Fortæl mig om MME og flasker? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 10-02-19, 18:05   #1
Speltmor
Speltmor Langtidsammende, samsovende science mom
Shhhhh........ jeg skriver

No Avatar

Tilmeldingsdato: 10/03-12
Tak givet gange: 709
Takket 1,413 gange i 452 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Fortæl mig om MME og flasker?

Vi venter jo en efternøler lige om lidt. Jeg er en stor ammetilhænger og de to store fik aldrig andet end brystmælk. Jeg har aldrig lavet en flaske MME og aner intet om det. Af forskellige årsager er der en risiko for at jeg ikke vil kunne amme denne gang og jeg bliver nødt til at sætte mig lidt ind i MME. Baby er dobbeltallergi disponeret og med den ældste fik vi at vide på hospitalet at vi skulle bruge høj hydrolyseret MME hvis det blev aktuelt - det gjorde det så aldrig...

Sidder der en ekspert herinde der ved hvad det aller sundeste, mavevenlige fantastiske MME er? Og hvadmed flaskerne? Har slyngepanelet en holdning til det?

Oplys mig
Speltmor er offline   Besvar med citat
Ulæste 10-02-19, 18:30   #2
Sienna
Sienna er gået i vinterhi
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 33,214
Takket 19,688 gange i 10,039 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Althea skulle være den mest velsmagende - jeg brugte dog profylac.

jeg ville gå efter glasflasker med medicinsk silikone dutter som ultra sund version fex https://www.naturebaby.dk/shop/ecovi...ske-561c1.html
Speltmor (10-02-19)
Ulæste 10-02-19, 18:36   #3
Speltmor

No Avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Sienna Vis indlæg

jeg ville gå efter glasflasker med medicinsk silikone dutter som ultra sund version fex https://www.naturebaby.dk/shop/ecovi...ske-561c1.html

Netop Profylac var den de nævnte på hospitalet i sin tid, men den laves ikke længere...
Ulæste 10-02-19, 18:40   #4
Speltmor

No Avatar

Citat:

Tillægsspørgsmål. Hvis nu begge forældre er genetisk lactose intolerante og mor har cøliaki (glutenintolerans) skal man så tage særlige hensyn? Kan se her at nogle bliver klassificeret som glutenfri - er der ellers gluten i mme?

https://pro.medicin.dk/Laegemiddelgr...Grupper/315398
Ulæste 10-02-19, 18:52   #5
Sienna
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

De er markant dyrere og smager mere grumt end dem med laktose i.
Men det lyder som om I bør få ordentlig vejledning -og så håber jeg for dig at det ikke bliver nødvendigt
Ulæste 10-02-19, 19:00   #6
Speltmor

No Avatar

Citat:
De er markant dyrere og smager mere grumt end dem med laktose i.
Men det lyder som om I bør få ordentlig vejledning -og så håber jeg for dig at det ikke bliver nødvendigt
Jeg synes ikke rigtig jeg kan få nogen ordentlige svar nogen steder, det er derfor jeg tænker at jeg må forsøge at sætte mig lidt ind i det.

Jeg håber virkelig ogsåvi slipper for mme. Kan næsten ikke overskue al besværet med flasker og pulver når man er på farten og skulle op om natten, når man har været vant til at have perfekt tempereret mad med i brysterne og bare kunne knappe baby på og sove videre om natten... og så var det så hyggeligt at amme...
Følgende brugere siger tak til Speltmor for dette brugbare indlæg:
Sienna (10-02-19)
Ulæste 10-02-19, 19:06   #7
Sienna
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Speltmor Vis indlæg
Jeg synes ikke rigtig jeg kan få nogen ordentlige svar nogen steder, det er derfor jeg tænker at jeg må forsøge at sætte mig lidt ind i det.

Jeg håber virkelig ogsåvi slipper for mme. Kan næsten ikke overskue al besværet med flasker og pulver når man er på farten og skulle op om natten, når man har været vant til at have perfekt tempereret mad med i brysterne og bare kunne knappe baby på og sove videre om natten... og så var det så hyggeligt at amme...
Ja jeg ammede heldigvis Emsen 90 % af tiden - men en meget kort ikke eksisterende barsel og behov for flaske i dp gjorde at jeg måtte sætte mig ind i det.
Ulæste 10-02-19, 20:27   #8
Aesters
Aesters Rengøringsrobotentusiast

Aesterss avatar

Tilmeldingsdato: 14/07-13
Geografisk placering: Rødovre
Tak givet gange: 3,070
Takket 1,671 gange i 630 indlæg
Vi brugte nutramigen pga. allergidisponering. Man kan få det på recept hos lægen. Det gik meget nemt at få styr på flaskerne, da det blev nødvendigt. På nogen områder synes jeg det var lettere, men jeg trivedes heller ikke så godt med amningen.
Speltmor (10-02-19)
Ulæste 11-02-19, 17:34   #9
Petrine
Petrine har ikke brugt den nye funktion...

No Avatar

Tilmeldingsdato: 06/08-15
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 560
Takket 1,272 gange i 647 indlæg
Vi brugte en speciel type flaskesut, som krævede at barnet dannede samme vakuum som ved brystet (med henblik på at gå tilbage til amning igen efter min sygdom). Det lykkedes mig at gå tilbage til fuldamning efter nogle uger med fuld-flaskning, og jeg kan jo ikke sige om det var lykkedes uanset, men det virkede i hvert fald for os. Kan lige finde navnet, hvis det har interesse.
Speltmor (11-02-19)
Ulæste 11-02-19, 18:35   #10
Thyra
Thyra havde to houdinigrise med kipketerben
SB's burgerbuddy
Administrator

Thyras avatar

Tilmeldingsdato: 12/07-07
Tak givet gange: 5,601
Takket 10,550 gange i 3,401 indlæg
At give flasker og skulle bakse med mme, er simpelthen topbesværligt.
Her bruger vi (desværre) mme, da amningen ikke var tilstrækkelig, han skulle suppleres og en laaang historie om at gøre alt for amningen, en lille mave med umodent tarmsystem osv. osv.

Men det der fungerer her, er Holles gedemælk. Gedemælk fordi det siges at ligne modermælk i opbygningen, ikke være allergifremkaldende og fordi det ikke skulle være lige så hårdt ved de små babymaver, som komælk. Gedemælken har det med at virke stoppende, men fordi jeg malker ud og giver også, har vi ikke haft problemer med aff.

Vi kører med at have kogt vand på termoflaske til at lave mme med. Både dag og nat. Om natten er det rart ikke at skulle helt ud af sengen, for at lave en flaske. Særligt når det er mange gange i løbet af natten, der er behov for det. Vi har et stegetermometer vi måler tp med og kan blande, som det foreskrives.
Det er vigtigt at have masser af flasker og sutter, for der går en del til. En sterilisator er en god investering iø. når flasker og sutter skal steriliseres.

Når vi skal ud af huset har jeg enten en termokande, pulver og flasker med. Men hvis det er en kort turog det passer med, at jeg ca ved hvornår der skal gives mad, så laver jeg en flaske hjemmefra og laver den til den varme side, putter en stofble omkring og så er den perfekt, når bebs vågner og skal have flaske.

Er der mon mere? Jeg har heller aldrig lavet en flaske mme før lille efternølerbaby her.
Sienna (11-02-19)
Ulæste 11-02-19, 19:43   #11
Moogie
Moogie bo bo bo bo
Jeg betaler husleje her!

Moogies avatar

Tilmeldingsdato: 15/11-09
Geografisk placering: Vestegnen
Tak givet gange: 10,702
Takket 7,190 gange i 2,740 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Jeg tror du vil få ligeså mange svar som der er flaskemødre :D
Vi har prøvet alle mulige forskellige, inklusive glas, men de er for besværlige med fx for mange smådele at same eller for lille åbning til at hælde pulver i, så vi endte med Avent.
Vi bruger opvaskemaskinen til at sterilisere flaskerne og indtil hun var 4 måneder havde vi en kande med kogt afkølet vand i køleskabet. Nu bruger vi bare vand fra vandhanen. Jeg har ikke haft problemer med at amme videre for øvrigt, så selvom hun fik næsten fuld MME før mælken overhovedet kom ind, kører amning stadig fint, og hun får mest ammemælk.
MME er så gigareguleret, at de er stort set identisk, så man kan bare tage det der tiltaler én. Vi kører med NAN. Det er vist lidt anderledes, hvis man er allergidisponeret.

mor til M '08, L '11 og E '18
Moogie er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-02-19, 17:26   #12
FruM
FruM har ikke brugt den nye funktion...
Papirslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 18/01-19
Tak givet gange: 0
Takket 0 gange i 0 indlæg
Mine bedste flaskeråd:
1: Vælg en flaske der kan købes i en butik tæt på hvor I bor (gerne det supermarked hvor I alligevel køber dagligvarer), så kan man altid hurtigt købe flere, hvis man mangler. Desuden skal flaskesutterne også skiftes ca hver 2. måned - og det er rart at man ikke skal på langfart (eller betale fragt og vente på posten) for det.
2: Hav flasker nok. Gerne 6-8 stykker, så kan man vaske og sterillisere dem samt fylde dem med den rette mængde kogt vand en gang i døgnet. Flaskerne opbevares i køleskab. Ved spisetid skal der bare pulver i og flasken skal varmes, så har man hurtigt en flaske til et sultent og utålmodigt barn.
3: Køb en bøtte (eller 2) til at opbevarer afmålt mme-pulver i, fx denne: https://www.babygear.dk/maelkepulver...-mam-lime.html så kan man nemlig også afmåle pulver til et døgn på en gang, og man skal ikke bruge tid på det, når baby skriger af sult.
4: Køb en elektrisk dampsterillisator, så slipper man for at koge flasker i en gryde. Vores er fra Philips Avent, man andre mærker er sikkert lige så gode. Selvom det er næsten 3 år siden vores datter stoppede med flasken, bruger vi den stadig -den er nemlig genial til at skolde glas til hjemmesyltningen.
5: Lad være med at købe en hel masse inden I ved om I skal bruge det. Sørg for at have en pakke mme og 2-3 sutteflasker i huset inden fødslen. Det jo ærgeligt at bruge 1000+ kr på udstyr man alligevel ikke skal bruge.
FruM er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-02-19, 19:39   #13
Linda80
Linda80 Synes det lysner.
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Linda80s avatar

Tilmeldingsdato: 27/02-08
Geografisk placering: sydlige sønderjylland
Tak givet gange: 1,278
Takket 2,710 gange i 1,059 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Hvis det ikke kommer til at gå med amningen så vid at det ikke behøver at være besværlig at give flaske - (jeg er selvfølglig farvet af at amningen var et aldrig stoppende helvede med mega utilfredse babyer der blev dårligere og dårligere grundet mangel på mad :-))

Men anyways - alt det fruM har sagt vil jeg gerne tilslutte mig . Og hvis man har afkogt vand stående i skolede flasker i køleskabet kan en flaske laves på mindre end 30 sekunder i microbølgeovnen
- jeg er helt sikker på der nok skal gå
Ulæste 14-02-19, 00:20   #14
Speltmor

No Avatar

Tusind tak for jeres input og råd - dem er jeg virkelig glad for!

Det er godt at høre at det ikke behøver være et praktisk mareridt at skulle give flaske og jeg forstår det som at flere af jer har startet med flaske og så senere fået amning igang? Er det rigtigt forstået?

Mht flaske så vill jeg meget gerne høre om de flasker der bliver nævnt som ikke giver undertryk?

Tusind Tak!!
Ulæste 14-02-19, 10:22   #15
Petrine
Petrine har ikke brugt den nye funktion...

No Avatar

Tilmeldingsdato: 06/08-15
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 560
Takket 1,272 gange i 647 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Speltmor Vis indlæg
Tusind tak for jeres input og råd - dem er jeg virkelig glad for!

Det er godt at høre at det ikke behøver være et praktisk mareridt at skulle give flaske og jeg forstår det som at flere af jer har startet med flaske og så senere fået amning igang? Er det rigtigt forstået?

Mht flaske så vill jeg meget gerne høre om de flasker der bliver nævnt som ikke giver undertryk?

Tusind Tak!!

Det var måske til mig, de hedder Medela Calma. Jeg købte én på apoteket for en formue, de øvrige købte jeg på aporot.de hvor de kostede meget mindre. Vi havde så heller ikke så mange flasker som nogle andre herinde, måske en 3-4 stykker i alt.

Jeg ved ikke om de ikke giver undertryk, men man skal i hvert fald sutte og ikke kun suge for at få noget ud af dem, og det er så det de påstår kan gøre, at barnet stadig foretrækker brystet efter en tid på flaske.

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande