Virkelig brug for hjælp (svært valg ang. barsel) - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 02-02-18, 10:29   #1
sarabambara
sarabambara har ikke brugt den nye funktion...
Træslyngel

sarabambaras avatar

Tilmeldingsdato: 13/05-17
Tak givet gange: 456
Takket 39 gange i 14 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Virkelig brug for hjælp (svært valg ang. barsel)

Jeg håber sådan, jeg kan få nogle tanker/overvejelser/erfaringer fra jer, så jeg kan tage en beslutning!!

Jeg er gravid med termin midt i maj, og jeg er pædagogstuderende. Jeg er enlig forsørger. Jeg er blevet fuldtidssygemeldt i går fra min 3. Praktik grundet graviditetsgener, hvorfor jeg alligevel ikke når at gennemføre praktikperioden, som ellers var planen.

Nu står jeg så i den situation, at jeg skal finde ud af, hvordan jeg skal afholde min barsel ift mit studie. Jeg skal starte direkte i praktik i en daginstitution efter barsel. Jeg har to muligheder:

1. Opstart 1.2.2019 og afsluttet 31.5.2019
2. Opstart 1.6.2019, afsluttet 31.11.2019

Mulighed 1 betyder, at jeg kun når at holde cirka 8 mdr. barsel, og min lille datter derfor ikke er meget mere end ca. 7 mdr., når hun skal starte i institution. Det huer mig virkelig ikke! Jeg synes personligt, det er tidligt at starte - og jeg ved heller ikke, hvilken institution, jeg kommer i praktik i. Jeg kan risikere, det er med aftenmøder, og et stykke væk, så hun får under alle omstændigheder nok ret lange dage. Til gengæld er praktikperioden kun fire mdr., og jeg kan gemme min resterende barselsorlov og afholde senere.

Mulighed 2 er hun omkring et år, og hun kan få en stille og rolig opstart, måske en måned før - hvor hun kan lande, og jeg kan blive hjemme med hende ved opstarts-sygdomme.
Der er bare også rigtig mange minusser ved denne model, synes jeg. Jeg starter helt forfra i praktikken, selvom jeg har gennemført 2 mdr., så er det 6 mdr. forfra - hvilket er længe med lange dage og igen evt. aftenmøder. Jeg kan risikere at komme i en institution med sommerferielukket, hvilket har økonomiske konsekvenser, da dette er selvbetalt, og jeg derfor ikke ville få løn i cirka 3 uger. Derudover skal min barselsdagpengeperiode forlænges med 8 uger for at komme til at passe med opstart 1.6, så den samme pulje penge bliver strakt over længere tid, derfor får jeg mindre udbetalt månedligt. Også en problematik som enlig forsørger. Jeg kan desuden ikke gemme evt resterende barselsorlov, hvis jeg føder før tid - udbetalingen går tabt, da den er blevet strakt.

Jeg får bare aldrig denne her barselsperiode igen, og jeg ved ikke, om jeg skal have flere børn f.eks. Jeg havde hele tiden fået at vide, jeg ville komme tilbage på SU under min barsel, så jeg havde altid planlagt at holde et års barsel. Men det er så bare ikke tilfældet, når jeg ikke når at afslutte min praktik.

Jeg er sådan i vildrede, og synes ikke, at nogen af mulighederne er særlig gode! Så alle tanker og erfaringer, I kan komme med, ville jeg sætte stor pris på! Håber, I har lyst at give jeres besyv med, det ville virkelig hjælpe..

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
sarabambara er offline   Besvar med citat
Ulæste 02-02-18, 10:36   #2
Sienna
Sienna tror på foråret
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 34,483
Takket 20,608 gange i 10,446 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg tænker at ADMIN - lige skal flytte det her til " ordet er frit"

Jeg ville vælge mulighed 1
Jeg er nok farvet af at jeg også var studerende og enlig mor -og en ravnemor der holdt meget kort barsel.

Men jeg synes ulemperne økonomisk og studiemæssigt overstiger fordele ved at være 1 år vs 7-8 måneder.
Jeg synes det er møgsynd for dig at du skal føle dig presset til kortere barsel end du reelt ønsker.
Men jeg synes version med 1 år lyder så bøvlet på alle planer- trods det dejlige ved en lang barsel.

Sidst redigeret af Sienna; 02-02-18 kl. 10:41
Sienna er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Sienna For This Useful Post:
Hamilton-damen (02-02-18), sarabambara (02-02-18)
Ulæste 02-02-18, 10:40   #3
Munni
Munni elsker at have have
Jeg betaler husleje her!

Munnis avatar

Tilmeldingsdato: 15/02-11
Geografisk placering: på landet nær Faxe
Tak givet gange: 12,291
Takket 5,033 gange i 1,817 indlæg
Jeg ville vælge den lange barsel.
Jeg er selv på barsel fra studie, dog ikke enlig. Vi har valgt at forlænge, selvom det bliver i min mands del af barslen. Han tjener selvfølgelig mere end min su, men som kommunalt ansat uden den store anciennitet har han en løn, hvor vi kommer til at leve sparsomt (mmmh, havregrød!) i et godt stykke tid.
Dette er tredje og sidste barsel og jeg kan slet ikke sende mit barn tidligt afsted. Det er udelukkende min mavefornemmelse der styrer.

Hvis din 2. Mulighed, som det lyder til at du hælder mest til, kan lade sig gøre, så ville jeg vælge den.

Og tillykke med spiren. Jeg håber I begge har det godt, trods sygemelding

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Munni er offline   Besvar med citat
Ulæste 02-02-18, 10:54   #4
Solvej
Solvej har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Solvejs avatar

Tilmeldingsdato: 01/07-11
Geografisk placering: Greve
Tak givet gange: 3,225
Takket 7,142 gange i 2,879 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Jeg ville aldrig aflevere så lille et barn i institution. Det kan jo ikke engang flygte hvis det får tæv af de andre.

Men jeg er også farvet, og forventer at passe ungerne hjemme til skolestart

Sendt fra min G8441 med Tapatalk
Ulæste 02-02-18, 10:59   #5
Maja
Maja .
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

No Avatar

Tilmeldingsdato: 30/05-10
Geografisk placering: F
Tak givet gange: 704
Takket 769 gange i 555 indlæg
Skal du have de 4 måneders praktik i en ny institutionen? For så ville jeg vælge løsning 2, synes 4 måneder er for kort til at lave et aktionslæringsforløb et nyt sted det kan også være at du er heldig at komme et sted hen uden lukkedage, det har jeg været i begge mine praktikker

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 02-02-18, 11:02   #6
Sienna
Sienna tror på foråret
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Man kan jo vælge en dygtig dp - som KAN være bedre til de helt små end en stor institution.
Jeg er stor fortaler for at holde lang barsel men ikke alle ha muligheden.
lonelainen (02-02-18)
Ulæste 02-02-18, 11:04   #7
Otilie
Otilie ...

Otilies avatar

Tilmeldingsdato: 08/12-09
Geografisk placering: Nordjylland
Tak givet gange: 1,774
Takket 2,058 gange i 994 indlæg
Jeg ville vælge den lange barsel. 7 måneder er lille. Selvfølgelig kan det lade sig gøre at sende i institution, men der er stor forskel på 7 måneder og 12 måneder. Ved 7 måneder er det helt normalt at barnet lever overvejende af mælk stadigvæk. Selv om en 1 årig også er lille, er de ved den alder mere klar til verden, synes jeg - kan sidde, kravle, spise alm mad.
Når du beskriver den lange barsel som en mulighed, tænker jeg at du godt ved, det -kan-lade sig gøre trods økonomisk stramhed. Så vælg den. Hvis du viste det slet ikke kunne gå økonomisk, så stod du Ikke med tvivlen.
Og senere - åh senere kan man (jeg i hvertfald) godt komme til at fortryde at man ikke tog “bedst for barnet, så pyt med økonomien”-valget...

Ulæste 02-02-18, 11:05   #8
sarabambara
Træslyngel

sarabambaras avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Maja Vis indlæg
Skal du have de 4 måneders praktik i en ny institutionen? For så ville jeg vælge løsning 2, synes 4 måneder er for kort til at lave et aktionslæringsforløb et nyt sted det kan også være at du er heldig at komme et sted hen uden lukkedage, det har jeg været i begge mine praktikker

Jeg kan godt ansøge om at komme det samme sted hen, men der er slet ingen garanti. Så ja, det kan snildt være et helt nyt praktiksted Jeg ville have skullet lave mit aktionslæringsforløb på lige over fire mdr i denne her praktik, hvis altså ikke jeg var blevet sygemeldt - så det ser jeg ikke som en hindring
Jeg kan bestemt også være heldig, ja, men det er bare heller ikke rigtig til at vide på forhånd :-/ tusind tak for dit besyv!

Ulæste 02-02-18, 11:08   #9
Maja
Maja .

No Avatar

Tilmeldingsdato: 30/05-10
Geografisk placering: F
Tak givet gange: 704
Takket 769 gange i 555 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af sarabambara Vis indlæg
Jeg kan godt ansøge om at komme det samme sted hen, men der er slet ingen garanti. Så ja, det kan snildt være et helt nyt praktiksted Jeg ville have skullet lave mit aktionslæringsforløb på lige over fire mdr i denne her praktik, hvis altså ikke jeg var blevet sygemeldt - så det ser jeg ikke som en hindring
Jeg kan bestemt også være heldig, ja, men det er bare heller ikke rigtig til at vide på forhånd :-/ tusind tak for dit besyv!

Jeg kender en del fra mit studie som har klaret der på 3-4 måneder, jeg ved bare at det havde været for kort tid for mig, men det kommer jo også an på mange ting. Hvis du ved at du kan klare det, så er jeg sikker på at det skal du nok også

Ulæste 02-02-18, 11:14   #10
Hallett
Hallett har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

Halletts avatar

Tilmeldingsdato: 06/08-16
Tak givet gange: 74
Takket 546 gange i 282 indlæg
Jeg ville tage den lange barsel.

Jeg hold selv kun 7 mdr barsel med min den store. Her var det dog far der overtog barslen (så ingen inst.) og jeg startede var studerende så meget fleksibel, men alligevel var det bar pissehårdt at gå fra min lillebitte baby hver dag. Jeg synes jeg gik glip af meget, for der sker så meget i den alder. Far fik jo så de oplevelser i stedet, så det var fint. men nøj hvor havde jeg været ked af det ved at putte hende i pasning i den alder.

Hallett er offline   Besvar med citat
Ulæste 02-02-18, 11:17   #11
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 9,811
Takket 4,013 gange i 1,954 indlæg
Hvis du på nogen måde kan få økonomien i model 2 roll at hænge sammen, jeg ved ikke HVOR stramt det bliver og hvad det gør ved dig at leve sådan i en periode, så ville jeg vælge model 2. Baby tiden ER bare noget særligt og den kommer aldrig igen.

Har du noget netværk der vil kunne hjælpe dig med at hejre tidligt en til to gange om ugen og træde til ved mødet og sygdom?
Ulæste 02-02-18, 11:20   #12
sarabambara
Træslyngel

sarabambaras avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af sommerregn Vis indlæg
Hvis du på nogen måde kan få økonomien i model 2 roll at hænge sammen, jeg ved ikke HVOR stramt det bliver og hvad det gør ved dig at leve sådan i en periode, så ville jeg vælge model 2. Baby tiden ER bare noget særligt og den kommer aldrig igen.

Har du noget netværk der vil kunne hjælpe dig med at hejre tidligt en til to gange om ugen og træde til ved mødet og sygdom?
Jeg har min mor, som kan hjælpe, men hun er selvstændig med egen klinik, så jeg kan heller ikke regne med, hun kan træde til i 'tide og utide' - hun skal jo kunne få sin klinik at køre rundt

Ulæste 02-02-18, 12:13   #13
AnneBel
AnneBel og så var der 3
Under overvågning :)

AnneBels avatar

Tilmeldingsdato: 17/08-09
Geografisk placering: Vestjylland
Tak givet gange: 2,971
Takket 4,918 gange i 1,581 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Solvej Vis indlæg
Jeg ville aldrig aflevere så lille et barn i institution. Det kan jo ikke engang flygte hvis det får tæv af de andre.

Men jeg er også farvet, og forventer at passe ungerne hjemme til skolestart

Sendt fra min G8441 med Tapatalk
Undskyld, men det bliver jeg faktisk enormt provokeret af - får tæv

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
babyaya (02-02-18), Bojola (03-02-18), camram (02-02-18), Hamilton-damen (02-02-18), Københavnermor (03-02-18), lonelainen (02-02-18), Madrid (03-02-18), Oliviasmor (04-02-18), Saxifraga (02-02-18), Sienna (02-02-18), Vanadia (03-02-18), Vardemor (02-02-18)
Ulæste 02-02-18, 13:21   #14
lonelainen
lonelainen er landet
Helt gak og glad i låget

lonelainens avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Geografisk placering: Århus C
Tak givet gange: 8,245
Takket 4,735 gange i 2,150 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af AnneBel Vis indlæg
Undskyld, men det bliver jeg faktisk enormt provokeret af - får tæv

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Samme her. Det er i mine øjne en meget voldsom udmelding i en tråd, hvor det tydeligt fremgår at det ikke er et nemt valg for trådstarter og pasning hjemme i det lange løn (eksempelvis frem til skolestart) ikke er en mulighed.

Hvis dagpleje ikke er en mulighed, så er personalet i vuggestuer jo heldigvis erfarne nok til at kunne skelne mellem 7 måneder og 1 års babyer og det er da tidligt, men ikke umuligt og heller ikke så usædvanligt at de ikke vil vide, hvad de skal stille op
AnneBel (02-02-18), Bojola (03-02-18), Fru Solskin (03-02-18), Frøken fin (22-03-18), Hamilton-damen (02-02-18), Københavnermor (03-02-18), Oliviasmor (04-02-18), Otilie (02-02-18), sarabambara (02-02-18), Sienna (02-02-18), Solvej (02-02-18)
Ulæste 02-02-18, 13:26   #15
Sienna
Sienna tror på foråret
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af lonelainen Vis indlæg
Samme her. Det er i mine øjne en meget voldsom udmelding i en tråd, hvor det tydeligt fremgår at det ikke er et nemt valg for trådstarter og pasning hjemme i det lange løn (eksempelvis frem til skolestart) ikke er en mulighed.

Hvis dagpleje ikke er en mulighed, så er personalet i vuggestuer jo heldigvis erfarne nok til at kunne skelne mellem 7 måneder og 1 års babyer og det er da tidligt, men ikke umuligt og heller ikke så usædvanligt at de ikke vil vide, hvad de skal stille op
Enig .

Og så er det enormt nemt at være priviligeret nok til at kunne vælge forholdsvis frit mht barsel - det er ikke altid at man kan det - især ikke som enlig mor .
AnneBel (02-02-18), Bojola (03-02-18), Hamilton-damen (02-02-18), Oliviasmor (04-02-18), Rosiebaby (02-02-18)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande