Menstruation - Side 4 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 19-11-18, 23:59   #46
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 23/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 37,661
Takket 55,330 gange i 8,321 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Jeg har været hos min læge i dag.
Jeg blev undersøgt for muskelgigt for nogle uger siden, fordi jeg de sidste 4-5 måneder har haft ondt i både muskler og led. Rigtig ondt.

I dag spurgte hun ind til alt muligt, og kom til den, for mig lidt overraskende, konklusion, at jeg er i overgangsalderen, og at det tilmed slet ikke er så usædvanligt som man skulle tro. Jeg er 42.
Hver 10. går i overgangsalderen før de fylder 45.
Det anede jeg ikke.

Der er kludder i min mens. - den kommer lidt som vinden blæser, og nogle gange hopper den helt over, sådan har det været i 6-8 måneder.
Så er der muskelsmerterne og ledsmerterne, som i overgangsalderen, for nogle kan være så slemme, at man tror man har fået gigt ()
Hedeture - fordi jeg ikke sveder om natten, så troede jeg ikke det hang sammen, men jeg er ellers normalt en frossenpind, men nu har jeg hedeture om dagen. Så det tapløber ned af nakken.

Så nu har vi aftalt, at jeg prøver med rødkløver frem til januar, hvor jeg har en ny tid, og er det ikke drastisk forbedret, så kommer jeg til at overveje hormoner.

Jeg stødte på denne artikel i dag, og tænker at andre end mig, kunne finde den interessant:

https://www.femina.dk/sundhed/kost-m...nd-symptomerne

Sidst redigeret af ChristinaS; 20-11-18 kl. 00:00
ChristinaS er offline   Besvar med citat
The Following 7 Users Say Thank You to ChristinaS For This Useful Post:
Imma (20-11-18), Katja (20-11-18), luna (20-11-18), Majer80 (20-11-18), MedHjertetFørst (20-11-18), Rikke (20-11-18), Sienna (20-11-18)
Ulæste 20-11-18, 08:02   #47
Imma
Imma smooth solo sailin'
SB's burger

Immas avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Geografisk placering: Svendborg
Tak givet gange: 16,565
Takket 26,912 gange i 8,307 indlæg
iTrader: 46 / 100%
Jeg har egentlig stadig menstruation. Denne gang var den langtrukken, eller forsinket, eller hvad den var, men den kom. Og har ellers opført sig som den plejer, nogenlunde.

Jeg kan ikke helt regne ud, om jeg skal tage det der rødkløver forebyggende? Jeg har ikke hedeture eller nedsat sexlyst - eller noget af det andet på listen. Men jeg har heller ikke lyst til at få det
Ulæste 20-11-18, 08:26   #48
Rullemusen
Rullemusen Elsker sol og sommer
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,727
Takket 7,476 gange i 3,700 indlæg
iTrader: 1 / 100%
https://politiken.dk/forbrugogliv/ar...t-som-hormoner

Denne er måske at læse inden man bare siger ja til kunstige hormoner

Eller her: https://www.sciencedirect.com/scienc...-8szVWNAv3Tmis

Sidst redigeret af Rullemusen; 20-11-18 kl. 08:28
Rullemusen er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Rullemusen For This Useful Post:
moreva (12-09-19), Sienna (20-11-18)
Ulæste 20-11-18, 10:01   #49
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Imma Vis indlæg
Jeg har egentlig stadig menstruation. Denne gang var den langtrukken, eller forsinket, eller hvad den var, men den kom. Og har ellers opført sig som den plejer, nogenlunde.

Jeg kan ikke helt regne ud, om jeg skal tage det der rødkløver forebyggende? Jeg har ikke hedeture eller nedsat sexlyst - eller noget af det andet på listen. Men jeg har heller ikke lyst til at få det
Jeg har også stadig menstruation, overgangsalderen varer ca. 10 år.
I den periode vil man jo menstruere i en lang periode, hvor det til sidst fader ud.
Hedeturene er først startet i sommer, jeg troede egentlig det var pga. hedebølgen, men så fortsatte det sgu.

Jeg har også værre søvnissues end vanligt, men jeg har f.eks. ikke nedsat sexlyst.

Citat:
Oprindeligt skrevet af Rullemusen Vis indlæg
https://politiken.dk/forbrugogliv/ar...t-som-hormoner

Denne er måske at læse inden man bare siger ja til kunstige hormoner

Eller her: https://www.sciencedirect.com/scienc...-8szVWNAv3Tmis
Jeg kunne ikke drømme om at tage dem ukritisk, jeg tror sagtens min læge ville have givet mig dem i går, men hun kunne godt mærke, at jeg måtte tænke over det, og foreslog derfor at jeg fortsatte med rødkløver.
Jeg spurgte hende, helt ærligt (vi har et meget fint forhold. Altså læge/patient forhold ) om hun selv ville tage dem, og hun fortalte, at hun har spist dem i over to år og er mega glad for det.

Jeg sagde, at man jo hørte så meget om at det forhøjede risikoen for brystkræft.
Hvor til hun svarede, at det er blevet blæst ud af proportioner, som sådan nogle ting så ofte gør (MFR osv.) - risikostigningen er så forsvindende lille.
Svarende til, at man giver 10.000 kvinder hormoner, og har en kontrolgruppe på 10.000 uden hormoner.
6 kvinder, fra gruppen uden hormoner får brystkræft, fra gruppen der spiser hormoner, er det 9 kvinder.
Uden at lyve, kan forskerne dermed sige, at hormoner øger risikoen for brystkræft med 50%.

Jeg overvejer også, om ulempen ved ikke at tage dem (hjertekarsygdomme, knogleskørhed, hurtigere ældning i al almindelighed) er større, end ved at tage dem.
Synes måske der er nogle andre hensyn fordi jeg kun er 42.

Men nu har jeg nogle måneder at overveje situationen i.
(For jeg kan IKKE leve sådan her, det forringer min livskvalitet helt vildt, at jeg kampsveder x-antal gange om dagen, og har pisse ondt i muskler og led. )

Sidst redigeret af ChristinaS; 20-11-18 kl. 10:11
The Following 4 Users Say Thank You to ChristinaS For This Useful Post:
Imma (20-11-18), Katia (20-11-18), MedHjertetFørst (20-11-18), Moogie (20-11-18)
Ulæste 20-11-18, 11:14   #50
Rullemusen
Rulledullen

Rullemusens avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af ChristinaS Vis indlæg
Jeg har også stadig menstruation, overgangsalderen varer ca. 10 år.
I den periode vil man jo menstruere i en lang periode, hvor det til sidst fader ud.
Hedeturene er først startet i sommer, jeg troede egentlig det var pga. hedebølgen, men så fortsatte det sgu.

Jeg har også værre søvnissues end vanligt, men jeg har f.eks. ikke nedsat sexlyst.

Jeg kunne ikke drømme om at tage dem ukritisk, jeg tror sagtens min læge ville have givet mig dem i går, men hun kunne godt mærke, at jeg måtte tænke over det, og foreslog derfor at jeg fortsatte med rødkløver.
Jeg spurgte hende, helt ærligt (vi har et meget fint forhold. Altså læge/patient forhold ) om hun selv ville tage dem, og hun fortalte, at hun har spist dem i over to år og er mega glad for det.

Jeg sagde, at man jo hørte så meget om at det forhøjede risikoen for brystkræft.
Hvor til hun svarede, at det er blevet blæst ud af proportioner, som sådan nogle ting så ofte gør (MFR osv.) - risikostigningen er så forsvindende lille.
Svarende til, at man giver 10.000 kvinder hormoner, og har en kontrolgruppe på 10.000 uden hormoner.
6 kvinder, fra gruppen uden hormoner får brystkræft, fra gruppen der spiser hormoner, er det 9 kvinder.
Uden at lyve, kan forskerne dermed sige, at hormoner øger risikoen for brystkræft med 50%.

Jeg overvejer også, om ulempen ved ikke at tage dem (hjertekarsygdomme, knogleskørhed, hurtigere ældning i al almindelighed) er større, end ved at tage dem.
Synes måske der er nogle andre hensyn fordi jeg kun er 42.

Men nu har jeg nogle måneder at overveje situationen i.
(For jeg kan IKKE leve sådan her, det forringer min livskvalitet helt vildt, at jeg kampsveder x-antal gange om dagen, og har pisse ondt i muskler og led. )
Hov fik ikke forklaret at der rent faktisk henvises til et produkt der skulle afhjælpe de gener der er ved overgangsalderen på samme måde som hormoner gør - men uden at være et hormon. Dvs. at nogle af de bivirkninger der er ved østradiol (eller hvad det nu præcis er de giver) de er der ikke.

Det synes jeg er værd at prøve i hvert fald.
Katia (20-11-18), lullu (20-11-18), Sienna (20-11-18)
Ulæste 20-11-18, 11:34   #51
Katia
Katia overspringshandler
Løvehjerte

Katias avatar

Tilmeldingsdato: 04/08-09
Geografisk placering: Langå
Tak givet gange: 3,459
Takket 12,393 gange i 3,293 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Hov fik ikke forklaret at der rent faktisk henvises til et produkt der skulle afhjælpe de gener der er ved overgangsalderen på samme måde som hormoner gør - men uden at være et hormon. Dvs. at nogle af de bivirkninger der er ved østradiol (eller hvad det nu præcis er de giver) de er der ikke.

Femarelle, hedder det. Og det kunne i hvert fald blive et godt alternativ til kvinder der som jeg, ikke kan tåle hormoner.
Tak.
Følgende brugere siger tak til Katia for dette brugbare indlæg:
Totaa (20-11-18)
Ulæste 20-11-18, 12:16   #52
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,457
Takket 16,205 gange i 5,856 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Citat:

Af hjæper de 'kun' gener, eller hjælper de også med at opretholde funktionen som hormonerne gør, i forhold til de ting Christina skriver omkring knogleskørhed, hjerte/karsygdomme og aldring?
Ulæste 20-11-18, 13:28   #53
Rullemusen
Rulledullen

Rullemusens avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Blomstervinge Vis indlæg
Af hjæper de 'kun' gener, eller hjælper de også med at opretholde funktionen som hormonerne gør, i forhold til de ting Christina skriver omkring knogleskørhed, hjerte/karsygdomme og aldring?
Prøv at læse den artikel fra Politiken jeg linker til højere oppe ...

Der står blandt andet:
Citat:
Sammenlignende studier har nemlig vist, at DT56a, som udvindes af en specifik sojabønne, har lige så god effekt på generne (lige med undtagelse af blødningsforstyrrelser), og så er der det store plus ved DT56a, at det ikke øger risikoen for brystkræft, kræft i livmoderen eller blodpropper, som er blandt de kendte bivirkninger ved at tage hormoner.

»Med anbefalingen af DT56a tilbydes kvinden et mildere og hormonfrit førstevalg. Det aktive stof er veldokumenteret, videnskabeligt funderet og giver den nødvendige effekt ved at være målrettet østrogenreceptorerne i hjernen, samtidig med at risikoen for bivirkninger minimeres. DT56a er hormonfrit og påvirker hverken livmoder eller brystvæv«, sagde formanden for den europæiske sammenslutning af gynækologer, den italienske professor Andrea Genazzani,

Kosttilskuddet kan både tages ved begyndende symptomer på overgangsalder, under overgangsalderen og efter overgangsalderen for at imødegå vedvarende symptomer som tørhed i skeden og knogleskørhed.
ChristinaS (20-11-18)
Ulæste 20-11-18, 14:03   #54
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,457
Takket 16,205 gange i 5,856 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Læste den godt bagefter. Spændende hvis det også har effekt på de ‘bivirkninger’ af overgangsalder.
Jeg kan vente lidt endnu og ser frem til mere forskning omkring det.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 20-11-18, 14:51   #55
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Citat:
Prøv at læse den artikel fra Politiken jeg linker til højere oppe ...

Der står blandt andet:
Det lyder jo mega godt, faktisk mere lovende end rødkløver måske?

Nå, men mit helt store issue, og det der har startet alt det her, er mine enerverende, insisterende og vedvarende smerter i muskler og led, det er simpelthen bare hæsligt at leve med hver dag.
At man får det i forbindelse med overgangsalderen, skyldes at man producerer mindre hormon og at det hormon også er med til at smøre ledene.

Hvis jeg havde alle de andre symptomer jeg har, uden smerterne i muskler og led, er jeg ikke engang sikker på, at jeg var gået til lægen.

Så lige dén del af altafgørende for min livskvalitet (jeg finder mig ikke i det. .. ) og dem er jeg meget i tvivl om, om Femarelle kan afhjælpe.

Men ikke for det, det skal fandme da have et skud, frem til januar.

Sidst redigeret af ChristinaS; 20-11-18 kl. 15:56
Ulæste 20-11-18, 15:57   #56
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Så har mor her været på apoteket. Som ikke havde Femarelle hjemme ...
Men nu er det bestilt og betalt, og det lander i nat, så jeg kan hente det, når de åbner kl. 9 -
Ulæste 20-11-18, 16:32   #57
luna
luna Jeg elsker mit liv
Jeg betaler husleje her!

lunas avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-07
Geografisk placering: Sønderjylland
Tak givet gange: 6,905
Takket 6,245 gange i 2,791 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Oprindeligt skrevet af ChristinaS Vis indlæg
Det lyder jo mega godt, faktisk mere lovende end rødkløver måske?

Nå, men mit helt store issue, og det der har startet alt det her, er mine enerverende, insisterende og vedvarende smerter i muskler og led, det er simpelthen bare hæsligt at leve med hver dag.
At man får det i forbindelse med overgangsalderen, skyldes at man producerer mindre hormon og at det hormon også er med til at smøre ledene.

Hvis jeg havde alle de andre symptomer jeg har, uden smerterne i muskler og led, er jeg ikke engang sikker på, at jeg var gået til lægen.

Så lige dén del af altafgørende for min livskvalitet (jeg finder mig ikke i det. .. ) og dem er jeg meget i tvivl om, om Femarelle kan afhjælpe.

Men ikke for det, det skal fandme da have et skud, frem til januar.
De der led og muskelsmerter er da heller ikke vildt fede - jeg har haft dem lidt over en måned - troede først det var fordi jeg havde overbelastet - men alligevel overbelastet alle led ? har ikke råd til at prøve inden jul, men giv meget gerne en opdate, så kan jeg se om de er værd at invistere i næste år.
luna er offline   Besvar med citat
Ulæste 20-11-18, 16:46   #58
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af luna Vis indlæg
De der led og muskelsmerter er da heller ikke vildt fede - jeg har haft dem lidt over en måned - troede først det var fordi jeg havde overbelastet - men alligevel overbelastet alle led ? har ikke råd til at prøve inden jul, men giv meget gerne en opdate, så kan jeg se om de er værd at invistere i næste år.
For mig er det også langt værre end både dårlig søvn og hedeture.
Jeg vidste i øvrigt ikke, at det var normale symptomer på overgangsalder, at få smerter i muskler og led.
Jeg vidste jo så heller ikke, at hver 10. går i overgangsalder før 45.
Ulæste 20-11-18, 16:55   #59
ChristinaS
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Og ja, jeg synes faktisk også 300 om mdr. er en lille smule dyrt.
Ulæste 20-11-18, 17:01   #60
Imma
Imma smooth solo sailin'
SB's burger

Immas avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Geografisk placering: Svendborg
Tak givet gange: 16,565
Takket 26,912 gange i 8,307 indlæg
iTrader: 46 / 100%
Nu er jeg hunderæd for at få ledsmerter!
Hunpingvin (20-11-18)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande