Sy egen fastvikle - hvordan? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Gør det selv - eller gør det sammen med andre > Bæreudstyr (gør det selv) > Gds-mønstre og -vejledninger /bæreudstyr
Glemt adgangskode? Tilmeld

Gds-mønstre og -vejledninger /bæreudstyr Her kan du finde mønstre og syvejledninger til mange forskellige slynger, vikler, mei tais osv.

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 23-04-13, 15:52   #1
chdyb
chdyb har ikke brugt den nye funktion...
Træslyngel

chdybs avatar

Tilmeldingsdato: 19/02-12
Geografisk placering: Brande
Tak givet gange: 15
Takket 19 gange i 12 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Sy egen fastvikle - hvordan?

Hej!
Jeg har i sin tid lavet min egen strækvikle (meget nemt)
Fungerer det på samme måde med en fastvikle?
Hvis jeg gerne vil have den til sommerbrug, hvilket materiale er så bedst?

Bomuld/silke eller hør/silke eller ??

chdyb er offline   Besvar med citat
Ulæste 23-04-13, 16:03   #2
morstine
morstine Nyder baby på maven
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

morstines avatar

Tilmeldingsdato: 27/02-07
Geografisk placering: Aalborg-Visse
Tak givet gange: 4,668
Takket 2,307 gange i 669 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Det super gode ved fastvikler er det diagonale stræk der er i dem, og der er vist ikke meget stof man kan købe der har den egenskab. Prøv at søge lidt rundt her på siden, der har før været tråde om det. Jeg tror at mange er nået frem til, at med målene på FV, kan det bedre betale sig at købe en god brugt
Ulæste 23-04-13, 16:04   #3
Tøsemor
Tøsemor er lidt anonym for tiden.
S1Y (N(g)) = L

Forhandler

Administrator

Tøsemors avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-06
Tak givet gange: 1,513
Takket 8,511 gange i 3,933 indlæg
iTrader: 19 / 100%
Det er lidt mere besværligt at sy en fastvikle, dels fordi den bliver pænere, hvis alle kanter bliver foldet ind og stukket på plads i stedet for bare at overlocke dem som på strækviklen (hvis man i det hele taget vælger at kante strækviklen, interlock trævler jo ikke), dels fordi den skal have skrå ender, så den er lettere at binde, og så den får en pæn "hale", og dels fordi det kan være svært at finde noget velegnet stof med godt diagonalt stræk, som ikke er kunststof. Stof der enten er sildebens-, diamant- eller jacquardvævet har godt diagonalt stræk, twill har kun god stræk på den ene led og alm. lærredsvævning har elendigt diagonalt stræk.
Tøsemor er offline   Besvar med citat
Ulæste 23-04-13, 21:50   #4
SurtOgSødt
SurtOgSødt ...
Sølvslyngel

SurtOgSødts avatar

Tilmeldingsdato: 08/06-10
Tak givet gange: 203
Takket 113 gange i 82 indlæg
iTrader: 2 / 100%
De har en del stof i stof2000 for tiden som fint vil kunne egne sig til en fatsvikel.
Fx. det her: http://stof2000.dk/shop/boernestof/b...ndisk-bomuld22
Hvis du tager I deres forretninger så ligger der pt en del stof i den stil sammen og flere af dem har de "magiske" egenskaber som høre sig til en fastvikel.
Derudover så kan du tage i babysam og prøve at mærke på de fastvikler de har der hvis du vil aflure kvaliteten inden du går ud og selv finder stof. Det vil jeg anbefale dig, så du har haft det i hånden.
SurtOgSødt er offline   Besvar med citat
Ulæste 23-04-13, 21:51   #5
SurtOgSødt
SurtOgSødt ...
Sølvslyngel

SurtOgSødts avatar

og det her: http://stof2000.dk/shop/boernestof/b...ndisk-bomuld10
Ulæste 23-04-13, 22:07   #6
Thalianna
Thalianna aka Den Grå Dame
Den grå slyngedame

Thaliannas avatar

Tilmeldingsdato: 15/09-11
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 183
Takket 393 gange i 214 indlæg
iTrader: 10 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af SurtOgSødt Vis indlæg
De har en del stof i stof2000 for tiden som fint vil kunne egne sig til en fatsvikel.
Fx. det her: http://stof2000.dk/shop/boernestof/b...ndisk-bomuld22
Hvis du tager I deres forretninger så ligger der pt en del stof i den stil sammen og flere af dem har de "magiske" egenskaber som høre sig til en fastvikel.
Derudover så kan du tage i babysam og prøve at mærke på de fastvikler de har der hvis du vil aflure kvaliteten inden du går ud og selv finder stof. Det vil jeg anbefale dig, så du har haft det i hånden.
Jeg har stået i Stof2000 og gramset på alle deres nye indiske vævede stoffer som de kalder dem. Denne orange som der er linket til lader til at være den blødeste og samtidig en af de tynde, velegnet til en sommervikle.
Thalianna er offline   Besvar med citat
Ulæste 25-04-13, 12:39   #7
Ezmaralda
Ezmaralda hygger mig med min lille efternøler
Træslyngel

Ezmaraldas avatar

Tilmeldingsdato: 18/01-12
Geografisk placering: Midt i Nordjylland
Tak givet gange: 111
Takket 207 gange i 35 indlæg
Hej
Jeg har tænkt på længe om man mon ikke selv kunne sy en fastvikle, for de er ret dyre at købe. Jeg syede selv en strækvikle af jersey, den fungerede fint de første måneder, men bebsen er blevet for tung til den nu. Jeg købte 2 meter stof, klippede det over på langs og syede det sammen, det fungerede fint, men kan man også det med en fastvikle? Stoffet er jo rigeligt bredt.
Ulæste 27-04-13, 10:27   #8
Thalianna
Thalianna aka Den Grå Dame
Den grå slyngedame

Thaliannas avatar

Tilmeldingsdato: 15/09-11
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 183
Takket 393 gange i 214 indlæg
iTrader: 10 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Ezmaralda Vis indlæg
Hej
Jeg har tænkt på længe om man mon ikke selv kunne sy en fastvikle, for de er ret dyre at købe. Jeg syede selv en strækvikle af jersey, den fungerede fint de første måneder, men bebsen er blevet for tung til den nu. Jeg købte 2 meter stof, klippede det over på langs og syede det sammen, det fungerede fint, men kan man også det med en fastvikle? Stoffet er jo rigeligt bredt.
Ja det kan man vel i princippet godt, men jeg ville ikke selv gøre det. Så hellere købe den længde du skal bruge og dele det i bredden med en anden slyngel så I deler udgiften.
Med de stofpriser vi har kan det dog kun lige akkurat betale sig i forhold til at købe en brugt vikle, som man er sikker på har det rette diagonale stræk.
Thalianna er offline   Besvar med citat
Ulæste 28-04-13, 08:46   #9
SurtOgSødt
SurtOgSødt ...
Sølvslyngel

SurtOgSødts avatar

Jeg lavede min første fastvikel ved at klippe en dug over og sy sammen. Det fungerede helt fint. Lige som en ringslynge, mt og andre bæredimser der er syet skal man bare jævligt tjekke at syningerne er intakte.
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande