slettet - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 14-03-19, 21:03   #1
Atlante
Atlante har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

Atlantes avatar

Tilmeldingsdato: 11/09-13
Tak givet gange: 1,474
Takket 1,222 gange i 516 indlæg
iTrader: 0 / 0%
slettet

Obs: opdateret en smule...

Sidst redigeret af Atlante; 23-06-19 kl. 20:26
Atlante er offline   Besvar med citat
Ulæste 14-03-19, 21:17   #2
AnneBel
AnneBel og så var der 3
Under overvågning :)

AnneBels avatar

Tilmeldingsdato: 17/08-09
Geografisk placering: Vestjylland
Tak givet gange: 2,973
Takket 4,920 gange i 1,582 indlæg
Umiddelbart tror jeg, det ville være fælles penge, inkl noget opsparing til vores børn, så jeg kunne sige, de havde fået 'noget' af morfar. Men jeg ville også købe en eller anden helt særlig ting til mig selv - bare til mig, som var fra min far. Om det er en taske/ lænestol/ smukke/ træ til haven ved jeg ikke. Men det der med at have nogen håndgribeligt, jeg kunne sige var (en del af) arven fra min far ville betyde noget for mig.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
althea (15-03-19), Atlante (15-03-19), IreneSidsel (15-03-19), MedHjertetFørst (16-03-19), mormai (14-03-19), Rosiebaby (15-03-19), Saxifraga (14-03-19), Sienna (14-03-19)
Ulæste 14-03-19, 21:37   #3
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 9,813
Takket 4,016 gange i 1,955 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Åhh jeg synes det kommer an på mange ting... Har I fællesøkonomi selvom I ikke er gift? Tjener I nogen lunde lige meget eller er der en af jer der tjener mere end den anden og derfor optjener mere pension fx, har bedre mulighed for at spare op osv? Har I de uddannelser I vil have, eller kunne nogle af pengene evt finansiere den slags? Hvad bor I i nu, ejer I den bolig fælles, har I planer om at købe noget større/dyrere hvor pengene evt kunne bruges? osv osv...

Uanset hvordan og hvor ledes ville jeg som AnneBel nok bruge en sum på noget særligt til mig selv jeg ellers ikke ville have råd til
The Following 6 Users Say Thank You to sommerregn For This Useful Post:
aejster (14-03-19), Atlante (15-03-19), marajo (14-03-19), Saxifraga (14-03-19), Sienna (14-03-19), Vanadia (14-03-19)
Ulæste 14-03-19, 21:45   #4
Sienna
Sienna tror på foråret
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 34,518
Takket 20,633 gange i 10,460 indlæg
Ja for mig handler det meget om jeres nuv økonomiske aftaler.

Men jeg ville 100 % købe noget særligt til mig privat som kun var mit og noget jeg kunne mindes min far på.
Jeg ville også gøre noget for mine unger

Og så ville resten nok ryge i fælleskassen ... sørge for gode oplevelser sammen , ferie, forbedring af nuv bolig Etc.
jeg ved godt du ikke spurgte til det specifikt .

jeg tænker egentligt at du som udgangspunkt har råderet over pengene, men at dit forhold nok ville lide hvis du ikke tog kæreste med på råd.

Sidst redigeret af Sienna; 14-03-19 kl. 21:48
Sienna er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Sienna for dette brugbare indlæg:
Atlante (15-03-19)
Ulæste 14-03-19, 21:48   #5
aejster
aejster Er på vej på rette spor igen
Bare send min post til Slyngebarn.dk

aejsters avatar

Tilmeldingsdato: 17/03-11
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 6,043
Takket 1,159 gange i 927 indlæg
Jeg ville købe noget til mig selv for nogle af pengene. Noget virkelig gerne have og som er er minde for mig. Noget mega lækkert som jeg måske ikke ville bruge penge på. ( det er svært for mig at gøre, ikke fordi vi mangler noget økomnmisk, men synes vi alle skal have glæde af det, men når det er så stort er beløb, ville jeg give mig selv lov) Så ville jeg lave en opsparing til børnene, også selvom de har en. Så vil sige resten var fælles, som skulle bruges til noget, “ikke klattes op”
aejster er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til aejster for dette brugbare indlæg:
Atlante (15-03-19)
Ulæste 14-03-19, 21:56   #6
*smølfine*
*smølfine* Træner til kvindeløb....
Bare send min post til Slyngebarn.dk

*smølfine*s avatar

Tilmeldingsdato: 24/05-09
Geografisk placering: Ølsted
Tak givet gange: 1,970
Takket 2,003 gange i 1,041 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Det gør mig ondt du har mistet din far

Jeg ville sige at pengene er dine... om en del af dem eller alle skal ende i en fælles kasse... Det er 100% dit valg...

Jeg tænker at du måske skal tænke lidt fremtidssikring og så rådgivning til hvordan de bedst vokser til du måske en dag har brug for dem til feks et hus eller noget.

og så ville jeg også købe en ting for pengene som vil gøre dig glad at se på og mindes - hvis ikke du allerede har sådan en ting.
The Following 2 Users Say Thank You to *smølfine* For This Useful Post:
Atlante (15-03-19), Vanadia (14-03-19)
Ulæste 14-03-19, 22:05   #7
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,182
Takket 26,389 gange i 8,539 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Atlante Vis indlæg
Hvordan ville I "kanalisere" pengene ind i familien? Jeg mener ikke, hvad I ville bruge dem på, men "hvis" penge det ville være? Ville det blive ved med at være dine penge, eller ville de blive fælles penge? Og hvordan ville I dokumentere enten det ene eller det andet? Og hvordan ville I tage snakken om det?

Baggrundsinfo: Jeg har to børn med min kæreste, og vi er ikke gift.
Her ville det uden tvivl og uden forbehold være fælles penge. Og vi ville også være lige i beslutninger om hvad de skulle bruges til. Jeg er så til gengæld også sikker på, vi ville være enige, så det er jo i og for sig nemt nok at sige
Jeg ville ikke have et behov for en ting kun til mig for affektionsværdien i det - men klart ville en del af pengene blive brugt til ting, der er meget ønsket men for dyre til at det før har været realistisk. Rejse, boligforbedring og den slags.
Vi er gift, så det juridiske giver sig selv, tænker jeg.

Det ville være det rigtige for mig og for os - kun du ved hvad der er rigtigt for dig
The Following 5 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
Atlante (15-03-19), Blomstervinge (14-03-19), Finkemor (15-03-19), Hjemmemor (15-03-19), Rosiebaby (15-03-19)
Ulæste 14-03-19, 22:16   #8
FruM
FruM har ikke brugt den nye funktion...
Papirslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 18/01-19
Tak givet gange: 11
Takket 31 gange i 10 indlæg
Herhjemme ville de ryge i "fælleskassen", men vi er også gift og har 100% fællesøkonomi.
Før vi blev gift (der havde vi så heller ikke børn) delte vi fælles udgifter (husleje, mad osv) 50-50, og det der så var tilbage af ens løn kunne man gøre med hvad man ville . I den situation ville pengene ikke blive delt.
Så om pengene skal være dine eller jeres afhænger vel af hvordan i deles om jeres "normale indtægter og udgifter".
FruM er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til FruM for dette brugbare indlæg:
Atlante (15-03-19)
Ulæste 14-03-19, 22:22   #9
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 8,305
Takket 7,354 gange i 3,381 indlæg
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Jeg vil nok tale med både en advokat og min bank for at få gode råd. Personligt ville jeg tage min partner med på råd, men selv træffe den endelig beslutningen.

Jeg ville bruge nogle penge på et minde f.eks. et smykke og en stor rejse med familie. Men størsteparten vil blive investeret og evt gemt til huskøb eller lignende. Altså ikke "spise" af formuen, men bruge den f.eks. til et større rådighedsbeløb ved at betale af på et huslån, investerer dem og bruge renterne, gemme til et forældrekøb af lejlighed. Måske årligt sætte X000 kr over på børnenes børneopsparing.

Afhængig af dine og kærestens formueforhold vil jeg overveje, om arven skulle være skilmissesæreje i en ægtepagt.
Vanadia er offline   Besvar med citat
The Following 6 Users Say Thank You to Vanadia For This Useful Post:
aejster (15-03-19), althea (15-03-19), Atlante (15-03-19), Moogie (15-03-19), sommerregn (15-03-19), Speltmor (15-03-19)
Ulæste 15-03-19, 07:43   #10
Københavnermor
Københavnermor har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 27/01-14
Tak givet gange: 636
Takket 633 gange i 324 indlæg
Er Der lavet et testamente? For så kan pengene være testamenteret som særeje... Det kan jeg ikke helt læse ud af dit indlæg, kan være tilfældet?

N fra maj 08 og I fra oktober 13
Københavnermor er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to Københavnermor For This Useful Post:
Atlante (15-03-19), Trine (15-03-19), Vanadia (15-03-19)
Ulæste 15-03-19, 07:50   #11
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 23/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 37,428
Takket 55,045 gange i 8,257 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Her ville de være fælles. Vi har altid haft fællesøkonomi, også da vi var helt unge, og endnu ikke gift.
Men fællesøkonomi udelukker jo ikke, at man køber noget til sig selv.
Fællesøkonomi herhjemme betyder egentlig bare, at beslutninger over et vist beløb, besutter vi i fællesskab.

Da min mand arvede en god slat, dog ikke så meget som du, for 6-7 år siden, betalte vi netop et banklån og lånet på vores daværende biler af, så vi dermed øgede vores rådighedsbeløb, der var lige til øllet. Vi købte også vores første campingvogn, og “sikrede” dermed familieferierne.

Hvad med at investere nogle af dem? Så står de og arbejder, og det er altså også lidt hyggeligt.
Atlante (15-03-19)
Ulæste 15-03-19, 08:18   #12
lillesmor
lillesmor .
Mit IRL er skiftet ud med en URL

lillesmors avatar

Tilmeldingsdato: 09/05-11
Geografisk placering: Sønderborg, speedyhamster ved hvor
Tak givet gange: 2,693
Takket 1,404 gange i 1,132 indlæg
Tja her ville de vist også blive fælles. Egentlig har vi ikke fælles økonomi, og så har vi det alligevel. Rigtig mange fælles konti. Den der tjener mest sætter ekstra på opsparingen. Bil, båd o.l. købes fælles af opsparingen.
Jeg ville nok sætte dem på ny konto. Sørger for der hver måned gik penge overpå børnenes konto. Bruge af dem til en familieferie, som er helt særlig, f.eks. en drømmetur for jer alle til Australien. Så ja ikke klatte væk. Og tænker at hvis du ikke er i gang med at planlægge at gå fra din mand, så ville det være fælles, altså at I bliver enige om hvad de skal bruges til, investeres i o.l.
Atlante (15-03-19)
Ulæste 15-03-19, 08:27   #13
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,444
Takket 10,868 gange i 4,758 indlæg

Vi er gift, så for os ville det være en anden situation, også juridisk jo. Men jeg tror vi ville vælge at vi skulle bruge dem på noget der gav mening for hele familien. Og så tale os frem til hvad det var på en måde hvor jeg alligevel ville have lige lidt mere at sige end min mand. Altså vi ville nok ikke bruge dem til at indbetale på hans pensionsopsparing f.eks.

Jeg kan ikke helt lade være med at tænke at det alligevel også handler om hvad pengene konkret skal bruges til. Det er jo så mange penge at de faktisk kan give jer nogle andre livsbetingelser i form af f.eks gældsfrihed, ny (fritids)bolig eller lignende. Især det sidste er man jo næsten nødt til at være enige om.

helt kynisk handler det jo også om hvor stabilt man opfatter sit forhold.
BoletteMarie er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to BoletteMarie For This Useful Post:
Atlante (15-03-19), sommerregn (15-03-19)
Ulæste 15-03-19, 09:02   #14
Koby
Koby Nyder barselslivet
Jeg betaler husleje her!

Kobys avatar

Tilmeldingsdato: 08/07-09
Geografisk placering: Herlev
Tak givet gange: 7,865
Takket 4,860 gange i 2,530 indlæg
Jeg ville sørge for at investere nogle af pengene og nogle af pengene i børnenes navne, så de kan få lov at vokse stille og roligt.

Jeg er nok så egoistisk, at jeg ville sige, at pengene er dine - men bliver brugt på penge i fælles interesse. Men hvis nu det går galt i jeres forhold, så gør det en kæmpe forskel, om pengene går med videre til dig eller skal deles lige over. Så hvis I bliver gift eller køber bolig, så ville jeg skrive den del af pengene, der kommer fra dig ind som særeje.

Men når det er sagt - bliver der købt fjernsyn, bil eller andet for pengene, så ville det ikke være 'mit' fjernsyn osv. Så vil det naturligvis være fælles.

Personligt ville en lækker ferierejse for jer alle være mit første køb.

Og kondolerer - det er så ambivalent, at miste en, og så går der praktik i det
The Following 3 Users Say Thank You to Koby For This Useful Post:
Atlante (15-03-19), KatarinaD (16-03-19), sommerregn (15-03-19)
Ulæste 15-03-19, 09:47   #15
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,182
Takket 26,389 gange i 8,539 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Jeg har lige tænkt lidt videre.
Og som flere skriver, så ja handler det jo også meget om, hvad der skal ske med pengene, hvis I går fra hinanden. Om halvdelen af arven fra din far så er 'tabt' for dig. Og hvordan du vil have det med det/opfatte det.

Nu er jeg så en af dem, der uden at blinke ville se det som fælles penge, men når jeg lige tænker efter, så skyldes det også at jeg ved med mig selv - skulle vi gå fra hinanden, og han tog halvdelen af arven med sig, ville jeg ikke et øjeblik være bitter over dét. Det ville simpelthen ikke røre mig, for det ville ikke være sådan jeg så det. Omvendt, så ville jeg have svært ved at rumme, at vi i vores forhold (altså uden at være gået fra hinanden) havde 'dine penge' og 'mine penge', og at den ene havde mere ret til at bestemme over økonomiske dispositioner end den anden. Fordi det for mig er vigtigt at jeg satser alting i det her forhold, også økonomisk. Og derfor er det ligetil for mig.

Hm, kan man se hvor jeg vil hen? Du skal vælge den løsning, som samlet vil give dig mindst fortrydelse, hvis du tænker de forskellige scenarier igennem (gå fra hinanden eller ikke).
The Following 12 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
aejster (15-03-19), althea (15-03-19), AnneBel (15-03-19), Atlante (15-03-19), ChristinaS (15-03-19), Fru Solskin (15-03-19), Imma (15-03-19), Isamin1310 (15-03-19), marajo (15-03-19), MedHjertetFørst (16-03-19), meyervip (15-03-19), solsikke (15-03-19)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande