Ringslynge - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Gør det selv - eller gør det sammen med andre > Bæreudstyr (gør det selv) > Gds-mønstre og -vejledninger /bæreudstyr
Glemt adgangskode? Tilmeld

Gds-mønstre og -vejledninger /bæreudstyr Her kan du finde mønstre og syvejledninger til mange forskellige slynger, vikler, mei tais osv.

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 05-08-07, 23:32   #1
Tøsemor
Tøsemor er lidt anonym for tiden.
S1Y (N(g)) = L

Forhandler

Administrator

Tøsemors avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-06
Tak givet gange: 1,513
Takket 8,512 gange i 3,933 indlæg
iTrader: 19 / 100%
Ringslynge

Her kan du finde vejledninger til syning af ringslynger.

Slyngeringe kan bl.a. købes her:

www.slyngeringe.dk
www.sneglehuset.com
www.abeunger.dk
www.slingrings.com (vær opmærksom på told mm.)

Links til andre hjemmesider med vejledninger:

Alm. ringslynge:
www.slyngeringe.dk
http://www.mamaslife.dk/product.asp?...&sub=18&page=1
http://www.kellymom.com/parenting/sling.html#sewing
http://www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html

Hybridslynge:
http://upmama.com/pages/hybridpattern.php

Duoslynge:
http://www.fysiodesign.dk/vil-du-vide-mere.htm

Oversigt over forskellige skuldertyper:
http://www.silkeslyngel.dk/index.php...&id=6&Itemid=4
http://www.sleepingbaby.net/jan/Baby/shoulders.html

Sidst redigeret af Tøsemor; 08-06-11 kl. 15:33
Tøsemor er offline   Besvar med citat
Ulæste 05-08-07, 23:35   #2
Tøsemor
S1Y (N(g)) = L

Forhandler

Administrator

Tøsemors avatar

Rikke Kondrups foldevejledning til gammel AOS-skulder.

Da der har været en del spørgsmål og forvirring om, hvordan man kan lave læggene på en upolstret ringslynge ala altomslynger.dk's - så har jeg lavet en række fotos til at illustrere det. Der findes selvfølgelig andre måder at lave læggene på, eller man kan helt undlade at lave læg. Jeg har dog god erfaring med denne måde

Jeg har foldet i papir for nemheds skyld ;-) :

Først findes midten og kanterne foldes ind til midten:

Herefter foldes siderne endnu engang ind til midten:

Nu tager man de kanter, som vender ind mod midten og folder dem udad så de flugter med yderkanten:

Når man har gjort dette har man 2 lag stof i midten og 6 lag stof i siderne:

Man syr læggene sammen foroven (se aos's vejledning), putter læggene igennem ringene og syr de to lag læg (dvs. mange lag stof!) sammen med flere stikninger (se aos's vejledning)...

Og her et billede af den rigtige slynges bagside:

Og forsiden:

Håber det er til at forstå.

Resten af vejledningen til ringslynge med gammel AOS-skulder findes her.
The Following 2 Users Say Thank You to Tøsemor For This Useful Post:
engelhardt (13-07-10), Linne@ (01-08-09)
Ulæste 05-08-07, 23:36   #3
Tøsemor
S1Y (N(g)) = L

Forhandler

Administrator

Tøsemors avatar

Sissemors foldevejledning til den nye AOS-skulder.

Inddel bredden i 6 stykker, hvoraf de yderste to er en smule større end de andre. midten kalder vi 0, de næste 2 udaf 1, næste igen 2 og yderkanterne kalder vi 3.

fold bredden, således at 2 ligger oveni 0, og 3 ligger oveni 1.

sæt ringene på og fold ind. sørg for, at 0 ligger midt på slyngens bredde 50 cm inde fra kanten forneden (den der lige er foldet). fastgør med nåle.

sy som vist på de stiplede linjer. alternativt kan sys vandret, men de lodrette syninger gør skulderen pænere, synes jeg.

jeg prøver igen, hvis det er uklart, så råb op! :smile:

Resten af vejledningen til ringslynge med den nye AOS-skulder findes her.
Ulæste 04-12-07, 15:09   #4
Lisbeth
Lisbeth ..
Øko-Slyngel

Lisbeths avatar

Tilmeldingsdato: 15/09-06
Tak givet gange: 0
Takket 4 gange i 4 indlæg
iTrader: 7 / 100%
Send en besked via MSN til Lisbeth
Vejledning til "usynlig" syning

Denne syning kan ikke ses fra forsiden af skulderen, og kan laves på skuldre af f.eks. hotdog-typen.

Her er slyngen gjort klart til syning (mod. hotdog a la Hekon)

Nålene skal ikke igennem det yderste lag stof. Når der skal sys "usynligt", vendes slyngen således:

De hvide streger viser, hvor der skal sys - min. 3 syninger, gerne flere for sikkerheden.

Her et andet billede, der viser, hvordan slyngen "vendes" for at undgå at sy i det yderste lag stof:

Ulæste 15-04-08, 15:43   #5
LandboLarsen
LandboLarsen borderline Amy Butler fetishist...
Bærende krea-fys

LandboLarsens avatar

Tilmeldingsdato: 13/04-07
Geografisk placering: Nøvling
Tak givet gange: 4
Takket 237 gange i 62 indlæg
iTrader: 0 / 0%
RS med pyntet hale (m. lommer)

Har fået spørgsmål om, hvordan slyngen er lavet - så her kommer lidt flere billeder og noget vejledning:

Jeg har brugt:
Lagenlærred brun 80 X 220 cm
Grundstykke (blomstret stof) til hale ca 50 X 80 cm
Turkis skråbånd 1,8 cm bred
Bomuldsstof og pyntebånd til hale
Et sæt large ringe

Først et par billeder af slyngen foldet ud fra ret-(1) og vrangsiden (2). Den 75 bred i toppen og 80 cm bred i bunden ved halen, men det er vist ikke nødvendigt at give den de ekstra 5 cm. Tror den er 220 cm, inden der blev foldet om til skulder, dvs, det færdige mål fra ringene til bund er ca. 205 cm.

Skulderen er pleated og jeg har lavet den efter denne vejledning http://www.sleepingbaby.net/jan/Baby/sling.html. Det er svært at se forskel på ret- og vrangsiden på skulderen, da skråbåndet er syet på begge sider, men I får lige et par close up's. Retsiden (3) og vrangsiden (4). Der, hvor læggene er syet fast, er slyngen 25 cm bred.

Så kommer vi til halen(5). De syninger, der er tegnet op med rød går gennem alle stoflag og laver dermed 3 lommer midt på halen.

Hele halen er to lag stof - det brune lagenlærred og et stort stykke af det blomstrede stof - hvor jeg så har syet det øvrige stof og bånd på, inden jeg syede halen (det blomstrede med pynt) på slyngen (lagenlærredet). Derefter har jeg så syet de stikninger, der er markeret med rødt for at lave lommer.

Edit: ARGH! kan ikke finde ud af at lave det så billederne er flettet ind i tekstenSå de får lige numre i teksten i stedet...
Vedhæftede billeder
Filtype: jpg Ret1.jpg (15.9 KB, 79 visninger)
Filtype: jpg vrang.jpg (26.5 KB, 109 visninger)
Filtype: jpg Skulder ret.jpg (37.6 KB, 156 visninger)
Filtype: jpg Skulder vrang.jpg (36.2 KB, 132 visninger)
Filtype: jpg Hale.jpg (51.0 KB, 174 visninger)

LandboLarsen er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to LandboLarsen For This Useful Post:
Frk.Tusindfryd (15-08-09), Hiili (27-07-12), Line (10-12-09)
Ulæste 23-04-08, 22:04   #6
xina
xina nu med yndig skakspillerdatteravatar
Syngeslyngel

xinas avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-07
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 1,609
Takket 2,051 gange i 775 indlæg
iTrader: 7 / 100%
RS med pleated shoulder samt halepynt

Ringslynge med pyntestof og kantebånd på forsiden af halen, kantebånd langs hele slyngen samt pleated shoulder.

Materialer
  • Lærred 70 * 220 cm (eller den bredde og længde, du ønsker - brug 15 cm mere stof end den længde, du ønsker slyngen skal være).
  • Pyntestof, her er brugt 2 stykker 10 cm langt og 1 stykke 26 cm langt og 70 cm brede
  • ca 6 m. skråbånd
  • Slyngeringe i alu str. L

Alt stof bør være forvasket, evt. tumblet og gerne strøget inden syning. Riv stoffet over i stedet for at klippe, så er du sikker på at det er trådlige og ikke trækker skævt.

Pyntestof på halen

Start med at sy pyntestoffet sammen ret mod ret til ét stykke.

Sy kantebånd på den øverste kant af pyntestoffet ved at folde den ene side ud og sy det på ret mod ret.

Pres alle sømrum opad. Læg pyntestoffet ovenpå det ensfarvede lærred med retsiden opad, sæt nåle i kantebåndet og stik det fast.

Fold slyngen sammen på langs med det ensfarvede stof yderst. Tegn en passende bue med kridt og klip gennem alle 4 lag.

Fold slyngen ud igen og sæt nåle i på buen, så stoffet ikke skrider. Zigzag langsider samt buen.

Når halen er færdig, skal hele slyngen kantes med skråbånd.

Fold skråbåndet på midten og sy det fast på slyngens langsider og buen. Der skal ikke skråbånd på den ende, hvor ringene skal sys på.

Skulder med læg

Læg stoffet på bordet, så haleenden har bagsiden opad. Den ende, hvor ringene skal sidde, bredes ud.

Sæt mærker for hver 10 cm. ved enden af slyngen samt ca 30 cm. inde. Start ved den kant, der er nærmest dig selv. Det gør ikke noget, at der er mindre end 10 cm. fra den sidste markering til den øverste kant.

Tag fat i stoffet ved de nederste mærker og fold en kant fra mærke til mærke. Folden trækkes ned mod kanten af slyngen, så der dannes et læg. Træk lægget helt ud, så den dækker skråbåndet for enden af slyngen, men lav det en smule skævt, så skråbåndet titter frem ved det inderste mærke. Så vil skråbåndet kunne ses også helt oppe ved ringene. Sæt nåle i ude ved kanten samt ved den inderste markering.

Tag fat i stoffet ved de næste mærker og fold et læg, der overlapper det første læg indtil ca 2 cm fra kanten. Sæt nåle i.

Fortsæt på denne måde på resten af stoffet.

Det sidste stof foldes, så det danner et læg i nogenlunde samme bredde som de øvrige. Læg det, så det i det øverste hjørne dækker det underliggende læg helt, men kantebåndet rager udover ved den inderste markering. Skulderstykket er nu en anelse smallere helt ude ved kanten end ved den inderste markering.

Vend slyngen om, mål op og sæt en kridtstreg 23 cm fra kanten af slyngen. Ri langs kridtstregen samt ved de yderste nåle (de orange stikninger). Fjern nålene igen.

Zigzag over kanten af læggene med så bred og tæt zigzag som mulig.

Pil den yderste ritråd op, træk slyngeringene på og fold læggene, så kanten når til den inderste ritråd. Nål læggene fast.

Vend slyngen om og sy ringene fast med flere stikninger. Her har jeg syet to almindelige stikninger samt en pyntestikning. Alternativt kan du sy nogle parallelle stikninger. De kan evt. dækkes af kantebånd.

Færdig arbejde!

Smutling - min blog om børn med mere

Sidst redigeret af xina; 24-04-08 kl. 18:56
xina er offline   Besvar med citat
The Following 17 Users Say Thank You to xina For This Useful Post:
Agerskov (04-07-13), Amalieh (11-08-10), Anis (24-07-13), Cool.Siffmor (03-10-09), Frk.Tusindfryd (08-08-09), HeraQ (07-01-14), Hiili (27-07-12), Hrimnir (31-07-09), Line (10-12-09), Linne@ (01-08-09), LittleSteps (28-04-13), Mallebusch (13-05-13), MamaNeema (17-05-12), mimmer (12-05-14), Mullemor (26-03-10), sep.bebs08 (13-07-10), Skumfidus (12-05-12)
Ulæste 25-06-08, 17:43   #7
Tøsemor
S1Y (N(g)) = L

Forhandler

Administrator

Tøsemors avatar

Vejledning til vendbar ringslynge

Jeg har ladet mig inspirere af disse 3 forskellige metoder: http://www.sleepingbaby.net/jan/Baby/reversible.html
og kombineret og tilpasset dem, så det passede til mit temperament.

Først har jeg klippet et stykke i den ene farve, som havde ønskede længde og bredde (200cm * 75cm) plus 1½ cm sømrum. Det andet stykke er klippet 15cm længere, hvilket svarer til den afstand fra ringene, som jeg foretrækker til syningen, når de skal syes på ved skulderen. Derefter har jeg lagt de to stykker stof ovenpå hinanden ret mod ret, så de passer sammen i den ene ende og stukket dem sammen 1½cm inde efterfulgt af en zigzagsøm langs alle kanter.

Dette billedes størrelse er blevet ændret. Klik her for at se det originale billede.

Ved de sammensyede hjørner har jeg syet rundt i en bue og klippet det overskydende stof væk, så det bliver pænere, når retten bliver vendt udad.

Dette billedes størrelse er blevet ændret. Klik her for at se det originale billede.

Retten vendes nu udad og der gøres klar til at stikke hele vejen rundt langs de sammensyede sider. Det ekstra stykke af det andet stykke stof er foldet ned, så det ligger pænt over det første stykke.

Kanten stikkes nu fast på de 3 sammensyede sider og enden af det ekstra stykke stikkes også fast. Jeg har brugt en pyntestikning til de 3 sider og en almindelig stikning til det nedfoldede stykke.

Nu foldes den skulder man ønsker at have på slyngen, jeg har valgt en skulder med læg. På det første billede er der sat markeringsnåle i, hvor kanterne på læggene skal være og det første er lavet. På det andet billede er den klar til at få læggene riet fast.

Ringene sættes nu på sådan, at det ekstra stykke, som er syet om på den modsatte side, kommer til at ligge øverst.

Skulderen stikkes nu grundigt fast og slyngen er færdig.

Den færdige skulder set fra den ene side:

Og fra den anden side:

Dette billedes størrelse er blevet ændret. Klik her for at se det originale billede. __________________
Følgende brugere siger tak til Tøsemor for dette brugbare indlæg:
Linne@ (01-08-09)
Ulæste 13-07-10, 17:03   #8
sep.bebs08
sep.bebs08 Cool
Træslyngel

sep.bebs08s avatar

Tilmeldingsdato: 01/09-09
Geografisk placering: Hejls - Nær Kolding
Tak givet gange: 22
Takket 8 gange i 3 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Super fed vejledning - takker mange gange, da jeg skal i gang med at sy min første RS som en barselsgave... eh, nu kan jeg slet ikke vente med at komme i gang. Tusind tak for en meget udførlig og enkel vejledning... Så kan det ellers være jeg skal i gang med symaskinen
sep.bebs08 er offline   Besvar med citat
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande