje hvad resultatet kan bruges til. Kan du bruge det til en form for genoptræning fx.
Og behøver du i virkeligheden vide om fin hjerne konkret har taget skade af stressen, eller kunne du lige så godt begynde på noget (genop)træning bare på baggrund af de problemer du oplever. Vil det være lige så godt

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hallett er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Hallett for dette brugbare indlæg:
babyflunk (11-12-17)
Ulæste 08-12-17, 16:20   #6
Laden
Laden Hmm der er lang vej hjem, jeg har knap så gode ben, men vilje og jeg tror på det.
Shhhhh........ jeg skriver

Ladens avatar

Tilmeldingsdato: 15/06-13
Tak givet gange: 585
Takket 1,775 gange i 755 indlæg
Det syntes jeg bestemt du skal, for med vished og en fysioterapeut der benytter hjernebaseret fysioterapi kan du få genoptrænet de funktioner der er blevet skaden. Hjerne er plastisk og kan genoptrænes som resten af kroppen. Den overbevisning om at skader i hjerne er for evigt er forlængst modbevist videnskabeligt.
Følgende brugere siger tak til Laden for dette brugbare indlæg:
babyflunk (11-12-17)
Ulæste 08-12-17, 19:49   #7
mai81
mai81 Har lidt travlt i det der IRL
Mit IRL er skiftet ud med en URL

mai81s avatar

Tilmeldingsdato: 26/11-10
Tak givet gange: 6,167
Takket 3,952 gange i 2,029 indlæg
Det er ikke sikkert du får noget ud af det. En neuropsykologisk undersøgelse siger noget om din funktion i et skærmet, roligt og standardiseret set-up. Men de rammer vi har til arbejde, er jo sjældent uden afbrydelse eller helt roligt. Mange i det lettere ende af spektret præstere under de rammer inden for det normale, men fungere langt dårligere under normale (mere urolige) arbejdsbetingelser. Men når en neuropsykolog tester et domæne af gangen og sammenligner med et normalmateriale er testene nødt til at være udført under bestemte betingelser. Så det er et forbehold ved en neuropsykologisk undersøgelse.

Hvad kan du så få ud af det? Hm hvis neuropsykologen finder at du er dårligt fungerende på bestemte områder (kaldet domæner) vil hun formentlig primært kunne rådgive dig om forskellige kompensatoriske strategier og måske rådgive om træning. Dog arbejder de fleste neuropsykologer på hjerneskadeområdet og rådgiver ud fra det. Jeg er ikke sikker på at en hjerneskadet hjerne og en stressramt hjerne skal trænes på samme måde
En hjerneskade vil jo typisk efter lade en rask hjernehalvdel eller være mere lokaliseret, mens man må formode at stress påvirker hele hjernen og dermed er der færre raske områder som hjernen kan danne nye netværk med.

Sidst redigeret af mai81; 08-12-17 kl. 19:58
mai81 er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til mai81 for dette brugbare indlæg:
babyflunk (11-12-17)
Ulæste 08-12-17, 20:40   #8
Quinnie
Quinnie Mere yngel end slyngel...
afro-(sl)yngel

Quinnies avatar

Tilmeldingsdato: 14/04-07
Geografisk placering: Bramming
Tak givet gange: 1,760
Takket 3,484 gange i 1,001 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Tror heller ikke det er nemt at få en henvising.

Sidst redigeret af Quinnie; 08-12-17 kl. 21:53
Quinnie er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Quinnie for dette brugbare indlæg:
babyflunk (11-12-17)
Ulæste 11-12-17, 13:49   #9
babyflunk
babyflunk ER beboer på Christiansø :-)
Overvejer forandring

Forhandler

babyflunks avatar

Tilmeldingsdato: 14/06-06
Geografisk placering: Christiansø
Tak givet gange: 3,618
Takket 5,579 gange i 2,429 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Vardemor Vis indlæg
For mig at se er der fordele og ulemper: du kan få afklaret dit funktionsniveau, men du skal overveje hvad du skal bruge det til? Det er helt normalt at man kan have langvarige kognitive mén af stress, især hvis stress har været overhørt meget længe. Men hjernen er plastisk, altså foranderlig, så det er ikke ensbetydende med at den er smadret for altid. Så ved testning er der risiko for, at du kommer til at tænke svaret som endegyldigt, hvilket det langt fra behøver at være.
Ja langvarig har min stress været, men ikke overhørt. Nogle gange er det bare svært at gøre noget ved det, og man er nød til at fortsætte, selvom det havde været smartere at tage en pause. Man kan ikke så nemt blive sygemeldt fra familien. Men de flytter vel hjemmefra på et tidspunkt

Citat:
Oprindeligt skrevet af BoletteMarie Vis indlæg
Vil en evt dårlig test åbne op for ekstra støttenuligheder i fb med nyt studie?

(Mit indtryk er at det ikke vil, men jeg tænker det er værd at undersøge)
Jeg tror ikke jeg tør gå i gang med et decideret studie, får der er ret meget mere ro på, Men for at komme ind på det jeg gerne vil, skal jeg have opgraderet min hf med et par fag. Og det havde jeg tænkt på allerede fra sommer - efter at have erkendt at det ikke kan lade sig gøre med 3 børn hjemme. Men jeg er bange for at det vil blive et nederlag, hvis jeg starter op og ikke er i stand til at tilegne mig ny viden. Jeg skal på røgdykkerkursus til efteråret, og der er jeg også lidt nervøs for, hvordan det kommer til at gå. Men det er trods alt kun 4 uger.

Citat:
Oprindeligt skrevet af Hallett Vis indlæg
Jeg tror jeg ville overveje hvilken type information de tests kan give, og hvor præcise sådanne tests er, altså hvor valide er resultaterne.

Og så ville jeg også overveje hvad resultatet kan bruges til. Kan du bruge det til en form for genoptræning fx.
Og behøver du i virkeligheden vide om fin hjerne konkret har taget skade af stressen, eller kunne du lige så godt begynde på noget (genop)træning bare på baggrund af de problemer du oplever. Vil det være lige så godt

Sent from my iPhone using Tapatalk
Det jeg først og fremmest vil bruge testen til er afklaring. Det er ret frustrerende at gå rundt og glemme alting. Og så er der den der lille nervøsitet for at der rent faktisk er sket skader på hjernen. Og hvis det er sådan det er, så kan jeg arbejde mere målrettet og måske få nogle fif fra nogen der ved noget om det.

Citat:
Oprindeligt skrevet af Laden Vis indlæg
Det syntes jeg bestemt du skal, for med vished og en fysioterapeut der benytter hjernebaseret fysioterapi kan du få genoptrænet de funktioner der er blevet skaden. Hjerne er plastisk og kan genoptrænes som resten af kroppen. Den overbevisning om at skader i hjerne er for evigt er forlængst modbevist videnskabeligt.
Det vidste jeg slet ikke at man kunne. Men fedt at den mulighed er der.

Citat:
Oprindeligt skrevet af Quinnie Vis indlæg
Tror heller ikke det er nemt at få en henvising.
Det kan da godt være Så langt har jeg ikke lige tænkt.
babyflunk er offline   Besvar med citat
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande