Jeg har med anmani's hjælp fået taget en hel billedeserie af hvordan jeg "santa toss'er" Natasja når hun skal bæres på ryggen i MT. Jeg gør det stort set hver dag så har en vis øvelse i det og hjælper meget gerne hvis nogen vil have RL demo
SKulderstropperne under armene på barnet.
Godt fat i skulderstropperne
Og så op over skulderen med hende. Nu vejer Natasja sine 13 kilo så jeg bruger to hænder, men ellers er det vigtigste at lægge mærke til at hun stort set hviler på min højre underarm. jeg bruger stort set kun venstre til at sikre og styre med.
Jeg læner mig forover i det jeg kaster hende så hun lander på min ryg.
Jeg har godt fat i skulderstropperne og eftersom hun har dem i armhulerne kan hun ikke ryge nogen steder. Jo til siderne, men så har jeg den anden hånd fri til at hive fat i buksebagen på hende hvis hun glider til siden. Og hun kan sagtens glide kontrolleret ned hvis jeg mærker at hun ikke er landet ordentligt på ryggen fordi hun netop har stropperne under armene.
Så skal jeg om og have fat i mavestroppen. Læg mærke til at jeg har skulderstropperne godt klemt sammen mellem knæene. Så jeg har stadig fat i hende. Det er lidt forskelligt om det er nemmest at famle efter mavestroppen mellem barnets ben som her...
Eller uden på benene som her. Natasja er jo efterhånden lidt langbenet og hun er som det ses ikke så god til at få benene ud til siderne når hun lander på ryggen. Så jeg må gøre lidt begge dele for at få fat i dem afhængig af hvordan hun og panelet lige er landet
Og så bindes mavestroppen. Mange har lavet en dobbeltsyning på den ene side af mavestroppen så man kan fornemme om den er snoet når man får den om på forsiden. Skulderstropperne er stadig godt forankret mellem knæene.
Så skal skulderstropperne fordeles.
Og så retter jeg mig op og hopper hende godt ned. Hun er ikke hardcore slyngebarn så numsen kommer ikke sååå langt ned i panelet. Hun sidder meget aktivt.
Den ene skulderstrop kommer igen mellem knæene mens den anden føres rundt om barnets numse. Og imens kan barnet lige sætte mors hår som kom i uorden
Her bagfra. Den første strop kom vist liiidt langt op af hendes ryg

Når første skulderstrop er ført rundt om numsen og under barnets ben kan den igen forankres mellem knæene.
Når begge stropper er rundt om numsen på barnet så kan de bindes ved hoftestroppen eller føres op gennem skulderstroppen som jeg gør her.
Jeg binder "pæne bryster". Ikke fordi de er så specielt store men fordi jeg har astma. Og hvis jeg binder tibetansk så synes jeg at hele min brystkasse bliver klemt sammen så jeg ikke kan få luft. Men jeg bryder mig heller ikke om at binde nede på maven da Natasja er så stor og tung at jeg gerne vil have den ekstra støtte det giver at føre dem op gennem skulderstroppen.
Voila - et styks barn på ryg
Håber det er brugbart for dem der gerne vil i gang med rygbæring og som er lidt usikre på at få barnet derom

Jeg vil anbefale at man øver over en madras de første par gange - det gjorde vi.