Ligger min baby rigtigt i ringslyngen? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Slyngesnak og slyngehjælp > Hvordan bruges slyngen? > Spørgsmål om brug af slynger
Glemt adgangskode? Tilmeld

Spørgsmål om brug af slynger Her er du velkommen, til at stille alle de spørgsmål, du ikke kan finde svar på i "Hvordan bruges slyngen?"

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 30-03-14, 14:11   #1
Gøjen
Gøjen har fået både børnehave- og vuggestueplads i nærområdet. Yeah!!
Guldslyngel

Gøjens avatar

Tilmeldingsdato: 01/09-11
Geografisk placering: Brønshøj
Tak givet gange: 880
Takket 321 gange i 166 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Ligger min baby rigtigt i ringslyngen?

Så er jeg i gang med slyngeriet igen

Jeg er dog - lidt ligesom sidste gang - kommet i tvivl om man kan ligge 'forkert' i ringslyngen som baby? Jeg 'propper' jo blot baby ned (med et lille tæppe omkring, for ellers synes jeg hun forsvinder) og hun ligger jo lidt akavet, synes jeg. Benene ligger jo meget tilfældigt og hun får måske ligesom et vrid i kroppen, da hun ligger med hovedet op, men bliver jo drejet i underkroppen....giver det mening?

Derudover er tæppet jo blot svøbt omkring hende, men har jo folder og 'bobler' hist og her. Er det skadeligt for liggekomforten eller kan tæppet med folder trykke de forkerte steder?

Så helt konkret er mine spørgsmål:

1.: Ser det ud til, at baby ligger korrekt i slyngen?
2.: Kan de overhovedet ligge forkert? Og hvis ja, hvordan og hvad skal jeg være opmærksom på?
3.: Skal man udglatte tæppet, der ligger dernede eller er det ok, det folder og buler ud i slyngen?

I får lige et par billeder, så I kan hjælpe med at vurdere det. På forhånd tusind

(Det billede i første indlæg er taget, så I kan se det, som hvis I stod foran mig og andet billede er taget oppefra, men højere oppefra end mit hoved, så I kan se selve slyngen, hvor underkroppen ligger.)
Vedhæftede billeder
Filtype: jpg image.jpg (92.1 KB, 107 visninger)
Malle (04-04-14)
Ulæste 30-03-14, 14:13   #2
Gøjen
Guldslyngel

Gøjens avatar

Billede ovenfra

Vedhæftede billeder
Filtype: jpg image.jpg (81.3 KB, 80 visninger)
Malle (04-04-14)
Ulæste 30-03-14, 14:52   #3
Bette-damen
Bette-damen ~~~
Crazy bondedame

Bette-damens avatar

Tilmeldingsdato: 18/11-08
Tak givet gange: 2,325
Takket 13,453 gange i 3,433 indlæg
iTrader: 13 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Gøjen Vis indlæg

Kæææft så nuttet

Jeg brugte ikke vuggestilling på den der måde i ringslyngen så kan vist ikke udtale mig så godt. Men måske jeg ville have stoffet længere op hvis det var mig. Så hun er bedre understøtter ved skulder og hoved. Tænker du kommer til at mangle frihed hvis hun ligger så løst. Du kan jo ikke bukke dig og sådan.

Men ser skide hyggeligt ud og er det ikke det vigtigste?! Hun ser jo også ret tilfreds ud
Bette-damen er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Bette-damen for dette brugbare indlæg:
Gøjen (30-03-14)
Ulæste 30-03-14, 17:58   #4
2013lilleblob
2013lilleblob Stadig under udvikling
Shhhhh........ jeg skriver

2013lilleblobs avatar

Tilmeldingsdato: 06/02-13
Geografisk placering: Bramming
Tak givet gange: 2,083
Takket 1,000 gange i 466 indlæg
Det ser fint ud
Men jeg har heller ikke brugt vuggestillingen, da jeg har hørt at frøstillingen skulle være den bedste for babys krop.
Gøjen (31-03-14)
Ulæste 30-03-14, 21:05   #5
Kat
Kat Nu mor til to!
Shhhhh........ jeg skriver

Kats avatar

Tilmeldingsdato: 10/03-13
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 1,213
Takket 740 gange i 408 indlæg
Jeg har heller ikke brugt vuggestilling, men var med da min veninde skulle have sin lille knægt på et par uger i lommeslynge. Vi kunne læse og youtube os frem til at man skal være meget obs på frie luftveje, dvs hagen må ikke synke ned på brystet.
Følgende brugere siger tak til Kat for dette brugbare indlæg:
Gøjen (31-03-14)
Ulæste 30-03-14, 21:13   #6
Tøsemor
Tøsemor eksperimenterer og skriver speciale.
S1Y (N(g)) = L

Forhandler

Administrator

Tøsemors avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-06
Geografisk placering: Sverige, sydøst for Malmö
Tak givet gange: 1,391
Takket 8,292 gange i 3,840 indlæg
iTrader: 19 / 100%
Hun ser ud til at ligge fint og med god plads til at trække vejret, men jeg har aldrig været glad for vuggestilling i ringslyngen, fordi der er så lidt plads, og baby derfor let kommer til at ligge med hagen for langt ned mod brystkassen, så der ikke længere er fri vejrtrækning. Jeg har i stedet brugt ammestilling, hvor hovedet vender væk fra ringene, fordi der er bedre plads, så det er lettere at få baby til at ligge godt.

Silke- og hørringslynger, silkevikler og vikletaier i silke og hør og så lige lidt pettiskirts til store og små.
Tøsemor er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Tøsemor for dette brugbare indlæg:
Gøjen (31-03-14)
Ulæste 04-04-14, 00:44   #7
CamillaSC
CamillaSC har ikke brugt den nye funktion...
stud.mor.

Forhandler

No Avatar

Tilmeldingsdato: 11/05-06
Tak givet gange: 62
Takket 112 gange i 51 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Hvor ser hun bare sød ud Jeg ville sætte hende i frøstilling, når hun ligger (i længere tid, skal hu bare ammes e.l. er det ok) ned fikseres hendes ben og det er skidt i forhold til udviklingen af hofte dysplasi og så er det sværre at sikre luftvejene når de ligger ned.

CamillaSC er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to CamillaSC For This Useful Post:
2013lilleblob (04-04-14), Gøjen (04-04-14), SarahN (06-04-14)
Ulæste 04-04-14, 11:22   #8
Gøjen
Guldslyngel

Gøjens avatar

Tusind tak for jeres gode råd!

Jeg troede, at hoftedysplasi var medfødt? Ikke noget man kunne udvikle med mindre man er født med det (som alle nyfødte bliver tjekket for ved fødslen).

Det er lidt pudsigt for mange af de originale instruktioner jeg har (f.eks fra Bära Barn og Dolcino), der står der udtrykkeligt, at vuggestillingen er til nyfødte og frøstillingen er fra 3 mdr. Forvirringen er da total

Nå, jeg må få researchet lidt på det selv. Er ikke helt tryg ved frøstillingen, når samtlige instrukser fra fremstillerne af mine slynger skriver, at man først må bruge den fra 3 mdrs. alderen.

Jeg er i øvrigt meget obs på, at hun kan trække vejret ubesværet.
Ulæste 04-04-14, 11:46   #9
nanismus
nanismus Har røven i vandskorpen...
Jeg betaler husleje her!

nanismuss avatar

Tilmeldingsdato: 21/09-11
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 7,689
Takket 8,142 gange i 3,156 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Citat:

Jeg troede, at hoftedysplasi var medfødt? Ikke noget man kunne udvikle med mindre man er født med det (som alle nyfødte bliver tjekket for ved fødslen).

Det er lidt pudsigt for mange af de originale instruktioner jeg har (f.eks fra Bära Barn og Dolcino), der står der udtrykkeligt, at vuggestillingen er til nyfødte og frøstillingen er fra 3 mdr. Forvirringen er da total

Nå, jeg må få researchet lidt på det selv. Er ikke helt tryg ved frøstillingen, når samtlige instrukser fra fremstillerne af mine slynger skriver, at man først må bruge den fra 3 mdrs. alderen.

der er fra tid til anden ulykkelige sager i udlandet, hvor babyer er døde liggende i slynger (både strækvikler og ringslynger). I starten mente man, at det kun var de ringslynger med polstrede kanter, men der har for nyligt været sager i både Australien og England med babyer døde i slyngen. Det er det, der har fået mange til at fraråde at baby ligger i slyngen.
Det sagt, ville jeg aldrig tøve med at bruge vugge- eller ammestilling i ringslynge. Selv når baby putter sit fjæs helt ind i brystet kan jeg høre hende trække vejret, og jeg sørger for, at hun kan dreje hovedet frit. Det er mig en gåde, hvordan man kan ha' sin baby så tæt på, og så ikke opdage, hvis det har bøvl med vejrtrækningen. Men det er altså grunden - og hvis du synes, at en liggende stilling fungerer for dig og dit barn, og du er opmærksom på risikoen for at babys luftveje ikke er frie, så er det jo sådan det er.
Selv har jeg trods alle anbefalinger tit en gylpeklud over E's pande når hun sover, ellers sover hun ikke. Og sådan tager vi alle vores egne valg - så længe de er informerede valg er det jo sådan det skal være
MedHjertetFørst (21-04-14)
Ulæste 04-04-14, 12:18   #10
Tøsemor
Tøsemor eksperimenterer og skriver speciale.
S1Y (N(g)) = L

Forhandler

Administrator

Tøsemors avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-06
Geografisk placering: Sverige, sydøst for Malmö
Tak givet gange: 1,391
Takket 8,292 gange i 3,840 indlæg
iTrader: 19 / 100%
Citat:

Frøstillingen er kun god til helt nye babyer, hvis slyngen er strammet ordentligt til, så den støtter ordenligt fra under numsen og helt op omkring hovedet, indtil de begynder at kunne holde det selv. Jeg vil gætte på, at det er årsagen til, at de først anbefaler det fra 3 måneder, for de kan jo ikke sikre sig, at alle bruger deres slynger korrekt. På samme måde er det forskelligt hvornår børn er klar til f.eks. MT, hvor det er godt, hvis de kan holde sig selv mere og 6 måneder derfor anbefales som en tommelfingerregel, selvom en del børn er stærke nok tidligere og enkelte måske først er klar senere.

Silke- og hørringslynger, silkevikler og vikletaier i silke og hør og så lige lidt pettiskirts til store og små.
Tøsemor er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Tøsemor For This Useful Post:
2013lilleblob (04-04-14), MedHjertetFørst (21-04-14)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande