Hvornår kan idealisme skade børnene - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 13-02-16, 08:18   #1
luna
luna Jeg elsker mit liv
Jeg betaler husleje her!

lunas avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-07
Geografisk placering: Sønderjylland
Tak givet gange: 7,425
Takket 6,549 gange i 2,942 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Hvornår kan idealisme skade børnene

Inspireret af anden tråd. - kan forældres idealisme skade vores børn ? I så fald hvornår mener i det er skadeligt ? Og hvorfor ?

Jeg er selv et idealistisk menneske og nogle vil muligvis mene at min idealisme går ud over børnene. Jeg har det som udgangspunkt rigtig fint med min idealisme og børnenes påvirkning heraf, men er selvfølgelig obs på ikke at presse gør meget ned over hovedet på dem.

Jeg synes det kunne være vildt spændende at høre hvad og hvornår i synes det er for meget ?

Sidst redigeret af luna; 13-02-16 kl. 09:17
luna er online nu   Besvar med citat
Ulæste 13-02-16, 08:52   #2
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,688
Takket 11,298 gange i 4,951 indlæg
Nu skriver du vores, og der er jeg ikke sikker på at jeg har lyst til at inkludere mig selv . Men hvis spørgsmålet er: kan forældres idealisme skade deres børn, så er svaret da helt klart ja. Bare tænk på hvad folks tro har fået dem til at gøre af sindssyge ting i genren: kibbutz*, kultiske masseselvmord, fascistiske børnegrupper osv..

(*de ekstreme af dem ikke' hvor man ville nedbryde familiestrukturer og derfor opdrog alle børn i store børnegrupper med meget begrænset kontakt til forældrene)

Sidst redigeret af BoletteMarie; 13-02-16 kl. 08:54
BoletteMarie er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to BoletteMarie For This Useful Post:
Kestrel (13-02-16), luna (13-02-16)
Ulæste 13-02-16, 09:27   #3
luna
luna Jeg elsker mit liv
Jeg betaler husleje her!

lunas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af BoletteMarie Vis indlæg
Nu skriver du vores, og der er jeg ikke sikker på at jeg har lyst til at inkludere mig selv . Men hvis spørgsmålet er: kan forældres idealisme skade deres børn, så er svaret da helt klart ja. Bare tænk på hvad folks tro har fået dem til at gøre af sindssyge ting i genren: kibbutz*, kultiske masseselvmord, fascistiske børnegrupper osv..

(*de ekstreme af dem ikke' hvor man ville nedbryde familiestrukturer og derfor opdrog alle børn i store børnegrupper med meget begrænset kontakt til forældrene)
Ja de ekstremer er de fleste af os nok enige i at de er skadelige.

Jeg tænkte mere idealisme som i tråden om Søren Ryge, far, mor og børn.

Eller når man hjemme passer, Samsover, langtidsammer, hjemmeunderviser, ikke drikker mælk, spiser slik, kød e.l. ikke har tv, tablets, computer o.l. kun spiser hjemmedyrket eller økologisk, ikke giver julegaver af princip, ikke køber plastiklegetøj, ikke tolerer legetøjsvåben e.l. Der er sikkert mange flere eksempler - også i andre boldgade, som jeg ikke lige kan komme på.
Ulæste 13-02-16, 09:54   #4
Basta
Basta er nu mor til TO! :o)
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Bastas avatar

Tilmeldingsdato: 01/01-13
Geografisk placering: Herlev
Tak givet gange: 2,840
Takket 3,462 gange i 1,724 indlæg
Som jeg ser det, kan man ikke ikke-"skade" (præge/ ændre i forhold til udgangspunkt) sine børn.

Heller ikke ved at have mange skærme, travlt liv med mange frtitidsinteresser og legeaftaler, fokus på lektier, familiearrangementer hver uge, dyrke meget sport, slide byens museer tynde eller lade ens børn lære at lege selv og udvikle meget fabtasi, eller give dem meget opmærksomhed fx gennem hele tiden at lege med dem, overdreven hensynstagen til andre eller meget selvoptagethed.

Jeg tror ikke, der findes ret mange mennesker, der ikke gør et eller andet i ekstra meget.

Skaden sker vel, hvis børnene vokser op og en oplevelse af, at det hæmmer dem i deres voksendom.

Jeg tror ikke, der findes (ret mange) mennesker, der ikke har den slags "skader" i et eller andet omfang.

En rigtig sej styrke at kunne give sin børn, er vel evnen til at kunne reflektere kritisk over de "skader" som voksne, så man bedre kan få medbestemmelse over, hvordan det skal præge ens voksendom.

For skaderne... Dem undgår man ikke, tror jeg.
AnneBel (13-02-16), Anniesben (13-02-16), FruPanda (13-02-16), IreneSidsel (13-02-16), luna (13-02-16), maianne (13-02-16), Malle (13-02-16), Mildbasse (13-02-16), Svanemor (13-02-16)
Ulæste 13-02-16, 09:56   #5
Fru Blå
Fru Blå er i julehumør
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Fru Blås avatar

Tilmeldingsdato: 14/09-09
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 7,384
Takket 2,755 gange i 1,248 indlæg
1) når det er direkte sundhedsskadeligt - jeg har ikke lige nogle konkrete eksempler (heldigvis); men jeg tænker sådan noget som en alt for restriktiv diæt eller alt hårdt fysisk arbejde (jeg kom til at tænke på den der dokumentarfilm om en indisk dreng "Maraton-drengen". Eller når man af religiøse årsager fx afviser en livsnødvendig blodtransfusion på sit barns vegne. Det kan godt sidestilles med idealisme imo (men jeg er heller ikke religiøs)
2) verdensfjern idealisme altså at man videregiver en fortælling til barnet om verden, der ikke stemmer overens med virkeligheden. "Under dog"/paranoiapositionen: alle er imod os/vores familie. Eller overlord-positionen: vi er bedre end alle andre/vi er de særligt udvalgte (ikke i en religiøs kontekst men mere sådan en tanke om at vi i vores lille klan er udvalgt til x y z).

Ift Søren Ryge programmet så synes jeg ikke, at der er noget farligt i at fravælge teknologi - en iPad kan de børn lære at navigere rundt på på et par dage når de engang får muligheden. PC kan de self også lære at anvende. Plastiklegetøj: der er ikke noget farligt i at fravælge plastiklegetøj imo

Jeg synes man skal være meget varsom med, hvordan man italesætter sin idealisme overfor børnene - fordi de videregiver det til andre uden filter og pli her kommer jeg til at tænke på min veganske venindes søn der som 5-6 årig kunne komme med meget lange udfald mod kødspisere (herunder mig ) - han kunne reproducere alle mors argumenter. Det var ok med mig, jeg kendte ham jo; men det faldt IKKE godt ud blandt hans skolekammerater det er ikke særligt rart at blive overfuset pga en pølsemad.

Så der skal meget til før idealisme er sundhedsskadeligt - men det kan være socialt skadeligt især hvis forældrene indoktrinerer børnene så de bliver små apostle for dette eller hint.
aeblekinder (13-02-16), Anniesben (13-02-16), EjaLM (14-02-16), FruPanda (13-02-16), IreneSidsel (13-02-16), luna (13-02-16), MajkenO (14-02-16), Moogie (13-02-16), nanismus (16-02-16), Sienna (13-02-16), viktorsmor (13-02-16)
Ulæste 13-02-16, 10:05   #6
Sienna
Sienna er bare godt gammeldags glad
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 36,429
Takket 22,019 gange i 11,097 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Alfababy Vis indlæg
1) når det er direkte sundhedsskadeligt - jeg har ikke lige nogle konkrete eksempler (heldigvis); men jeg tænker sådan noget som en alt for restriktiv diæt eller alt hårdt fysisk arbejde (jeg kom til at tænke på den der dokumentarfilm om en indisk dreng "Maraton-drengen". Eller når man af religiøse årsager fx afviser en livsnødvendig blodtransfusion på sit barns vegne. Det kan godt sidestilles med idealisme imo (men jeg er heller ikke religiøs)
2) verdensfjern idealisme altså at man videregiver en fortælling til barnet om verden, der ikke stemmer overens med virkeligheden. "Under dog"/paranoiapositionen: alle er imod os/vores familie. Eller overlord-positionen: vi er bedre end alle andre/vi er de særligt udvalgte (ikke i en religiøs kontekst men mere sådan en tanke om at vi i vores lille klan er udvalgt til x y z).

Ift Søren Ryge programmet så synes jeg ikke, at der er noget farligt i at fravælge teknologi - en iPad kan de børn lære at navigere rundt på på et par dage når de engang får muligheden. PC kan de self også lære at anvende. Plastiklegetøj: der er ikke noget farligt i at fravælge plastiklegetøj imo

Jeg synes man skal være meget varsom med, hvordan man italesætter sin idealisme overfor børnene - fordi de videregiver det til andre uden filter og pli her kommer jeg til at tænke på min veganske venindes søn der som 5-6 årig kunne komme med meget lange udfald mod kødspisere (herunder mig ) - han kunne reproducere alle mors argumenter. Det var ok med mig, jeg kendte ham jo; men det faldt IKKE godt ud blandt hans skolekammerater det er ikke særligt rart at blive overfuset pga en pølsemad.

Så der skal meget til før idealisme er sundhedsskadeligt - men det kan være socialt skadeligt især hvis forældrene indoktrinerer børnene så de bliver små apostle for dette eller hint.
det er jeg meget enig i.

jeg er også et ret idealistisk menneske - men jeg har da flere gange oplevet at jeg måtte være lidt mere rummelig fordi min datter stillede spm om hvorfor vi gjorde dit og dat -og selv i dag som voksen tager nogle andre valg end ut.
Bassisten (13-02-16), Fru Blå (13-02-16), FruPanda (13-02-16), HeidiS (13-02-16), luna (13-02-16)
Ulæste 13-02-16, 10:22   #7
HeidiS
HeidiS har ikke brugt den nye funktion...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

No Avatar

Tilmeldingsdato: 18/07-08
Tak givet gange: 2,720
Takket 1,109 gange i 621 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Jeg tænker at børnene kan tage skade når forældrenes valg/religion/idealisme udelukker børnene fra det naturlige sociale fællesskab de deltager i og her tænker jeg ikke hjemmepasning
Jeg kan være ret idealistisk omkring økologi og dyrevelfærd, men når mine unger er ude må de spise hvad som helst Jeg stemmer heller ikke nej, til fællesfrugt i klassen om onsdagen, selvom han så måske spiser en sprøjtet klementin
HeidiS er offline   Besvar med citat
The Following 9 Users Say Thank You to HeidiS For This Useful Post:
Bassisten (13-02-16), EjaLM (14-02-16), Fru Blå (13-02-16), IreneSidsel (13-02-16), lullu (13-02-16), luna (13-02-16), ninjamom (13-02-16), Saxifraga (13-02-16), Sienna (13-02-16)
Ulæste 13-02-16, 10:39   #8
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,301
Takket 27,781 gange i 8,920 indlæg
iTrader: 5 / 100%
edit: Eval, jeg troede vi var i den lukkede

Nå men hej igen

Sidst redigeret af liv; 13-02-16 kl. 10:54
liv er online nu   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til liv for dette brugbare indlæg:
luna (13-02-16)
Ulæste 13-02-16, 10:45   #9
luna
luna Jeg elsker mit liv
Jeg betaler husleje her!

lunas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Sienna Vis indlæg
det er jeg meget enig i.

jeg er også et ret idealistisk menneske - men jeg har da flere gange oplevet at jeg måtte være lidt mere rummelig fordi min datter stillede spm om hvorfor vi gjorde dit og dat -og selv i dag som voksen tager nogle andre valg end ut.
Ja også mig. Mine stiller også spørgsmål og tager også jævnligt andre valg og det er helt fint. Men derfor betaler de jo alligevel på visse områder prisen for min og deres fars idealisme. Hos mig : min modstand mod at købe hvad jeg mener er unødvendigt, ikke købe færdigvarer - altså ingen købe småkager e.l. men honestly smager hjemmebagte også bedre ikke, kun købe økologiske varer. Og tidligere gik de kun i brugt eller økologisk tøj. Og det eneste legetøj jeg købte var gift frit, miljøvenligt m.m. i dag er Lego hittet og jeg synes det er fantastisk legetøj på grund af holdbarhed og lege værdi.
Min idealisme betyder også at jeg bruger en del penge på velgørenhed. Hvis jeg havde sparet alle de penge op havde jeg nok haft råd til at tage min børn på charterrejse. Men som jeg prioriterer nu bliver det aldrig aktuelt.

Men min ældste har været med skoler i Berlin, London og newyork. Hvilket jeg har betalt for. Og hun har været med sin kæreste i Italien.

De små har været med deres far på Tenerife og i Grækenland. Og han planlægger at tage dem med igen. Ligesom de hos ham har alle de tekniske dimser de ikke har her.

Til gengæld er far modstander af kød, sukker m.m. han vil ikke støtte forbrugssamfundet og overvejer at skippe julegaver til børnene. Da jeg foreslog han kunne give oplevelser så fik jeg en lektion om at han ikke ville støtte kommercielle bla bla bla som Legoland, bonbonland bla bla. Fandt ikke ud af om biografen også var no go. Men jeg tager børnene med i biografen denne uge.
Ulæste 13-02-16, 10:53   #10
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 9,387
Takket 14,290 gange i 5,751 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Det kan det vel i det øjeblik, man mister blikket for sit barn, og hvad det har brug for, fordi man er for optaget af en "politik" eller et ideal. I mine øjne skal man som forældre være åben overfor, at en børn kan have brug for, at man gør tingene på en anden måde, end den man selv er tilbøjelig til. Hvis man ikke vil det udelukkende fordi "vi tror på noget andet" og ikke er klar til at undersøge om alternativer kunne bringe ens barn i bedre trivsel... Så er man på vej til at skade sit barn i en eller anden form.

... Og det kommer vi nok alle til, på et eller andet tidspunkt, i en eller anden grad. Det er næppe meningen, at barndommen skal være uden knubs eller modstand.

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)
MarenKi er offline   Besvar med citat
The Following 7 Users Say Thank You to MarenKi For This Useful Post:
abild (13-02-16), BoletteMarie (13-02-16), liv (13-02-16), lullu (13-02-16), luna (13-02-16), Premama (14-02-16), Totaa (14-02-16)
Ulæste 13-02-16, 10:57   #11
lyrens
lyrens futser rundt
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

lyrenss avatar

Tilmeldingsdato: 10/12-09
Geografisk placering: christianshavn
Tak givet gange: 1,035
Takket 2,374 gange i 1,073 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Jeg tror vores idealisme/valg altid skader hhv gavner vores børn og at en af livets store spørgsmål, er hvilke der gør hvad. Jeg er ikke i tvivl om at alle mennesker handler i den bedste tro, dvs med de forudsætninger de har.

Sarah Maria mor til Sophus 95, Villads 99 & Alma Maria marts 2010
lyrens er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to lyrens For This Useful Post:
lullu (13-02-16), luna (13-02-16), Mango (13-02-16)
Ulæste 13-02-16, 11:06   #12
luna
luna Jeg elsker mit liv
Jeg betaler husleje her!

lunas avatar

Tak for dit indlæg.

Det vil jeg lige gå og tygge på.

Jeg er nemlig megaskråsikker på nogle af mine holdninger. Jeg kan sagtens acceptere at andre har andre holdninger. Og føler egentlig også jeg møder mine børn med interesse for hvad de mener og ikke kun tromler hvad jeg mener.

Men på nogle gange skælder jeg eksempelvis latterlige polittikker hæder og ære fuld. Og mine piger er ihvertfald ikke i tvivl om at jeg ikke er vild med dansk folkepartis politik og er ret træt af Inger Støjberg p.t.
overordnet er min ældste enig med mig. Men i enkelte sager har hun haft en lidt anden holdning. Og jeg synes jeg har givet plads til og respekteret hendes holdning. Jeg har forklaret min, men mere for at hun forstod hvorfor jeg ser det som jeg ser det. Ikke for at hun skulle overtage min "rigtige" holdning. Mere for at hun skulle se en anden side end den hun selv havde set eller som venner/kæreste havde fremlagt hende.

Men jeg tror jeg skal være obs på at det er sådan det foregår. Og jeg ikke bare fortæller hvordan verden er. For det gør jeg altså nogle gange.

Sidst redigeret af luna; 13-02-16 kl. 11:27
Ulæste 13-02-16, 11:07   #13
Sienna
Sienna er bare godt gammeldags glad
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 36,429
Takket 22,019 gange i 11,097 indlæg
Jeg har mødt mange mennesker der var så idealistiske at de mistede den gode kontakt med deres familier og voksne/teenager børn.
Det har gjort at jeg selv stopper op og føler efter
JA jeg er meget pro økologi, naturligt fedt/real foods svanemærket og den slags - men jeg ved at mennesker jeg holder af -ikke tænker det samme- jeg har ikke lyst til at miste dem fordi de vælger anderledes.
Opdrager jeg på dem ?
NEj hvis de spørger mig direkte så fortæller jeg op hvad jeg tænker -vælger.
Det sker da jeg har hvislet lidt om min holdning til margarine-becel og den slags uopfordret - men det er bare fordi jeg virkeligt ikke kan ha det

Men den her tilgang betyder også at jeg kan rumme at mine venner er meget meget forskellige -fra totalt ligeglade med økologi, til hardcore veganere til mere real foods orienteret -og jeg rummer det altsamme så længe de ikke prøver at missionere.

Jeg er jo en af SB der har store voksne børn- jeg har tænkt enormt meget på hvad det ville betyde hvis min datter valgte meget anderledes end UT

Jeg ville blive ked af det hvis hun valgte god nat og sov godt tilgang
-og hvis hun plasterede mit fremtidige barnebarn til i parfume,plastik mv.
DER kunne jeg finde på at øffe - men hun ved jo godt hvor jeg står
og jeg tror faktisk det vi gør mere end det vi siger sætter spor i vores børn.

ALLE unge skal redefinere sig selv og stille spm til deres forældres valg og livsform- men det sjove er jo at NÅR vi har gjort det så er der alligevel mere der smitter af end vi tror
Så jeg er ret sikker på at jeg alligevel får lov til at tvangslynge mv

Sidst redigeret af Sienna; 13-02-16 kl. 11:14
Sienna er online nu   Besvar med citat
Ulæste 13-02-16, 11:15   #14
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,301
Takket 27,781 gange i 8,920 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af luna Vis indlæg
Tak for dit indlæg.

Det vil jeg lige gå og tygge på.

Jeg er nemlig megaskråsikker på nogle af mine holdninger. Jeg kan sagtens acceptere at andre har andre holdninger. Og føler egentlig også jeg møder mine børn med interesse for hvad de mener og ikke kun tromler hvad jeg mener.

Men på nogle gange skælder jeg eksempelvis latterlige polittikker hæder og ære fuld. Og mine piger er ihvertfald ikke i tvivl om at jeg ikke er vild med dansk folkepartis politik og er ret træt af Inger Støjberg p.t.
overordnet er min ældste enig med mig. Men i enkelte sager har hun haft en lidt anden holdning. Og jeg synes jeg har givet plads til og respekteret hendes holdning. Jeg har forklaret min, men mere for at hun forstod hvorfor jeg ser det som jeg ser det. Ikke for at hun skulle overtage min "rigtige" holdning. Mere for at hun skulle se en anden side end den hun selv havde set eller som venner/kæreste havde fremlagt hende.

Men jeg tror jeg skal være obs på at det er sådan det foregår. Og jeg ikke bare fortæller hvordan verden er. For det gør jeg altså nogle gange.
Tak, luna

Jeg troede vi var i den lukkede, og det bliver sådan lige personligt nok til hele www for mig, så kan jeg få dig til at slette quotet?
Ulæste 13-02-16, 11:18   #15
Jullesmor
Jullesmor Nu med 2 børn!
Shhhhh........ jeg skriver

Jullesmors avatar

Tilmeldingsdato: 17/08-12
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 1,291
Takket 1,949 gange i 676 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Sienna Vis indlæg

Jeg er jo en af SB der har store voksne børn- jeg har tænkt enormt meget på hvad det vilel betyde hvis min datter valgte meget anderledes end UT

Jeg ville blive ked af det hvis hun valgte god nat og sov godt tilgang-og hvis hun plasterede mit fremtidige barnebarn til i parfume,plastik mv.

DER kunne jeg finde på at øffe - men hun ved jo godt hvor jeg står og jeg tror faktisk det vi gør mere end de vi siger sætter spor i vores børn.

ALLE unge skal redefinere sig selv og stille spm til deres forældres valg og livsform- men det sjove er jo at NÅR vi har gjort det så er der alligevel mere der smitter af end vi tror

Så jeg er ret sikker på at jeg alligevel får lov til at tvangslynge mv

Jeg forstår dig godt - men jeg ville edderrådme blive ked af det hvis min mor "øffede" om noget mht hvordan jeg opdrager mit barn.

Det er det ALLERBEDSTE ved min mor - hun har accepteret alle vores valg og ikke stillet nogle spørgsmål eller noget mht til opdragelsen af vores søn. Hun sigter altid at vi hør det godt. (Det er SÅ ulig hende fordi hun sætter spørgsmålstegn ved alle mulige andre valg vi træffer )

Sent from my iPhone using Tapatalk
The Following 2 Users Say Thank You to Jullesmor For This Useful Post:
Moogie (13-02-16), Sienna (13-02-16)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande