Hvilken mælk? - Side 4 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 11-05-19, 18:42   #46
Hjemmemor
Hjemmemor er nu doula <3
Jeg betaler husleje her!

Hjemmemors avatar

Tilmeldingsdato: 26/01-08
Geografisk placering: Klitmøller, Thy
Tak givet gange: 5,821
Takket 3,562 gange i 1,972 indlæg
iTrader: 63 / 100%
Lidt god (evidensbaseret) læsning omkring soja http://diaetist-felding.dk/artikler/...gsmaal-om-soya
Hvis man virkelig bekymrer sig om sit indtag af soja, er det en god idé ikke at spise (konventionelt) grisekød. Mere end 80 % af al den soja, der dyrkes på verdensplan, dyrkes til dyrefoder. Blandt andet de danske grise, som pt. får soja fra bl.a. Argentina. Sojaen er GMO og kødet fra dyrene, der har spist det, skal, modsat soja til menneske konsum, ikke mærkes. Soja, der dyrkes til menneske konsum, er primært økologisk dyrket, non-GMO og dyrket i Europa.

I forhold til planteøstrogener er der et langt højere indhold i f.eks.humle end soja, så er man bekymret for sojamælk i kaffen, skal man nok også holde sig fra øl

Og sorry for OT, men ligesom med komælk, er der virkelig også mange myter i forhold til soja, som simpelthen ikke har hold i virkeligheden.

Sidst redigeret af Hjemmemor; 11-05-19 kl. 18:44
Hjemmemor er offline   Besvar med citat
The Following 4 Users Say Thank You to Hjemmemor For This Useful Post:
Elonas (13-05-19), Fru Sole (12-05-19), Katja (12-05-19), sommerregn (11-05-19)
Ulæste 11-05-19, 19:45   #47
morT4
morT4 Suk!
Stædigt stof-b(L)esat

morT4s avatar

Tilmeldingsdato: 01/04-08
Geografisk placering: Sydsjælland
Tak givet gange: 4,210
Takket 4,774 gange i 2,555 indlæg
iTrader: 35 / 100%
Køber mini mælk, letmælk hvis ikke der er mini i køledisken. Børnene hælder det på morgenmadsprodukter.
Nogen gange drikker jeg en nes cafe blandet godt op med kakao og mælk.
Jeg drikker ikke mælk længere, får enormt ondt i maven, mine børn drikker kun sjældent mælk uden anledning, så vi bruger vel max 2 liter pr uge.
Jeg foretrækker mange ting økologisk. Lige mælken har jeg så haft mange uheldige oplevelser med, en butik der nu er lukket, havde en periode svært ved og få sat mælk på køl efter levering, så når man kom hjem med økomælk, var den allerede sur. Siden har jeg ikke ville købe øko mælk.

Både børnene og jeg selv spiser en kalkpille og trods flere forsøg på plantemælk, kan vi ikke lide det.
Jeg har altid haft en stor forkærlighed for ren ko mælk fra hanen, (edit: mente taphane på gården) det dog flere år siden jeg har fået det, men uhmmmm.
I mit barndomshjem var der udelukkende supermarked sødmælk og jeg kunne ikke lide det overhoved og kan jeg stadig ikke.

knib, knib, knib, knib.

Sidst redigeret af morT4; 12-05-19 kl. 09:00 Årsag: Læsning kunne misforstås.
morT4 er offline   Besvar med citat
Ulæste 11-05-19, 19:59   #48
271182
271182 Har kun et ønske til jul.
Jeg betaler husleje her!

271182s avatar

Tilmeldingsdato: 20/03-08
Geografisk placering: 6933, I Fjelstervang
Tak givet gange: 2,188
Takket 4,159 gange i 1,558 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Konventionel minimælk. I ny og næ sødmælk til bagning.

Ingen af os drikker ret meget mælk. Jeg bruger det kun i kaffen. Måske 2-3 kopper på en uge.

Ungerne drikker måske et lille glas om dagen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 11-05-19, 20:13   #49
princess_sunshine
princess_sunshine venter på sommerferie :)
Jeg betaler husleje her!

princess_sunshines avatar

Tilmeldingsdato: 12/05-09
Geografisk placering: Herning Brige, Catesa og AnneBel ved hvor jeg bor - hvis de ellers kan huske adressen ;)
Tak givet gange: 4,209
Takket 3,364 gange i 1,813 indlæg
iTrader: 13 / 100%
For at det skal være nemmest for alle hjemme køber vi øko laktosefri (mini) mælk. Den kan vores laktose intolerante søn tåle, og så skal vi ikke holde styr hvem der skal have hvilken mælk og minimælken kan efterhåneden købes øko de fleste steder. Når jeg gider bevæge mig i Kvickly på tilbudsdage køber jeg en græs-mælk til min kaffe . Men jeg drikker kun mælk i kaffe, og den bliver kun brugt til kaffe, så det er lidt frås.
Ulæste 12-05-19, 00:03   #50
Bassisten
Bassisten spiller sjældent bas længere
Shhhhh........ jeg skriver

Bassistens avatar

Tilmeldingsdato: 11/02-11
Geografisk placering: N/A
Tak givet gange: 2,672
Takket 3,224 gange i 989 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Vanadia Vis indlæg
Men er det ikke tankevækkende, at man er nødt til at spise kosttilskud for så at få kalk nok?

En kost, der kræver tilskud af mineraler og vitaminer, er vel ikke optimal?

Calcium i form af knust kridt eller andre tungtopløselige forbindelser optages ikke lige så nemt som calcium på en form som i mælk.

Jeg synes det er mere tankevækkende at landbrugslobbyen har fået overbevist så mange om at Mennesket er nødt til at drikke et andet dyrs mælk for at få kalk nok.

Store dele af verden drikker ikke komælk, men har alligevel færre problemer med knogleskørhed end vi har i DK. Men nu er Sundhedsstyrelsen dog også begyndt at sænke anbefalingerne for indtag af komælk.
Aesters (12-05-19), Elonas (13-05-19), Hjemmemor (17-05-19), Rosiebaby (12-05-19), sommerregn (12-05-19)
Ulæste 12-05-19, 00:13   #51
Bassisten

Bassistens avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af ChristinaS Vis indlæg
Jeg er også vild med netop den, men det er jo vanvittigt så dyrt det er. Jeg har i nogle uger selv lavet havremælk, det er nemt og billigt, men altså, ikke helt så nemt som at købe det. (Og Oatlys iKaffe er bare uforlignelig). Er den nogensinde på tilbud, eller har I et særligt sted I køber den?

Derudover, så er det altid minimælk vi har.

Jeg køber den på Coop.dk. De har af og til 20% på alt Oatly - men man skal være hurtig for ikaffe er tit udsolgt. De kan slet ikke følge med efterspørgslen, siger de!

Den bliver leveret på køl, men den behøver ikke opbevares på køl, så jeg køber stort ind og har et lager i kælderen.

Hvis man kommer til Sverige en gang imellem koster den vist kun 19 svenske kr.
ChristinaS (12-05-19)
Ulæste 12-05-19, 13:18   #52
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,182
Takket 26,391 gange i 8,539 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Bassisten Vis indlæg
Store dele af verden drikker ikke komælk, men har alligevel færre problemer med knogleskørhed end vi har i DK. Men nu er Sundhedsstyrelsen dog også begyndt at sænke anbefalingerne for indtag af komælk.
Lidt OT (sorry), for jeg er ikke interesseret i diskussionen om kosttilskud (herunder 'babymad' til voksne) som sådan, men søger i anden sammenhæng evidensbaserede kilder til baggrundsviden om netop osteoporose/lavenergifrakturer worldwide. Har du gode links? Jeg har indtil videre International Osteoporosis Foundation (som har en del statistik) og selvf. de danske knoglemedicineres selskab, men kunne godt bruge flere - hvor finder du dine data?

Ulæste 13-05-19, 06:38   #53
Bassisten

Bassistens avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af liv Vis indlæg
Lidt OT (sorry), for jeg er ikke interesseret i diskussionen om kosttilskud (herunder 'babymad' til voksne) som sådan, men søger i anden sammenhæng evidensbaserede kilder til baggrundsviden om netop osteoporose/lavenergifrakturer worldwide. Har du gode links? Jeg har indtil videre International Osteoporosis Foundation (som har en del statistik) og selvf. de danske knoglemedicineres selskab, men kunne godt bruge flere - hvor finder du dine data?

Den er godt nok fra 2006, men her er et review om osteoporose og prævalens af frakturer i de forskellige regioner i verden:
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc...=rep1&type=pdf

Jeg har desværre ikke en hel referenceliste men ville nok søge på WHOs hjemmeside efter en rapport, de plejer at have gode opdaterede internationale data.
liv (13-05-19)
Ulæste 13-05-19, 08:20   #54
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 8,307
Takket 7,363 gange i 3,383 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Citat:
Oprindeligt skrevet af Bassisten Vis indlæg
Jeg synes det er mere tankevækkende at landbrugslobbyen har fået overbevist så mange om at Mennesket er nødt til at drikke et andet dyrs mælk for at få kalk nok.

Der var ikke en landbrugslobby i bronzealderen Mange kulturer har drukket dyremælk f.eks. ko-, gede-, heste-, lama-, kamel ... eller indtaget mejeriprodukter afledt derfra i flere tusinde år. Kosten har indtil for få hundrede år siden afspejlet, hvad der var tilgængeligt lokalt også om vinteren. Jeg synes det er tankevækkende, at man erstatter relativt uforarbejde lokale fødevarer med importerede, forarbejdede produkter og er nødt til at supplere med vitaminer/mineraler. Men jeg respektere, at mange har en anden holdning end jeg.
Vanadia er offline   Besvar med citat
The Following 10 Users Say Thank You to Vanadia For This Useful Post:
271182 (17-05-19), Anebane (17-05-19), Bettrs (17-05-19), camram (18-05-19), ChristinaS (13-05-19), KatarinaD (13-05-19), Københavnermor (20-05-19), lonelainen (13-05-19), Mine2piger (17-05-19), Saxifraga (15-05-19)
Ulæste 15-05-19, 21:53   #55
Saxifraga
Saxifraga træt og glad
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Saxifragas avatar

Tilmeldingsdato: 08/06-12
Geografisk placering: Longyearbyen, Svalbard
Tak givet gange: 6,238
Takket 4,784 gange i 1,722 indlæg
Vi drikker letmælk. Fordi jeg synes det smager bedst. Vi bruger ca en liter om dagen til fem personer. Der er ingen af os, der drikker mælk i glas, men vi bruger en del i kaffe, noget til morgenmad på musli eller andre morgenmadsprodukter og indimellem mælk i madlavning.
Ulæste 17-05-19, 21:58   #56
Fru Sole
Fru Sole Er så velsignet
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Fru Soles avatar

Tilmeldingsdato: 18/06-10
Geografisk placering: Herlev
Tak givet gange: 6,764
Takket 3,039 gange i 1,096 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Vanadia Vis indlæg
Der var ikke en landbrugslobby i bronzealderen Mange kulturer har drukket dyremælk f.eks. ko-, gede-, heste-, lama-, kamel ... eller indtaget mejeriprodukter afledt derfra i flere tusinde år. Kosten har indtil for få hundrede år siden afspejlet, hvad der var tilgængeligt lokalt også om vinteren. Jeg synes det er tankevækkende, at man erstatter relativt uforarbejde lokale fødevarer med importerede, forarbejdede produkter og er nødt til at supplere med vitaminer/mineraler. Men jeg respektere, at mange har en anden holdning end jeg.
Nu ved jeg ikke hvilke tanker du tænker på i forhold til det “tankevækkende” du nævner, men jeg vil gerne dele mine:

Jeg er glad for miljøgevinsten ved plantedrikke både mht CO2 udledning og vandforbrug. Jeg synes det er tankevækkende at selv mandelmælk (hvor mandelproduktion bruger ufatteligt meget vand) har et mindre vandforbrug end komælk. For den miljøgevinst spiser jeg gerne en kalkpille.
Jeg er glad for det etiske aspekt i min havremælk i forhold til komælk fra en normal malkeko i industrien. Jeg synes det er tankevækkende hvor forskellig en Kos liv var for 100 år siden (og før det) i forhold til nu i industrien. Både ude-tid, tid hvor den er gravid, levetid, tid med kalven. Og så hvor meget mere mælk køerne er blevet avlet til at producere nu, i forhold til hvad de har gjort tidligere i historien.
Jeg synes at det er tankevækkende at man på nogle områder priser sig lykkelig for at være blevet mere civiliserede og fordømmer fortiden, mens man på andre områder bruger ældgamle traditioner som bevæggrunde.
Jeg synes det er tankevækkende at mælk ses som en uforarbejdet fødevare, når den har været igennem pasteurisering, evt, homogenisering, udskillelse af fløde og tilsættende af noget andet fløde senere. (Og hvad der kommer før hvor koen blev gjort gravid af en landmands arm, var gravid i 9 mdr og fødte). Min havremælk har været blendet og siet (dog har havregrynene været varmet og valset).. Min sojamælk kogt, blendet og siet. Jeg synes det er lidt same same.
Jeg tænkte om soja var farligt og læste alle de artikler jeg kunne finde. Det jeg kunne finde mest evidens for var at et moderat soyaindtag (fx 2 glas soyamælk) om dagen i teenageårene så ud til at have en beskyttende effekt i forhold til brystkræft. Og jeg synes det er tankevækkende at vi er bange for planteøstrogener men ikke for at drikke mælken fra en ko der i 3/4 af sin malketid er gravid, når mængden af østrogen stiger hos moderen under en graviditet.
Det er mine tanker og bevæggrunde, fra hvorfor vi er gået fra at drikke komælk til plantemælk. Der ligger faktisk ret mange tanker bag.
ChristinaS (18-05-19), Hjemmemor (17-05-19), Rosiebaby (18-05-19)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande