Et lidt Mads og Monopolet-agtigt dilemma. Er I med på en snak? - Side 3 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 15-03-19, 16:00   #31
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,130
Takket 25,921 gange i 8,377 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Ambrosia Vis indlæg
Du er godt nok et stort menneske. :-) Hvis jeg havde delt en stor arv med min mand - og han så mod forventning forlod mig til fordel for en yngre model (det er set før i vennekredsen), så ville jeg ikke kunne være i mig selv af ren ærgrelse.
.
Jeg ville være meget bitter hvis min mand stak af med en yngre model

Men ikke pga. økonomi nej. Jeg er ikke noget stort menneske, men for mig giver det bare mest mening at gå all in, som en anden skriver.

Anyways - TS jeg tænker egentlig også, at nå du overhovedet går og spekulerer over det, så betyder det måske, at du egentlig har det bedst med en form for sikkerhed/særeje. Og i så fald, tror jeg faktisk det vil være en god ide at få en proffessionel rådgiver ind over, det er trods alt ret mange penge.
Følgende brugere siger tak til liv for dette brugbare indlæg:
Trine (15-03-19)
Ulæste 15-03-19, 16:53   #32
camram
camram ....
Jeg betaler husleje her!

camrams avatar

Tilmeldingsdato: 12/05-06
Geografisk placering: østfyn
Tak givet gange: 1,257
Takket 7,095 gange i 2,064 indlæg
iTrader: 1 / 100%
når i ikke er gift, og du er i tvivl, ville jeg vælge rådgivning udefra.

her ser det anderledes ud, forde vi er gift, vi har fuld fælles økonomi. så her ville det være til deling. jeg syntes også det ville give en skrævvridning i vores forhold hvis den ene af os pludselig sad med mange penge på EGEN konto.. og med magt over mange penge.

jeg tror vi ville, ganske ufornuftigt bygge til. og betale huset ud. måske.. jeg tror ikke vi ville betænke børnene. forde det virker som mere fornuftigt og bruge dem på hus her og nu og dermed frigive penge til noget andet end og gemme dem til om 10-15 år.
Ulæste 15-03-19, 18:36   #33
fynmor
fynmor fynmor har nu brugt den nye funktion
Mit IRL er skiftet ud med en URL

fynmors avatar

Tilmeldingsdato: 29/12-09
Tak givet gange: 697
Takket 2,021 gange i 1,299 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Pengene ville være mine, men jeg ville uden tvivl dele med mand og børn i stor stil, men skulle vi ende med at blive skilt en dag, så ville jeg havde dem med mig...
fynmor er offline   Besvar med citat
Ulæste 15-03-19, 19:06   #34
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,400
Takket 15,773 gange i 5,720 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Vores ville blive en del af fællesøkonomien, nøjagtig som Liv skriver. Og ved en evt. Skilsmisse ville jeg forhåbentlig tænke, at de penge så kunne give os begge en start.

Men det kommer jo netop an på ens forhold, ens økonomi, og tanker om fremtiden.

Her er vi begge næsten børn på lige fod, også ved svigerforældrene. Vi har været sammen i så mange år, at jeg ikke ville have det dårligt med, at Manden evt. Fik penge fra mine forældre i en skilsmisse. Og vice versa

Sent from my iPhone using Tapatalk
Følgende brugere siger tak til Blomstervinge for dette brugbare indlæg:
ChristinaS (15-03-19)
Ulæste 15-03-19, 19:27   #35
Hunpingvin
Hunpingvin Fear can hold you prisoner - hope can set you free
(Sl)yngel

Hunpingvins avatar

Tilmeldingsdato: 17/11-09
Geografisk placering: Buddinge
Tak givet gange: 5,351
Takket 8,412 gange i 2,670 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af BoletteMarie Vis indlæg
Jeg ville personligt ikke vælge at opspare penge i børnenes navn Når du ikke er gift er det alligevel dem der arver dig 100%.
Der er noget med at når man har boet sammen i mere end 2 år, så er samme regler som ved ægteskab på visse områder. Så det er jeg ikke helt sikker på

Jeg ville få min pensionsopsparing op på et godt niveau. Uden tvivl.

Jeg er single så jeg kan ikke rigtig sige noget om hvad jeg ville gøre i forhold til en kæreste. Men som en der 2 gange har stået uden tag over hovedet efter brud så vil jeg uden tøven sige at du skal sikre at du har nok til at etablere dig eller ikke skal flytte, i tilfælde af at I går fra hinanden.
Ulæste 15-03-19, 19:31   #36
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,333
Takket 10,647 gange i 4,663 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Hunpingvin Vis indlæg
Der er noget med at når man har boet sammen i mere end 2 år, så er samme regler som ved ægteskab på visse områder. Så det er jeg ikke helt sikker på
Kun hvis du bor i Sverige

Edit, ej det er lige friskt nok ifht de svenske arveregler, men altså i dk arver man ikke hinanden som ugifte samlevende (ved mindre man har tegnet testamente)

Sidst redigeret af BoletteMarie; 15-03-19 kl. 20:03
BoletteMarie er online nu   Besvar med citat
Ulæste 15-03-19, 19:55   #37
Enna
Enna har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Ennas avatar

Tilmeldingsdato: 20/03-07
Geografisk placering: Århus N
Tak givet gange: 1,401
Takket 1,415 gange i 766 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Undskyld, jeg har ikke læst alle svar igennem, så måske gentager jeg noget, der allerede er skrevet
Pengene ville være mine, min mand og jeg har delvis fællesøkonomi, men det naturlige for mig, ville være at forkæle familien ekstra meget og købe noget til fælles glæde og noget renovering af huset. Det kunne være et badekar () eller en dejlig rejse. Børnene ville hver få en stor slat til opsparing og lommepenge og manden ville få en stor flot gave - fx en drømmeguitar.

Jeg ville forvente det samme, hvis det var min mand der arvede fra sin far.
Ulæste 15-03-19, 21:45   #38
Bubumor
Bubumor har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

Bubumors avatar

Tilmeldingsdato: 19/03-13
Tak givet gange: 706
Takket 1,466 gange i 463 indlæg
Herhjemme ville det være mine penge. (Vi har IKKE fællesøkonomi på trods af vores snart 15 år sammen).

Jeg ville indbetale på min pension først og fremmest. En ordentlig slat.

Give ungerne et forskud på arv indenfor de skattefrie rammer.

Betale for at få lavet et testamente.

Betale min studiegæld ud.

Resten ville jeg enten investere i et sommerhus (i mit og kun mit navn) eller betale gæld ud.

Og kondolerer <3
Bubumor er offline   Besvar med citat
Ulæste 16-03-19, 09:32   #39
morT4
morT4 Suk!
Stædigt stof-b(L)esat

morT4s avatar

Tilmeldingsdato: 01/04-08
Geografisk placering: Sydsjælland
Tak givet gange: 4,108
Takket 4,454 gange i 2,421 indlæg
iTrader: 35 / 100%
Få advokat med og tag kæresten med til advokaten, så han ikke tror du holder ham udenfor.
Ang børnenes opsparinger, de kan låses til de fylder 21 år.

Hvis de når de fylder 18 år og har brug for en eller anden økonomisk hjælp, kan de blive bedt om og leve og spise deres opsparing, med mindre den er låst, der også noget i su reglerne om det, så hvis mor og morfar havde tænkt det som møbel, indskud, kørerkort m.m, er det ret surt hvis pengene går til havregryn, mælk og makral i tomat.

Men advokat, bankrådgiver og kæresten med under armen.
gør mig ondt du har mistet din far, sikke en masse tanker ud over sorgen det har giver.

knib, knib, knib, knib.
morT4 er offline   Besvar med citat
Ulæste 16-03-19, 10:14   #40
giraf
giraf har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

girafs avatar

Tilmeldingsdato: 16/07-08
Tak givet gange: 794
Takket 743 gange i 440 indlæg
iTrader: 19 / 100%
Hvis din mand kommer fra en "velhavende" familie kan han jo også meget vel komme i den situation at han på et tidspunkt vil arve nogle penge. Har du (eller evt. han selv) et gæt på hvordan han vil håndtere den situation?

Jeg er på holdet der siger: Sørg for at sikre din pension etc., så du ikke halter bagefter - det synes jeg ikke er egoistisk eller signalerer at du ikke vil dele, men tværtimod at du sørger for, at I er nogenlunde ligestillet, så den ene ikke er mere afhængig af den anden end omvendt.

Det lyder som om din mand har et bedre økonomisk sikkerhedsnet, hvis han skulle få brug for det, og det tror jeg har stor betydning for ens holdninger til den slags sager.
Jeg har heller ingen, der kan komme og give en større økonomisk håndsrækning, hvis et eller andet katastrofalt skulle indtræffe i mit liv (sygdom, død, skilsmisse o.l.), så jeg har også et behov for at sikre mig selv og mine børn lidt ekstra til "hvad nu hvis"-situatoner. Undertiden møder jeg folk i min omgangskreds, der synes det er lidt neurotisk eller pessimistisk at tage højde for den slags, men ofte viser det sig, at deres tilgang bunder i at de har en velstillet familie, som kan komme dem til undsætning med økonomisk hjælp i den slags situationer, og så er det jo mindre risikabelt bare at kaste sig ud i tingene.
Med andre ord, synes jeg at den rigtige løsning ikke alene skal træffes på et følelsesmæssigt grundlag, men også afhænger helt af din præcise situation i forhold til økonomisk sikkerhedsnet, jobsikkerhed, mulighed for lønstigninger fremover, formue i fast ejendom, pensionsforhold og meget andet - og der vil en uvildig økonomisk rådgiver nok være givet virkeligt godt ud.
giraf er online nu   Besvar med citat
The Following 7 Users Say Thank You to giraf For This Useful Post:
CeJay (16-03-19), Københavnermor (16-03-19), Petrine (16-03-19), Rosiebaby (16-03-19), Saxifraga (I går), sommerregn (16-03-19), Trine (16-03-19)
Ulæste 16-03-19, 12:06   #41
Perhva
Perhva har RNC
Robsessed

Forhandler

Perhvas avatar

Tilmeldingsdato: 19/12-07
Geografisk placering: Bibelbæltet ;-)
Tak givet gange: 8,064
Takket 10,057 gange i 3,016 indlæg
iTrader: 17 / 100%
Min far har gjort det let for mig - min arv er særeje.
Men jeg har intet problem med at dele med min mand oh jeg har også lige forøget vores fælles hus værdi i form af en kæmpe renovering - betalt ud af min arv.
Men pengene er mine, på mine konti og mine børn arver det der er tilbage efter mig. Altså vi har fælles børn, min mand kan sagtens selv sidde i huset hvis jeg dør, så det er ikke fordi han kommer til at lidt nød økonomisk. Han arver mig - altså min formue ud over arv.
Det er helt på det rene - og den samme procedure sker hvis han arver sin far engang.

Var arven ikke særeje ville vi stadig betragte arven som min.
Men vi mangler intet og har generelt fællesøkonomi - og har aldrig haft diskuteret penge.

Jeg kan sagtens se de fine i at ville dele alt, så jeg forstår godt udfordringen.
Perhva er offline   Besvar med citat
Ulæste 16-03-19, 13:34   #42
Finkemor
Finkemor er sådan én med eget firma
SlyngeF(l)ink

Finkemors avatar

Tilmeldingsdato: 14/06-06
Geografisk placering: Ebeltoft, Jylland
Tak givet gange: 3,226
Takket 6,598 gange i 2,083 indlæg
iTrader: 16 / 100%
Helt o.t. i forhold til arven, men m.h.t. pension, så er min mand også meget langt foran mig (som i at jeg stort set ingen har, og hans er meget stor).
Jeg insisterede simpelthen på at gå til en advokat og få lavet et stykke papir, der giver mig ret til halvdelen af hans pension i tilfælde af skilsmisse.

Det giver mig ro, for jeg ville aldrig kunne nå at spare op selv til en komfortabel alderdom (som jeg dog stadig har i sinde skal tilbringes med ham )

Hilsen Mette

Finkemor er offline   Besvar med citat
The Following 4 Users Say Thank You to Finkemor For This Useful Post:
Hunpingvin (16-03-19), Majer80 (16-03-19), Maki (17-03-19), Perhva (16-03-19)
Ulæste 16-03-19, 23:00   #43
emmahan
emmahan er tilbage i virkeligheden
Shhhhh........ jeg skriver

emmahans avatar

Tilmeldingsdato: 09/01-08
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 1,062
Takket 745 gange i 374 indlæg
Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at arvgiver kan have noget at skulle have sagt mht om en arv bliver særeje (hvilket jeg synes det lyder til at din far udtrykte - at den skulle være din). Det kan man få skrevet ind i alle de andre aftaler man tager til advokaten med, men det skal nok tinglyses. Det betyder så vidt jeg som ikke-jurist har forstået, at arven indgår som en del af fælles formue som man i fællesskab forvalter (sikkert hvis man har fællesøkonomi), men at i tilfælde af begivenheder hvor man skal opgøre formuen vil beløbet blive trukket til indehaveren før opdelingen. Eller også blander jeg det sammen med gæld i kun den enes navn - seriøst, advokat er nok en god ide. Jeg synes nu også lidt det kommer an på arvens størrelse ift hvilke pengebeløb man ellers flytter rundt på.

-mor til Andrea 050604 og Bolette 200207
emmahan er offline   Besvar med citat
Ulæste 16-03-19, 23:15   #44
Dottelue
Dottelue er vist en af de gamle
Jordbunden (m.i.s.)

Forhandler

Dottelues avatar

Tilmeldingsdato: 16/01-07
Geografisk placering: Nord for Kolding
Tak givet gange: 4,901
Takket 15,035 gange i 6,085 indlæg
iTrader: 16 / 100%
Send en besked via MSN til Dottelue
Vi har fælles økonomi, og har været gift i maaaange år. Her ville vi uden tvivl først rette op på mit efterslæb på pensionen, bla fordi det er kommet pga barselsorloven og nedsat tid. Og resten ville vi bruge sammen.
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande