At få en hund - for og imod - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 12-09-18, 06:51   #1
Mamafant
Mamafant lærer om livet
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Mamafants avatar

Tilmeldingsdato: 05/07-07
Geografisk placering: Rønnede
Tak givet gange: 1,434
Takket 2,738 gange i 1,404 indlæg
iTrader: 0 / 0%
At få en hund - for og imod

Jeg er blevet forelsket i en smuk, lille hund. Men jeg er i tvivl om jeg efter nogen tid vil synes det er for træls og for forpligtende. Lad mig høre jeres tanker omkring det at have hund/ikke have hund.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mor til S fra juni 2007 og S fra juni 2010
Mamafant er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-09-18, 07:48   #2
Perhva
Perhva har RNC
Robsessed

Forhandler

Perhvas avatar

Tilmeldingsdato: 19/12-07
Geografisk placering: Bibelbæltet ;-)
Tak givet gange: 8,003
Takket 9,967 gange i 3,003 indlæg
iTrader: 17 / 100%
Jeg elsker vores hund, men når hun ikke længere er her tror jeg ikke jeg skal have en ny.
Jeg elsker det fact at hun er hyggelig og at der altid er en hjemme når ungerne kommer fra skole.
Jeg elsker at hun er sjov og firnurlig og stædig.
Jeg elsker at jeg får tvungen motion når vi går ture flere gange om dagen med hende.

Jeg kommer ikke til at savne hundehår og at man altid skal planlægge ferier efter om hun kan blive passet. (altså vi tager hende jo med hvor det kan lade sig gøre, men hun er ikke egnet til flyture)
Jeg kommer heller ikke til at savne diskurtionerne om hvem der skal gå med hende i fx regnvejr

Ei helt grundlæggende er jeg glad for at have hund - eller for at have min hund fordi hun bare er sjov og sød og fantastisk - og det tænker jeg alles hunde er for dem. Men jeg synes det er et stort arbejde - især når man har travlt og er træt.
Man skal bare være indstillet på at det kræver mere tid end man lige forestillede sig - omvendt får man jo tifold igen på her-/kærlighedsfølelsen
Perhva er offline   Besvar med citat
The Following 6 Users Say Thank You to Perhva For This Useful Post:
Bogfinken (12-09-18), D.morT3 (12-09-18), Imma (12-09-18), MedHjertetFørst (13-09-18), sarabambara (13-09-18), Sienna (12-09-18)
Ulæste 12-09-18, 10:33   #3
Sienna
Sienna vælter rundt alle andre steder end haven
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 33,443
Takket 19,693 gange i 10,001 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Perhva skriver det så fint.

Jeg fik min hund for 12 år siden da Emma var 12 år - det var dejligt at hun var hjemme når E kom hjem -hun er sød og finurlig - men det er jo på mange måder som at ha et mindre barn-det er et stort arbejde og jeg kommer ikke til at savne hundehår mv.

Så jeg holder hunde pause når S en dag ikke er her mere og har kun katte da de er sådan mere teenagere i deres arbejdsmængde det passer bedre i en travl hverdag.

Jeg tænker at jeg helt sikkert skal ha hund igen når jeg skruer ned på job, men lige nu har jeg så dårlig samvittighed over at jeg er væk fra hende 45 timer om ugen.
Ulæste 12-09-18, 12:25   #4
Rullemusen
Rullemusen Elsker sol og sommer
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,450
Takket 7,077 gange i 3,518 indlæg
Hvis man aldrig har haft hverken hund eller kat så tror jeg man kan blive overrasket over, hvor meget ansvar der følger med.
F.eks. som Perhva skriver i fht. ferier.

Jeg skal f.eks. aldrig have hund - tanken om at skulle gå tur med hunden dagligt kan jeg slet ikke have.

Jeg har haft kat næsten hele mit liv. Både da jeg boede hjemme og efter jeg flyttede hjemmefra.
Jeg har netop haft 5 år uden kat og har så nu anskaffet mig to styks igen.
Jeg kan godt mærke at jeg ikke har et lige så tæt forhold til mine naboer hvor jeg bor nu - som hvor jeg tidligere har boet - så jeg synes det er lidt svært at få fundet kattepasser når jeg er væk (dvs - Eksmand og jeg bruger så pt hinanden - for det er jo også børnenes katte )

Jeg synes da det er vildt hyggeligt at have kat igen, men havde også snildt klaret mig uden.

Det sjove er at fordi jeg jo er den eneste "gennemgående" i kattenes liv - så er det tydeligvis blevet mine katte. Forholdet til ungerne er slet ikke blevet så tæt som jeg havde troet. Måske i sær fordi ungerne ikke gider have kattene ind på deres værelser hvor der så bliver gnasket og tygget i ting der ikke skal tygges i.

Sidst redigeret af Rullemusen; 12-09-18 kl. 12:37
Rullemusen er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-09-18, 13:35   #5
Madrid
Madrid er glad for at være her

Madrids avatar

Tilmeldingsdato: 19/06-10
Geografisk placering: Madrid; lonelainen og mettemis kan finde frem til mig
Tak givet gange: 6,461
Takket 6,707 gange i 1,911 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Jeg er vokset op med hunde, jeg elsker hunde og jeg ville sååå gerne have en hund.

MEN! Jeg bor i lejlighed, så kan ikke lige lukke den ud i haven, der skal gås med den hver gang, den skal ud.
Selv hvis jeg havde have, skal sådan en fis motioneres hver dag - også når man er baldret og det regner - så en god gåtur om dagen skal kunne passes ind.
Det er ret utroligt, hvor meget hår/støv/snavs sådan en kan generere.
Vi er hjemmefra mange timer hver dag, og det er ikke alle hunde, der kan klare det.
Ferier, spontane heldagsudflugter og den slags bliver vildt meget mere kompliceret.
Du kan være heldig at den aldrig er syg og bare skal vaccineres. Du kan også komme til at betale en hel masse til dyrlægen.

Så jeg drømmer stadig bare. Jeg synes vores dag hænger lidt i en tynd tråd mange dage, og det ville være et for stort pres på os alle at få en hund oveni. Også selvom vi også ville få så mange skønne og sjove stunder og alt muligt andet også.

En hund er helt fantastisk og en kæmpe gave til krop, sjæl, familie og børn.
Den er også et gigantisk arbejde, og på mange måder mere kompliceret end et barn, for der er mange steder, man ikke kan tage sin hund med hen, hvor man bare ville spænde barnet på maven.

Så hvis I har overskud, go for it. Hvis I generelt render og er lidt pressede, ville jeg klart vente.

Mor til Matias sept 2010 + Vita aug 2012
Madrid er offline   Besvar med citat
The Following 4 Users Say Thank You to Madrid For This Useful Post:
Imma (12-09-18), sarabambara (13-09-18), Saxifraga (13-09-18), Speltmor (12-09-18)
Ulæste 12-09-18, 15:01   #6
PA1987
PA1987 er lykkelig:)
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

PA1987s avatar

Tilmeldingsdato: 23/01-11
Geografisk placering: Bryndum
Tak givet gange: 1,081
Takket 2,152 gange i 1,137 indlæg
Jeg tænker det er lidt som at få et barn, nogen får verden til at drejebog hund/barn, andre får hund/barn til at passe ind i verdenen.

Vi har 2, og de skal tilpasse sig vores liv. Forstået på drn måde at når der ikke er tid/overskud så må de leve med at jeg ikke kan gå tur med dem. Vi har hund pga min mand er jæger. Men egentlig tror jeg vi ville have det alligevel. Det er så givende for vores børn der virkelig elsker begge hunde højt. Og jeg syntes det er dejligt at man aldrig er alene, men man er jo så heller aldrig alene. Hvis du forstår mig
De er 2 personligheder der passer perfekt ind i vores familie og giver mange glæder og lidt arbejdsopgaver.
Ulæste 12-09-18, 15:43   #7
Mamafant
Mamafant lærer om livet

Mamafants avatar

Tak for alle jeres tanker :-) )
Jeg er opvokset med hund og har også haft hunde i mit voksne liv. Min kæreste havde indtil for et par måneder siden også hund, og jeg har efter min skilsmisse sagt at jeg ikke skulle have hund igen. Men nu hvor kærestens hund ikke er mere, så savner jeg den helt vildt meget, selvom den kun var hos mig hver anden uge. Det, jeg mest er i tvivl om ifht evt ny hund, er om vi pludselig synes det bliver træls. Om vi vil få givet den nok tid og opmærksomhed. Og om jeg kan undvære muligheden for at være spontan (men hvor tit er det lige jeg er det...)
Vi får lov at passe den i kommende weekend, for at få en fornemmelse af lige netop den, og om den er tryg ved os. Jeg synes det er en rigtig stor beslutning.

Ulæste 12-09-18, 15:44   #8
Imma
Imma er her.
SB's burger

Immas avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Geografisk placering: Højby, Odense S
Tak givet gange: 15,656
Takket 24,844 gange i 7,894 indlæg
iTrader: 46 / 100%
Jeg har det fuldstændig som Madrid. Jeg gad SÅ godt have en hund - men jeg har på ingen måde overskuddet til det. Og det er en skam, for jeg er sikker på, børnene ville elske det
Ulæste 12-09-18, 16:19   #9
Løvemutter
Løvemutter ...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Løvemutters avatar

Tilmeldingsdato: 23/03-09
Geografisk placering: Grindsted
Tak givet gange: 1,152
Takket 964 gange i 644 indlæg
iTrader: 15 / 100%
Jeg har også været vant til hund hele min barndom, og også indtil jeg blev skilt. Pt. har jeg slet slet ikke lyst til hund, passer en skøn velopdragen hund ca 10 dage om året, og det er nok for mig. Istedet er jeg blevet kattedame
Løvemutter er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-09-18, 17:43   #10
Fru Blå
Fru Blå er i sommerhumør
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Fru Blås avatar

Tilmeldingsdato: 14/09-09
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 6,834
Takket 2,742 gange i 1,200 indlæg
Vi fik en hund sidste sommer - og jeg elsker det vi kommer meget mere ud at gå for nu SKAL vi jo uanset vejret. Hun er en rigtig hyggefis, der sover i dobbeltsengen og putter i sofaen. Jeg er glad for at vi har fået en hund, der skal gå 1-1,5 time pr dag, det passer fint- mere ville presse os, tror jeg.
Der er self noget arbejde i det, men nu hvor børnene er små (4, 5 og 9), så passer det rigtigt godt med, hvor meget vi er hjemme (MEGET), ferier i DK osv.
Vi valgte at finde en "brugt" hund der skulle have et nyt hjem, og det er gået super godt.
Ulæste 12-09-18, 19:12   #11
Titta
Titta kaffe må der til:-D
Vild Halthe-slyngel

Tittas avatar

Tilmeldingsdato: 25/05-06
Geografisk placering: Nordjylland
Tak givet gange: 4,755
Takket 5,344 gange i 2,562 indlæg
iTrader: 26 / 100%
Vi skal hente vores hvalp på lørdag Alle (undtagen mig) har drømt om en hund i flere år, og nu er jeg også ægte klar. Jeg er selv opvokset med hund, Isa var bare min bedste ven, og kan godt forstå mine børns længsel efter en hund. Min veninde, som har store børn som os, har fået hund for et års tid siden og hun fortæller, at den har givet så meget til dem som familie, de har simpelthen fået et fantastisk fælles projekt
Men ja det er mega meget arbejde og vi har sikret os at vi har nogen der vil passe den
Fru Blå (12-09-18)
Ulæste 12-09-18, 19:24   #12
morT4
morT4 .
Stædigt stof-b(L)esat

morT4s avatar

Tilmeldingsdato: 01/04-08
Geografisk placering: Sydsjælland
Tak givet gange: 4,093
Takket 4,385 gange i 2,384 indlæg
iTrader: 35 / 100%
Jeg er vokset op med hunde, vi havde 2, min mormor havde en, min far havde en, min farmor havde en, min stedfar havde en, begge mine storesøstre havde hver en, så hunde overalt, nogen mere elskelige end andre, undskyld. Men det var altså ikke dem alle jeg kunne lide lige meget.

Vi havde selv også 2 katte, ingen af de andre slægtninge havde kat, alle hundene jagtede kattene i større og mindre omfang, men hundene var venner på kryds og tværs, hver gang alle var samlede var der også hunde party i haven.

Jeg skal ikke have hund fordi jeg ikke fysisk kan gå så langt som en hund har behov for, det vil være synd for den, men den kan måske lære at gå ved siden af cyklen.

Jeg skal ikke have hund fordi nærmeste nabo har en lille hund der keder sig utrolig meget og det er enormt synd for den og for os, dens gøen er ulideligt.
Men min fantasi hund kan jo lære ikke og gø i haven dagen lang.

Jeg skal ikke have hund for hundehår i møbler. Nej.
Og at undlade og tage den på skødet i sofaen er ikke en mulighed, har man hund skal den krammes, jeg ved det, min rygrad er ikke eksisterende.

Jeg skal ikke have hund fordi den vil være dyrere i læge besøg og lovpligtig forsikringer end katten er. Ligeledes vil den være dyr og fremskaffe, da jeg af hensyn til mine børn, især yngste med autisme, ikke kan skaffe et gadekryds, den skal være noget renracet noget, jeg skal simpelthen være sikker på fremtids fantasi hunden har den rette støbning til en familie som os og et barn som ham.

Jeg elsker min kat så højt, der var også flere af min fortids familie hunde jeg elskede, det var bare så meget nemmere og elske kattene som ikke savlede og fældede og stjal min mad direkte fra tallerknen og svinede i min seng. Selv om vores gamle hunkat heller ikke var ret populær den gang hun fik killinger lige i mit tøj skab.

Så for nu. skal jeg bestemt ikke have en hund.
Både for hundens skyld og for min egen.

Havde jeg råd og fysisk kræfter så tror jeg nok jeg allerede havde haft en.

knib, knib, knib, knib.
morT4 er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-09-18, 19:57   #13
Mamafant
Mamafant lærer om livet

Mamafants avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af morT4 Vis indlæg
Jeg er vokset op med hunde, vi havde 2, min mormor havde en, min far havde en, min farmor havde en, min stedfar havde en, begge mine storesøstre havde hver en, så hunde overalt, nogen mere elskelige end andre, undskyld. Men det var altså ikke dem alle jeg kunne lide lige meget.

Vi havde selv også 2 katte, ingen af de andre slægtninge havde kat, alle hundene jagtede kattene i større og mindre omfang, men hundene var venner på kryds og tværs, hver gang alle var samlede var der også hunde party i haven.

Jeg skal ikke have hund fordi jeg ikke fysisk kan gå så langt som en hund har behov for, det vil være synd for den, men den kan måske lære at gå ved siden af cyklen.

Jeg skal ikke have hund fordi nærmeste nabo har en lille hund der keder sig utrolig meget og det er enormt synd for den og for os, dens gøen er ulideligt.

Men min fantasi hund kan jo lære ikke og gø i haven dagen lang.

Jeg skal ikke have hund for hundehår i møbler. Nej.

Og at undlade og tage den på skødet i sofaen er ikke en mulighed, har man hund skal den krammes, jeg ved det, min rygrad er ikke eksisterende.

Jeg skal ikke have hund fordi den vil være dyrere i læge besøg og lovpligtig forsikringer end katten er. Ligeledes vil den være dyr og fremskaffe, da jeg af hensyn til mine børn, især yngste med autisme, ikke kan skaffe et gadekryds, den skal være noget renracet noget, jeg skal simpelthen være sikker på fremtids fantasi hunden har den rette støbning til en familie som os og et barn som ham.

Jeg elsker min kat så højt, der var også flere af min fortids familie hunde jeg elskede, det var bare så meget nemmere og elske kattene som ikke savlede og fældede og stjal min mad direkte fra tallerknen og svinede i min seng. Selv om vores gamle hunkat heller ikke var ret populær den gang hun fik killinger lige i mit tøj skab.

Så for nu. skal jeg bestemt ikke have en hund.

Både for hundens skyld og for min egen.

Havde jeg råd og fysisk kræfter så tror jeg nok jeg allerede havde haft en.

Ihhh altså. I gør det jo ikke nemt for mig. Håber svaret ligger til højrebenet efter weekenden (læs:håber min kæreste falder pladask for hende, som jeg har gjort)

Følgende brugere siger tak til Mamafant for dette brugbare indlæg:
morT4 (13-09-18)
Ulæste 12-09-18, 21:53   #14
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 24/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 36,328
Takket 51,028 gange i 7,985 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Vi har hund og har haft det i maaange år.
Jeg havde hund som mindre barn, men er mest opvokset med katte, og er nok i grunden rigtig meget kattemenneske.

Nu fik vi jo hvalp for et lille år siden, da vores gamle hund døde.
Det er mega fantastisk at have hund, og børnene elsker hunden - det gør vi andre også, men for dem er det næsten en ekstra søskende.

Vi er totalt slappe, så hun får lov at ligge i sofaen og putte, og hun sover i benenden om natten. (det er det mest hyggelige ever ... )

Vi har en rimelig lille hund, og det gør alting virkelig meget nemmere.

Det var hårdere at få en hvalp, end vi lige huskede, men det er jo lidt som med babyer, de er så stinkende søde og nuttede, at de er det hele værd.

Jeg synes egentlig det største issue er, når vi er på ferie. Vi camperer altid, og her er hun jo med, undtagen den uge i sommerferien, hvor Louise ikke er der, og vi fiser og farer rundt i sommerlande osv. - Så her skal man være sikker på at man har hundepassere, eller evt. være klar på at betale til hundepension.

Det kan være lidt nederen, det med at skulle ud i al slags vejr.
For Lucas er det en del af hans lommepenge, og han gør det uden vrøvl. Lærke bliver 11 om 14 dage, og hun kan også godt gå med hende nu.
(Her er det heller ikke uden betydning, hvor stor hunden er.)

Så er der det med at være alene hjemme, for ikke alle hunde er gode til det og trygge ved det.

Så jo, det er et stort ansvar, men så er det altså heller ikke værre ...

Vi har, udover den lovpligtige hundeforsikring, som er meget billig, også tegnet en sygeforsikring. Det er heller ikke dyrt overhovedet, og gør, at vi ikke behøver frygte, pludselig at stå med en regning på 35.000..

Fordelen ved små hunde er, at de er nemme at tage med rundt, og måske endda nemmere at få passet.
Udgiften til foder er heller ikke at kimse ad.
Min fætter og hans kone havde en kæmpe hund, den spiste for over 1000 kr. om måneden.

Vi har en mindre hund (Cavalier-blanding) hun spiser for omkring 200 kr. om måneden, selvom det er godt foder.

Det er jo ikke uvæsentligt.

Men det er altså både sjovt og dejligt, og især hvis man på forhånd har aftalt rammerne for f.eks. hvem der skal gå med den hvornår.
(Og så er det alt andet lige utroligt dejligt med en have, uanset hvor lille den så er, så man liiiiige kan få den ud og tisse, så man selv kan nå at få tøj på og en kop kaffe, inden gåturen. Og særligt den lille hurtige tur i haven kl. prut inden sengetid, når ungerne sover, og man ikke bare lige skrider ud på gåtur.)

Men altså, det giver så utroligt mange glæder med kæledyr, så hvis du på forhånd ved, at I kan få den passet når I skal noget, så tror jeg ikke du vil opleve det som specielt overvældende.
Følgende brugere siger tak til ChristinaS for dette brugbare indlæg:
MedHjertetFørst (13-09-18)
Ulæste 12-09-18, 22:13   #15
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,350
Takket 15,640 gange i 5,625 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Vi har også hund Og det er fantastisk og hun(d) er super nem. Vi har hende forsikret, hvilket er rigtig fint, da hun ellers ville have kostet os over 50.000 i dyrlæge regninger

Vi har en stor grund, så gåture er ikke voldsomme,hun graver i stedet efter muldvarper

Vi er også enige om, at når hun(d) ikke er mere, skal vi ikke have hund igen. For så er ungerne sikkert store og vi vil ikke være så afhængige. For det er man, både i dagligdagen og i ferier. Men med hund, kat, kanin og høns, så er det bare sådan
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande