Overvejer jobskifte til anden branche - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 28-11-19, 09:56   #1
Netter11
Netter11 Man bevæger sig jo også selvom man kun træder vande
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Netter11s avatar

Tilmeldingsdato: 27/03-13
Geografisk placering: Linde ved Struer
Tak givet gange: 9,954
Takket 2,007 gange i 1,328 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Overvejer jobskifte til anden branche

Hej dejlige damer

Er i total vildrede og alligevel ikke.

Overvejer at forlade mit fag som sygeplejerske og blive dagplejer.
De søger lige nu en i vores distrikt hvor vi bor, så muligheden er nu hvis der skal søges.

Lidt forhistorie
Blev uddannet som sygeplejerske i 2010, startede med 2.5 år på travl medicinsk afdeling som endte i stresssygemelding
Har efterfølgende arbejde i hjemmesygeplejen siden 2013. Har de sidste små 2 år også siddet med planlægning af opgaver for mine udekørende kollegaer samt andre små opgaver samme sted.

Har undervejs haft 2 barsler.

Det sidste år har været tungt og svært ift arbejde, og de sidste 1,5-2 mdr har jeg skulle kæmpe mig afsted mange af dagene.
Min arbejdsplads har i alle årene været præget at vekslende ledelsesstil, er for nuværende på min 5 leder inden for de 6 år jeg har været ansat, og mellem hver leder har der været mellem 1 til 6 mdr fra leder fratrådte til der kom ny på pinden.
Derudover er jeg en del af en spl gruppe hvor der er mange meninger om alt og hvor tonen indimellem går højt. Gruppen ikke altid så rummelig overfor hinandens individuelle behov ift work/life balance fx og har mere travlt med at der skal være fuld retfærdighed mht alt

Så kan mærke bægeret er fyldt, for nu har jeg ikke kunne sige præcis hvor jeg gerne ville arbejde inden for eget fag hvis jeg skulle være et andet sted. Eneste ønske er at arbejde på hospice senere i mit arbejsliv når børnene er blevet store

Tanken om dagplejer har tidligere strejfet mig men der har jeg mentalt ikke været klar til at tage skridtet. Manden min er helt med på ideen og det kunne give noget fantastsik ift vores børn, specielt den store som har svært ved at rumme mere end blot skolen kunne slippe for SFO

Så de damer vil i dele ud af jeres erfaring med et evt sådan skifte af job ?

Kan mærke det er enormt angstprovokerende at skulle tage sådan en stor beslutning.

Sidste samvittighedsbekymring er nok også hvis vi evt vil have en nr 3 inden for det næste år, er det så “tarveligt” at starte i sådan en stilling ? At opbygge relation til børn og forældre for så at skulle gå fra til en barsel?
Eller er det bedre at holde ud i nuværende job også tage barslen der på et tidspunkt min samvittighed er på nakken af mig ift det sidste her

Nu trykker jeg send og håber i vil byde ind med tanker og erfaringer

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 28-11-19, 10:14   #2
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,569
Takket 11,085 gange i 4,858 indlæg
Ærligt, hvis i skal have en treer inden for det næste år (og i regner med at det liver sådan nogenlunde let at lave den). Så tror jeg nok jeg synes du skal vente med det der dagpleje. Det er godt nok kort tid at forvente at arbejde i den branche, 12 måneder minus som minimum de to det vil tage at finde arbejde og få nye børn ind og sige nuværende stilling op. Desuden ved jeg heller ikke helt hvordan ansvar for fire-fem småbørn harmonerer med at skulle være gravid. Og at sygemelde sig som dagplejer er bare heller ikke helt så ligetil, som hvis man er et sted med flere kollegaer.

Først og fremmest tror jeg du skal mærke efter om det er din nuværende arbejdsplads eller dit fag som sådan du er utilfreds med. Jeg synes ikke, med det du beskriver, at det lyder særligt attraktivt for dig at blive hvor du er, men måske det ligesåvel kunne være en mulighed at kigge efter en anden arbejdsplads inden for dit fag?

Specifikt i fht at arbejde som dagplejer, så tænker jeg først og fremmest at man skal overveje arbejdstiderne og manglen på kollegaer og daglig sparring. Altså det ville være det der talte mest imod for mig desuden hvordan det spiller sammen med resten af familien. Feks kan det godt være dit eget barn kan slippe for sfo, tilgengæld vil han så skulle dele dig -og sit hjem- med fem rollinger. Sådan noget som forældresamarbejde er også gerne noget der fylder for dagplejere.

Sidst redigeret af BoletteMarie; 28-11-19 kl. 10:16
BoletteMarie er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til BoletteMarie for dette brugbare indlæg:
Netter11 (28-11-19)
Ulæste 28-11-19, 10:23   #3
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 10,004
Takket 4,110 gange i 2,003 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg ved ikke hvordan forholdene er i din kommune men her i KBH er jeg ikke misundelig på dagplejerne. De har fire børn, tror endda de har 5 når der er ferie osv og de har lang åbningstid. De to ting alene gør at jeg ikke ville finde jobbet tiltrækkende. Derud over tror jeg jeg ville synes det var ensomt at gå alene med så mange små børn. I nogle kommuner er der krav om at man deltager i legestue ex antal gange om ugen, det kan måske afhjælpe ensomheden lidt men til gengæld være en logistisk udfordring for nogle har jeg hørt....

Jeg forstår sagtens at du har lyst til at forlade din branche, har selv forladt pædagogfaget hvor jeg i mange år kun blev fastholdt af gode kolleger og arbejdstider der tilgodeså mine børn, så når du ikke engang har det lyder det op ad bakke

Der er ikke mulighed for lidt alternativ beskæftigelse som sygeplejerske, evt. læse videre til kosmetisk sygeplejerske hvis den slags interesserer dig, eller et andet område hvor du kunne komme lidt på afstand af det offentlige sygehusvæsen?

Nårh ja, og jeg ville helt klart bide tænderne sammen og holde barsel fra mit nuværende job fremfor at starte som dagplejer først, både af hensyn til børn og familier men også til mig selv, ville være meget nødig være alene med 4 små børn hele dagen gennem hele graviditeten, når man arbejder i institution og har flere kolleger kan man jo i nogen grad planlægge sig ud af de mest belastende arbejdsopgaver, den mulighed har du ikke når du kun er dig selv

Nå jeg skriver nærmest det samme som BoletteMarie kan jeg se, bare lidt langsommere

Sidst redigeret af sommerregn; 28-11-19 kl. 10:25
sommerregn er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til sommerregn for dette brugbare indlæg:
Netter11 (28-11-19)
Ulæste 28-11-19, 16:23   #4
Netter11

Netter11s avatar

Mit indtryk er at dagplejerne trives her i vores område de er 5 ialt og har tæt samarbejde med den lokale vuggestue/børnehave.
Hvis en dagplejer bliver syg bliver børnene ikke fordelt ved de andre men hele gruppen flyttes i vuggestuen så de har hinanden.
Der er i legestue en gang i ugen og heldagslegestue en gang i måneden. Legestuedelen foregår i vuggestuen og der har jeg gå afstand om så det er nemt tilgængeligt.
Tror egentlig godt jeg ville kunne trives med at have en rytme alene med børnene de fleste dage også have det sociale med kollegaer ift legestue mm,
Og tak for inputtet omkring eget barn(bolettemarie) var en vinkel vi ikke lige have tænkt på den del . Vi har hus i to plan så han ville kunne trække sig ovenpå hvis han har brug for ro. Men er rigtig han skulle stadig kunne håndtere at dele og behovsudsætte ift at man jo er "på job" indtil alle børn er hentet.

Er fortsat i tænkeboks omkring eget fag, kan egentlig godt lide arbejdsopgaverne, men synes forholdene er for pressede og man ikke føler man kan være ordentlig over tingene, og det er frustrerende når det altid er et arbejdsvilkår.
Kan ikke helt gennemskue om dette gør sig gældende alle steder eller om det primært er på nuværende arbejdsplads.

Omkring en treer det er heller ikke givet vi får en mere, men ønsket er der klart og det skal være indenfor de kommende par år er tanken. Den første gik nemt, nr to gik der godt 1/2 inden der var gevinst. Jeg har begge gane haft bækkenproblemer så nej det er langt fra oplagt at skulle passe børn under en graviditet. Er også derfor dette er et stort forbehold i mine overvejelser, for ved godt hvordan jeg selv ville have det som forældre til et barn der var startet og faldet til et sted og som så skulle flyttes pga sygemelding af dagplejeren.
Jeg vil tidligst kunne starte til 1 februar grundet opsigelse af nuværende job samt opstart med børn mm, ved heller ikke om der er nogle kurser eller lign man skal igennem først. Alt dette forudsat at man søgte og fik stillingen.
Ulæste 28-11-19, 21:46   #5
babyaya
babyaya ville gerne have lidt flere timer i døgnet
Jeg betaler husleje her!

babyayas avatar

Tilmeldingsdato: 23/11-11
Geografisk placering: Holstebro
Tak givet gange: 2,018
Takket 3,962 gange i 1,935 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Altså jeg tænker at I er.meget pressede der hvor du er nu. Det er i hvertfald mit indtryk at det ikke er nært så presset i vores kommune. Og kan godt forstå at det presser dig.
Jeg ville søge det og se om den der nr 3 skal komme. Og gør den det så er det jo bare sådan det er. Det skulle ikke stoppe mig at få en mere.
En af mine tidligere kollegaer tog springet og er blevet dagplejemor og er vist ret glad for det.

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
Netter11 (29-11-19)
Ulæste 29-11-19, 08:25   #6
Rikke
Rikke runs - on coffee and in the forrest
Sling-chick

Rikkes avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-06
Geografisk placering: N 55° 46' 19.449" E 12° 30' 23.515"
Tak givet gange: 5,515
Takket 11,829 gange i 4,312 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Send en besked via MSN til Rikke
Hvis jeg var sygeplejerske ville mit drømmejob være i en lægepraksis. Var det en mulighed?
Ulæste 29-11-19, 08:29   #7
Anebane
Anebane travlt beskæftiget
Paypalpal

Anebanes avatar

Tilmeldingsdato: 15/06-08
Geografisk placering: Egebjerg, Ballerup
Tak givet gange: 893
Takket 7,994 gange i 2,949 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Hvorfor først hospice, når børnene bliver større?

Men ellers er min første tanke, at der findes helt utroligt mange forskellige sygeplejestillinger - og at der er efterspørges gæve sygeplejersker. Jeg tror dagplejerlivet er ret omfattende og med tanker om en 3'er, så ville jeg nok ikke kaste mig ud i det. For alles skyld
The Following 5 Users Say Thank You to Anebane For This Useful Post:
BoletteMarie (29-11-19), ChristinaS (29-11-19), marajo (30-11-19), sommerregn (29-11-19), Vanadia (29-11-19)
Ulæste 29-11-19, 11:11   #8
morstine
morstine Nyder baby på maven
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

morstines avatar

Tilmeldingsdato: 27/02-07
Geografisk placering: Aalborg-Visse
Tak givet gange: 4,671
Takket 2,323 gange i 676 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Hvis man ønsker at jobskifte så skal man prøve at lytte efter - jeg læste selv videre og underviser nu på sygeplejestudiet. Hvis du ønsker at komme tilbage til faget ift. at skulle arbejde på hospice, kan det måske være godt ikke at komme for langt væk fra faget. Har du overvejet at gå efter jobs der kunne opkvalificere dig ift. hospice? Jeg tænker fx på palliativt team?
hansan (30-11-19), Imma (30-11-19), lullu (30-11-19), Netter11 (29-11-19), sommerregn (29-11-19), Stormy-mor (30-11-19)
Ulæste 29-11-19, 21:19   #9
Netter11

Netter11s avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Anebane Vis indlæg
Hvorfor først hospice, når børnene bliver større?

Men ellers er min første tanke, at der findes helt utroligt mange forskellige sygeplejestillinger - og at der er efterspørges gæve sygeplejersker. Jeg tror dagplejerlivet er ret omfattende og med tanker om en 3'er, så ville jeg nok ikke kaste mig ud i det. For alles skyld

Har tidl været både studerende og afløser på hospice så er ikke i tvivl om det skal være mig på et tidspunkt
Men nærmeste hospice har ca 45min kørsel hver vej og der er fast 12 timers vagter i weekend rullet, kan mærke på mig selv at jeg ikke er klar til at være så mange timer væk fra mine børn i weekenden endnu hvis det hed dv 12 timer lørdag og søndag ville jeg være afsted fra kl 6-20, ungerne er oppe fra ca 5.30-19.30.

Overvejer også fortsat om dagplejer er det rigtige men meget ved stillingen tiltaler mig, men kan ikke afgøre om det we tilstrækkeligt :Think:

Ulæste 29-11-19, 21:21   #10
Netter11

Netter11s avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af morstine Vis indlæg
Hvis man ønsker at jobskifte så skal man prøve at lytte efter - jeg læste selv videre og underviser nu på sygeplejestudiet. Hvis du ønsker at komme tilbage til faget ift. at skulle arbejde på hospice, kan det måske være godt ikke at komme for langt væk fra faget. Har du overvejet at gå efter jobs der kunne opkvalificere dig ift. hospice? Jeg tænker fx på palliativt team?

Har overvejet det lidt, har også overvejet evt at læse nogle moduler til en diplom indenfor palliation :Think: kunne godt være det var det jeg skulle arbejde videre i.
Men tænker du har ret i det med ikke at komme for langt væk fra faget. Er jo egentlig glad for sygeplejens opgaver men er nok mere kørt sur i en meget låst personale gruppe, og en ledelse der ikke giver tid nok til at forandringer kan forplante sig og blive til nye vaner

Ulæste 29-11-19, 21:24   #11
Netter11

Netter11s avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af babyaya Vis indlæg
Altså jeg tænker at I er.meget pressede der hvor du er nu. Det er i hvertfald mit indtryk at det ikke er nært så presset i vores kommune. Og kan godt forstå at det presser dig.
Jeg ville søge det og se om den der nr 3 skal komme. Og gør den det så er det jo bare sådan det er. Det skulle ikke stoppe mig at få en mere.
En af mine tidligere kollegaer tog springet og er blevet dagplejemor og er vist ret glad for det.

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk

Tror jeg også vi er, og det meste skyldes uden tvivl ledelsen
Men kan egentlig godt lide hjemmepleje delen ift at danne relationer med borgeren og få et godt kendskab til deres hjem mm.
Kan mærke det giver mig noget på det personlige plan som jeg ikke fik på samme måde på medicinsk.
Havde lidt af det i en periode da jeg var med til at køre holdtræning, der fik man også kendskab og mulighed for at hjælpe folk på et individuelt plan.

Ulæste 29-11-19, 21:26   #12
Netter11

Netter11s avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Rikke Vis indlæg
Hvis jeg var sygeplejerske ville mit drømmejob være i en lægepraksis. Var det en mulighed?

Det er helt klart overvejet, men tror måske det ville blive for ensformigt for mig
Men er helt sikkert også en spændende gren inden for faget :-)

Overvejer også om en stilling i plejebolig kunne være noget :Think: de er ofte med færre weekend vagter og mere faste arbejdstider

Ulæste 30-11-19, 09:28   #13
hansan
hansan er taknemmelig over mit dejlige liv

hansans avatar

Tilmeldingsdato: 11/11-08
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 4,811
Takket 3,366 gange i 1,198 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Jeg tænker også, som flere andre har skrevet, at det nok er bedst at holde ud i nuværende job, indtil næste barsel.

Med mindre det er i forhold til opkvalificering til hospicearbejdet. Jeg tror, du skal passe meget på ikke at komme for langt væk fra faget i for mange år. For så kan det ende med, du er nødt til at tage en omvej ind omkring onkologisk afdeling i et par år, inden du kan komme i betragtning til en stilling på hospice. Det er mit indtryk, at de er eftertragtede.

Men hvor jeg dog forstår dig i forhold til din mæthed i hjemmeplejen arbejdet Monofaglige teams med mange meninger og synsninger og skiftende ledere og pænt stort arbejdspres. Suk...

Sidst redigeret af hansan; 30-11-19 kl. 09:31
hansan er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til hansan for dette brugbare indlæg:
Netter11 (30-11-19)
Ulæste 30-11-19, 09:37   #14
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,254
Takket 27,022 gange i 8,724 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Netter11 Vis indlæg
Er jo egentlig glad for sygeplejens opgaver men er nok mere kørt sur i en meget låst personale gruppe, og en ledelse der ikke giver tid nok til at forandringer kan forplante sig og blive til nye vaner
Det er også mit indtryk at det er arbejdspladsen og rammerne du er træt af, mere end faget.

Er der mulighed for noget karriererådgivning via din fagforening?
Eller måske har du en nuværende eller tidligere kollega der kender til forskellige muligheder indenfor dit fag, som kunne coache lidt?
Ulæste 30-11-19, 17:22   #15
Stormy-mor
Stormy-mor tre skridt bagud ..

Stormy-mors avatar

Tilmeldingsdato: 15/03-09
Geografisk placering: Kolding
Tak givet gange: 2,013
Takket 1,330 gange i 843 indlæg
iTrader: 13 / 100%
Jeg tror det er benhårdt at være dp og at det ikke altid er lykken i forhold til egne børn. Min mor var dp og det er et fysisk hårdt job og jeg hadede alle de børn og forældre der væltede ud og ind. Det kan godt presse en sensitiv.
Netter11 (30-11-19)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande