SFO, når det egentligt ikke er nødvendigt? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 27-07-18, 16:33   #1
Schmetterling
Schmetterling Er gået i teen mode!
Jeg betaler husleje her!

Schmetterlings avatar

Tilmeldingsdato: 06/05-12
Tak givet gange: 2,136
Takket 8,751 gange i 2,961 indlæg
iTrader: 2 / 100%
SFO, når det egentligt ikke er nødvendigt?

Vi kan simpelthen ikke bestemme os

Praktisk er det ikke nødvendigt. Men vi han være helt fortabt socialt, hvis han ikke får muligheden?

Han starter i skole i næste måned. Så vi er i god tid...
Ulæste 27-07-18, 16:42   #2
Crizzie
Crizzie En meget træt mor pt
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Crizzies avatar

Tilmeldingsdato: 14/07-08
Tak givet gange: 289
Takket 2,848 gange i 1,678 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Vi har aldrig haft brug for sfo, men E var i sfo til slutningen af 3. Og N der skal i 3. Nu er stadig i sfo. Det har været super for dem da de var i de mindste klasser, for de leger bare på en anden måde i sfoen. E har aldrig været ovenud vegejstret og derfor stoppede hun da de rykkede i klub, N elsker det og stopper næppe foreløbig jeg ville klart starte med at melde ham i sfo.

Sent from my iPhone using Tapatalk
sommerregn (27-07-18)
Ulæste 27-07-18, 16:43   #3
Solvej
Solvej har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Solvejs avatar

Tilmeldingsdato: 01/07-11
Geografisk placering: Greve
Tak givet gange: 3,086
Takket 6,926 gange i 2,781 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Vi har valgt det fra, her efter at han har gået i sfo i de tre måneders førskole.

Vores dreng har hele tiden været ret tydelig om at han gerne vil hentes så tidligt som muligt. Hver dag.

Skulle vi fortryde, så har sfoen pligt til at tilbyde ham en plads asap.
Ulæste 27-07-18, 16:56   #4
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 9,149
Takket 3,657 gange i 1,784 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Det giver mulighed for socialt samvær med de andre børn uden at der er planlagte aktiviteter. Det er rigtig godt når de skal lære hinanden at kende, etablere relationer, hieraki osv. Men nogle børn er også bare så trætte efter skoledagen at de egentlig mest trænger til at komme hjem... og så er der jo ingen grund til at betale for en plads... Hvis I vælger ikke at have en plads vil jeg anbefale at have legeaftaler jævnligt... Og så kom jeg lige til at tænke på at det med ikke at have en plads måske kan gøre at han bliver lidt glemt af de andre forældre, de ser ham ikke når de henter, det vil ikke være ham deres barn står og plager om at få med hjem og de vil heller ikke støde på jer i ny og næ (om morgenen måske, men der er ikke tid til hyggesnak på samme måde) så det gør det også lidt sværere lige at smide en sms... Jeg tror faktisk jeg selv ville tage en plads og benytte den lidt et par gange om ugen især her i starten for lige at være med i opløbet om at blive inkluderet i gruppen af "dem man leger med" (sorry, det lyder ikke pænt, men der ER jo lidt af den slags når nye grupper skal etableres)
The Following 10 Users Say Thank You to sommerregn For This Useful Post:
aeblekinder (30-07-18), Fru Solskin (27-07-18), gnp711 (28-07-18), Katja (28-07-18), Ramety (28-07-18), Rikke (27-07-18), solsikke (27-07-18), Speltmor (28-07-18), Titta (28-07-18), Vanadia (31-07-18)
Ulæste 27-07-18, 17:01   #5
Schmetterling
Jeg betaler husleje her!

Schmetterlings avatar

Han vil også gerne hentes tidligt. I periode hvor der sker meget (fx bærnehaveskift og skolestart) har han reaktionsmønstre, som han nogle gange skal have hjælp til at bryde. Kan man forvente personale til den slags?
Ulæste 27-07-18, 17:07   #6
Crizzie

Crizzies avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Schmetterling Vis indlæg
Han vil også gerne hentes tidligt. I periode hvor der sker meget (fx bærnehaveskift og skolestart) har han reaktionsmønstre, som han nogle gange skal have hjælp til at bryde. Kan man forvente personale til den slags?

Man kan jo ihvertfald spille med åbne kort og snakke med dem. De vil jo selvfølgelig gerne have børnene der og have at de trives, så jeg er sikker på han kan få lidt ekstra hjælp i en periode

Ulæste 27-07-18, 17:12   #7
Solvej
Solvej har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Solvejs avatar

Tilmeldingsdato: 01/07-11
Geografisk placering: Greve
Tak givet gange: 3,086
Takket 6,926 gange i 2,781 indlæg
I h's sfo har der været en del ekstra støtte til dem med behov.
Vi har også været meget i tvivl. Men i førskoleperioden har jeg typisk hentet omkring kl 12. Det har ikke gjort at de andre ikke vil lege med ham. Tværtimod er jeg overrasket over hvor gerne de vil ham, når han dybest det bare gerne vil hjem til mor

Men børn er forskellige. For H har det betydet meget at vide at han ikke skulle derover igen. Og det på trods af at de virkelig er søde og dygtige derovre. Der er bare for mange børn og for løse rammer til vores barn.
Ulæste 27-07-18, 17:19   #8
SidseB
SidseB tæller børn under taget - 1,2
Vik(l)ing

SidseBs avatar

Tilmeldingsdato: 23/08-07
Tak givet gange: 12,697
Takket 14,188 gange i 5,199 indlæg
iTrader: 14 / 100%
G går i sfo, selvom jeg går hjemme. Jeg endte med at vælge det til, for at hun kunne lege med vennerne om eftermiddagen, uden det skulle være deciderede legeaftaler (som så ville skull foregå her de fleste gange). I hendes sfo er der forskellige aktiviteter man kan tilmelde sig, og det er altså ting der bliver snakket om i skoletiden. Så på den måde vil jeg sige, at ja, der går man altså glip af noget, hvis man ikke er der.
Følgende brugere siger tak til SidseB for dette brugbare indlæg:
Pepina (27-07-18)
Ulæste 27-07-18, 17:25   #9
SidseB
SidseB tæller børn under taget - 1,2
Vik(l)ing

SidseBs avatar

Tilmeldingsdato: 23/08-07
Tak givet gange: 12,697
Takket 14,188 gange i 5,199 indlæg
iTrader: 14 / 100%
Vi valgte i øvrigt efter ret kort tid, at lade G være selvbestemmer aftalte dage. Dvs. at hun selv må bestemme hvornår hun går hjem. Skal jeg noget markerer jeg det i tabulex, så de ved, at hun ikke selv må bestemme hvornår hun vil gå hjem. Skal jeg ikke noget, kan hun bare gå hjem når hun gerne vil. Det kan være kl.14 når hun får fri, eller klokken 16, som er den bagstopper jeg har sat i tabulex, som det tidspunkt hun senest skal sendes hjem. Det er rigtig smart for os, for er der en dag hun bare er dødtræt, cykler hun bare direkte hjem. Det kan også være at hun er tilmeldt yoga, og er træt og gerne vil hjem bagefter, og så kan hun bare smutte hjem. Er hun midt i noget vildt sjovt skal hun bare have lov til at lege, og så bliver hun sendt hjem kl.16. Men vi bor så også fem minutter fra skolen, ad lukket stisystem.
Ulæste 27-07-18, 17:49   #10
Althia
Althia - rykker rundt
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

Althias avatar

Tilmeldingsdato: 02/05-10
Tak givet gange: 5,170
Takket 9,111 gange i 4,544 indlæg
iTrader: 1 / 100%
På A's skole er det forventet at alle børn går i SFO - det ses som en del af tilbudet (privatskole ).
Når en SFO virker er det en super mulighed for børnene til at stille at rolig at få mere selvstændighed og frihed sammen som venner.
Forstået sådan at de kan have ret frie rammer og uden forældre som står klar bag en dør.

Men vi har også valgt A's skole udfra mange ting. Bla. er det en ret lille skole med max 20 i hver klasse og et spor til og med 6.
Det betyder også en lille SFO hvor der ikke løber flere hundrede børn rundt sammen.
Derudover er skoledagen kun 8.20-13.05. Dvs. relativ kort og der er for det meste plads til ro og leg i løbet af dagen.
I børnehaven kunne hun ikke komme tidligt nok hjem, men i SFO'en skal der ikke være for mange dage hvor hun bliver hentet tidligt - ihvertfald ikke uden hun bliver utilfreds.

Derudover er der forskellige traditioner og temaaktiviteter i SFO'en så som sommerfest, cirkus, mgp, juleture o.lign.

Mht. venskaber så kan en SFO være vigtig for det sociale. Det kan eks. også være svært at tage med en ved hjem på en hverdag, hvis vennen først skal være i SFO. Omvendt tror jeg at det kræver overskud at styrke de sociale relationer. Derfor giver det nok ikke mening af sende et mega træt barn afsted, som ville have bedre af at være hjemme.

Umiddelbart ville jeg nok vælge SFO til og så bruge det fleksibelt. Hjem lige efter SFO når der er brug det og ellers mellem-korte SFO dage.
Og så evt. genoverveje løbende og afmelde helt, hvis det slet ikke dur.

Nu er A super glad for SFO, men jeg kan godt forestille mig at hun ville have det klart sværere i en af de større SFO'er som nogen af hendes børnehavevenner går i.
Følgende brugere siger tak til Althia for dette brugbare indlæg:
Isamin1310 (27-07-18)
Ulæste 27-07-18, 18:27   #11
Totaa
Totaa har ikke brugt den nye funktion...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Totaas avatar

Tilmeldingsdato: 08/02-12
Geografisk placering: Ml Horsens og Vejle
Tak givet gange: 3,999
Takket 2,897 gange i 1,278 indlæg
iTrader: 4 / 100%
I vores kommune har de i et forsøg indført deltids sfo, for netop at styrke det sociale, det har været en kæmpe succes, som de nu vil forlænge.
Vi kan sjældent hente kl 14 (når skolen slutter), så vores børn er tilmeldt sfo, men vi bruger den sjældent om morgenen.
Jeg synes det har været et problem, at en af den stores veninder, ikke er tilmeldt sfo, og derfor kan vi sjældent have hende med hjem til legeaftale, da vi jo sjældent kan hente kl 14.

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Ulæste 27-07-18, 18:31   #12
Schmetterling
Jeg betaler husleje her!

Schmetterlings avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Totaa Vis indlæg
I vores kommune har de i et forsøg indført deltids sfo, for netop at styrke det sociale, det har været en kæmpe succes, som de nu vil forlænge.
Vi kan sjældent hente kl 14 (når skolen slutter), så vores børn er tilmeldt sfo, men vi bruger den sjældent om morgenen.
Jeg synes det har været et problem, at en af den stores veninder, ikke er tilmeldt sfo, og derfor kan vi sjældent have hende med hjem til legeaftale, da vi jo sjældent kan hente kl 14.

Man kan også vælge halv tid hos os. Men KUN hvis man vælger tiden om morgenen
Ulæste 27-07-18, 19:08   #13
babyaya
babyaya ville gerne have lidt flere timer i døgnet
Jeg betaler husleje her!

babyayas avatar

Tilmeldingsdato: 23/11-11
Geografisk placering: Holstebro
Tak givet gange: 1,987
Takket 3,735 gange i 1,835 indlæg
Jeg ville vælge SFO til. Af samme grunde som flere allerede har nævnt. I vores er der en del tema dage som der naturligt bliver snakket en del om på klassen.

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
Ulæste 27-07-18, 19:10   #14
Totaa
Totaa har ikke brugt den nye funktion...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Totaas avatar

Tilmeldingsdato: 08/02-12
Geografisk placering: Ml Horsens og Vejle
Tak givet gange: 3,999
Takket 2,897 gange i 1,278 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Schmetterling Vis indlæg
Man kan også vælge halv tid hos os. Men KUN hvis man vælger tiden om morgenen
Sådan var det også her, men så lavede de det om, så man kan vælge 2 dage om ugen (eftermiddag)

Ulæste 27-07-18, 20:39   #15
Crizzie

Crizzies avatar

Nå ja, der er jo også de arrangementer der kun er for sfo børnene, der er de børn der ikke går i sfo jo ikke med. Fx er der en overnatning om året hos os der er i ret høj kurs og lidt længere oppe i klasserne er det vilde vulkaner der er hittet og kun for sfo børn

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande