Efterårshaven - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Gør det selv - eller gør det sammen med andre > Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven.
Glemt adgangskode? Tilmeld

Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven. Forum til snak og udveksling af ideer og erfaringer med have og dyrkning. Her kan du få: 10 gode råd til at slynge din salat, tips og tricks til dine slynge-planter og vikle og prikle i bæredygtighedens navn.

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 22-09-19, 11:38   #1
Sienna
Sienna er bare godt gammeldags glad
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 35,378
Takket 21,328 gange i 10,785 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Efterårshaven

Åh -sikke en skør havesæson - det har været tørt ,lunt og overskyet hernede i sydøst
- og måske er det grunden til at tomaterne modnes langsomt -og det mest har været bær, ærter, nødder, æbler og den slags som har haft en fremragende sæson.

Jeg ved at jeg ikke er alene og andre også syntes at squash og bønnesæsonen var sen at komme igang. Måske skyldes det også at jeg sammenligner med den vanvittige sæson i 2018.

Jeg har så travlt at jeg nærmest ikke rigtigt får plukket noget
men æblerne er dog kommet ned og jeg har spist en masse bær( hindbær og brombær men intet puttet i fryseren det kommer jeg til at savne til vinter.

Sidste weekend gravede jeg kartofler op- de var pænere end forventet pga den manglende nedbør - særligt ditta, folva, gala var flotte og enorme- jeg tror vi 2 små familier har kartofler et godt stykke ind i 2020.

Jeg har en del fri i efterårsferien så der satser jeg på at sætte hvidløg.

og ellers går jeg og kigger på lidt vandmeloner - kan ikke helt finde ud af om de er modne nok.
Vedhæftede billeder
Filtype: jpg 05ED1B83-4EE7-4E71-8DC1-4E69B6FEA146.jpg (83.1 KB, 34 visninger)
Filtype: jpg ewzERZJWT+uvIrp81DCphQ.jpg (150.8 KB, 30 visninger)
Filtype: jpg 2Gvaw%25TCeqInSh4WSzAQ.jpg (84.3 KB, 25 visninger)
CharlotteQvist (06-10-19), Majer80 (23-09-19), meyervip (23-09-19)
Ulæste 22-09-19, 11:45   #2
camram
camram ....
Jeg betaler husleje her!

camrams avatar

Tilmeldingsdato: 12/05-06
Geografisk placering: østfyn
Tak givet gange: 1,288
Takket 7,271 gange i 2,160 indlæg
jeg har haft squash jævt i ca 3 mdr.. men det er somom der i peroder har været for fugtigt.. de glemmer ligsom og vokse men bliver helt skumgummiagtig.. og rådner så... det er slemt i de perioder det har været koldt vådt og skyet.

tomaterne er det lidt on-off med ... mine frilands døde i en periode med 15 grader regn og blæst... dem i drivhus har det fint..

tilgængæld giver agurkerne stadigvæk helt vildt.. jeg plukkede 5 alm lange agurker i går og 8 citron agurker .. og der er stadig flere undervejs..

jeg fik ryddet ud i drivhuset og klikket ned så der kunne komme lys og luft ind igen.

græskarne er noget sløve.. de er først lige kommet igang..

æbler har vi haft i ca 14dage.

efterårshindbær og brombær lider lidt under flytningen sidste år, lige før det blev tørke... de stærke 2 års skud der skulle havde båret bær nu.. kom ikke rigtigt.. så jeg har 3 årsskud (der bar tidligt) og skud fra i år. de bær jo så ikke.
Følgende brugere siger tak til camram for dette brugbare indlæg:
Majer80 (23-09-19)
Ulæste 22-09-19, 11:53   #3
Sienna
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af camram Vis indlæg
jeg har haft squash jævt i ca 3 mdr.. men det er somom der i peroder har været for fugtigt.. de glemmer ligsom og vokse men bliver helt skumgummiagtig.. og rådner så... det er slemt i de perioder det har været koldt vådt og skyet.
Hvor sjovt - vi har kun kortvarrigt haft det fugtigt - men det er som om at den manglende sol stopper dem

tomaterne er det lidt on-off med ... mine frilands døde i en periode med 15 grader regn og blæst... dem i drivhus har det fint..

tilgængæld giver agurkerne stadigvæk helt vildt.. jeg plukkede 5 alm lange agurker i går og 8 citron agurker .. og der er stadig flere undervejs..

jeg fik ryddet ud i drivhuset og klikket ned så der kunne komme lys og luft ind igen.

græskarne er noget sløve.. de er først lige kommet igang..

æbler har vi haft i ca 14dage.

efterårshindbær og brombær lider lidt under flytningen sidste år, lige før det blev tørke... de stærke 2 års skud der skulle havde båret bær nu.. kom ikke rigtigt.. så jeg har 3 årsskud (der bar tidligt) og skud fra i år. de bær jo så ikke.
ja sært haveår ...
Jeg ligger stadig på tørkeindeks 7 ud af 10-og vi har trods våde dage ligget på 7-9 siden april ...

Sidst redigeret af Sienna; 22-09-19 kl. 11:56
Sienna er offline   Besvar med citat
Ulæste 22-09-19, 23:46   #4
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 10,008
Takket 4,110 gange i 2,003 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Sienna Vis indlæg
Åh -sikke en skør havesæson - det har været tørt ,lunt og overskyet hernede i sydøst
- og måske er det grunden til at tomaterne modnes langsomt -og det mest har været bær, ærter, nødder, æbler og den slags som har haft en fremragende sæson.

Jeg ved at jeg ikke er alene og andre også syntes at squash og bønnesæsonen var sen at komme igang. Måske skyldes det også at jeg sammenligner med den vanvittige sæson i 2018.

Jeg har så travlt at jeg nærmest ikke rigtigt får plukket noget
men æblerne er dog kommet ned og jeg har spist en masse bær( hindbær og brombær men intet puttet i fryseren det kommer jeg til at savne til vinter.

Sidste weekend gravede jeg kartofler op- de var pænere end forventet pga den manglende nedbør - særligt ditta, folva, gala var flotte og enorme- jeg tror vi 2 små familier har kartofler et godt stykke ind i 2020.

Jeg har en del fri i efterårsferien så der satser jeg på at sætte hvidløg.

og ellers går jeg og kigger på lidt vandmeloner - kan ikke helt finde ud af om de er modne nok.
Hvordan opbevarer du æbler? Vi hader prøvet forskelligt og synes de rådner uanset hvad. Men der er grænser for hvor meget æblegrød vi kan konsumere
Ulæste 23-09-19, 00:58   #5
Sienna
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Det kommer jo meget an på om det er gemme æbler OG om der sygdom
Sidste pr sloges jeg med gul monilia som ikke kan ses før æblerne rådner

Filippa , Ingrid Marie og belle de boscoop holder godt
De skal plukkes bed så ingen stød og lægges i kasser - i et lag
Udenfor / overdækket til frost
Mange år har jeg når det er blevet november flyttet kasserne i drivhus og haft vattæppe klar
Men bedst er et sted mellem 1-2 c op til 10 c
Kasserne kigges igennem for dårlige æbler
sommerregn (23-09-19)
Ulæste 23-09-19, 09:17   #6
Moogie
Moogie bo bo bo bo
Jeg betaler husleje her!

Moogies avatar

Tilmeldingsdato: 15/11-09
Geografisk placering: Vestegnen
Tak givet gange: 11,182
Takket 7,487 gange i 2,883 indlæg
iTrader: 3 / 100%
-I hele området her er der næsten ingen æbler pga. sen frost (som også tog toppen af vores bøgehæk)

- Frilandstomater giver stadig
- Bønnesæsonen var god!
- Der er for en gangs skyld så mange hasselnødder (ikke i haven, men i området), at der er nok til egern OG mennesker :D

mor til M '08, L '11 og E '18
Moogie er offline   Besvar med citat
Ulæste 23-09-19, 10:32   #7
sommerregn
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

sommerregns avatar

Citat:
Det kommer jo meget an på om det er gemme æbler OG om der sygdom
Sidste pr sloges jeg med gul monilia som ikke kan ses før æblerne rådner

Filippa , Ingrid Marie og belle de boscoop holder godt
De skal plukkes bed så ingen stød og lægges i kasser - i et lag
Udenfor / overdækket til frost
Mange år har jeg når det er blevet november flyttet kasserne i drivhus og haft vattæppe klar
Men bedst er et sted mellem 1-2 c op til 10 c
Kasserne kigges igennem for dårlige æbler
Det er Ingrid Marie vi har (har også et filippa-træ, men de blæser altid ned alle sammen længe før de er modne ), men jeg tror det hovedsagelige problem er at virkelig mange af dem har orm. I år havde vi ellers prøvet at hænge de der ferromon fælder op, men umiddelbart ser det ikke ud til at have gjort nogen forskel. Det kan godt være vi bare må acceptere at de ikke rigtig kan gemmes så
Ulæste 23-09-19, 20:01   #8
Sienna
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af sommerregn Vis indlæg
Det er Ingrid Marie vi har (har også et filippa-træ, men de blæser altid ned alle sammen længe før de er modne ), men jeg tror det hovedsagelige problem er at virkelig mange af dem har orm. I år havde vi ellers prøvet at hænge de der ferromon fælder op, men umiddelbart ser det ikke ud til at have gjort nogen forskel. Det kan godt være vi bare må acceptere at de ikke rigtig kan gemmes så
Faktisk skal begge dele plukkes før de er helt modne
Jeg HAR plukket Fillipa ned i sidste uge og jeg regner med at plukke IM i den her uge.
De skal ha lov til at ligge i kasser og eftermodne-og ja jeg gemmer KUN dem uden tegn på orm.

Fillipa synes jeg sjældent er ret syge men IM er lidt primadonnaer
Ulæste 23-09-19, 22:59   #9
sommerregn
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

sommerregns avatar

Citat:
Faktisk skal begge dele plukkes før de er helt modne
Jeg HAR plukket Fillipa ned i sidste uge og jeg regner med at plukke IM i den her uge.
De skal ha lov til at ligge i kasser og eftermodne-og ja jeg gemmer KUN dem uden tegn på orm.

Fillipa synes jeg sjældent er ret syge men IM er lidt primadonnaer
Men bliver dine filippa siddende på træet? Den tidligere ejer sagde da vi overtog huset at det var de skøøøønneste æbler og vi har boet her i 5 år og først i år lykkedes det mig at få et der var modent. De fleste er blæst ned for 3 uger siden. Så jeg synes det er et rimelig overvurderet træ og vi har det mest fordi det har en smuk gammel stamme der er fin i haven.
Ingrid Marie har jeg været på lidt bedre fod med men ja det er temmelig træls at så mange af dem har orm kunne godt være vi skulle overveje at starte det ene med en mere medgørlig sort
Ulæste 24-09-19, 08:58   #10
Sienna
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af sommerregn Vis indlæg
Men bliver dine filippa siddende på træet? Den tidligere ejer sagde da vi overtog huset at det var de skøøøønneste æbler og vi har boet her i 5 år og først i år lykkedes det mig at få et der var modent. De fleste er blæst ned for 3 uger siden. Så jeg synes det er et rimelig overvurderet træ og vi har det mest fordi det har en smuk gammel stamme der er fin i haven.
Ingrid Marie har jeg været på lidt bedre fod med men ja det er temmelig træls at så mange af dem har orm kunne godt være vi skulle overveje at starte det ene med en mere medgørlig sort
Hvis der falder mange ned -så er der ofte orm i
Men Filippa skal helst stå i læ.
Kvaliteten ved Fillippa er at det er sundt hårdført træ med velsmagende æbler der holder ret længe -kan bruges til fantastiske æblekager, mad ,juice og spises når de er eftermodnet -rå.

Jeg tror man skal plukke Fillippa 2-3 uger tidligere end der står i gamle bøger pga ændret klima- sådan er det ihvertfald for en del af mine æblesorter.
Jeg har en del flotte siddende på træet -og regner med at plukke dem ned i dag.

De fleste æbler der skal gemmes skal plukkes lige før de er modne -så holder de bedst og de kan godt eftermodne og få den fine smag de skal ha.
sommerregn (29-09-19)
Ulæste 29-09-19, 09:17   #11
Sienna
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Fik ryddet en del op i haven- fræset det gamle dækafgrøde bed som skal være Indianerbed med majs, bønner og squash og græskar -det skal ha noget hestemøg på et tidspunkt men det er ok hvis det ikke sker i efteråret-da det skal rives og rengøres en del efter 1,5 år med dækafgrøder og mange tidsler.

Jeg fræsede også det gamle jordbærbed ned og der hvor der burde ha været plantet nye jordbær..det er lidt surt vi ikke fik plantet for en månedes siden men det har været så tørt og jeg har så travlt.

Der hvor der står en rest gulerødder og pastinak -skal der være dækafgrøde så der er planen at høste de sidste sommergulerødder mv og så noget så det står mere eller mindre vintergrønt.

Mit gamle kartoffelbed -skal være halvt hvidløg halvt kål-det er næsten klart til at blive fræset til hvidløg og så sår jeg noget vintergrønt for at binde kvælstof som kål er glade når de plantes ud i juni.

Ellers plukker jeg mest blomster indtil frost og vinden tager dem.
Ret mange hokkaido -og majs er lige begyndt -jeg vidste at de var sene og det gælder også butternuts og de øvrig græskar .

Meloner er også lidt desværre helt håbløs for de ellers flotte vandmeloner -måske når cantaloupe melonerne på friland.

Marvin er optimistisk og planter kødben ved siden af vinter rødbederne
Vedhæftede billeder
Filtype: jpg 559B757C-2E19-48F7-A183-D6255DD11146.jpg (103.0 KB, 16 visninger)
Filtype: jpg oqIK5FS6R6mi24weFsHiJg.jpg (120.7 KB, 13 visninger)
Majer80 (04-10-19), merlyn (04-10-19), meyervip (29-09-19), sommerregn (29-09-19)
Ulæste 29-09-19, 12:44   #12
camram
camram ....
Jeg betaler husleje her!

camrams avatar

Tilmeldingsdato: 12/05-06
Geografisk placering: østfyn
Tak givet gange: 1,288
Takket 7,271 gange i 2,160 indlæg
Citat:
Hvis der falder mange ned -så er der ofte orm i
Men Filippa skal helst stå i læ.
Kvaliteten ved Fillippa er at det er sundt hårdført træ med velsmagende æbler der holder ret længe -kan bruges til fantastiske æblekager, mad ,juice og spises når de er eftermodnet -rå.

Jeg tror man skal plukke Fillippa 2-3 uger tidligere end der står i gamle bøger pga ændret klima- sådan er det ihvertfald for en del af mine æblesorter.
Jeg har en del flotte siddende på træet -og regner med at plukke dem ned i dag.

De fleste æbler der skal gemmes skal plukkes lige før de er modne -så holder de bedst og de kan godt eftermodne og få den fine smag de skal ha.
Vi har et Filippa
Og det er rigtigt at seson er skubbet en del. Vi flyttede ind i 2003 og der havde vi fine æbler indtil omkring nov.. De første år vi havde Emma brugte vi altid æbler fra haven til h endes fødselsdag den 28 okt... De sidste 2 eller 3år har der ikke været et eneste æble tilbage den 28..
Følgende brugere siger tak til camram for dette brugbare indlæg:
Sienna (29-09-19)
Ulæste 04-10-19, 07:54   #13
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,254
Takket 27,022 gange i 8,724 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Elsker at følge med i dine havetråde, Sienna. SB's egen Søren Ryge

Vi har ikke noget spiseligt i haven - jeg er sådan en, der ikke rigtig gider arbejdet Men lad os se - indtil i år har jeg heller aldrig gidet potteplanter, og nu har jeg både orkideer, hibiscus, en bregne-ting og et spøgelsestræ, så ting kan ændre sig.
Følgende brugere siger tak til liv for dette brugbare indlæg:
Sienna (04-10-19)
Ulæste 06-10-19, 22:26   #14
Gammelmor
Gammelmor Synge, synge, bare synge
Old Scoundrel

Gammelmors avatar

Tilmeldingsdato: 03/06-07
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 11,321
Takket 14,663 gange i 5,402 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Et gemmeæble der er sødt? Nogle bud? jeg kan få et enkelt frugttræ ind i min have og hælder mest til pære, men det ser ud som om mit Pomme d'Api er ved at dø så det skal nok desværre erstattes og det var svært at få fat på ( måtte hentes langvejs fra) så hvis et Rød Aroma kan gemmes så er det vist fint.

Jeg ELSKER min have om efteråret. der er farve fra hydrangea og geranium, der er blomster i nogle af roserne og luften er ikke så støvet som om sommeren. Jeg gider egentlig ikke rydde op men det er for koldt at sidde stille så derfor laver jeg lidt derude
Ulæste 06-10-19, 22:31   #15
Sienna
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Rød aroma er ikke sødt , men frisk i smagen synes jeg
Og så holder det kun hen mod slut november .
Men dejligt æble bestemt.

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande