Fravær skole. - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 13-08-18, 18:31   #1
Solvej
Solvej har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Solvejs avatar

Tilmeldingsdato: 01/07-11
Geografisk placering: Greve
Tak givet gange: 3,105
Takket 6,928 gange i 2,782 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Fravær skole.

Jeg har lige modtaget et skriv med praktiske oplysninger fra den folkeskole som min dreng skal starte på.

De skriver om hvordan man beder sit barn fri, men også at de henstiller til at man i udgangspunktet ikke gør dette.

Jeg er nok af en lidt anden holdning. Min femårige må gerne få en fridag hvis han har brug for det. Og selvfølgelig kunne jeg lyve ham syg, men i mit hoved er det skørt at lære ham at lyve. Som leder vil jeg også hellere have personale som tager en enkelt fridag, fremfor at gå ned med stress...

Hvad er jeres politik derhjemme?

Og er der nogen som helt reelt ved hvad skolen kan gøre?
spiren (13-08-18)
Ulæste 13-08-18, 18:51   #2
morT4
morT4 .
Stædigt stof-b(L)esat

morT4s avatar

Tilmeldingsdato: 01/04-08
Geografisk placering: Sydsjælland
Tak givet gange: 4,092
Takket 4,385 gange i 2,384 indlæg
iTrader: 35 / 100%
Min politik.
Mine børn har fravær hvis de er syge og derudover kan jeg godt hvis der er noget særligt bede om enkelt fridag, der skal være en grund, så beder jeg læreren om lov og har aldrig endnu fået nej.
Derimod kan jeg godt og har i perioder aftalt med lærere og hente tidligt fast dag, men generelt møder de hver dag, alle skoledage og har altid gjort det.

Skolens politik er.
Enkelte fridage må læreren give lov til et vis antal pr kvartal, man skal melde dette tydeligt, mundlig eller skriftlig.
Længere samlede fridage skal forbi kontoret, skriftlig.
Har ikke hørt nogen har fået nej til ferie med børnene, men har læst at reglerne er strammet for alle, for og finde de der ryger 1-2-3 mdr på genopdragelse, samt de der pjækker ekstremt meget og så de familier der tager “bare fordi” fridage hele tiden, for børnene kan selv i de små klasser ryge bagud dansen i samværet med kammeraterne, med opgaverne de laver i bøgerne osv.

Skolen starter altid med en indkaldelse til samtale om der er noget i vejen siden der er xx antal fridage, og ved mange, aner ikke hvor mange så kan de jo underrette, men tvivler stærkt på der underrettes på det grundlag du beskriver ovenfor.

knib, knib, knib, knib.
morT4 er offline   Besvar med citat
Ulæste 13-08-18, 18:52   #3
LotusSen
LotusSen har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

LotusSens avatar

Tilmeldingsdato: 04/05-07
Geografisk placering: Årslev
Tak givet gange: 1,941
Takket 1,618 gange i 818 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Altså egentlig så har jeg det vildt dårligt med ikke at tage afsted hvis ikke man er syg, uanset om man er voksen eller barn, Men jeg har revideret min holdning lidt og Selma specielt har haft flere fridage, det var hendes lærer der kom med forslaget fir nogle år siden hvor Selma virkelig var træt, vi fandt senere id af at hun havde D-vitamin mangel men siden dengang har jeg lært, også på den hårde måde med mig selv, at det er bedre lige at tage en fridag, ikke hver måned, istedet for at gå helt ned. Hvis pigerne har perioder hvor det er lidt hårdt, prioritere vi virkelig højt at hente endnu tidligere end vi plejer og vi forsøger at holde fri når de har fri. Men de kan også godt få en fridag med en uges mellemrum og så går der måske 2-3 måneder hvor det ikke er nødvendigt.
Men jeg mærker hvordan de har det og tager stilling til hvad de har behov for og jeg er helt ærlig overfor lærerne, hvilket aldrig, heller ikke med Clara Sofie, nogensinde har været et problem.

Jeg vil gerne lære mine børn at lytte til sig selv, men de kan ikke holde fri hver og hveranden uge.
lullu (14-08-18), macila (13-08-18), Trine (13-08-18)
Ulæste 13-08-18, 19:01   #4
anmani
anmani fortravlet
Rummende logistikslyngel

Forhandler

anmanis avatar

Tilmeldingsdato: 18/02-09
Geografisk placering: Buddinge
Tak givet gange: 2,039
Takket 1,638 gange i 906 indlæg
Vores skole har indtil videre vurderet individuelt om der er råd til fridage fagligt.
Ulæste 13-08-18, 19:10   #5
Imma
Imma er her.
SB's burger

Immas avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Geografisk placering: Højby, Odense S
Tak givet gange: 15,653
Takket 24,823 gange i 7,889 indlæg
iTrader: 46 / 100%
De to store har haft fridage ind imellem, fordi de trængte. Den yngste har overhovedet ikke, for hvis han får en enkelt fridag, vil han plage om det hver eneste dag resten af ... forever. Så med ham har jeg været benhård. Han har så 'fridage', når han skal noget; tandlæge, nyretjek, lægebesøg, dit og dat. Hvor de andre har været i skole før eller efter. Og enkelte familierejser, når der har været anledning til det.

Skolen deler min holdning Så når jeg beder om fri, får jeg altid et: Hav en rigtig god tur! -tilbage Altså i udgangspunktet skal de holde fri i skoleferierne. Men skolen ved også godt, at der er ting, udenfor skolen, der er vigtige. Såsom familie og pauser.
macila (13-08-18), morT4 (13-08-18), Pepina (13-08-18), Stormy-mor (13-08-18)
Ulæste 13-08-18, 19:41   #6
roenlund
roenlund det var ski lidt en overraskelse ;-)
Shhhhh........ jeg skriver

roenlunds avatar

Tilmeldingsdato: 18/10-12
Geografisk placering: 4660
Tak givet gange: 611
Takket 614 gange i 399 indlæg
De officielle regler hvor jeg er
10% kontakt forældrene
15% indkalde til møde med ledelse
20% underretning
roenlund er offline   Besvar med citat
Ulæste 13-08-18, 19:42   #7
babyflunk
babyflunk ER beboer på Christiansø :-)
Overvejer forandring

Forhandler

babyflunks avatar

Tilmeldingsdato: 14/06-06
Geografisk placering: Christiansø
Tak givet gange: 3,766
Takket 5,835 gange i 2,545 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Som udgangspunkt skal de i skole. Men vi er så priviligerede, at hvis jeg ikke kan vække Albert - eller Victor da han gik fast i skole - så skrev jeg til skolen, at deres nat ikke var færdig endnu, men at de kom så snart de var klar. Jeg havde forklaret skolen, at de en sjælden gang var nærmest umulige at vække, og så lod jeg dem sove. Det er måske to gange om året. Til gengæld er de aldrig syge, men skal til et par kontroller i land hver år.
babyflunk er offline   Besvar med citat
Ulæste 13-08-18, 19:50   #8
Totaa
Totaa har ikke brugt den nye funktion...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Totaas avatar

Tilmeldingsdato: 08/02-12
Geografisk placering: Ml Horsens og Vejle
Tak givet gange: 3,999
Takket 2,897 gange i 1,278 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Vi har også lige fået et skriv om en ny fraværspolitik i vores kommune.
Vi har så planlagt en tur til udlandet til vinter udenfor skoleferien, så vi kommer nok til at skulle diskutere det med skolen, men så må det blive sådan.

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Ulæste 13-08-18, 19:57   #9
roenlund
roenlund det var ski lidt en overraskelse ;-)
Shhhhh........ jeg skriver

roenlunds avatar

Tilmeldingsdato: 18/10-12
Geografisk placering: 4660
Tak givet gange: 611
Takket 614 gange i 399 indlæg
Jeg har i mine 10 år som lærer kun været ude for en gang at vi ikke bare har sagt god ferie til elever der spurgte om du uden for ferierne og det var til et barn der var fagligt meget svagt og skulle have fri i en mdr samtidig med at han var blevet tilbudt er læseløft. De tog afsted alligevel men det står i papirerne at skolen ikke anbefalede det.
Jeg tager selv mit barn ud af skolen en uge om året til ferie og ca 4 dage til kontrol på sygehus og derudover selvfølgelig hvis han er syg.
roenlund er offline   Besvar med citat
Ulæste 13-08-18, 20:17   #10
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,265
Takket 10,562 gange i 4,608 indlæg
Med min aller-ældste var det ikke noget vi brugte. Der prioriterede vi stabilitet, faglig udvikling og socialt samvær med klassekammerater. Men der var også nogle andre hensyn at tage end i så mange andre familier. Med de små er vi ikke nået dertil endnu. Også der er der andre hensyn at tage, men min fornemmelse er at det nok mere kommer til at pege i retning af flere fridage....

Som udgangspunkt tænker jeg dog at skolen er noget som barnet går i for sin egen skyld, og at de er heldige at de har mulighed for at gå i skole. Jeg kan ikke forestille mig at vi kommer til at synes det er ok feks at tage på ferie udenfor skoleferien (men når manden er gymnasielærer er det også en rimeligt gratis holdning at have).
BoletteMarie er offline   Besvar med citat
Ulæste 13-08-18, 20:18   #11
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 9,162
Takket 3,667 gange i 1,791 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg tror reglerne er strammet mange steder de senere år fordi det i stigende grad er blevet almindeligt at rejse (flere gange om året/i længere perioder) udenfor skoleferierne og at det jo også påvirker det samlede fællesskab at der hele tiden er en/flere elever væk som man dels mangler i de planlagte aktiviteter der foregår imens de er væk, dels måske skal bruge tid på at sætte ond i hvad der er foregået i deres fravær.
I sådan en børnegruppe opstår der jo en dynamik og den forandres når der er nogle væk, nogle børn mangler deres kammerat, som lærer sammensætter man fx grupper efter at eleverne bidrager med noget forskelligt og hvem går godt i spænd, og så kan det faktisk ændre forudsætningerne for de planlagte aktiviteter en hel del hvis der mangler flere elever. På en måde kan man sige at ens barn indgår i et forpligtende fællesskab (på godt og ondt). Det er der nogle forældre der har knap så meget øje for i disse postmoderne, individualiserede tider, men det er imo en vigtigt tanke at have i baghovedet når man sætter sit barn i institution/skole

Og så har jeg i øvrigt samme erfaring som nogle af de andre nævner, at nogle gange kan barnet godt have brug for en fridag uden at være decideret syg og det kan være givet godt ud
The Following 6 Users Say Thank You to sommerregn For This Useful Post:
Fru Sole (13-08-18), lonelainen (14-08-18), lullu (14-08-18), merlyn (14-08-18), spiren (14-08-18), Vanadia (13-08-18)
Ulæste 13-08-18, 20:30   #12
LotusSen
LotusSen har ikke brugt den nye funktion...

LotusSens avatar

Tilmeldingsdato: 04/05-07
Geografisk placering: Årslev
Tak givet gange: 1,941
Takket 1,618 gange i 818 indlæg
Vi har for første gang nogensinde været ide at rejse med vires børn, jeg havde sagt at det skulle være i uge 27 og 26 kunne gå hvis det var, min kære svigermor tog sagen i egen hånd og snakkede med ældstens lærer Det var dem der havde inviteret, så det blev i den uge hvor der var kristihinmelfartsferie=3 fridage i stedet for 5, de er praktisk talt aldrig syge og har derfor stortset ikke fravær, når de så har en dag med “hovedpine/ondt i maven” så mærker jeg hurtigt om det er en fridag de skal have eller hvordan, jeg kan godt finde på, hvis jeg vurdere at det ikke er boget at sende afsted trods udsagn om ondt her og der. Hvis de er rigtigt syge, får de naturligvis fri.
Men jeg har også et par gange taget beslutning om at i morgen har den ene brug for en fridag, men det er stadig ikke ofte de ikke er i skole og de har et minimum af fravær.

Sidst redigeret af LotusSen; 13-08-18 kl. 20:32
LotusSen er offline   Besvar med citat
Ulæste 13-08-18, 20:41   #13
Chokofant
Chokofant har ikke brugt den nye funktion...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Chokofants avatar

Tilmeldingsdato: 08/10-11
Geografisk placering: 7500, på den rigtige side af Nørrebrogade :)
Tak givet gange: 1,085
Takket 3,257 gange i 1,503 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Helt ærlig. Jeg tror ikke min datters skole har anden fraværspolitik end, forældrene gør hvad der er bedst for deres barn.
Sidste år i 0. klasse, havde deres lærer hængt en seddel på tavlen i deres garderobe - til at skrive fravær eller anden besked.

Ved hovedindgangen hænger der en tavle hvor sygdom og fridage bliver skrevet - af person der modtager opkald (vi ringer feks barn syg) eller af forældrene selv.
Ulæste 13-08-18, 20:48   #14
haremis
haremis har ikke brugt den nye funktion...

haremiss avatar

Tilmeldingsdato: 10/08-09
Geografisk placering: Skovlunde
Tak givet gange: 2,856
Takket 1,466 gange i 716 indlæg
Når det handler om enkeltfridage, så synes jeg, der er stor forskel på, om det er "for sjov" - altså fordi man gerne vil have en hyggedag med cafebesøg/shopping eller hvad man ellers kunne finde på. Eller om det er fordi barnet er træt/udkørt og har brug for en dag hjemme for at lade batterierne op.

Førstnævnte ville jeg nok ikke gøre, men sidstnævnte har vi brugt flere gange - og vi har været åbne om det overfor skolen. Jeg kunne også godt finde på at kalde det en "mental sygedag".
Isamin1310 (14-08-18), Københavnermor (14-08-18), LotusSen (13-08-18), lullu (14-08-18), Majer80 (13-08-18), MarenKi (13-08-18)
Ulæste 13-08-18, 20:52   #15
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,350
Takket 15,635 gange i 5,624 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Som udgangspunkt går man i skole, alle de dage skolen har åbent.

Man kan bliv syg, eller have brug for en hjemmedag. Så skriver vi det til læreren og det er altid helt fint.

Hvis de skal på ferie udenfor skolernes ferie, skal det lige godkendes og det plejer ikke at være et problem.

Jeg synes det er fint nok, at de henstiller til en politik, især når den kan forvaltes på menneskelige præmisser.

Jeg synes da man skal tage en omsorgsdag, men der er også nogen der ikke kan styre det eller hvor den slags bare ikke passer ind i det type arbejde man har. Derfor er vores udgangspunkt at lære børnene, at man passer sine ting, om det er skole, arbejde, aftaler og andre forpligtigelser. Vi har er stor ansvar over for os selv, vi har også et ansvar for andre mennesker.

Heldigvis kan de fleste jo godt administrere det. Men der vil også altid være dem der ikke kan. Og som læring er bygget op på de fleste folkeskoler, så er for meget fravær jo heller ikke godt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
The Following 9 Users Say Thank You to Blomstervinge For This Useful Post:
ChristinaS (13-08-18), Gnisten (13-08-18), Københavnermor (14-08-18), lullu (14-08-18), MarenKi (13-08-18), merlyn (14-08-18), Oliviasmor (14-08-18), Rullemusen (14-08-18), Stormy-mor (14-08-18)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande