Hvordan fordeler I ansvar for børnene? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 24-08-19, 12:11   #1
IreneSidsel
IreneSidsel Mor til tre <3
Shhhhh........ jeg skriver

IreneSidsels avatar

Tilmeldingsdato: 30/09-13
Geografisk placering: Farum
Tak givet gange: 3,128
Takket 2,335 gange i 598 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Hvordan fordeler I ansvar for børnene?

Det her er måske et lidt mærkeligt spørgsmål, men ikke desto mindre er punkt vi er meget uenige om herhjemme.
Min mand arbejder virkelig mange timer hver uge (70+), det er noget vi lige i denne periode er enige om, er nødvendigt. Derfor har jeg størstedelen af ansvaret for ungerne. Jeg arbejder fuldtid og lægger i perioder meget mere end de 37 timer... Til gengæld er mit arbejde rimeligt fleksibelt, så jeg kan gå lidt tidligt og så bare arbejde om aftenen.
Så de praktiske ting: aflevering, hentning, indkøb, madpakker, aftensmad osv. Står jeg næsten altid alene med. Og det er jo fordi han simpelthen ikke fysisk er til stede og sådan er det.
MEN så er der alt det andet: legeaftaler, fødselsdage, beskeder fra diverse institutions platforme, tandlæge, vaccination, fritidsaktiviteter, hvornår vi behøver barnepige, familie fødselsdage og jeg kunne blive ved... Altså I ved - også sådan noget med at sørge for at de har Vinter jakker, støvler osv. Måske i virkeligheden overblikket over en hel familie, med tre ret små børn og logistikken - den del står jeg også alene med... Han synes ikke han har tid til at sætte sig ind i det. Jeg synes det er ansvarsløst og forstår slet ikke, at man ikke vil tage del i den del af at være en familie.

Så hvad gør I der fungerer hjemme ved jer? Og hvad er rimeligt?

Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Gammelmor (24-08-19), jumbojette (27-08-19), Salling (24-08-19)
Ulæste 24-08-19, 12:14   #2
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,455
Takket 16,194 gange i 5,854 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Jeg er også familiens planlægger. Kun en gang hver 3. Måned bliver jeg træt af det for jeg er også glad for kontrollen. Hvis jeg slap den ville han også gøre mere. Til gengæld følger han alt det der er i planlægningen og som skal gøres.

Da jeg var i Skotland, styrede han det hele selv. Uden problemer. Så det er ligeså meget fordi jeg gør det, at han ikke gør.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 24-08-19, 12:15   #3
Crizzie
Crizzie En meget træt mor pt
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Crizzies avatar

Tilmeldingsdato: 14/07-08
Tak givet gange: 294
Takket 2,900 gange i 1,709 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Hvad der er rimeligt, tja, det kan kun i vel definere
Herhjemme arbejder hr mand også 70+ timer og jeg har alt ansvaret for alt. Jeg arbejder 34 timer og holder det der, men vil gerne lidt længere ned når det bliver muligt vi er enige om at det er langt nemmere at jeg har teten og udstikker ordre når jeg har brug for noget fra ham. Det bliver simpelthen for kludret for mig når han skal ind over og vi så skal bruge tid på det de få timer vi har sammen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 24-08-19, 12:16   #4
Rikke
Rikke runs - on coffee and in the forrest
Sling-chick

Rikkes avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-06
Geografisk placering: N 55° 46' 19.449" E 12° 30' 23.515"
Tak givet gange: 5,415
Takket 11,531 gange i 4,203 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Send en besked via MSN til Rikke

Jeg var jo alene med 2 børn, da min mand flyttede ind og vi fik 2 sammen. Så jeg var jo allerede i træning med, at det var mig, der stod for overblikket. Han læser da Intra mm. men hvem, der mangler hvad tøj - det er nok mig.
Ulæste 24-08-19, 12:57   #5
Stormy-mor
Stormy-mor tre skridt bagud ..
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Stormy-mors avatar

Tilmeldingsdato: 15/03-09
Geografisk placering: Kolding
Tak givet gange: 1,998
Takket 1,293 gange i 820 indlæg
iTrader: 13 / 100%
Sådan var det også hos os. Jeg gik kold i det og vi blev skilt. Nu står jeg stadig men overblikket med læge, skolehjemsamtaler, planlægning af konf og alt det der hører med. Nu kan jeg dog heldigvis nøjes med st sende en SMS :-)
Ulæste 24-08-19, 13:08   #6
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,496
Takket 10,921 gange i 4,790 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Jeg har mest overblik, min mand har noget overblik, og så er der de gange det kikser
Helt ærligt, hvis han vitterligt ligger 70+ timer om ugen på arbejdet, så kan jeg godt forstå han ikke har styr på vinterstøvler og vaccinationer, det er formentligt heller ikke ham som tager fri for at følge dem til lægen eller køber tøj alligevel?
Altså over ti timer om dagen, alle ugens dage. Det er ret meget jo.

Hvad vi gør herhjemme Først og fremmest arbejder vi nok samlet set noget mindre. Min mand er feks lige gået på deltid (som gymnasielærer, så det betyder at han er nede omkring 37 timer/ugen) og pt er jeg arbejdsløs....
Ellers tager vi den meget ad hoc og taler sammen om hvem der gør hvad.
BoletteMarie er offline   Besvar med citat
Ulæste 24-08-19, 13:09   #7
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 8,367
Takket 7,426 gange i 3,412 indlæg
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Det handler om forventningsafstemning allerede mens børnene er virkelig små, at man er enige om opgaverne og f.eks. prioriteringen af disse. Der er ikke "one size fits all".
Jeg oplever koldt og kynisk to scenarier i ægteskaber, hvor den ene arbejder rigtig meget.
1) Ægtefællen sætter job på vågeblus mens ungerne er små, passer alt det praktiske og når yngste barn starte i skole skruer de op igen. Stereotypen er læge/sygeplejerskeparret, hvor SP arbejder på nedsat tid og tager "skæve" vagter for at kunne have en nem hverdag Alternativt arbejder partner fuld tid, man ansætter en au pair, køber sig fra nemme løsninger og/eller har bedsteforældre, der tager et stort slæb. Vilkårene er en fælles aftale. Det er projekplanlægning på højt niveau med tydelige allokering af opgaver, hvor begge bidrager men i forskelligt omfang efter aftale. Hårdtarbejdende ægtefælle har specifikke pligter som at tage barn 2 til svømning, barn 1 til fodbold, slår græs, tager sin andel af barns sygedag og lægebesøg osv... f.eks. indretter arbejdstid, så vedkommende stort set altid kan hente/aflevere et par gange om ugen.
2) Det ender med en skilmisse cirka når yngste barn starter i børnehave eftersom den "hjemmegående" bliver p*ssetræt af at være gift med et uansvarligt barn eller hårdtarbejdende ægtefælle pludselig får behov for at realisere sig selv/finder ny partner på arbejde. Når vedkommende får børneflok nr 2 med NYK har en stor del lært af fejltagelsen første gang og involvere sig i familien.
Jeg er projektkoordinator i et scenarie 1, hvor jeg arbejder og rejser mest, mens hr mand har godt 50 timers arbejdstid inkl transport, begge med flex. Det fungere virkelig godt vha af nemme løsning og klar rollefordeling. Vi har f.eks. begge holdt forælderorlov, han henter mere end mig, jeg styrer tøjindkøb osv.

Sidst redigeret af Vanadia; 24-08-19 kl. 13:19
Vanadia er offline   Besvar med citat
The Following 12 Users Say Thank You to Vanadia For This Useful Post:
aeblekinder (31-08-19), Aesters (24-08-19), BoletteMarie (24-08-19), Fru Blå (25-08-19), Fru Sole (28-08-19), Gnisten (24-08-19), hansan (24-08-19), IreneSidsel (24-08-19), marajo (24-08-19), Rosiebaby (24-08-19), sommerregn (24-08-19), Stormy-mor (24-08-19)
Ulæste 24-08-19, 13:36   #8
IreneSidsel

IreneSidsels avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Vanadia Vis indlæg
Det handler om forventningsafstemning allerede mens børnene er virkelig små, at man er enige om opgaverne og f.eks. prioriteringen af disse. Der er ikke "one size fits all".
Jeg oplever koldt og kynisk to scenarier i ægteskaber, hvor den ene arbejder rigtig meget.
1) Ægtefællen sætter job på vågeblus mens ungerne er små, passer alt det praktiske og når yngste barn starte i skole skruer de op igen. Stereotypen er læge/sygeplejerskeparret, hvor SP arbejder på nedsat tid og tager "skæve" vagter for at kunne have en nem hverdag Alternativt arbejder partner fuld tid, man ansætter en au pair, køber sig fra nemme løsninger og/eller har bedsteforældre, der tager et stort slæb. Vilkårene er en fælles aftale. Det er projekplanlægning på højt niveau med tydelige allokering af opgaver, hvor begge bidrager men i forskelligt omfang efter aftale. Hårdtarbejdende ægtefælle har specifikke pligter som at tage barn 2 til svømning, barn 1 til fodbold, slår græs, tager sin andel af barns sygedag og lægebesøg osv... f.eks. indretter arbejdstid, så vedkommende stort set altid kan hente/aflevere et par gange om ugen.
2) Det ender med en skilmisse cirka når yngste barn starter i børnehave eftersom den "hjemmegående" bliver p*ssetræt af at være gift med et uansvarligt barn eller hårdtarbejdende ægtefælle pludselig får behov for at realisere sig selv/finder ny partner på arbejde. Når vedkommende får børneflok nr 2 med NYK har en stor del lært af fejltagelsen første gang og involvere sig i familien.
Jeg er projektkoordinator i et scenarie 1, hvor jeg arbejder og rejser mest, mens hr mand har godt 50 timers arbejdstid inkl transport, begge med flex. Det fungere virkelig godt vha af nemme løsning og klar rollefordeling. Vi har f.eks. begge holdt forælderorlov, han henter mere end mig, jeg styrer tøjindkøb osv.
Dit indlæg rammer ret spot on kan jeg mærke. Vi har faktisk aldrig fået lavet en klar arbejdsfordeling, det er bare blevet sådan, at flere og flere af opgaverne blev mit ansvar alene.

Sidst redigeret af IreneSidsel; 24-08-19 kl. 13:41
IreneSidsel er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to IreneSidsel For This Useful Post:
aeblekinder (31-08-19), Fru Sole (28-08-19), Vanadia (24-08-19)
Ulæste 24-08-19, 13:45   #9
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,212
Takket 26,631 gange i 8,604 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Jeg stemmer i med de andre: Hvad der er 'rimeligt' er i og for sig ligegyldigt - det vigtige er at det fungerer for jer to.

Dernæst: 70+ timer om ugen er virkelig meget. Nu ved jeg ikke hvor meget det hjælper dig nu, men hos os ville en beslutning om at den ene skulle arbejde i den størrelsesorden altid blive taget i fællesskab (det læser jeg nu også at I har gjort), og altid ledsaget af overvejelser/aftaler om hvordan familien iøvrigt skal kunne fungere. Det er måske det der mangler? - men det kan I jo nå endnu.

Jeg har i enkelte perioder (da jeg nærmede mig deadline for aflevering af PhD afhandling og samtidig arbejdede fuld tid i en klinisk stilling, og igen op til forsvaret - er læge, ligesom din mand vist er?) lagt en tilsvarende mængde timer på arbejdet. Det trak eddermame tænder ud Der var egentlig ikke så meget valg (fordi det ville være for dumt at smide det på gulvet efter 3 års slid, og fordi min funding var sluppet op og jeg var nødt til at arbejde klinisk også for at vi kunne betale vores husleje), men det var jo noget, vi havde en fælles forståelse om. Havde manden sagt no way, ja så ved jeg ikke hvad vi havde gjort, men jeg havde ikke kunnet gøre det uden hans opbakning. Vi havde den klare aftale at manden stod for ALT praktisk derhjemme - børnene var dengang omkring 9 og 6 år. De timer og den energi jeg havde tilovers til andet end arbejde skulle jeg primært bruge til samvær og nærvær med børnene og manden. Og ærligt så havde jeg vitterligt ikke den mindste smule overskud til logistik og praktikaliteter, til gengæld havde jeg masser af dårlig samvittighed over ikke at være mere sammen med børnene end jeg var
Det var jo så en begrænset periode - jeg ville på ingen måde ønske det på ubegrænset tid.

Nu her de sidste 2 år har manden fået en masse aktiviteter og forpligtelser ifm. lokalpolitisk arbejde. Igen - vi tog beslutningen i fællesskab inden han gik ind i det. Han lægger ikke 70+ timer, til gengæld er hans kalender helt enormt uforudsigelig, og jeg aner ofte ikke om han er hjemme eftermiddag/aften eller ej. Vi var begge enige om på forhånd, at jeg tager det største daglige slæb på hjemmefronten, og især er den faste person, der altid kan tage aftaler, husholdning osv. hvis han pludselig alligevel har et møde eller noget. Det giver nogle lidt andre udfordringer, og det har faktisk været ret problematisk - især uforudsigeligheden. Det er sgu næsten nemmere hvis jeg ved han ikke er der - så ved jeg også jeg kan køre tingene med mine egne rutiner. Vi har lige pt. gjort det at vi har indført et ugeskema, som vi laver om søndagen. Mandag til fredag, en række til hver af os, hvor arbejds-/skoletider, fritidsinteresser, fritidsjobs, møder, lægetider osv osv står på. En række til aftensmad. Og en række til 'udestående', dvs. ting der skal afklares ift. logistik og aftaler (som så kan streges ud, når de er afklaret). Jeg pusler lidt med om der også skal være en række til større praktiske ting, som f.eks tøjindkøb, vask, rengøring osv.
Af skemaet fremgår det ret tydeligt, hvor der er huller og hvem der kan være ansvarlig for hvad. Børnene er efterhånden så store at de selv kan bidrage til deres rækker, og alle ved hvad der skal ske hvornår, og ellers kan man bare se på skemaet, der hænger i køkkenet. Manden kan også bedre styre aftaler med kort frist så de ikke kolliderer (alt for meget) med logistikken hjemme, når han lige kan tjekke skemaet først. NICE Vi må se om det holder i længden, ellers finder vi nok på en anden løsning.

Lang smøre - pointer: 1) Glem hvad der er 'rimeligt', det vigtige er at det fungerer. 2) I skal være enige om en model, gerne så konkret som muligt - så I kommer ikke udenom at snakke og lytte og rumme og acceptere og give jer - begge to. 3) Lav de løsninger der giver mindst muligt bøvl sammenlagt. Som en anden skriver: Når nu det er dig der er hjemme i butikkernes åbningstid, skal du jo alligevel have overblikket over deres tøj, så det er måske dumt at bruges hans tid på dét. Hvis han skal have flere opgaver, så find nogen der giver mening i hans program - hvis han f.eks. har mulighed for at hente og/eller bringe et par dage om ugen. Eller stå for at tjekke forældreintra og plotte forældremøder/ture o.lign. ind i kalenderen. Eller hvad det nu kan være, som ikke kræver at du også har overblik over det (for så er det jo ikke en ægte aflastning).

Og ja så måske overveje igen om det der 70+ timer nu også er helt nødvendigt, og om der er en udløbsdato på det...

Sidst redigeret af liv; 24-08-19 kl. 13:57
liv er offline   Besvar med citat
The Following 10 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
aeblekinder (31-08-19), Aesters (24-08-19), Finkemor (25-08-19), Fru Sole (28-08-19), IreneSidsel (24-08-19), Rosiebaby (24-08-19), sommerregn (24-08-19), Stormy-mor (24-08-19), Trine (24-08-19), Vanadia (24-08-19)
Ulæste 24-08-19, 14:07   #10
camram
camram ....
Jeg betaler husleje her!

camrams avatar

Tilmeldingsdato: 12/05-06
Geografisk placering: østfyn
Tak givet gange: 1,276
Takket 7,214 gange i 2,132 indlæg
Da min manf var væk hjemmefra styrede jeg alt omkring, tøj bh læger osv.. Jeg læste. Så jeg kunne bedre flexe..
Ulæste 24-08-19, 15:20   #11
Solvej
Solvej har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Solvejs avatar

Tilmeldingsdato: 01/07-11
Geografisk placering: Greve
Tak givet gange: 3,268
Takket 7,197 gange i 2,905 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Jeg er hjemmegående, og hjemmepasser yngste. Så langt de fleste ting af den slags er i min arbejdsbeskrivelse. Altså jeg uddelegerer tit. Men planlægning er mig.

Enkelte ting er overgivet til mind mand for at give mig ro i hovedet. Fx har han eneansvar for at alle biblioteksbøger bliver afleveret rettidigt

Sendt fra min G8441 med Tapatalk
IreneSidsel (24-08-19)
Ulæste 24-08-19, 15:33   #12
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 23/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 37,642
Takket 55,325 gange i 8,316 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Jamen jeg er vel egentlig bare enig med flertallet - hvordan man fordeler alle de opgaver der nu er i en familie er så inderligt ligegyldigt, det handler om, om man er enige om det, og tilfreds med det.
Vi er endnu ikke landet i alt det her med, at jeg pludselig er ude af huset så mange timer om ugen, og hver dag kommer senere hjem end resten af familien, ligesom jeg også kører før dem.
Det giver lidt gnidninger, for før lavede jeg jo bare alle småtingene i løbet af dagen.

Men grundlæggende har jeg styr på de praktiske ting omkring børnene, hvornår trænger de til nyt tøj, større sko, er der beskeder på intra, skal de til børnefødselsdag, og skal der indkøbes en gave hertil, og hvordan kommer de frem og tilbage derfra osv.

Til gengæld har jeg aldrig, som i aldrig nogensinde i vores 26 år sammen, slået græsset, jeg har aldrig luget ukrudt eller klippet hæk, jeg har aldrig vasket bilerne, han laver alt, som i absolut ALT udendørs, for jeg gider det simpelthen ikke.
(Og når han en dag heller ikke synes det er fedt mere, så må vi flytte i lejlighed ().

Han laver mad når han er hjemme, jeg smører madpakker og vasker tøj.
Det er mestendels ham der gør rent, undtagen på badeværelserne, det er min opgave.

MEN, vi har en ting der er lidt svær, og det er f.eks. som den hyttetur Linus har været på, og er kommet hjem fra i dag. Manden nægter det, og jeg hader det som pesten, men jeg kan dog se ud over egen næsetip, og havde meldt mig på morgenholdet, og mødte således op kl. 8 i morges og var der, til det sluttede. - Det hader han endnu mere, end jeg hader havearbejde.

Så bortset fra, at vi lige skal lande i, at jeg ikke længere er hjemme i dagtimerne, som jeg var da vi havde Louise, så synes jeg faktisk det, med årene, er blevet mægtig fint fordelt.

Jeg HAR bare mere styr på tøj og skostørrelser, og han HAR bare mere styr på bilerne og græsslåmaskinen.

Forventningsafstemning må være kodeordet ...
Fru Sole (28-08-19), IreneSidsel (24-08-19), threekids (26-08-19)
Ulæste 24-08-19, 15:36   #13
IreneSidsel

IreneSidsels avatar

Tak for alle jeres rigtig brugbare tilbagemeldinger. Sådan noget her, minder mig lidt om, hvorfor jeg bliver hængende herinde

Vi skal have en snak om fordelingen af opgaver - de er ligesom bare kommet listende, i takt med at børnene blev flere og ældre og da jeg så sidste år, valgte at fokusere lidt mere på egen karriere, så har det været svært at holde alle bolde flyvende alene...
Jeg har ikke noget problem med, at være den der står for det meste herhjemme, men vi skal have skabt et overblik, også så det anerkendes, at det er et kæmpe arbejde at have ene-ansvar for alt det praktiske...

Tak fordi I gad læse og sparre med mig

ChristinaS (25-08-19)
Ulæste 24-08-19, 15:50   #14
Stormy-mor

Stormy-mors avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Vanadia Vis indlæg
Du har så meget ret. Her var vi sygeplejerske / ingeniør parret.
Vanadia (24-08-19)
Ulæste 24-08-19, 15:59   #15
Stormy-mor

Stormy-mors avatar

Helt OT og du behøver ikke svarer men hvordan arbejder man 70 timer plus. Det lyder nærmest umuligt for mig. Enten 10 timer om dagen eller er det på 5 dage?

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande