Baby (8 uger) tager ikke nok på - amning - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 29-12-16, 18:11   #1
Lund
Lund har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 12/07-14
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 564
Takket 749 gange i 378 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Baby (8 uger) tager ikke nok på - amning

Vores TS er stadig en lille fis på 3950g og 54 cm.

Hun vejede ca 3670 ved fødslen - ca da jordemoderen havde fået en ny vægt som drillede hende, så plus/minus 50g ifølge jordemoderen.
4 dage senere ved sundhedsplejersken vejede hun 3400g og 1 uge efter det vejede hun stadig 3400g. Vi fik en ekstra vejning 1 uge senere, hvor hun vejede 3500g
Næste vejning var 5 ugers undersøgelse, hvor hun vejede 3650g
Næste vejning 7 uger, hvor hun vejede 3950g
og så i dag med 8 uger 3950g

Efter rådgivning fra ammerådgiver ammer jeg nu i blokke, så hun får meget fed mælk og jeg malker ud på det andet bryst og supplerer med det. Det har taget nogle dage at vænne hende til sutteflaske, så den tog hun først omkring middag den 27. Så nu spiser hun mere end de andre dage. Hun får nu ca 200 ml ekstra per døgn - i dag 230ml indtil videre.

Afføring og tis er helt normalt. Hun er i super god trivsel på alle andre områder. Hun er meget stærk og god til at holde hovedet og skubbe sig frem, pludrer, god til kontakt, smiler meget, græder lidt (men på de rigtige tidspunkter), og virker til at være en glad og veltilpas baby.

Vi har fået til den 4. januar hvor hun skal vejes igen og hvis hun ikke tager ordentligt på, så skal vi ud på OUH med hende.

Når jeg ser på hende er jeg ikke bekymret, men når jeg ser på vægten så er jeg. Hvad tænker I?

Hvor stor forskel er der på kalorieindholdet i den fede modermælk og erstatningsmælk? Jeg kan finde forskellige tal, men jeg kan ikke google mig til en troværdig kilde og tallene svinger meget.
Ulæste 29-12-16, 18:44   #2
NinjaPony
NinjaPony har snart sommerferie!
Mit IRL er skiftet ud med en URL

NinjaPonys avatar

Tilmeldingsdato: 27/04-13
Geografisk placering: Nuuk, Grønland
Tak givet gange: 3,692
Takket 18,189 gange i 2,633 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Jeg er nødt til at starte med at spørge hvilken ammerådgiver - og på hvilken baggrund hun anbefalede blokamning?

Hvor tit ammer du?
Hvor lange blokke på hvert bryst?
Er der de der 6-8 tunge bleer dagligt?
Falder baby i søvn under amningen?
The Following 3 Users Say Thank You to NinjaPony For This Useful Post:
Lund (30-12-16), MedHjertetFørst (30-12-16), Salling (30-12-16)
Ulæste 29-12-16, 19:34   #3
Lund
Guldslyngel

No Avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af NinjaPony Vis indlæg
Jeg er nødt til at starte med at spørge hvilken ammerådgiver - og på hvilken baggrund hun anbefalede blokamning?

Hvor tit ammer du?
Hvor lange blokke på hvert bryst?
Er der de der 6-8 tunge bleer dagligt?
Falder baby i søvn under amningen?
Ammerådgiveren er fra forældre og fødsel og det er for at undgå for meget formælk, så hun får mere fedt og flere kalorier.
Jeg ammer 3-4 timer på hvert bryst. Jeg ammer 8-10 gange i døgnet - det svinger lidt med hvor sulten hun er. Amningen tager 45-60 min inklusive vækning og flaske per gang.
Der er 6-8 bleer dagligt og helt normal amme-afføring.
Og ja hun er rigtig slem til at falde i søvn, så jeg vækker hende f.eks. med bleskift og ammer så igen. Hun falder ikke i søvn med flasken.

Sundhedsplejersken anbefalede mig 15 min på hvert bryst med et bleskift imellem fir at vække hende, så det har vi gjort indtil i sidste uge, og det var jo så heller ikke en god strategi. Så jeg synes det er vanskeligt. Med C var det bare friamning og kørte af sig selv. Hun var ikke stor, men voksede dog uge for uge og fulgte sin kurve
Ulæste 29-12-16, 20:08   #4
babyaya
babyaya ville gerne have lidt flere timer i døgnet
Jeg betaler husleje her!

babyayas avatar

Tilmeldingsdato: 23/11-11
Geografisk placering: Holstebro
Tak givet gange: 2,064
Takket 4,108 gange i 1,972 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Ok nu kommer jeg med min egen erfaring med baby der bare ikke spiste ret meget. Hvis du har indtryk af at baby er glad og udvikler sig så har du måske et barn som bare ikke tager top meget på. Prøv om du kan mærke efter inden i dig selv når du står der og kigger på hende, følels det som om der er noget galt? Får hun også flaske? Det mætter jo meget og så kan man godt opleve at de ikke vil arbejde helt så meget ved brystet.

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
CeJay (30-12-16), Lund (30-12-16), mai81 (30-12-16), slyngemortilto (30-12-16)
Ulæste 29-12-16, 20:32   #5
Lund
Guldslyngel

No Avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af babyaya Vis indlæg
Ok nu kommer jeg med min egen erfaring med baby der bare ikke spiste ret meget. Hvis du har indtryk af at baby er glad og udvikler sig så har du måske et barn som bare ikke tager top meget på. Prøv om du kan mærke efter inden i dig selv når du står der og kigger på hende, følels det som om der er noget galt? Får hun også flaske? Det mætter jo meget og så kan man godt opleve at de ikke vil arbejde helt så meget ved brystet.

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
Det føles slet ikke som om der er noget galt. Hun har det rigtig godt og det siger dem der har set hende også - men lægen er ret bekymret over vægten, og TS er jo lille, så derfor bliver jeg i tvivl. Med vores store gik jeg altid ud fra at hvis hun trivedes så var alt i orden. Men jeg ved ikke hvor farligt det kan være at hun vokser så langsomt - og om jeg kan tage fejl denne gang. Hun har siden den 27. fået flaske med modermælk.
nanismus (29-12-16)
Ulæste 29-12-16, 22:00   #6
NinjaPony
NinjaPony har snart sommerferie!

NinjaPonys avatar

Tilmeldingsdato: 27/04-13
Geografisk placering: Nuuk, Grønland
Tak givet gange: 3,692
Takket 18,189 gange i 2,633 indlæg
Ok, dem fra F&F burde være fine. Jeg spørger, fordi det med blokamningen undrer mig.

Jeg - der ikke er Ammerådgiver - ville først have forsøgt amning mindst hver 2. time med brystkompressioner.
Så burde der ikke være (væsentlig) forskel på formælk og fed mælk, og kompressionerne giver "mere mælk med mindre indsats" fra barnet.
The Following 4 Users Say Thank You to NinjaPony For This Useful Post:
Lund (30-12-16), MedHjertetFørst (30-12-16), Otilie (30-12-16), slyngemortilto (30-12-16)
Ulæste 30-12-16, 01:57   #7
Lund
Guldslyngel

No Avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af NinjaPony Vis indlæg
Ok, dem fra F&F burde være fine. Jeg spørger, fordi det med blokamningen undrer mig.

Jeg - der ikke er Ammerådgiver - ville først have forsøgt amning mindst hver 2. time med brystkompressioner.
Så burde der ikke være (væsentlig) forskel på formælk og fed mælk, og kompressionerne giver "mere mælk med mindre indsats" fra barnet.
Det har jeg ikke hørt om før, men det er da er forsøg værd - jeg har lige læst om det på ammenet. Jeg må gøre alt hvad jeg kan for at få mad i hende.
Jeg har også tidligere hørt negativt om blokamning, men hun mente som sagt det ville give flest kalorier.
Ulæste 30-12-16, 02:14   #8
Madrid
Madrid er glad for at være her

Madrids avatar

Tilmeldingsdato: 19/06-10
Geografisk placering: Madrid; lonelainen og mettemis kan finde frem til mig
Tak givet gange: 7,171
Takket 7,587 gange i 2,097 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Er blokamning ikke når man overproducerer? Jeg blokammede den yngste (12 timer på hvert bryst da det var vildest), men det var fordi jeg ellers druknede hende og generelt gik og dryppede konstant.

Mine børn er begge ret små (Vita var kun lige over 2 kg da hun blev født) og har generelt ligget på 3% på den der famøse kurve de har.
Nogen læger var lidt bekymrede og snakkede erstatning, men jeg havde raske, sunde, vågne og glade børn, så jeg holdt dem hen.
De er idag blandt de mindste i deres klasser, men helt normale og følger deres kurver (som jo så er let under middel).
Kan du få en anden læge til at kigge på hende? For at få andre øjne på?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mor til Matias sept 2010 + Vita aug 2012
Madrid er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Madrid for dette brugbare indlæg:
Lund (30-12-16)
Ulæste 30-12-16, 05:39   #9
Lund
Guldslyngel

No Avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Madrid Vis indlæg
Er blokamning ikke når man overproducerer? Jeg blokammede den yngste (12 timer på hvert bryst da det var vildest), men det var fordi jeg ellers druknede hende og generelt gik og dryppede konstant.

Mine børn er begge ret små (Vita var kun lige over 2 kg da hun blev født) og har generelt ligget på 3% på den der famøse kurve de har.
Nogen læger var lidt bekymrede og snakkede erstatning, men jeg havde raske, sunde, vågne og glade børn, så jeg holdt dem hen.
De er idag blandt de mindste i deres klasser, men helt normale og følger deres kurver (som jo så er let under middel).
Kan du få en anden læge til at kigge på hende? For at få andre øjne på?

Jeg hælder også til at holde dem hen, men jeg føler mig samtidig lidt som en dårlig mor fordi lægen er så bekymret. Lægen og neonatal bagvagten på OUH sagde hun skulle have erstatning selvom jeg sagde at det er jeg ikke vild med (hun får selvfølgelig hvis det viser sig at være nødvendigt). Så derfor kontaktede jeg ammerådgiveren da jeg kom hjem, da det føles forkert for mig at give en glad baby i god trivsel erstatning. Det er altid rart at høre at andre har ammet deres små børn. Så det kan lade sig gøre.
Vores private sygeforsikring dækker først fra 1 år og jeg tror ikke vi ellers kan komme til en anden læge. Men vi bliver henvist til børnelægerne på OUH hvis vores læge ikke er tilfreds ved næste vægtkontrol. Jeg er bare bange for at vi bare får at vide at vi skal give erstatning - det var jo bagvagtens svar.

Blokamning bruges i hvert fald ved overproduktion, men jeg ved ikke om det også kan bruges sådan som ammerådgiveren har sagt. Det gav umiddelbart mening for mig at undgå for meget formælk, men brystkompression ser ud til at være et godt forslag til vores problem, så det skal jeg prøve når det bliver lyst.

Sidst redigeret af Lund; 30-12-16 kl. 05:41
Lund er offline   Besvar med citat
Ulæste 30-12-16, 08:52   #10
cykelmusen
cykelmusen har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

cykelmusens avatar

Tilmeldingsdato: 22/05-12
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 1,567
Takket 1,663 gange i 688 indlæg
Har du fået tjekket sutteteknik (af en ammeråegiver, ikke kun din sp)? Og tunge og læbebånd? Lyt evt selv efter. kliklyde når hun har fat betyder at der ikke dannes ordenligt vakuum.

Jeg blev selv snydt af det med min nr 2, for der var masser af mælk ov våde bleer. Men hun tog heller ikke nok på, før jeg fik klippet hendes læbebånd under overlæben (og jeg kunne høre forskel samme dag)

Det er jo slet ike sikkert det er der, men det er så simpelt at gøre noget ved hvis det er.
Lund (30-12-16)
Ulæste 30-12-16, 09:48   #11
Petrine
Petrine har ikke brugt den nye funktion...

No Avatar

Tilmeldingsdato: 06/08-15
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 585
Takket 1,399 gange i 709 indlæg
Altså man skal kun søge to minutter for at finde ud af at blokamning også anbefales af F&F ved lav vægtøgning, så det er i hvert fald ikke helt i skoven at du har fået det råd. Har du kraftigt nedløb og meget mælk oven i, så er det helt efter bogen.

Jeg tænker også om du har fået kigget på hende under amning af ammerådgiveren?

Og dernæst, så har jeg haft min søn på flaske under brystbetændelse og han tog fint brystet bagefter, så en enkelt erstatningsflaske behøver ikke være ødelæggende amningen (men børn er selvfølgelig forskellige). Dog er jeg ret sikker på det var fordi vi valgte den der har dobbeltvakuum (Calma) at vi ikke oplevede problemer med at gå frem og tilbage mellem bryst og flaske. Der skal baby suge meget hårdt for at få noget ud.

Sidst redigeret af Petrine; 30-12-16 kl. 09:50
Petrine er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Petrine for dette brugbare indlæg:
Lund (30-12-16)
Ulæste 30-12-16, 13:20   #12
dendrit
dendrit Fuld af solenergi!
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Tilmeldingsdato: 12/03-08
Geografisk placering: Varde
Tak givet gange: 3,588
Takket 4,387 gange i 1,837 indlæg
iTrader: 10 / 92%
Årh, det er bare ikke sjovt at være der

Det der med blokamningen undrer jeg mig også lidt over, men det afhænger jo lidt af situationen. Hvis din fornemmelse er at hun virkelig ikke kommer i bund og der er masser af mælk, ja så giver det jo mening.
Da jeg selv stod i samme situation var der bare ikke mælk nok, og jeg fik samme råd fra ammerådgiveren, som i det tilfælde simpelthen var noget i stil med det værst tænkelige at gøre i den situation.
Og hvis du har masser af udmalket mælk at supplere med i flasken, ja så ville jeg heller ikke ty til erstatning. Du har jo tidligere været i stand til at fuldamme et barn, så du ved jo at det kan lade sig gøre.

Du skriver at hun falder i søvn under amningen, er hun tjekket på bilirubin status?
Jeg ved godt at hun er ret gammel i forhold til den problematik, men nogle børn kan bøvle med det i lang tid.
Vores yngste var født til tiden, stor og fin men alligevel havde hun behandlingskrævende forhøjet bilirubin, som forfulgte os indtil hun var et par måneder. Det var kun fordi jeg insisterede på en blodprøve fordi jeg synes hun var sløv at det blev opdaget. Jeg har selv en mistanke om, at det simpelthen skyldes at jeg ønskede sen afnavling
Og sådan i forhold til et gennemsnitsbarn var hun slet ikke sløv, men sammenlignet med storesøster, som var kolikbarn, var hun forunderligt sløv.
Følgende brugere siger tak til dendrit for dette brugbare indlæg:
Lund (30-12-16)
Ulæste 30-12-16, 13:31   #13
Madrid
Madrid er glad for at være her

Madrids avatar

Tilmeldingsdato: 19/06-10
Geografisk placering: Madrid; lonelainen og mettemis kan finde frem til mig
Tak givet gange: 7,171
Takket 7,587 gange i 2,097 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Lund Vis indlæg
Jeg hælder også til at holde dem hen, men jeg føler mig samtidig lidt som en dårlig mor fordi lægen er så bekymret. Lægen og neonatal bagvagten på OUH sagde hun skulle have erstatning selvom jeg sagde at det er jeg ikke vild med (hun får selvfølgelig hvis det viser sig at være nødvendigt). Så derfor kontaktede jeg ammerådgiveren da jeg kom hjem, da det føles forkert for mig at give en glad baby i god trivsel erstatning. Det er altid rart at høre at andre har ammet deres små børn. Så det kan lade sig gøre.

Vores private sygeforsikring dækker først fra 1 år og jeg tror ikke vi ellers kan komme til en anden læge. Men vi bliver henvist til børnelægerne på OUH hvis vores læge ikke er tilfreds ved næste vægtkontrol. Jeg er bare bange for at vi bare får at vide at vi skal give erstatning - det var jo bagvagtens svar.

Blokamning bruges i hvert fald ved overproduktion, men jeg ved ikke om det også kan bruges sådan som ammerådgiveren har sagt. Det gav umiddelbart mening for mig at undgå for meget formælk, men brystkompression ser ud til at være et godt forslag til vores problem, så det skal jeg prøve når det bliver lyst.

Åh, det er bare svært når alle de professionelle rykker for noget andet.
Masser af kram, det er sgu hårdt når man står med sådan en lille fis og er lidt ekstra sprød.

Mor til Matias sept 2010 + Vita aug 2012
Madrid er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Madrid for dette brugbare indlæg:
Lund (30-12-16)
Ulæste 30-12-16, 14:46   #14
Ramety
Ramety Am I black with white stribes or white with black stribes?

Rametys avatar

Tilmeldingsdato: 08/02-11
Geografisk placering: Danmark
Tak givet gange: 1,462
Takket 2,537 gange i 864 indlæg
Måske kommer det lige så stille nu når du har taget de tiltag. Måske er de fornuftige og erfarne mennesker på børneafdelingen på OUH. Måske kommer de til samme konklusion som dig efter at have tjekket nogle ting og observeret lidt. Måske vil de gerne lytte til, hvordan du ser hende. Måske de kan se nogle ting du ikke kan.

Jeg ville lytte og tage i mod med åbent sind, samtidig med at du forklarer hvad du ser og tænker og ikke (som det næsten lyder for mig nu men jeg kan tage fejl, i så fald så se bort fra dette) at du næsten går i forsvar på forhånd (eller bliver opfordret til det) inden de har set på barnet.
Ulæste 30-12-16, 18:11   #15
Lund
Guldslyngel

No Avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af cykelmusen Vis indlæg
Har du fået tjekket sutteteknik (af en ammeråegiver, ikke kun din sp)? Og tunge og læbebånd? Lyt evt selv efter. kliklyde når hun har fat betyder at der ikke dannes ordenligt vakuum.

Jeg blev selv snydt af det med min nr 2, for der var masser af mælk ov våde bleer. Men hun tog heller ikke nok på, før jeg fik klippet hendes læbebånd under overlæben (og jeg kunne høre forskel samme dag)

Det er jo slet ike sikkert det er der, men det er så simpelt at gøre noget ved hvis det er.
Nej, vi har ikke haft nogen til at se på det siden 2. dagen hvor jordemoderen var på hjemmebesøg. Der kommer af og til et klik, men der er meget langt imellem. SP siger tungebåndet er kort, men mener ikke det er så kort at det skal klippes. Men måske skulle vi bestille tid ved øre-næse-halslægen alligevel. Det kan jo ikke skade.

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande