hjemmefødsel: er jeg fakta-resistent? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 02-09-17, 09:50   #1
Atlante
Atlante har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

Atlantes avatar

Tilmeldingsdato: 11/09-13
Geografisk placering: Kbh
Tak givet gange: 1,441
Takket 1,191 gange i 503 indlæg
iTrader: 0 / 0%
hjemmefødsel: er jeg fakta-resistent?

Hvorfor kunne ham her ikke lige have ventet en måned med at komme med de her udtalelser alle steder: https://www.b.dk/nationalt/boom-i-hj...paa-hospitalet

Nu skal jeg forsvare mig igen... Og jeg havde ellers sat mig så grundigt ind i ricisi osv, men mit forsvar kommer altså til at lyde lidt faktaresistent, når en læge siger det modsatte.

Hvad mener I? Skal jeg være bekymret for min kommende hjemmefødsel?

Han skriver bl a:

»Jeg anerkender, at det for nogen kan have virkelig stor værdi at føde derhjemme. Men hvis hjemmefødsler rulles ud i stor skala, vil det give et fald i kvaliteten. De mange overflytninger taler for sig selv. De øger risikoen for f.eks. hjerneskader hos børnene som følge af iltmangel i de tilfælde, hvor det er afgørende, at den fornødne behandling skal gives inden for få minutter. Derfor skal man holde op med at promovere hjemmefødsler i det omgang, man gør i dag,« siger ledende overlæge Thomas Larsen, der er formand for fødsels-lægerne i Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi.

Han henviser til et studie fra England, hvor hjemmefødsler og fødsler på små fødeklinikker er ganske udbredte. Det viste, at for hver 1.000 børn, der overflyttes, vil der være to, som rammes af alvorlige komplikationer som hjerneskader, og som kunne være forhindret, hvis fødslen var foregået på hospitalet.
Atlante er offline   Besvar med citat
Ulæste 02-09-17, 09:54   #2
Sienna
Sienna er gået i vinterhi
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 32,913
Takket 19,371 gange i 9,926 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg er mere på Lilian Bondo
http://jyllands-posten.dk/indland/EC...-foede-hjemme/
jeg er faktisk meget bekymret over hvad de fødselslæger har gang i.
Aesters (02-09-17), Caroline (05-09-17), Dittemus (02-09-17), IngeM (02-09-17), MarenKi (02-09-17), MedHjertetFørst (04-09-17), nina83 (15-09-17), Petrine (02-09-17), Salling (02-09-17), Seebach (02-09-17), solsikke (02-09-17), sommerregn (02-09-17), spiren (02-09-17)
Ulæste 02-09-17, 10:05   #3
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 8,731
Takket 13,262 gange i 5,372 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Jeg hæfter mig ved, at jordmødrene er uenige med ham. Det samme er forældre og fødsel. Og ja, der er en del hjemmefødsler, der ender med en overflytning - men det gør de fleste hospitalsfødsler jo også. Man starter med at få veer hjemme, og så tager man på fødegangen.

Fødsler er ikke en sygdom. Ja, nogle fødsler udvikler sig kompliceret, og så er det godt, at vi har fødselslæger og hospitaler, men jeg ser ingen grund til at alle fødsler skal behandles ens. Og der er sandelig også en del undersøgelser der tyder på, at hospitalsfødsler øger sandsynligheden for indgreb (der ikke som udgangspunkt er nødvendige).

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)
MarenKi er offline   Besvar med citat
The Following 15 Users Say Thank You to MarenKi For This Useful Post:
aeblekinder (03-09-17), Aesters (02-09-17), anmani (03-09-17), Bassisten (02-09-17), Caroline (05-09-17), Fru Solskin (04-09-17), FruPanda (22-09-17), IngeM (02-09-17), Kestrel (02-09-17), MedHjertetFørst (04-09-17), Rosiebaby (02-09-17), Seebach (02-09-17), Sienna (02-09-17), sommerregn (02-09-17), spiren (02-09-17)
Ulæste 02-09-17, 11:00   #4
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,234
Takket 10,533 gange i 4,587 indlæg
Jeg er overhovedet ikke hjemmefødselstypen. Men jeg ville være noget forbeholden ved ukritisk at overføre engelske tal til danske forhold.
BoletteMarie er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to BoletteMarie For This Useful Post:
Caroline (05-09-17), MarenKi (02-09-17), spiren (02-09-17)
Ulæste 02-09-17, 12:25   #5
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 6,294
Takket 3,802 gange i 1,895 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
Måske læger og jordemødre ser forskelligt på det fordi lægerne kun bliver tilkaldt og dermed kun oplever når noget går skævt, mens jordemødrene er der ved alle former for fødsler.
Mit korte argument er altid at så længe så mange jordemødre vælger det er jeg også tryg ved det. Stoler på at de om nogen ved hvad de taler om. Og så det blev præciserer MANGE gange da jeg var til hjemmefødselscafe; der er virkelig strenge kriterier for at blive godkendt til hjemmefødsel.
The Following 2 Users Say Thank You to Salling For This Useful Post:
FruPanda (22-09-17), Trine (02-09-17)
Ulæste 02-09-17, 14:02   #6
Petrine
Petrine har ikke brugt den nye funktion...

No Avatar

Tilmeldingsdato: 06/08-15
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 539
Takket 1,223 gange i 618 indlæg
Du er ikke faktaresistent, den artikel er da maks underlig, synes jeg. Den omtaler et princippapir som er på vej, og hovedpointen er efter sigende at fødselslæger ikke mener, at man bør promovere hjemmefødsler, som man gør i øjeblikket. Belægget skulle så være, at der sker mange overflytninger, som udgør en risiko. Men overflytningerne kan jo netop ses som et udtryk for at ordningen er sikker og velfungerende.

Nogle flytninger er så udramatiske som at JM ved ankomst konstaterer at barnet står for skævt i bækkenet eller på mystisk vis er i sædestilling og så tager man på hospitalet. Intet farligt over det.

Min kæreste spurgte direkte til hjemmefødselscafe hvor ofte de oplevede pludselige livstruende situationer som styrtblødninger (som virkelig er et ord der går igen blandt skeptikere og dem der altid kan en historie om folk der ville være DØDE af en hjemmefødsel) og ingen jordemødrene tilstede havde oplevet det. Som i nogensinde. En mente at kunne huske en af hendes kolleger havde haft et alvorligt blødningstilfælde ved hjemmefødsel i hendes tid på Hvidovre, som så blev håndteret på hospitalet uden konsekvenser for mor eller barn.

Jeg siger det gerne: Den artikel lugter langt væk af skjult agenda. Et vildt gæt: føler fødselslægerne sig presset af udsigten til flere hjemmefødsler eller jordemoderstyrede fødeklinikker?

PS: Har lige født hjemme for anden gang for en lille uge siden, det var den fineste fødsel jeg kunne tænke mig. Og det var GODT jeg ikke tog på hospitalet, for så var hun blevet født i en taxa eller i modtagelsen.

Sidst redigeret af Petrine; 02-09-17 kl. 14:06
Petrine er offline   Besvar med citat
The Following 4 Users Say Thank You to Petrine For This Useful Post:
aeblekinder (03-09-17), Ambrosia (02-09-17), MedHjertetFørst (04-09-17), Sienna (02-09-17)
Ulæste 02-09-17, 15:18   #7
althea
althea hygger med mine 4 dejligedrenge
Jeg betaler husleje her!

altheas avatar

Tilmeldingsdato: 13/05-07
Geografisk placering: Vallensbæk
Tak givet gange: 1,640
Takket 2,546 gange i 1,119 indlæg
iTrader: 35 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Salling Vis indlæg
Måske læger og jordemødre ser forskelligt på det fordi lægerne kun bliver tilkaldt og dermed kun oplever når noget går skævt, mens jordemødrene er der ved alle former for fødsler.
Mit korte argument er altid at så længe så mange jordemødre vælger det er jeg også tryg ved det. Stoler på at de om nogen ved hvad de taler om. Og så det blev præciserer MANGE gange da jeg var til hjemmefødselscafe; der er virkelig strenge kriterier for at blive godkendt til hjemmefødsel.
Helt enig.
Jeg tror også mit syn havde været påvirker hvis jeg ikke have haft 4 meget nemme fødsler bag mig og ved at fødsler kan gå godt.
Jeg er læge og har arbejdet på børneafdelingen = blevet kaldt til de samme fødsler som fødselslægerne. Langt de fleste flest vi blev kaldt til som børnelæger var små ting, børn der bare havde brug for lidt starthjælp og her var fødselslægerne sjældent tilstede. Men når man har stået med mor i livsfare og barn med hjerestop/rigtig dårlig så kommer man nemt til at få fornemmelsen af at det der fødsel det er bare farligt - men det er altså sjældent vi er der ude.

Noah fra dec 06, William fra feb 09, Alexander maj 12, Magnus november 2013
althea er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to althea For This Useful Post:
anmani (03-09-17), MedHjertetFørst (22-09-17), Salling (02-09-17)
Ulæste 02-09-17, 15:49   #8
Ambrosia
Ambrosia har ikke brugt den nye funktion...
Sølvslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 12/11-13
Tak givet gange: 275
Takket 293 gange i 163 indlæg
Hvis du gerne vil læse noget af den nyeste forskning i hjemmefødsler, så vil jeg anbefale Forældre og Fødsels nye temablad. Der er statistik over sikkerheden af en seniorforsker og virkelig spændende artikler af en jordemoder, som har været en del af forskningsprojektet Nordic Homebirth.
Ambrosia er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to Ambrosia For This Useful Post:
Fru Solskin (04-09-17), Munni (03-09-17), Sienna (02-09-17)
Ulæste 02-09-17, 16:26   #9
Hallett
Hallett har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

Halletts avatar

Tilmeldingsdato: 06/08-16
Tak givet gange: 61
Takket 449 gange i 232 indlæg
De udtalelser fra den læge der virker for mig meget usammenhængende. Han taler i øst og vest, og kobler ting sammen man reelt ikke kan. Han taler direkte imod forskningen på området.

Sent from my iPad using Tapatalk
Hallett er offline   Besvar med citat
Ulæste 02-09-17, 16:44   #10
Gnisten
Gnisten Åh tid, gå lige lidt i stå!
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Gnistens avatar

Tilmeldingsdato: 12/07-10
Geografisk placering: Odense - Maj77 har min adresse :)
Tak givet gange: 3,153
Takket 2,891 gange i 1,202 indlæg
Jeg tænkte da jeg kun hørte kort de udtalelser fra lægen at de virkede utroligt meget til en storm i er glas vand. Hvor tit går det til sammenligning galt med hospitalsfødsler? Der mangler tal.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 02-09-17, 18:42   #11
Bubumor
Bubumor har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

Bubumors avatar

Tilmeldingsdato: 19/03-13
Tak givet gange: 704
Takket 1,429 gange i 450 indlæg
Det virker mest af alt som et korstog, der handler om magt og penge.

Han udtaler noget a la:
"Ideelt set foregik alle fødsler under et tag".

Hvilket vist har meget lidt med risici at gøre og rigtig meget med bevillinger, magt over fødsler (og kvinders valg) og så videre.

Det er bare så latterligt, at vi nu igen skal til at diskutere kvinders ret til at bestemme over deres egne kroppe og fødsler.

Endvidere er hans eksempler jo helt blæst: Blandt andet fremhæver han sædefødsler som hjemmefødsler, der er risikofyldte.

Sådan en fødsel ville bare aldrig blive visiteret som hjemmefødsel. Så her maler han et billede af mødre pg jordemødre som uansvarlige. Total skræmmekampagne.

Så fortælle han, at hjemmefødsler trækker ressourcer fra fødeafdelingerne. Sagen er bare, at det er mindre end 1 måned siden, der var en opgørelse, der viste, at hjemmefødsler er en del billigere end hospitalsfødsler.

Og jeg kunne blive ved.

For mig at se handler det om, at hospitalet er lægens domæne. Lægens magtområde. Og hjemmefødsler er jordemoderens. Så flere hjemmefødsler = mindre magt. Og hvis en jordemoder er ude til en fødsel, så kan du ikke samtidig presse hende ind på stue 5 til en anden fødsel.

Samtidig med, at det handler om, hvem der får råderet over pengene i sundhedssystemet evt fødselsstiftelser og klinikker etc.

Og endnu en omgang: Kvinder ved ikke, hvad der er bedst. Lad dem komme ind på hospitalet, så vi kan bestemme bedst over dem.

Og i øvrigt vil jeg gerne stille spørgsmålstegn ved, om vi overhovedet har nok hjemmefødsler i DK til at lave valid statistik.

Jeg skal selv føde hjemme inden for de næste 5 uger, og det her rokker overhovedet ikke ved min beslutning. Men I guder jeg bliver træt og sur ved tanken om al det shit og skræmmekampagne, jeg skal høre på fra nu af.
Bubumor er offline   Besvar med citat
The Following 10 Users Say Thank You to Bubumor For This Useful Post:
aeblekinder (03-09-17), Aesters (02-09-17), anmani (03-09-17), Caroline (05-09-17), Fru Sole (03-09-17), IngeM (02-09-17), Katja (03-09-17), MedHjertetFørst (22-09-17), Premama (02-09-17), Sienna (02-09-17)
Ulæste 02-09-17, 21:39   #12
spiren
spiren Kald mig bare, overspringshandling
Jeg betaler husleje her!

spirens avatar

Tilmeldingsdato: 18/12-09
Tak givet gange: 5,693
Takket 3,684 gange i 1,641 indlæg
iTrader: 20 / 100%
Sikke noget pjat de engelske tal med overførelser, handler jo om mere akutte tilfælde hvor den givende klinik ikke har egnede midler. Altså en kritisk situation.

I hjemmefødsler bliver man anbefalet overførelse til hospital MEGET tidligt, altså langt før det bliver kritisk.
Til gengæld viste alt den forskning jeg læste, da jeg ventede yngsten. At hjemmefødsler ofte har færre indgreb, færre går i stå, fære komplikationer og så var det billigere !!!!

Fødselslæger ser kun fødsler når det går skævt, derfor har de skæve briller på. Jm ser ALLE fødsler, så de ved, at i laaaangt de fleste tilfælde går det godt.

Og grunden til, at flere fødende i dag bliver overført, hænger jo umiddelbart meget godt sammen, med den stigning af hjemme fødsler. Jo flere der føder hjemme, des flere vil også bliver overflyttet
Ulæste 02-09-17, 22:21   #13
Atlante
Atlante har ikke brugt den nye funktion...

Atlantes avatar

Tilmeldingsdato: 11/09-13
Geografisk placering: Kbh
Tak givet gange: 1,441
Takket 1,191 gange i 503 indlæg
Jeg hører alle jeres argumenter og er jo i bund og grund meget enig. Ikke mindst fordi jeg under alle omstændigheder har tænkt mig at føde lillesøster hjemme inden for en af de nærmeste dage :-)

Men altså: Lægerne ser kun de grelle tilfælde, ja. Men er eet tilfælde, hvor det går galt på grund af hjemmefødsel, ikke eet for meget?

Forstår I, hvor jeg vil hen? Måske kan man bare slet ikke overføre den engelske undersøgelse til DK. Men hvorfor vil en læge så fremhæve det? Han har da i hvert fald styr på sin videnskabsteori
Atlante er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Atlante For This Useful Post:
aeblekinder (03-09-17), nanismus (03-09-17)
Ulæste 02-09-17, 22:59   #14
Hallett
Hallett har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

Halletts avatar

Tilmeldingsdato: 06/08-16
Tak givet gange: 61
Takket 449 gange i 232 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Atlante Vis indlæg
Jeg hører alle jeres argumenter og er jo i bund og grund meget enig. Ikke mindst fordi jeg under alle omstændigheder har tænkt mig at føde lillesøster hjemme inden for en af de nærmeste dage :-)

Men altså: Lægerne ser kun de grelle tilfælde, ja. Men er eet tilfælde, hvor det går galt på grund af hjemmefødsel, ikke eet for meget?

Forstår I, hvor jeg vil hen? Måske kan man bare slet ikke overføre den engelske undersøgelse til DK. Men hvorfor vil en læge så fremhæve det? Han har da i hvert fald styr på sin videnskabsteori

Pointen med at " læger ser kun de grelle tilfælde" er ikke at de ser de grelle tilfælde af hjemmefødsler gone wrong, men at de kun ser fødsler gobe wrong i det hele taget. Og derfor på forhånd har et skævvredet billede af hvordan fødsler foregår. De ser ikke hele den proces der kommer før de træder ind på fødestuen, og er derfor ikke bekendt med hvordan jordemødrene fx identificerer de tidlige tegn som ville føre til en overflytning ved en hj fødsel, og som ved en hospitalsfødsel ville få dem til at være mere opmærksomme, men ikke endnu sige noget til fødende eller tilkalde læge.

Der er stor forskel på at en fødsel er startet som planlagt hj fødsel, overflyttet, og endt med dårligt outcome for mor eller barn pga en komplikation, og på at en fødsel er endt med dårligt outcome for mor eller barn FORDI den startede hjemme. Det sidste er netop det som studier viser ikke sker. At der netop ikke er forskel i outcome baseret på om fødslen er planlagt hjemme eller på hospital.

Hvorfor vil en læge fremhæve et studie som reelt ikke er sammenligneligt? Fordi han har en agenda. Fordi han ikke er tilstrækkeligt uddannet til faktisk at kunne vurdere hvorvidt et studie er sammenligneligt. Har han reelt styr på sin videnskabsteori? Jeg kunne godt tvivle. Han har nævnt nogle ting omkring økonomi, og som næsten færdiguddannet i bla sundhedsøkonomi kan jeg sige at den del har han i hvert fald OVERHOVEDET ikke styr på

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hallett er offline   Besvar med citat
The Following 8 Users Say Thank You to Hallett For This Useful Post:
aeblekinder (03-09-17), Atlante (03-09-17), IngeM (03-09-17), MedHjertetFørst (04-09-17), Munni (03-09-17), Petrine (11-09-17), Salling (04-09-17), Sienna (03-09-17)
Ulæste 03-09-17, 00:50   #15
Munni
Munni elsker at have have
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Munnis avatar

Tilmeldingsdato: 15/02-11
Geografisk placering: på landet nær Faxe
Tak givet gange: 11,813
Takket 4,773 gange i 1,734 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Atlante Vis indlæg

Jo, men et tilfælde hvor det går galt på hospitalet er jo også for meget!

Jeg skal føde hjemme til november og stoler fuldt og fast på, at jordemoder ved hvad hun gør. Desuden får hun en dårlig fødsel og, i værste tilfælde, død på samvittigheden, hvis hun overser noget. Det tror jeg er grund nok til, at de hellere overfører en gang for meget end en gang for lidt.

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Munni er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Munni for dette brugbare indlæg:
Atlante (03-09-17)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande