Pasta med kødsovs - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Gør det selv - eller gør det sammen med andre > Mad > Snak om mad
Glemt adgangskode? Tilmeld

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 07-08-19, 08:14   #1
slyngelise
slyngelise har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

No Avatar

Tilmeldingsdato: 04/04-07
Tak givet gange: 1,083
Takket 871 gange i 517 indlæg
iTrader: 17 / 100%
Pasta med kødsovs

Er der nogen der vil dele deres opskrift på pasta med kødsovs? Mine børn vil ikke spise det jeg laver. Det skal være uden for mange grøntsager
Ulæste 07-08-19, 09:04   #2
Sienna
Sienna tror på foråret
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 34,915
Takket 20,968 gange i 10,610 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Tjah jeg kværner /fint river grøntsagerne og der er ingen af de kræsne unger på job der brokker sig.

400 gram hakket okse kød brunes sammen med 1 skiv bacon finthakket (bacon ikke livsnødvendigt men dejligt)
fintsnittet/revet ;
1 læg, 2 fed hvidløg 1 stor gulerod -lidt bladselleri eller knoldselleri
tilsættes og de bruner med.
1spk oregano, evt lidt timian.
2 ds tomater og lidt vand så det dækker
og evt en boullion terning
Valgfrit - et lille glas vin- alkohol koger væk men det giver en dyb smag som mindre børn ikke altid er glade for - men det er jo meget tradionelt og mine smagsløg er glade for det.

og så det vigtige -kog længe - mindst 40-50 min mens man rører i det - det skal koge ind og være ret tykt imo.
Smag til med peber og salt.
slyngelise (09-08-19)
Ulæste 07-08-19, 09:42   #3
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,216
Takket 26,693 gange i 8,622 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Den kødsovs jeg lærte hjemme:

1-2 løg og et par fed hvidløg begge dele finthakket, brunes i smør.
1 pk hakket okse kommes i og brunes.
2 ds hakkede/flåede tomater, 1 ds tomatpuré, en stor sjat vand og en bouilonterning kommes i. Plus salt, peber og oregano.
Koges et stykke tid - så lang tid man lige har, så kommer an på i hvor god tid man kom i gang Suppler evt. med mere vand hvis det er ved at koge tørt.

Nu kan jeg godt lide at supplere med f.eks. 1 lille ds majs, fintreven gulerod, en håndfuld røde linser (hældes bare i og koger med, de splatter helt ud og kan ikke mærkes i den færdige ret). Ungerne elsker hvis der er cocktailpølser i - husk først at tilsætte til allersidst, ellers sprækker de.
Ulæste 07-08-19, 11:40   #4
Rullemusen
Rullemusen Elsker sol og sommer
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,727
Takket 7,476 gange i 3,700 indlæg
Jeg er gået over til at hakke enten champignon eller portobello svampe i en foodprocessor og så stege det sammen med kødet.
Selv mine unger der HADER at tygge i champignon har accepteret dette og siger det giver god smag

Ellers som andre siger - ting skal finthakkes for at man ikke ser det - og det er der champignon er gode - for farvemæssigt ses de ikke.
Blomkål kan også bruges - man skal bare passe på at man ikke bruger for meget - for så bliver smagen for overvældende.
Og så fint hakket løg
Som krydderi bruger jeg ofte: Basilikum, esdragon og oregano, salt peber og måske lidt cayenne peber Og så kommer jeg gerne lidt kalveboullion i også (det kan dog også "erstattes" med at svitse lidt bacon i stedet).

Jeg bruger altid tomat passata - min mindste hader tomatstykker. En lille smule sukker og måske en Tomat pure
Ulæste 07-08-19, 13:10   #5
Hjemmemor
Hjemmemor er nu doula <3
Jeg betaler husleje her!

Hjemmemors avatar

Tilmeldingsdato: 26/01-08
Geografisk placering: Klitmøller, Thy
Tak givet gange: 5,865
Takket 3,570 gange i 1,979 indlæg
iTrader: 63 / 100%
https://plantepusherne.dk/koedfrisovs-uden-soja/ Godt nok kødsovs uden kød, men den smager dejligt
Jeg putter gulerod og løg i, men ingen selleri, da børnene ikke kan lide det og synes det smager igennem.
Jeg putter en lille smule kakao i også, det giver en god smag
Ulæste 07-08-19, 14:20   #6
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 9,118
Takket 13,579 gange i 5,597 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Den mine børn allerbedst kan lide, er den hvor jeg springer over hvor gærdet er lavest og kun steger kød og hælder et glas änglamark tomatsovs med purrerede tomater over.

Men ellers jo mindre stykker jo bedre.

Hvis jeg insisterer på lidt mere lødighed, så hakker jeg først et løg meget fint i minihakkeren, og så et par gulerødder og en squash ditto. Steger først løg-snask og så resten og hælder så en flaske purrede tomater på. Smages til med salt, peber, oregano, oksefond eller boullionterning og evt en sjat worchestersovs og ketchup. Og ja, lader det koge - gerne en halv time eller mere, på lavt blus, under låg.

Min mand laver altid sovs med maaaaange grøntsager i relativt store tern, og ungerne gider der ikke.

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)

Sidst redigeret af MarenKi; 07-08-19 kl. 14:32
MarenKi er offline   Besvar med citat
Ulæste 07-08-19, 16:56   #7
Jibbe
Jibbe Nyder påsken
Shhhhh........ jeg skriver

Jibbes avatar

Tilmeldingsdato: 14/05-11
Geografisk placering: Søften
Tak givet gange: 349
Takket 960 gange i 421 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Mine børn er ikke så kræsne men det er noget med konsistensen på kogte grønsager. Så jeg tager alle vores grønsager, det er løg, hvidløg, gulerødder, squash, , champignoner, broccoli hvis vi har, altså alt der kan koges og blendes. Jeg steger det af, smider en eller 2 dåser hakkede tomater oveni og koger det hele så mørt det kan blendes. derefter steger jeg kødet og tilsætter den blendede tomatsauce og krydderier osv. Der plejer st være tomatsauce til overs, det fryser jeg til en anden gang eller til pizza eller lign.
Ulæste 22-08-19, 21:20   #8
Mamafant
Mamafant lærer om livet
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Mamafants avatar

Tilmeldingsdato: 05/07-07
Geografisk placering: Rønnede
Tak givet gange: 1,451
Takket 2,815 gange i 1,449 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Oprindeligt skrevet af liv Vis indlæg
Den kødsovs jeg lærte hjemme:

1-2 løg og et par fed hvidløg begge dele finthakket, brunes i smør.

1 pk hakket okse kommes i og brunes.

2 ds hakkede/flåede tomater, 1 ds tomatpuré, en stor sjat vand og en bouilonterning kommes i. Plus salt, peber og oregano.

Koges et stykke tid - så lang tid man lige har, så kommer an på i hvor god tid man kom i gang Suppler evt. med mere vand hvis det er ved at koge tørt.

Nu kan jeg godt lide at supplere med f.eks. 1 lille ds majs, fintreven gulerod, en håndfuld røde linser (hældes bare i og koger med, de splatter helt ud og kan ikke mærkes i den færdige ret). Ungerne elsker hvis der er cocktailpølser i - husk først at tilsætte til allersidst, ellers sprækker de.
Samme opskrift bruger jeg cirka. Jeg blender bare de flåede/hakkede tomater... Har ret hysse Kids.

Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk

Mor til S fra juni 2007 og S fra juni 2010
Mamafant er offline   Besvar med citat
Ulæste 23-08-19, 09:49   #9
Oliviasmor
Oliviasmor Leder efter min rygrad
Sukkerslyngel

Oliviasmors avatar

Tilmeldingsdato: 28/06-07
Geografisk placering: Roskilde
Tak givet gange: 7,799
Takket 6,585 gange i 3,508 indlæg
iTrader: 11 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Hjemmemor Vis indlæg
https://plantepusherne.dk/koedfrisovs-uden-soja/ Godt nok kødsovs uden kød, men den smager dejligt
Jeg putter gulerod og løg i, men ingen selleri, da børnene ikke kan lide det og synes det smager igennem.
Jeg putter en lille smule kakao i også, det giver en god smag
Den er nemlig god. Jeg laver den med selleri. Mine unger kan ikke smage det, når det er i små stykker

Hvis den skal være med kød, skærer jeg løg og hvidløg i små stykker og svitser det med hakket okse. Derefter en revet squash og tomatpassata. Oregano, basilikum, salt og peber.
Ulæste 23-08-19, 19:25   #10
MarieKa
MarieKa har ikke brugt den nye funktion...
Papirslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 11/08-19
Geografisk placering: Aarhus
Tak givet gange: 0
Takket 7 gange i 3 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Min søn er super kræsen. Og jeg synes selv at jeg er eet god i et køkken, men han er ikke vild med den version jeg laver. Så jeg har prøvet en ny med stor succes?? den er måske mere hjemmebragt end hjemmelavet, men de gode nemme løsninger tæller også ikke? ??
Spaghetti (den helt billige)
400g hakket oksekød
3 dl Dolmio Bolognese pasta sauce

Og voila ??????
MarieKa er offline   Besvar med citat
Ulæste 24-08-19, 07:54   #11
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 8,374
Takket 7,429 gange i 3,414 indlæg
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Bedstemors retroudgave: et pund hk okse, er lille løg i små tern, en dåse tomatpure samt salt og pebet. Skal der spares på kødet så en dåse hk tomat evt jævnes med lidt maizena. Det er verdens bedste kødsvs ifølge mine unger.
Nr 2 er mors vegetarkødsovs. Løg, champignon, gulerødder, et par dåser hk tomat og evt andre rester fra grøntsagsskuffen samt gerne en god slat rødvin. Krydderes med lidt chili, paprika, basililum eller oregano. Koges 15-30 min til grøntsagerne er møre, blendes til en homogen masse og simre evt videre. Pas på den stødkoger nemt. Kan også bruges som basis for kødboller i tomatsovs, som er et stort hit. Det er en måde at strække kødet, man kan nemt sige max 2 kødboller. Jeg skal lige eksperimentere med at brune kødet separat og hældr i blendet tomatsovs.
Jeg har selv et ret anstrengt forhold til vandet kødsovs, hvor man skal foretage en arkæologisk udgravning for at finde kødet, fordi der er for mange klumper af udkogte grøntsager uden smag.
Vanadia er offline   Besvar med citat
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande