Udvekslingsstudent - med hvem, hvorhen og hvor meget? - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 23-07-19, 15:05   #16
BetinaT
BetinaT Glæder sig tiljuleferien 2019 :)
Forviklet forfatter

BetinaTs avatar

Tilmeldingsdato: 10/11-07
Geografisk placering: Sønderborg
Tak givet gange: 1,950
Takket 2,695 gange i 1,122 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Min mand var tilbage i 90'erne 5 år i USA, der startede med et år som udviklingsstudent via YFU (Youth for understanding).
Han arbejdede efterfølgende også som frivillig for organisationen og det var en kæmpe oplevelse for ham. Spørger man ham i dag, så siger han klart at det er det bedste han har gjort for sig selv.
I dag, over 25 år efter han var afsted, da har vi stadig kontakt med den familie han boede hos i flere år og har også besøgt dem to gange. Ud over min mand, der har de haft mange boende som udviklingsstudenter, og de har den dag i dag stadig kontakt med dem alle.
Skulle vi sende vores ældste datter afsted, så vil det klart være med YFU.
Ulæste 23-07-19, 15:21   #17
solsikke
solsikke The world must be peopled!
Edwardian

solsikkes avatar

Tilmeldingsdato: 31/07-06
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 4,517
Takket 5,086 gange i 2,692 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af MedHjertetFørst Vis indlæg
Jeg er overrasket over prisen. Jeg har ikke undersøgt det selv, men bare talt med min far. Jeg tror måske ikke han er klar over, hvor dyrt det er blevet Når det er sagt, så er det jo billigere end de andre, men vi får svært ved at spare så stort et beløb op. Efterskolen betales jo mens de er afsted, måned for måned.
Well well.
en fra min folkeskoleklasse var et år i USA efter 9. klasse tilbage i midt 90'erne, og der kan jeg huske moderen sagde det havde kostet ca 80.000 alt i alt. Så måske er der bare forskel på firma og destination?
Ulæste 25-07-19, 03:15   #18
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 23/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 37,714
Takket 55,365 gange i 8,343 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af solsikke Vis indlæg
en fra min folkeskoleklasse var et år i USA efter 9. klasse tilbage i midt 90'erne, og der kan jeg huske moderen sagde det havde kostet ca 80.000 alt i alt. Så måske er der bare forskel på firma og destination?
Vi har en nær bekendt, hvis søn lige har været et år i USA i hvad der svarer til 10. klasse.
De gav 120.000, og det synes jeg i grunden ikke var så vanvittigt, Lucas skal på efterskole i Jylland, 10. klasse, til august, det koster 70.000 + lommepenge og + 500 til DSB, hver gang han skal hjem på weekend.
Lucas’ bedste ven skal på efterskole også, her på Sjælland. De skal give, ej, det er 110 eller 120.000.

Så alt andet lige, synes jeg ikke 120.000 for et år på High School oversøisk, lyder helt galt.
Min fætter var i USA på Highschool, han fylder snart 50, så det er satme længe siden, 35 år siden. Dengang gav de omkring 60-70.000. - så med inflation og + 35 år, lyder 120.000 ikke helt skævt.
Vanadia (25-07-19)
Ulæste 25-07-19, 09:28   #19
Sienna
Sienna tror på foråret
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 35,052
Takket 21,075 gange i 10,660 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Hvis man tager til Europa - hvilket også kan være en god oplevelse-og noget jeg personligt ville vælge ( Emma var til samtale omkring Holland) - så er det væsentligt billigere at blive i Europa.
Ulæste 25-07-19, 10:01   #20
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 8,407
Takket 7,463 gange i 3,428 indlæg
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Et andet og ofte billigere alternativ er at vente til en videregående uddannelse. Mange uddannelser giver mulighed for et semester eller to ophold i udlandet eller en praktik. Man kan tage SU med, der er i Europa ofte ingen studieafgift, via Erasmus kan man få et mindre økonomisk tilskud, uddannelsesinstitutionen både hjemme og ude hjælper med praktisk både studie, bolig og netværk. Sådan et ophold koster måske 10-30.000 kr mere end hvis man blev hjemme.
USA er stadig dyrere pga studieafgift, men der findes enkelte stipendier. Fordelen er klart, at man selv vælger stedet.
Jeg har været ude under min kandidat (Skotland) og senere via min uddannelse arbejdet i udlandet. Det er en anden måde og man får løn Risikoen er dog meget højere for, at barnet finder en udenlandske kæreste og aldrig flytter hjem eller slæber en udlænding hjem til Danmark
Vanadia er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to Vanadia For This Useful Post:
Imma (29-07-19), p1nille (28-07-19), Sienna (25-07-19)
Ulæste 25-07-19, 19:41   #21
Oliviasmor
Oliviasmor Leder efter min rygrad
Sukkerslyngel

Oliviasmors avatar

Tilmeldingsdato: 28/06-07
Geografisk placering: Roskilde
Tak givet gange: 7,843
Takket 6,598 gange i 3,516 indlæg
iTrader: 11 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af BetinaT Vis indlæg
Min mand var tilbage i 90'erne 5 år i USA, der startede med et år som udviklingsstudent via YFU (Youth for understanding).
Han arbejdede efterfølgende også som frivillig for organisationen og det var en kæmpe oplevelse for ham. Spørger man ham i dag, så siger han klart at det er det bedste han har gjort for sig selv.
I dag, over 25 år efter han var afsted, da har vi stadig kontakt med den familie han boede hos i flere år og har også besøgt dem to gange. Ud over min mand, der har de haft mange boende som udviklingsstudenter, og de har den dag i dag stadig kontakt med dem alle.
Skulle vi sende vores ældste datter afsted, så vil det klart være med YFU.
Dem kiggede jeg meget på engang. Men de virkede lidt som en kult. Lidt for glade allesammen

Citat:
Oprindeligt skrevet af Vanadia Vis indlæg
Et andet og ofte billigere alternativ er at vente til en videregående uddannelse. Mange uddannelser giver mulighed for et semester eller to ophold i udlandet eller en praktik. Man kan tage SU med, der er i Europa ofte ingen studieafgift, via Erasmus kan man få et mindre økonomisk tilskud, uddannelsesinstitutionen både hjemme og ude hjælper med praktisk både studie, bolig og netværk. Sådan et ophold koster måske 10-30.000 kr mere end hvis man blev hjemme.
USA er stadig dyrere pga studieafgift, men der findes enkelte stipendier. Fordelen er klart, at man selv vælger stedet.
Jeg har været ude under min kandidat (Skotland) og senere via min uddannelse arbejdet i udlandet. Det er en anden måde og man får løn Risikoen er dog meget højere for, at barnet finder en udenlandske kæreste og aldrig flytter hjem eller slæber en udlænding hjem til Danmark
Uh ja, der er gode muligheder der!
Jeg har været et semester i Edinburgh, og både i Afrika og Sydamerika i forbindelse med store opgaver. Men der er man selvfølgelig ældre.
Vanadia (25-07-19)
Ulæste 28-07-19, 14:29   #22
p1nille
p1nille arbejder på fuld tryk (og lidt til)
Silkeslyngende didymor
Administrator

p1nilles avatar

Tilmeldingsdato: 28/01-07
Geografisk placering: Brøndby
Tak givet gange: 12,561
Takket 12,376 gange i 6,405 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Vanadia Vis indlæg
Veronika har planer om et halvt år i udlandet (sandsynligvis USA). Hun starter på matematik lige om lidt.
Vi er i forvejen medlem af en forening, der har skaffet nogle stipendier til medlemmerne. Så det satser hun på.
Hunpingvin (28-07-19), Imma (29-07-19), Vanadia (28-07-19)
Ulæste 07-09-19, 19:12   #23
MedHjertetFørst
MedHjertetFørst har skønne børn! Sgu'!
økologisk stofblefetichist

MedHjertetFørsts avatar

Tilmeldingsdato: 16/04-07
Geografisk placering: Hald By :biggrin:, v. Melby/Torup , Nordsjælland
Tak givet gange: 23,345
Takket 10,068 gange i 2,747 indlæg
iTrader: 20 / 100%
Jeg hiver lige denne her op, for Alma bliver ved med at tale om det.

Jeg kan ikke se, vi kan finde penge til andet end Rotary. Som enlig mor med alle børnene på adressen her fik vi så meget i tilskud til efterskole, at det reelt var halv pris (ca 44.000 for Lauges ophold) Det ville blive lidt mere for Alma, da der jo ikke er en horde af småsøskende til hende (fratrlk I pris for hjemmeboende børn under 18) Så selvom sammenligningen med efterskolepriser er nærliggende, så er der dog for mig en betydelig forskel OG man betaler det måned for måned, ikke forud.

Jeg har ikke mulighed for at spare bare halvdelen af et ophold til 120.000 op på 3 år (hvis BF skulle betale den anden halvdel, hvilket han naturligvis skulle)

Så er der muligheder jeg ikke ser? Eller skal vi satse på Rotary?
Alma er fagligt ret godt med, den dygtigste til både dansk og engelsk. Det er jo svært at sige, om hun ville trives i flere forskellige familier, men netop fordi man måske godt kan udholde tre måneder i et lidt dårligt match, kunne det godt blive en fordel. Alma vil gerne til New Zealand.

Har nogen oplevet at børn selv kan spare noget op? Min niece betalte selv en tredjedel for 4 år siden (USA, CA 75.000 + lommepenge, kostede det i alt)

- enestående mor til fire
MedHjertetFørst er offline   Besvar med citat
Ulæste 07-09-19, 20:32   #24
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 8,407
Takket 7,463 gange i 3,428 indlæg
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Citat:
Skal det absolut være et high school ophold? Det er sådan cirka den dyreste løsning eftersom man skal betale andre for at passe et umyndigt barn.
Man kan jo også vælge at arbejde efter gymnasiet som au pair, på en sommerlejr eller som nævnt ovenfor tage et udlandsophold under studiet. Altsammen noget der er betydeligt billigere. Hvis hun forblive fagligt dygtigt er det jo oplagt under et studie.
Og hvis familien vil besøge hende i NZ undervejs, så kan du godt regne med 50-100.000 kr oveni.
Vanadia er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Vanadia for dette brugbare indlæg:
Sienna (07-09-19)
Ulæste 07-09-19, 22:18   #25
Maja
Maja .
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

No Avatar

Tilmeldingsdato: 30/05-10
Geografisk placering: F
Tak givet gange: 705
Takket 771 gange i 557 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Min venindes søster sparede omkring 100.000 sammen til et år i High School i America, hun havde vist noget nær fuldtidsjob efter 9., hun holdte så også sabbatår for at spare pengene sammen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 08-09-19, 10:00   #26
Sienna
Sienna tror på foråret
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 35,052
Takket 21,075 gange i 10,660 indlæg
Dem der ikke har været med Rotary (de fleste har haft fritidsjobs i flere år og sparet meget sammen
- for vi kender slet ikke nogle der har så mange penge at de kan betale selv.

Jeg ville også stille spørgsmål om tidspunktet.

Jeg ville tidligst sende afsted i 10 eller efter 10 klasse - særligt til lande som USA mv.
Ulæste 08-09-19, 11:59   #27
p1nille
p1nille arbejder på fuld tryk (og lidt til)
Silkeslyngende didymor
Administrator

p1nilles avatar

Tilmeldingsdato: 28/01-07
Geografisk placering: Brøndby
Tak givet gange: 12,561
Takket 12,376 gange i 6,405 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Citat:

Jeg kan ikke se, vi kan finde penge til andet end Rotary. Som enlig mor med alle børnene på adressen her fik vi så meget i tilskud til efterskole, at det reelt var halv pris (ca 44.000 for Lauges ophold) Det ville blive lidt mere for Alma, da der jo ikke er en horde af småsøskende til hende (fratrlk I pris for hjemmeboende børn under 18) Så selvom sammenligningen med efterskolepriser er nærliggende, så er der dog for mig en betydelig forskel OG man betaler det måned for måned, ikke forud.

Jeg har ikke mulighed for at spare bare halvdelen af et ophold til 120.000 op på 3 år (hvis BF skulle betale den anden halvdel, hvilket han naturligvis skulle)

Alma er fagligt ret godt med, den dygtigste til både dansk og engelsk. Det er jo svært at sige, om hun ville trives i flere forskellige familier, men netop fordi man måske godt kan udholde tre måneder i et lidt dårligt match, kunne det godt blive en fordel. Alma vil gerne til New Zealand.

Har nogen oplevet at børn selv kan spare noget op? Min niece betalte selv en tredjedel for 4 år siden (USA, CA 75.000 + lommepenge, kostede det i alt)
Bare lige til info, så har GC aftaler med flere universiteter i England og USA om stipendier, så man kan komme gratis afsted (studiepenge og indkvartering). Det er det Veronika satser på.
Mange danske universiteter har også udvekslingsaftaler, men som GC'er er der altså lidt ekstra muligheder.
Ulæste 08-09-19, 19:33   #28
MedHjertetFørst
MedHjertetFørst har skønne børn! Sgu'!
økologisk stofblefetichist

MedHjertetFørsts avatar

Tilmeldingsdato: 16/04-07
Geografisk placering: Hald By :biggrin:, v. Melby/Torup , Nordsjælland
Tak givet gange: 23,345
Takket 10,068 gange i 2,747 indlæg
iTrader: 20 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af p1nille Vis indlæg
Bare lige til info, så har GC aftaler med flere universiteter i England og USA om stipendier, så man kan komme gratis afsted (studiepenge og indkvartering). Det er det Veronika satser på.
Mange danske universiteter har også udvekslingsaftaler, men som GC'er er der altså lidt ekstra muligheder.
Vi er ikke medlem af GC, da drengene ikke ønskede det. Alma er ikke testet heller (og bliver det ikke)

Under alle omstændigheder er det først efter grundskolen, om tidligst 3 år, men da hun jo er yngre end de andre i klassen, er hún også kun 15 år om 3 år.
Jeg tror jeg skal have en grundig snak med hende og hendes far om mulighederne, så hun ikke går og tror det er en aftale

- enestående mor til fire
MedHjertetFørst er offline   Besvar med citat
Ulæste 15-09-19, 22:16   #29
thunberg
thunberg stresser
Mit IRL er skiftet ud med en URL

thunbergs avatar

Tilmeldingsdato: 04/12-06
Geografisk placering: Vanløse
Tak givet gange: 2,300
Takket 1,957 gange i 773 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Jeg var i USA i 92/93 og sparede hele beløbet op selv. Jeg rejste 3 måneder før jeg blev 18. Jeg tog 10. klasse og så arbejdede jeg et helt år efterfølgende. Mine forældre kunne ikke give noget til rejsen, min far var pæd. medhjælper og min mor var rengøringsassistent, jeg havde to mindre søskende og vi boede på en gård der også krævede en del. Jeg var bare opsat på at skulle afsted og ville gøre alt for det. Det er det bedste jeg nogensinde har gjort for mig selv.
Citat:

MedHjertetFørst (16-09-19), Sienna (16-09-19), Tanteette (26-09-19)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande