Et lidt Mads og Monopolet-agtigt dilemma. Er I med på en snak? - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 15-03-19, 10:01   #16
Salsamio
Salsamio Tænker positive tanker :)
Shhhhh........ jeg skriver

Salsamios avatar

Tilmeldingsdato: 27/03-11
Geografisk placering: Nibe
Tak givet gange: 1,341
Takket 780 gange i 356 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Jeg arvede en stor del mindre. Min mand tjener meget mere end mig, vi har fælles økonomi, men han har særeje ved siden af.
Jeg ville dele pengene, men han har sagt, at jeg må bestemme hvad de skal bruges på. De bliver brugt på at betale det meste af en fælles tur til London for at besøge min bror - som jeg sjældent ser. Det er godt i min fars ånd.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Atlante (15-03-19)
Ulæste 15-03-19, 10:15   #17
Ambrosia
Ambrosia har ikke brugt den nye funktion...
Sølvslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 12/11-13
Tak givet gange: 305
Takket 308 gange i 170 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af liv Vis indlæg
Jeg har lige tænkt lidt videre.
Og som flere skriver, så ja handler det jo også meget om, hvad der skal ske med pengene, hvis I går fra hinanden. Om halvdelen af arven fra din far så er 'tabt' for dig. Og hvordan du vil have det med det/opfatte det.

Nu er jeg så en af dem, der uden at blinke ville se det som fælles penge, men når jeg lige tænker efter, så skyldes det også at jeg ved med mig selv - skulle vi gå fra hinanden, og han tog halvdelen af arven med sig, ville jeg ikke et øjeblik være bitter over dét. Det ville simpelthen ikke røre mig, for det ville ikke være sådan jeg så det. Omvendt, så ville jeg have svært ved at rumme, at vi i vores forhold (altså uden at være gået fra hinanden) havde 'dine penge' og 'mine penge', og at den ene havde mere ret til at bestemme over økonomiske dispositioner end den anden. Fordi det for mig er vigtigt at jeg satser alting i det her forhold, også økonomisk. Og derfor er det ligetil for mig.

Hm, kan man se hvor jeg vil hen? Du skal vælge den løsning, som samlet vil give dig mindst fortrydelse, hvis du tænker de forskellige scenarier igennem (gå fra hinanden eller ikke).

Du er godt nok et stort menneske. :-) Hvis jeg havde delt en stor arv med min mand - og han så mod forventning forlod mig til fordel for en yngre model (det er set før i vennekredsen), så ville jeg ikke kunne være i mig selv af ren ærgrelse.

Jeg ville selv bruge pengene på at betale huslån ud, men eftersom min pensionsordning er meget ringere, end min mands, så ville jeg nok lave en form for særeje i huset.

Og så vil jeg også skrive, at det gør mig ondt, at du har mistet din far så tidligt.
Ambrosia er offline   Besvar med citat
The Following 5 Users Say Thank You to Ambrosia For This Useful Post:
Atlante (15-03-19), Oliviasmor (15-03-19), sommerregn (15-03-19), spiren (15-03-19), Vanadia (15-03-19)
Ulæste 15-03-19, 10:20   #18
Atlante
Atlante har ikke brugt den nye funktion...

Atlantes avatar

Tilmeldingsdato: 11/09-13
Geografisk placering: Kbh
Tak givet gange: 1,473
Takket 1,222 gange i 516 indlæg
Tak for alle svar - jeg giver lige lidt uddybende info i første indlæg
Atlante er offline   Besvar med citat
Ulæste 15-03-19, 10:23   #19
Atlante

Atlantes avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af AnneBel Vis indlæg
Umiddelbart tror jeg, det ville være fælles penge, inkl noget opsparing til vores børn, så jeg kunne sige, de havde fået 'noget' af morfar. Men jeg ville også købe en eller anden helt særlig ting til mig selv - bare til mig, som var fra min far. Om det er en taske/ lænestol/ smukke/ træ til haven ved jeg ikke. Men det der med at have nogen håndgribeligt, jeg kunne sige var (en del af) arven fra min far ville betyde noget for mig.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
God ide med opsparing fra morfar til ungerne. De kommer jo ikke rigtig til at kunne huske ham, og nu sælger vi endda hans skønne hus
Ulæste 15-03-19, 10:25   #20
Atlante

Atlantes avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Københavnermor Vis indlæg
Er Der lavet et testamente? For så kan pengene være testamenteret som særeje... Det kan jeg ikke helt læse ud af dit indlæg, kan være tilfældet?
intet testamente, men en kraftig mundtlig opfordring fra min far om, at pengene var mine
Ulæste 15-03-19, 10:36   #21
Rikke
Rikke runs - on coffee and in the forrest
Sling-chick

Rikkes avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-06
Geografisk placering: N 55° 46' 19.449" E 12° 30' 23.515"
Tak givet gange: 5,269
Takket 11,009 gange i 4,021 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Send en besked via MSN til Rikke
Min mand har en meget stor pensionsopsparing - penge, som han frivilligt har indbetalt mens vi har været sammen. Penge, som han kunne have valgt at bruge nu og her. Jeg har ikke haft samme mulighed for at indbetale og har stort set ingen opsparing. Hvis vi gik fra hinanden, så ville jeg ikke få en rød reje af de penge - selvom de er opsparet i vores tid sammen.

Så gik jeg hen og arvede, brugte dem på os-ting (afbetaling af lån mm.) og vi så gik fra hinanden ... så ville jeg dæleme føle mig snydt!

Nåmen, jeg ville nok indbetale noget til ungerne, noget til opsparing til egen pension, købe noget, der ville minde mig om min far, hver gang jeg så det, sad i det WE ... og så ville en mindre del blive brugt til at forsøde tilværelsen her og nu for alle.

Men ... vi er gift, så der er andre arveregler ... vi har fælleseje og ikke hverken særeje ved skilsmisse eller arv
Ulæste 15-03-19, 10:38   #22
Skovkvinde
Skovkvinde har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Skovkvindes avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-07
Geografisk placering: Hjørring
Tak givet gange: 1,236
Takket 2,504 gange i 1,026 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Send en besked via Skype™ til Skovkvinde
Jeg halter også bagefter pensionsmæssigt. Det ville jeg helt klart rette op før jeg gjorde noget andet. Vi er også gift med fællesøkonomi, men min mand har et skilsmissesæreje, som er investeret i huset. Muligvis kunne I også gøre sådan noget. Så kommer pengene jer alle til gode, men med sikkerhed for dig i tilfælde af skilsmisse.
Lækkermås 14
Skovkvinde er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Skovkvinde For This Useful Post:
CeJay (15-03-19), sommerregn (15-03-19)
Ulæste 15-03-19, 10:41   #23
Superspunk
Superspunk har ikke brugt den nye funktion...
Træslyngel

Superspunks avatar

Tilmeldingsdato: 11/01-12
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 37
Takket 102 gange i 41 indlæg
Her ville pengene ryge i fælleskassen. Vi er gift, og for mig indebærer det, at vi går all in på alt, også økonomi...
Når du er lidt i tvivl om hvordan du skal forholde dig, er det så fordi du har en fornemmelse af at i måske kunne gå fra hinanden?! For så ville jeg sikre mig selv på en eller anden måde, men hvis der ikke er skyggen af tvivl om at i skal være sammen, så ville jeg snakke med kæresten og blive enige om hvordan pengene skal bruges.
Hvad siger din kæreste til det?
Superspunk er offline   Besvar med citat
Ulæste 15-03-19, 10:53   #24
FruM
FruM har ikke brugt den nye funktion...
Papirslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 18/01-19
Tak givet gange: 11
Takket 31 gange i 10 indlæg
Når din pensionsopsparing halter bagefter din kærestes, ville jeg starte med at sætte en del af pengene der, så jeres pensionsopsparinger bliver på samme niveau. De penge ender jo så i "fælleskassen" i den sidste ende - og skulle det utænkelige ske at I gik fra hinanden inden pensionsalderen, så har du sikret din egen alderdom.
FruM er offline   Besvar med citat
The Following 19 Users Say Thank You to FruM For This Useful Post:
althea (15-03-19), BoletteMarie (15-03-19), CeJay (15-03-19), Fru Sole (18-03-19), KatarinaD (16-03-19), Katja (15-03-19), mai81 (15-03-19), MedHjertetFørst (16-03-19), Moogie (15-03-19), Oliviasmor (15-03-19), Rikke (15-03-19), Rosiebaby (15-03-19), Saxifraga (15-03-19), Sienna (15-03-19), Six (16-03-19), solsikke (15-03-19), sommerregn (15-03-19), Trine (15-03-19), Tøsemor (15-03-19)
Ulæste 15-03-19, 10:58   #25
Trine
Trine behøver kaffe med kalk om morgenen
Udviklet SBåkone

Trines avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-06
Geografisk placering: Østerbro
Tak givet gange: 10,061
Takket 8,091 gange i 2,801 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Hvis du halter bagefter på pension ville jeg helt 100% vælge at smide en rigtig god portion ind på din pensionsopsparing. Det er surt, som i virkelig surt at skulle suge på labben som gammel, fordi man ikke fik sparet op i tide, og her har du muligheden for at undgå det. Hvis I bliver sammen indtil pensionsalderen kommer det jeres fælles økonomi til gode - og hvis I ikke gør, er det stadig en sikring af dig. Og dét svar ville jeg give helt uafhængigt af om I var gift eller ej .

Og så ville jeg investere en god klat penge pr barn, så de har en formue når de skal ud at etablere sig. Det er en virkelig god sikkerhed at give sit barn med i livet.

Resten ville jeg kanalisere ind i fællesøkonomien - gøre noget, I ikke ellers ville have haft råd til, f.eks en rejse eller en anskaffelse, der virkelig kan mærkes i jeres liv. Og så sætte resten til side til udbetaling e.l. hvis I vil købe hus e.l.
The Following 5 Users Say Thank You to Trine For This Useful Post:
AnneBel (15-03-19), Fru Sole (18-03-19), Rikke (15-03-19), Rosiebaby (15-03-19), Tøsemor (15-03-19)
Ulæste 15-03-19, 11:21   #26
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Tak givet gange: 8,266
Takket 7,297 gange i 3,357 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Send en besked via Yahoo til Vanadia
To ting mere:
1) Hvis du smider pengene i fælleskassen til f.eks. huskøb i et papirløst forhold, vil du i tilfælde af din mands død være tvunget til at udrede tvangsarv til Jeres børn. Hvilket vil kunne tvinge dig til at sælge boligen og din børns penge vil være båndlagt, til de er myndige.

2) Pensionsopsparing er selvfølgelig er oplagt, men du låser også pengene til det formål, og der er også noget skatteteknisk. [Snak med bankrådgiver om strategi]

Jeg tror 5-15.000 kr til advokatrådgivning vil være en virkelig god investeringen. Der er mange følelser involveret, og man kan nemt bøje sig for partneres krav for ikke at gøre vedkommende ked af det. måske vil man fortryde bitterligt efter et brud. Der tager den faktabaserede "Advokaten/bankrådgivere siger, at man normalt gør" en del af brodden.

Sidst redigeret af Vanadia; 16-03-19 kl. 11:22
Vanadia er offline   Besvar med citat
The Following 10 Users Say Thank You to Vanadia For This Useful Post:
BoletteMarie (15-03-19), Fru Sole (18-03-19), Katja (15-03-19), Majer80 (15-03-19), MedHjertetFørst (16-03-19), Moogie (15-03-19), Rikke (15-03-19), Sienna (15-03-19), solsikke (15-03-19), sommerregn (15-03-19)
Ulæste 15-03-19, 11:22   #27
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,384
Takket 10,792 gange i 4,715 indlæg
Lige i fht det med at sætte til side til børnene. Så skal man nok være opmærksom på hvornår og hvordan man giver dem rettighederne til de penge.

Uden at hænge nogen ud på det store internet, så har jeg set eksempler på 18årige der klattede temmelig mange penge væk uden ret meget omtanke eller langtidsplanlægning.

Jeg ville personligt ikke vælge at opspare penge i børnenes navn Når du ikke er gift er det alligevel dem der arver dig 100%.
BoletteMarie er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to BoletteMarie For This Useful Post:
Oliviasmor (15-03-19), Vanadia (15-03-19)
Ulæste 15-03-19, 11:44   #28
Fru Solskin
Fru Solskin Lever livet
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Fru Solskins avatar

Tilmeldingsdato: 21/12-12
Tak givet gange: 5,580
Takket 5,021 gange i 1,936 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Jeg ville få fat i en økonomisk rådgiver.

Om man skal betale lån ud/investere/lave opsparing er så individuelt afhængigt af renter /gæld og alt muligt andet...

Herhjemme ville de blive brugt på at betale lån ud, smide på min pensionsopsparing og et smukt maleri /skulptur som minde.

Og sikkert også en nyere bil, er SÅ træt af gamle biler
Ulæste 15-03-19, 12:11   #29
CeJay
CeJay er alt for meget på SB og burde være i RL
Mit IRL er skiftet ud med en URL

CeJays avatar

Tilmeldingsdato: 05/06-10
Tak givet gange: 6,620
Takket 2,278 gange i 1,572 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg ville få en snak med en rådgiver....

Dermed sagt så har vi haft snakken herhjemme.
Når vores forældre engang går bort, så arver min mand intet, mens jeg nok vil arve en smule...

Eftersom min mand har/får en højere pension, så vil pengene fra min arv (HVIS der er noget til den tid) blive mit særeje.

Ulæste 15-03-19, 14:50   #30
spiren
spiren Kald mig bare, overspringshandling
Jeg betaler husleje her!

spirens avatar

Tilmeldingsdato: 18/12-09
Tak givet gange: 5,880
Takket 3,797 gange i 1,698 indlæg
iTrader: 20 / 100%
Nu har jeg aldrig haft mange penge. Min kæreste havde en pæn opsparing, som han brugte dumt. lang historie.

Her ville jeg uden og blinke sætte pengene på EGEN konto. Dermed ikke sagt, at jeg kunne finde på at købe noget for de penge til fælleseje. Men jeg ville simpelthen have fuld styring over de penge, for selv om jeg elsker min kæreste og jeg ikke formoder vi nogen sinde går fra hinanden, så ved man aldrig. Og helt ærligt, så vill jeg være på røven. Min mand skulle nok klare sig. Hans forældre har ok på kiste bunden og når de dør er der både hus og sommerhus.

Min far der imod, deler jeg med mine 3 brødre, hvor af den ene altid er i økonomisk krise. Derfor kan jeg slet ikke være sikker på, at min far har mulighed for at hjælpe. Arv kan jeg se langt efter... Den bliver der ikke det store af.... Desuden er min far meget ung, så der går forhåbentlig også mange år endnu. Svigerforældrene er en del ældre.

Fuck fællesøkonomi, den blev ikke indgået på baggrund af din kommende arv. Så der kan du selv sætte regler.

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande