At sy en vikletai - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Gør det selv - eller gør det sammen med andre > Bæreudstyr (gør det selv) > Gds-mønstre og -vejledninger /bæreudstyr
Glemt adgangskode? Tilmeld

Gds-mønstre og -vejledninger /bæreudstyr Her kan du finde mønstre og syvejledninger til mange forskellige slynger, vikler, mei tais osv.

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 03-02-10, 10:29   #1
Ginewer
Ginewer har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Ginewers avatar

Tilmeldingsdato: 13/08-08
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 1,047
Takket 894 gange i 562 indlæg
iTrader: 3 / 100%
At sy en vikletai

Hejsa,

Jeg vil - måske måske - prøve at sy min egen vt. Og har så lige et par spørgsmål:

1. Stofvalg til stropper: Jeg kan se at mange bruger lagenlærred til vt'er (og ringslynger). Hvorfor egentlig det, burde stropperne ikke have diagonalt stræk som i en vikle? Jeg har nogle gamle hør-ikeagardiner med diagonalt stræk. Kan de bruges til min første øve-vt? Kan man bruge babyfløjl til vt-stropper? Og lægges det i så fald dobbelt?

2. Panel-str.: Junior er ved at være en stor basse på 82cm og 13 kg. Er det så tid til en toddler-str? Og hvad er målene på sådan én?

3. Panelets form: Hvad er den bedste form på panelet? Sådan lidt timeglas-formet eller?

Håber nogen kan hjælpe en sy-nybegynder.... Gode råd modtages gerne!

Størstebarn fra 2008 og mindstebarn fra 2010
Ginewer er offline   Besvar med citat
Ulæste 03-02-10, 21:10   #2
Dottelue
Dottelue er vist en af de gamle
Jordbunden (m.i.s.)

Forhandler

Dottelues avatar

Tilmeldingsdato: 16/01-07
Geografisk placering: Nord for Kolding
Tak givet gange: 4,927
Takket 15,091 gange i 6,108 indlæg
iTrader: 16 / 100%
Send en besked via MSN til Dottelue
1) jo en pensioneret vikle eller stof af samme type ville være fedt. så det kan højest sandsynligt bruges. Ved ikke om det skal ligge dobbelt, kommer lidt an på tykkelsen.
Har ikke set en VT med babyfløjlsstropper, men thyholmer MT'en er ret bred i stropperne, og upolstrerede og de er med babyfløjl (der ligger dobbelt)

2) tror ikke det er tid til en toodler endnu, tror først det er når de er et par år gamle.(hvad længde det så end er)

3) ja vi kan godt kalde den timeglasformet. jeg plejer at tænke på formen som "taljeret"

God fornøjelse!
Følgende brugere siger tak til Dottelue for dette brugbare indlæg:
Ginewer (05-02-10)
Ulæste 05-02-10, 08:57   #3
Ginewer
Ginewer har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Ginewers avatar

Tilmeldingsdato: 13/08-08
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 1,047
Takket 894 gange i 562 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Mange tak for svar!

Jeg blev lige optaget af noget surdej (!), så jeg glemte helt at jeg havde stillet spørgsmålet

Ihh, måske får jeg tid i weekenden til at begynde at klippe og sådan. Men uhh, det kommer til at tage tid...

Størstebarn fra 2008 og mindstebarn fra 2010
Ginewer er offline   Besvar med citat
Ulæste 05-02-10, 10:45   #4
sabelkat
sabelkat Maude
Perfekt infinitiv

sabelkats avatar

Tilmeldingsdato: 20/02-08
Geografisk placering: Ryslinge!
Tak givet gange: 3,122
Takket 5,438 gange i 1,453 indlæg
iTrader: 7 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Ginewer Vis indlæg
Hejsa,

Jeg vil - måske måske - prøve at sy min egen vt. Og har så lige et par spørgsmål:

1. Stofvalg til stropper: Jeg kan se at mange bruger lagenlærred til vt'er (og ringslynger). Hvorfor egentlig det, burde stropperne ikke have diagonalt stræk som i en vikle? Jeg har nogle gamle hør-ikeagardiner med diagonalt stræk. Kan de bruges til min første øve-vt? Kan man bruge babyfløjl til vt-stropper? Og lægges det i så fald dobbelt?

Jeg bruger også lagenlærred, men har lavet nogle med noget stof som det du beskriver. Jeg synes begge dele fungerer. Fordelen ved lagenlærred er, at det ikke er så tykt, så man undgår lidt af den der vikle-der-er-jo-alt-for-meget-stof-fornemmelse Der er faktisk en smule diagonalt stræk i stoffet, men det er så tæt vævet, at det ikke er så meget. Men altså nok til formålet imo. Men det du beskriver synes jeg også lyder egnet, så prøv ad

2. Panel-str.: Junior er ved at være en stor basse på 82cm og 13 kg. Er det så tid til en toddler-str? Og hvad er målene på sådan én?

Pas!

3. Panelets form: Hvad er den bedste form på panelet? Sådan lidt timeglas-formet eller?

Eller bare rektangulært. IMO er timeglas-formen æstetisk, men det er den så også

Håber nogen kan hjælpe en sy-nybegynder.... Gode råd modtages gerne!
God fornøjelse

Selv løverne er bange for en hyæne, der har unger
sabelkat er offline   Besvar med citat
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande