Ordblinde børn - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 01-02-19, 12:57   #1
D.morT3
D.morT3 arbejdende mor til 3
Jeg betaler husleje her!

D.morT3s avatar

Tilmeldingsdato: 18/08-07
Geografisk placering: Tåstrup, vestsjælland
Tak givet gange: 11,472
Takket 2,196 gange i 1,045 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Ordblinde børn

Efter ide fra den anden tråd om IT midler i skolen, starter jeg en ordblinde børn tråd

hvor man kan komme med gode råd til hvordan man takler det hele

vores datter på 9 år blev konstateret ordblind i efteråret, hun går i 3. klasse. Det var os der forlangte testen, og det har været lidt op ad bakke at få skolen til at informere om hvad det vil sige at være ordblind og hvad vi kan gøre for at hjælpe.

Men nu har hun lige gået stillet en computer til rådighed, med en musescanner som kan scanne tekst ind på computeren og læse det op for hende. Det håber jeg kommer til at fungere, problemet er at hendes lærer ikke rigtig ved noget om ordblinde børn eller om hjælpe midlerne. Men de prøver der er faktisk to andre i hendes klasse der også er ordblinde så de kan hjælpe hinanden og får tit lov til at arbejde sammen.

Vores datter har været rigtig glad for at få at vide at hun var ordblind, fordi det på en måde har hjulpet hende til at forstå hvorfor det er så meget svære for hende end hendes klassekammerater. og jeg synes faktisk også hun er blevet mere motiveret til at læse.

vi har installeret appen Maneno med en drage der vokser jo mere man læser. det hygger vi os med.

men jeg synes jeg mangler lidt information/råd om hvordan vi hjælper hende med at læse, hvis der er et ord hun ikke kan så prøver jeg at læse bogstaverne op for hende, så kan hun som regel godt høre hvordan det udtales.
Ulæste 01-02-19, 13:13   #2
camram
camram ....
Jeg betaler husleje her!

camrams avatar

Tilmeldingsdato: 12/05-06
Geografisk placering: østfyn
Tak givet gange: 1,277
Takket 7,214 gange i 2,132 indlæg
iTrader: 1 / 100%
vores datter blev også testet ordblind i efteråret hun går i 4 klasse, der har hele tiden været noget med hendes sproglige udvikling men læren har haft svært ved og se hvad det var.. og læren var noget træt af at de først havde testet hende nu.. men altså hun var ikke alamerende bagud med og læse og ikke vildt dårligt til og stave... det var bare svært for hende og tog virkelig langt tid.. og ja hun lærte det bare ikke så hurtigt som de andre.. så det har hjulpen hende meget at få sat ord på hvorfor de der ord og bogstaver driller så meget...

hun har fået en it rygsæk en lille skanner håndskanner og en skanner til og scanne bøger med på pcen er der CD ord og hjælpe programmer

pt er hun med i et VAKS program på skolen( det ved jeg ikke lige hvad ibefatter ) og lærene vil arbejder med læse og stavestradegier som lyd opmærsomhed vist noget der hedder TAPning hendes klasselære er læsevejleder og der er entil lære på skolen der også er læsevejleder.

derudover har hun fået en kort intruduktion til brugen af hjælpmidlerne

og der vil på sigt komme et fyraftensmøde hvor forældrene til børn med IT rygsæk får intruduktion til brugen f hjælpemidlerne.

deruover er der ordcafe ved behov, hvor alle de børn med it rygsæk mødes og snakke om problemstillinger og hjælper hinannen med fif og trix til brugen også tænker jeg ogås der er noget socialt i det...

når jeg læser med hende så prøver jeg og dele ordet i genkendelige ordbilleder, forde det er den måde jeg læser på.. jeg kan ikke lyde mig gennem et ord.. eller jo små ord kan jeg nogen lunde.. lange ord går slet ikke... også bruger hun læsekort så hun hele tiden kan holde fokus på den linje hun har gang i... også acepetere vi at hun faktisk er så brugt efter 10 min læsning at hun ikke er i stand til og læse mere... læren er heldigvis god til at gøre opmærksom på om det er forståelse af teksten eller læsetræning der er det vigtige.. hvis det er forståelse.. så læser vi dele af teksten, for at gøre opgaven overskueligt.. så sidder vi og læse og lader hende følge det vi læser forde vi så peger på hvert enkelt ord.

hun har også adgang til NOTA.

Sidst redigeret af camram; 01-02-19 kl. 13:19
camram er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to camram For This Useful Post:
D.morT3 (01-02-19), mbritt (02-02-19), Tanteette (01-02-19)
Ulæste 01-02-19, 13:29   #3
meyervip
meyervip har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

meyervips avatar

Tilmeldingsdato: 23/04-08
Geografisk placering: Fyn
Tak givet gange: 3,248
Takket 1,338 gange i 746 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Følger med her.
Har søn jeg forventer bliver testet ordblind når han kommer i 3. klasse.

Nu er han netop begyndt i forløb med skolens læsevejleder og der er aftalt fokus på at han skal påmindes at bruge hjælpemidlerne på pc’en samt hjælpe ham i klassen med at finde bedre ro og fokus når der skal læses.

Hjemme skal vi, lige nu, kun læse op for ham.

Det ligger mig meget på sinde at de strukturerer undervisningen så han kan blive i klassen, nærmest, hele tiden.
For ham er fællesskabet det der driver ham i skole.
Dét tør jeg ikke risikere ved eventuel en-til-en undervisning.
meyervip er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til meyervip for dette brugbare indlæg:
D.morT3 (01-02-19)
Ulæste 01-02-19, 13:33   #4
marajo
marajo Glæder sig over livet
Jeg betaler husleje her!

marajos avatar

Tilmeldingsdato: 20/04-09
Geografisk placering: Hinnerup (Korsholm)
Tak givet gange: 3,705
Takket 5,307 gange i 2,059 indlæg
Vores den ældste er i gang med udredning for ordblindhed. Han har været igennem en del forskellige test med skolens læsevejleder, og på tirsdag skal vi have svar på det. Jeg har været med ham til det hele, og kan tydeligt se, hvor han har svagheder og styrker.
Vi har tidligere arbejdet med Alkalær gennem Finkemor, og det har hjulpet ham til at lære at læse. Han er dog meget langsom og kæmper kæmper kæmper.
Jeg er spændt på, hvad vi får at vide på tirsdag.
D.morT3 (01-02-19), Fru LEA (01-02-19), MarenKi (01-02-19)
Ulæste 01-02-19, 15:01   #5
Paulan
Paulan Trænger i den grad til noget god søvn...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Paulans avatar

Tilmeldingsdato: 14/02-10
Tak givet gange: 3,738
Takket 2,463 gange i 1,544 indlæg
Min ældste er ordblind massivt, det går ud over så mange ting i skolen incl det sociale. Vi har dog efter højt råb fået skolen att forstå hvor hårdt det er for hende. Jeg har ikke lyst at fortælle mere om hende i den åbne og vær søde at ikke citere.
Jeg kan dig kun sige Meld jer ind i Ordblindeforeningen så har I hjælp, bisiddere og vi har alle nogle til at kæmpe for vores alles børn.
Paulan er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Paulan For This Useful Post:
D.morT3 (01-02-19), meyervip (01-02-19)
Ulæste 01-02-19, 15:39   #6
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 9,093
Takket 13,572 gange i 5,594 indlæg
iTrader: 2 / 100%
De skoler jeg er tilknyttet (ml 200 og 700 elever) har alle en læsevejleder, samt hold til de børn, der er konstateret ordblinde og skal til at lære deres hjælpemidler at kende og blive gode til at anvende dem (det er noget i omegen af en lektion om ugen). Det er jo ikke bare gjort med at stikke dem en licens til NOTA. Derudover er der så læseløft, VAKS kurser, mm for de børn der er i risikoområdet. Jeg ville bede om mere information om hvordan i kommer videre med at støtte hende herfra, evt cc til skoleleder.

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)

Sidst redigeret af MarenKi; 01-02-19 kl. 20:14
MarenKi er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to MarenKi For This Useful Post:
D.morT3 (01-02-19), lullu (02-02-19), mbritt (02-02-19)
Ulæste 02-02-19, 09:13   #7
Finkemor
Finkemor er sådan én med eget firma
SlyngeF(l)ink

Finkemors avatar

Tilmeldingsdato: 14/06-06
Geografisk placering: Ebeltoft, Jylland
Tak givet gange: 3,286
Takket 6,914 gange i 2,159 indlæg
iTrader: 16 / 100%
Jeg har gået og tænkt over, hvordan jeg kan bidrage til denne tråd. Som de fleste af jer nok ved, så drejer hele mit arbejdsliv sig om at lære ordblinde børn at læse. Og med stor succes.

Men til trods for at min metode er både enkel og logisk, så er det også noget, der kræver meget træning og overskud at kaste sig over. Og ikke alle forældre magter den store opgave. Hvilket er helt ok, alle forældre gør det bedste de kan, for deres børn.
Derfor vælger jeg, at give nogle enkle og konkrete råd til, hvordan man bakker sit barn op ift. at læse.
Brugen af tekniske hjælpemidler bakker jeg 100% op om, men det er ikke der, min viden er, så mine råd går udelukkende ud på den sproglige del af at læse. Følgende er generelle råd, som alle kan bruge og bør tjekke op på. Jeg anbefaler nogle redskaber, som kan købes igennem Alkalær. Og nej, jeg er ikke ansat ved Alkalær, jeg har ingen økonomiske fordele ud af at anbefale dem, jeg anbefaler det på baggrund af at have lært henved 100 ordblinde børn at læse igennem de sidste 4 år, bl.a. ved at bruge disse enkle spil (linker ikke, kan googles):

Søde Ords spil: her er 2 sæt bogstavkort, lydrette ord på 2 bogstaver og konsonantklyngekort.
Stavetavle/bogstavtavle: En magnettavle med bogstaver, som kan bruges til at stave ord, der er svære at læse. Eller blot til at øve bogstaver og lyde. (Alkalær har selv lavet en, men KREA har også en, og den er lige så god)

1/ Kan du og dit barn alle bogstavernes former og lyde? Altså lydene og ikke bare navnene? Det er første skridt på vej til at kunne læse, og mange ordblinde børn har simpelthen ikke fået træning nok i det i skolen. Her er et par links til lydsangen, en bare med sangen og en med håndfonemer (bevægelser, der symboliserer bogstaverne):

https://www.youtube.com/watch?v=Zu_GMpimMJw

https://www.youtube.com/watch?v=SQV-qFB_XO8

Bogstavkortene i spillet kan bruges til at øve lydene på en sjov måde: Spil "Krig". A er det svageste bogstav.Å det stærkeste. Sig lydene på bogstaverne, når I vender kortene. LÆg kortene ud i alfabetisk rækkefølge på gulvet i en lang sti. Sæt lydsangen på og gå langs med stien, mens I lytter/synger med. Læg dem blandet på gulvet og hop vilkårligt rundt på dem, mens I siger lydene. Eller læg det ene sæt spredt ud på et bord. Det andet sæt stiller en af jer med ved et andet bord. Træk et kort ad gangen og sig lyden. Den anden skal så finde det rigtige bogstav efter lyden (K og Q har samme lyd, S, C, Z og X har også samme lyd)

Dit ordblinde barn bytter garanteret rundt på særligt visse vokaler. Fx Å og Ø. U og Y. Få dit barn til at tegne et af bogstaverne på et stort stykke papir. Tegn det flot med farver og eventuelt ting, der starter med bogstavet. Hæng det op et sted, I ofte går forbi i løbet af dagen. Alle i familien giver tegningen et dask og råber bogstavet op, når de går forbi. Eller form det i modellervoks og læg det på bordet, når I skal læse. I U kan I tegne to øjne og et næb, så ligner det en ugle - det har hjulpet mange af mine børn.

Husk at leg alle de her ting ind - også med det større ordblinde barn. Det er svært, tungt og træls at øve sig på noget, der er svært, så det er vigtigt at du som den voksne går foran og gør det sjovt. Og husk pauser - dit barn er på overarbejde hele tiden

Fortsættes med læseråd i næste indlæg...

Sidst redigeret af Finkemor; 02-02-19 kl. 09:46
Finkemor er offline   Besvar med citat
The Following 10 Users Say Thank You to Finkemor For This Useful Post:
camram (02-02-19), KatarinaD (02-02-19), Københavnermor (03-02-19), macila (02-02-19), marajo (02-02-19), MarenKi (02-02-19), meyervip (03-02-19), p1nille (02-02-19), Paulan (02-02-19), snirkel (02-02-19)
Ulæste 02-02-19, 09:37   #8
camram
camram ....
Jeg betaler husleje her!

camrams avatar

Tilmeldingsdato: 12/05-06
Geografisk placering: østfyn
Tak givet gange: 1,277
Takket 7,214 gange i 2,132 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Finkemor Vis indlæg
Jeg har gået og tænkt over, hvordan jeg kan bidrage til denne tråd. Som de fleste af jer nok ved, så drejer hele mit arbejdsliv sig om at lære ordblinde børn at læse. Og med stor succes.

Men til trods for at min metode er både enkel og logisk, så er det også noget, der kræver meget træning og overskud at kaste sig over. Og ikke alle forældre magter den store opgave. Hvilket er helt ok, alle forældre gør det bedste de kan, for deres børn.
Derfor vælger jeg, at give nogle enkle og konkrete råd til, hvordan man bakker sit barn op ift. at læse.
Brugen af tekniske hjælpemidler bakker jeg 100% op om, men det er ikke der, min viden er, så mine råd går udelukkende ud på den sproglige del af at læse. Følgende er generelle råd, som alle kan bruge og bør tjekke op på. Jeg anbefaler nogle redskaber, som kan købes igennem Alkalær. Og nej, jeg er ikke ansat ved Alkalær, jeg har ingen økonomiske fordele ud af at anbefale dem, jeg anbefaler det på baggrund af at have lært henved 100 ordblinde børn at læse igennem de sidste 4 år, bl.a. ved at bruge disse enkle spil (linker ikke, kan googles):

Søde Ords spil: her er 2 sæt bogstavkort, lydrette ord på 2 bogstaver og konsonantklyngekort.
Stavetavle/bogstavtavle: En magnettavle med bogstaver, som kan bruges til at stave ord, der er svære at læse. Eller blot til at øve bogstaver og lyde. (Alkalær har selv lavet en, men KREA har også en, og den er lige så god)

1/ Kan du og dit barn alle bogstavernes former og lyde? Altså lydene og ikke bare navnene? Det er første skridt på vej til at kunne læse, og mange ordblinde børn har simpelthen ikke fået træning nok i det i skolen. Her er et par links til lydsangen, en bare med sangen og en med håndfonemer (bevægelser, der symboliserer bogstaverne):

https://www.youtube.com/watch?v=Zu_GMpimMJw

https://www.youtube.com/watch?v=SQV-qFB_XO8

Bogstavkortene i spillet kan bruges til at øve lydene på en sjov måde: Spil "Krig". A er det svageste bogstav.Å det stærkeste. Sig lydene på bogstaverne, når I vender kortene. LÆg kortene ud i alfabetisk rækkefølge på gulvet i en lang sti. Sæt lydsangen på og gå langs med stien, mens I lytter/synger med. Læg dem blandet på gulvet og hop vilkårligt rundt på dem, mens I siger lydene. Eller læg det ene sæt spredt ud på et bord. Det andet sæt stiller en af jer med ved et andet bord. Træk et kort ad gangen og sig lyden. Den anden skal så finde det rigtige bogstav efter lyden (K og Q har samme lyd, S, C, Z og X har også samme lyd)

Dit ordblinde barn bytter garanteret rundt på særligt visse vokaler. Fx Å og Ø. U og Y. Få dit barn til at tegne et af bogstaverne på et stort stykke papir. Tegn det flot med farver og eventuelt ting, der starter med bogstavet. Hæng det op et sted, I ofte går forbi i løbet af dagen. Alle i familien giver tegningen et dask og råber bogstavet op, når de går forbi. Eller form det i modellervoks og læg det på bordet, når I skal læse. I U kan I tegne to øjne og et næb, så ligner det en ugle - det har hjulpet mange af mine børn.

Husk at leg alle de her ting ind - også med det større ordblinde barn. Det er svært, tungt og træls at øve sig på noget, der er svært, så det er vigtigt at du som den voksne går foran og gør det sjovt. Og husk pauser - dit barn er på overarbejde hele tiden

3 af min søsters børn har gået ved en alkalær lærer og har haft rigtigt stor glæde af det, jeg kan se at mine børns skole har brugt dele af matrialet, eks søde ord og senere drille ord i dog sammen med et andet system. '

derudover har Emma min datter af 2 gange haft lydopmærksomheds træning. og det system med tapning er også noget med lydopmærksomhed og få følesansen med så børne også får en fysisk føelse af hvornår den ene lyd starter og hvornår den anden lyd slutter... så vidt jeg forstod.. det er nogle ordblidelære der er udviklet metoden.

det jeg syntes er sværet er at finde alderssvarende, med passende sværhedsgrads børger til Min datter.. nå hun læser med en voksen læser hun vist ca lix( ja jeg ved godt det ikke er en optiaml måle metode jf sværhedsgrad) 15-17 eller LET2 når hun læser selv er det lidt lettere bøger der skal til.

derudover er der noget med hendes ordforråd.. lærene siger hun har et lavere ordforråd en forventet.. jeg har dog på fornemmelse at hendes ordforråd er knyttet til intersser og ting hun har brug for at betegne med ord... og ja hun glemmer ord og bytter om på ord.. eks vaskemaskine og opvaskemaskine, køkkengrej kendte hun ikke.. osv... nå men vi er opmærkesomme på det og fylder ord på hende...

hun er jo normalt begavet og har en særdels veludviklet rummelig sans... det er bare ligsom dansk der driller...
Følgende brugere siger tak til camram for dette brugbare indlæg:
Paulan (02-02-19)
Ulæste 02-02-19, 09:44   #9
Finkemor
SlyngeF(l)ink

Finkemors avatar

Når bogstaverne er indlært grundigt, er det tid til at læse.

Når man læser, er der to måder at gøre det på. Den urutinerede begynderlæser læser ved at sætte bogstavernes lyde sammen. Ligesom et puslespil. Og derfor er det vigtigt, at de første mange ord de møder, er lydrette. Det vil sige, at de udtales nøjagtigt, som de staves.
Det er her, rigtig meget begynderundervisning går galt i byen. Fordi allerede i startfasen præsenterer man børnene for ord som ikke er lydrette. Tag bare et ord som "sagde". Det udtaler vi "saa". Og så er det, at dit ordblinde barn står helt af Det er alt for ulogisk og svært, for de har jo lige lært (og det var svært nok!) at bogstavernes lyde repræsenterer hver lyd i et ord, og så skal de pludselig læse "er", som siges med en a-lyd og et blødt pust (R's lyd sidst i et ord, prøv at sige "moR".

Den rutinerede flydende læser, som har læst tusindvis af ord mange gange, afkoder bogstavernes sammensætning i et splitsekund og spontanlæser. Det vil sige, at nu sætter man ikke lydene sammen mere, "den lille robot" i hovedet" genkender ordkoden, så man slet ikke behøvet at tænke over ordet. Problemet er igen for den ordblinde, at de i skolen springer det lydrette, grundige led over, så nu forsøger de også at spontanlæse. Men her er robotten i stykker, så når den ser fx "meget", så henter den "mange". Hvilket er helt forståeligt, for begge ord lyder ens i starten. Det lille drilske E i meget, lyder nemlig ligesom A'et i mAnge '

Derfor er næste skridt efter den grundige bogstavindlæring at læse MASSER af lydret materiale. Sådan så det ordblinde barn lærer, at når bare man sætter lydene sammen, så gror ordet ud af munden. Og når man så har set ordet tilpas mange gange, er der banet en ny sti i læse-urskoven, så man kan spontanlæse "økologisk", som er et smukt, lydret ord

Min næste anbefaling er derfor at man køber bogsættet "Søde Ord" fra Alkalær eller læsebogen "Læs nu Løs". Alt er 100% lydret.
MEN, husk at det er vigtigt at øve lydrette ord på 2 bogstaver grundigt først. Altså dit barn skal kunne læse hele bogen Bo så en ko og Mi La Ki Fu flydende, før man går videre til næste niveau: ord på tre bogstaver. I vil bliver forbavset over, hvor svært det er at læse ØS og OS rigtigt i første omgang
Har I købt spillet, Søde Ord, kan I bruge de gule og grønne ordkort til at lege med:
Læg 10 af dem rundt om bordet ud til kanten. De skal læses rigtigt, og skubbes ned i en skål. Kan man ikke læse et ord, eller læser man forkert, lader man det ligge og vender tilbage, når runden er slut. Gentag mindst tre gange. Læses de stadig ikke alle rigtige efter tre gange, kan man sætte sig og stave de svære på stavepladen og så prøve igen næste dag (eller samme dag, men kun hvis dit barn selv vil )
Læg et udvalg på gulvet i en læsesti og gå en læsetur på dem.
Læg 10 af dem rundt i stuen og bed dit barn hente et af gangen ved at du siger: "Hent Bo, hent Mø" osv.
Læs dem højt, dit barn staver dem i modellervoks eller på stavepladen (eller i et hæfte). Det er en god ide, hvis de siger lydene på hvert bogstav højt.

Efter at de 2 og tre bogstaver er på plads, skal konsonantklyngerne læres. Det er fx BR i BRo, SM i SMå osv. De skal læres som én lyd. Her er en god sang:

https://www.youtube.com/watch?v=ebhKBIAQ_kk

Øv dem, så I alle er fortrolige med at sige dem helt naturligt. Der er to sæt af dem i spillet. De kan bruges som et vendespil eller man kan lægge et sæt spredt ud på et bord ligesom med bogstavernes lyde (træk en klynge, sig den. Den anden skal finde den rigtige klynge på bordet)

Det er også en virkelig god ide at sige klyngerne til dit barn og lade dem stave dem på stavepladen. Særligt når der skal staves, er det meget svært for det ordblinde barn at høre konsonant nummer 2. Brun bliver stavet "Bon", fordi R'et "bliver væk. (Og U yder som o, men det er ikke så vigtigt her, det er bare fordi vi taler så sjusket )
Det kan øves, så dit ordblinde barn bliver bedre til at lytte sig frem til de lyde. En god ide er altid at bede dit barn "smage" på ordet, altså sige det højt, for så kan de mærke at munden laver den der knurrelyd, som R er.

Det bliver lige alt for nu. Som sagt er der tusind små detaljer, jeg har lyst til at skrive, men så bliver det jo til SB's første roman, og det har jeg ikke tid til
At være ordblind betyder, forenklet forklaret, at man har rigtig svært ved at høre, de sproglyde vi har og omsætte bogstaverne til de lyde.
Men det kan trænes, og det er det, jeg gør. Selvom dit ordblinde barn godt kan læse, er det stadig en god ide at træne de her basale ting, fordi det skærper evnen til at omsætte sproglyde til bogstaver og til i det hele taget at skille det ad. I skal tænke på sproget som et stort komplekst puslespil af lyd, som dit barn ikke kan skille ad/høre helheden af.

Skriv, hvis I har spørgsmål, jeg har sikkert nogle uklare steder, I har brug for at få uddybet
Hilsen Mette

Sidst redigeret af Finkemor; 02-02-19 kl. 09:47
The Following 11 Users Say Thank You to Finkemor For This Useful Post:
Chokofant (02-02-19), Fru Sole (02-02-19), KatarinaD (02-02-19), Koby (02-02-19), Mango (02-02-19), marajo (02-02-19), meyervip (27-06-19), MorMalou (03-02-19), p1nille (02-02-19), Paulan (02-02-19), snirkel (02-02-19)
Ulæste 02-02-19, 09:56   #10
Finkemor
SlyngeF(l)ink

Finkemors avatar

Nå ja, I får da også lige et link til min egen (meget amatør-agtige) Youtube-kanal.

Jeg har indtalt bogstavernes lyde, konsonantklyngerne (inkl. et råd, hvis de er svære at sige, og det ER de for mange), hård, kort og lang vokal (hvilket jeg ikke har været inde på her, det må blive en anden gang) og så nogle råd til, hvordan man læser med sit barn.
Alt hvad jeg har lavet, er så til gengæld spejlvendt, fordi jeg er SÅÅ klog til at lave Youtube-videoer
Men tempoet er lidt mere nede end de sange, som jeg har linket til i indlæggene længere oppe. Jeg har tænkt det som en hjælp til forældre, der selv skal lære de her ting.

https://www.youtube.com/channel/UC0q...criber&sort=dd

The Following 5 Users Say Thank You to Finkemor For This Useful Post:
Københavnermor (03-02-19), marajo (02-02-19), meyervip (27-06-19), Paulan (02-02-19), snirkel (02-02-19)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande