Om at holde klassefødselsdage - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 18-01-18, 21:58   #1
aarhus
aarhus har ikke brugt den nye funktion...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

aarhuss avatar

Tilmeldingsdato: 13/06-07
Geografisk placering: Århus C
Tak givet gange: 6,793
Takket 2,702 gange i 925 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Om at holde klassefødselsdage

Hvert år ved denne tid får jeg hjertebanken , bekymringsmylder (hvis der er noget der hedder det) og vrider min hjerne for hvordan min søns forventninger og ønsker til en fødselsdag for sin klasse, skal hænge sammen med hvad jeg magter at stå med og hvad der kan lade sig gøre i fht plads.

Jeg er alene med min søn. Som regel har jeg fået en veninde eller anden forælder til at deltage på selve dagen, men jeg står jo med planlægning og ansvar selv.

Vi bor i en to værelses lejlighed og det er ikke længere mulighed for at låne lokale på skolen/klub.
Måske kan vi låne et lokale i området, men det kræver også en del aktivering at flytte børnene til nogle lokaler hvor der ikke rigtig er nogle børneting.
Og hvad laver sådan en flok 10-11 årige overhovedet efterhånden når de ikke sidder foran en skærm? Uden at jeg står med 3 timers aktivering, og at vi skal flytte en trailer fyldt med ting hjemmefra derover.(vi har ikke bil)

Jeg har forsøgt at overbevise ham om at nøjes med drengene. Så kunne vi måske lave film-aften derhjemme. Selvom 14 drenge stadig er mange kunne det vel gå.
Men min søn har faktisk lige så mange pigevenner i klassen og synes det er træls ikke at kunne invitere dem.

Og de børn fra klassen, der har fødselsdag tæt på min søn, er desværre ikke interesseret i at lave noget fælles.

Kæft jeg ville ønske at jeg ikke følte mig så presset af det, når det nu betyder så meget for min søn. Min søn har faktisk ikke så store forventninger til præcis HVAD der skal foregå. Han vil bare gerne invitere hele sin klasse.

Og jeg har ikke fantasi nok til at se for mig hvordan det skal foregå med 24 10-11 årige under de aktuelle vilkår. :-(
aarhus er offline   Besvar med citat
Ulæste 18-01-18, 22:40   #2
MarieMy
MarieMy har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

MarieMys avatar

Tilmeldingsdato: 29/10-08
Tak givet gange: 643
Takket 3,707 gange i 1,310 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Man slår sig sammen med nogle andre forældre? Det er helt standard i mine børns klasser at holde fødselsdag 2-6 børn sammen; i den ene klasse er der endda et system for det med årstidsgrupper. Jeg har kun oplevet ganske få gange, at et barn har holdt fødselsdag selv.
aarhus (21-01-18)
Ulæste 18-01-18, 22:45   #3
D.morT3
D.morT3 Venter sig en baby til februar
Jeg betaler husleje her!

D.morT3s avatar

Tilmeldingsdato: 18/08-07
Geografisk placering: Tåstrup, vestsjælland
Tak givet gange: 11,253
Takket 2,123 gange i 1,002 indlæg
iTrader: 6 / 100%
det er lidt dyrt med hvad legeland eller X jump eller lignende så skal du ikke stå for så meget af underholdningen bare medbringe noget mad og kage
aarhus (21-01-18)
Ulæste 18-01-18, 22:47   #4
CharlotteQvist
CharlotteQvist skal bemærke 10 positive ting hverdag, og mindst 2 skal omhandle mig selv....
Jeg betaler husleje her!

CharlotteQvists avatar

Tilmeldingsdato: 16/04-08
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 23,031
Takket 4,958 gange i 2,456 indlæg
Kunne du låne en spejderhytte i nærheden?

Bål, snobrød og andre udendørsaktiviteter kan holde de fleste unge mennesker beskæftiget i nogen timer - i sær hvis det er i nærheden af skov eller strand.

Og hvis bare der er et læ sted med halvtag betyder det ikke noget at det er koldt og sikkert også vådt.
The Following 4 Users Say Thank You to CharlotteQvist For This Useful Post:
aarhus (21-01-18), MedHjertetFørst (21-01-18), meyervip (19-01-18), Totaa (19-01-18)
Ulæste 18-01-18, 23:15   #5
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 8,682
Takket 13,200 gange i 5,330 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Man kan booke div. sheltere og bålpladser rundt omkring, via århus kommunes hjemmeside (så kan man også se, hvor de er) - måske det kunne være noget. Det er gratis

Men ih, hvor jeg forstår dig. Vi har været heldige, at de ikke har været så mange piger i Os klasse hidtil, så det har været relativt små fødselsdage - men jeg får også akut nedsmeltning af den kreative del af min hjerne, når det kommer til fødselsdage. Nu truer yngstedrengs fødselsdag i april snart og jeg oooorker det ikke

(Da jeg var barn havde man ikke fundet på det der med at hele klassen skulle med (eller alle pigerne, osv), så jeg fik bare lov til at invitere så mange, som jeg fyldte år, og så lige præcis dem, jeg gerne ville se, på kryds og tværs af hvor jeg nu kendte dem fra. Det princip kan jeg nu godt savne lidt... selv om jeg bestemt ikke er modstander af klassefødselsdage)

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)

Sidst redigeret af MarenKi; 20-01-18 kl. 20:25
MarenKi er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til MarenKi for dette brugbare indlæg:
aarhus (21-01-18)
Ulæste 19-01-18, 08:22   #6
Dorte
Dorte rydder op og rydder ud og ... :-)
Slyngelmor

Dortes avatar

Tilmeldingsdato: 16/05-06
Geografisk placering: Østjylland
Tak givet gange: 1,166
Takket 2,563 gange i 1,368 indlæg
iTrader: 26 / 100%
Vi har faktisk et par gange holdt sammen med et barn der overhovedet ikke havde fødselsdag i nærheden af vores, men som var en god ven. Det betyder selvfølgelig at et af børnene kommer til at holde fødselsdag på et "forkert" tidspunkt og det har typisk været vores, som alligevel var forsinket Med 4 børn bliver det nemlig ikke nemmere at overskue... Vi har også flyttet en vinter- eller forårsfødselsdag til om sommeren, hvor alting er nemmere. Så kan man fx mødes i en park eller noget. Det kræver jo at barnet accepterer at sådan er det (i år). Men er han ikke også gammel nok til at du kan tale med ham om hvad der kan lade sig gøre?
Følgende brugere siger tak til Dorte for dette brugbare indlæg:
aarhus (21-01-18)
Ulæste 19-01-18, 08:41   #7
F08
F08 ingen søvn gør intet godt
Jeg betaler husleje her!

F08s avatar

Tilmeldingsdato: 19/01-08
Tak givet gange: 1,828
Takket 2,030 gange i 1,282 indlæg
iTrader: 5 / 100%
jeg er med på shelterbooking og lave bål, snobrød, pandekager, popkorn, ristede skumfiduser mm.
aarhus (21-01-18)
Ulæste 19-01-18, 08:45   #8
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,146
Takket 10,315 gange i 4,498 indlæg
Hvad med f.eks. svømmehal, museum eller biograftur?

En hurtig google: https://bornibyen.dk/aarhus/articles...des-oplevelser
https://bornibyen.dk/aarhus/articles...lser-for-boern
https://bornibyen.dk/aarhus/articles...riske-vingesus
https://rushdanmark.dk/for-boern/

Sidst redigeret af BoletteMarie; 19-01-18 kl. 08:52
BoletteMarie er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til BoletteMarie for dette brugbare indlæg:
aarhus (21-01-18)
Ulæste 19-01-18, 09:48   #9
lonelainen
lonelainen er landet
Helt gak og glad i låget

lonelainens avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Tak givet gange: 8,072
Takket 4,660 gange i 2,117 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Kan det ikke lade sig gøre at låne et lokale i SFO'ens åbningstid? Vi har også udfordringen med en nybygget skole (bare ovre på Langenæs ) og ikke helt afklarede regler for udlån nu når 'plejer' er væk. Vi har løst det ved at flere har lånt klasselokalet fra kl. 13.30 eller 14.15, når de har fri og så holdt fødselsdag til kl. 16.30-45, så der lige kan ryddes op inden SFO'en lukker kl. 17.
I behøver jo ikke sidde i klasselokalet, men bare så I har en base og så kan der være en skattejagt eller anden aktivitet rundt i området måske

Vi har i bestyrelsen på den anden skole på Frederiksbjerg blevet ved med at pointere over for ledelsen (ikke at de ikke godt ved det, men alligevel ) at langt de fleste familier på skolen bor småt og ikke har mulighed for at holde de fødselsdage, som er så vigtige både for det enkelte barn og for hele klassen. Vi er ikke i mål endnu, men arbejder stadig på at finde løsninger i både det nye og det gamle hus.

Jeg ville ikke kunne overskue transporten til en shelterplads med 24 børn uden et hold chauffører i bil, men der er muligheder for at brede sig i området, den gamle skoles legeplads havde et bålsted ned mod ASAs baner, så vidt jeg huser, mon ikke det er der stadigvæk? Der er også mulighed for at komme i læ derovre.
aarhus (21-01-18), NannaG (19-01-18)
Ulæste 19-01-18, 09:58   #10
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 8,682
Takket 13,200 gange i 5,330 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Mht til transport, ville jeg satse på et bynært sted (vi har f.eks. brugt bålhytten i Ris Skov ved Marienlund) med busforbindelse og så bede forældrene selv hente og bringe.

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)
MarenKi er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to MarenKi For This Useful Post:
aarhus (21-01-18), CharlotteQvist (19-01-18)
Ulæste 19-01-18, 10:02   #11
lonelainen
lonelainen er landet
Helt gak og glad i låget

lonelainens avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Tak givet gange: 8,072
Takket 4,660 gange i 2,117 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af MarenKi Vis indlæg
Mht til transport, ville jeg satse på et bynært sted (vi har f.eks. brugt bålhytten i Ris Skov ved Marienlund) med busforbindelse og så bede forældrene selv hente og bringe.
Nå ja, det er selvfølgelig også en mulighed. Jeg er bare så vant til at tænke transporten ind, for ellers er der nogen, der ikke kommer med. Det er under halvdelen, der har bil fx.
Hvis klassen ellers er vant til det, så kan man jo fint selv hente-bringe et stykke væk.
aarhus (21-01-18)
Ulæste 19-01-18, 10:20   #12
Otilie
Otilie ...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Otilies avatar

Tilmeldingsdato: 08/12-09
Geografisk placering: Nordjylland
Tak givet gange: 1,774
Takket 2,058 gange i 994 indlæg
Det kan jeg godt forstå, du føler dig presset af. Det er meget at stå med alene. Og forventningerne fra børnene og fællesskabet kan godt føles som en spændetrøje, når man har svært ved at finde kræfter (praktisk og/eller mentalt) til at leve op til dem. Og man vil jo bare så gerne give sit barn det, han ønsker sig, og lade ham have de samme muligheder som andre.

Sent from my iPhone using Tapatalk
aarhus (21-01-18), Ginewer (19-01-18), lonelainen (19-01-18), sommerregn (19-01-18)
Ulæste 19-01-18, 13:11   #13
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Tilmeldingsdato: 15/01-08
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 3,343
Takket 17,677 gange i 6,361 indlæg
iTrader: 23 / 100%
Jeg er jo også alene med min dreng og på ikke voldsomt meget plads. Han fylder 9 nu her, også vinter.
Sidste år regnede jeg sammen hvor meget jeg brugte på fødselsdagen hjemme. En helt klassisk børnefødselsdag og med 10 børn. Det kostede faktisk 350-400 kr. alt i alt.

Det fik mig til at genoverveje at holde fødselsdag ude. For der skal jo faktisk ikke lægges så meget oveni.

Så i år holder vi fødselsdag i en bowlinghal (børn afleveres og hentes der). Det er valgt fordi det er sjovt og rimeligt i pris (meget billigere end legeland).
Det sted har en fødselsdagspakke med noget mad og isbar inkl.

Men man kunne også sagtens nøjes med baneleje (plus evt. lidt sodavand og slik). Og så tage hjem bagefter og få pølsehorn og lagkage.
Kræver selvfølgelig at man kan komme fra bowlingsted og hjem. Gå/cykle hvis der er kort vej, evt. en forælder mere tilbyder at køre med, hvis det er uoverskueligt). Bus. Eller nogle forældre vil køre.

Sidst redigeret af Saga; 19-01-18 kl. 13:12
Saga er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Saga for dette brugbare indlæg:
aarhus (21-01-18)
Ulæste 19-01-18, 17:47   #14
dragongirl
dragongirl er den stolte mor til to dejlige piger

No Avatar

Tilmeldingsdato: 23/10-09
Geografisk placering: Horsens
Tak givet gange: 1,294
Takket 1,044 gange i 728 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Svømmehal først og spørge om andre forældre kan hjælpe med at køre hjem til dig til madhygge bagefter?
aarhus (21-01-18)
Ulæste 20-01-18, 09:57   #15
mormai
mormai er rykket længere ud på tallerknen...

mormais avatar

Tilmeldingsdato: 29/06-09
Geografisk placering: Ebeltoft
Tak givet gange: 7,975
Takket 5,838 gange i 1,639 indlæg
iTrader: 19 / 100%
Uhhh, det kan jeg godt forstå, og jeg har ingen gode ideer. Vi er ikke gode til børnefødselsdage, for der er ingen af os, der finder det overskueligt og hyggeligt. Tværtimod. (Der er vi nok nogle nisser). Så fødselsdag er bare noget, vi altid har holdt med familien, og så kan ungerne invitere et par nære venner, og det behøver ikke være fra skolen. Egentlig har de ikke brokket sig over det.

All that is solid melts into air...
mormai er offline   Besvar med citat
The Following 4 Users Say Thank You to mormai For This Useful Post:
aarhus (21-01-18), Mango (20-01-18), Moogie (21-01-18), Rosiebaby (20-01-18)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande