Super læser, elendig staver - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 10-02-19, 21:07   #16
Mejlgade
Mejlgade kaffe! Nu!
Guldslyngel

Mejlgades avatar

Tilmeldingsdato: 29/05-12
Tak givet gange: 419
Takket 478 gange i 195 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Der er også materialet Ordheltene, hvor der både er en app (139,-) som kan kombineres med et papirmateriale, der bl.a. indebærer multisensoriske tilgang. Papirmaterialet kan fås gratis ved tilmelding til mailliste. Jeg har kun arbejdet minimalt med materialet, men det virker umiddelbart meget gennemarbejdet.
NinjaPony (10-02-19)
Ulæste 10-02-19, 21:11   #17
Mejlgade
Mejlgade kaffe! Nu!
Guldslyngel

Mejlgades avatar

Tilmeldingsdato: 29/05-12
Tak givet gange: 419
Takket 478 gange i 195 indlæg
I øvrigt kan ordblindhed være arveligt. Jeg har desuden hørt at der kan være en kobling ml ordblindhed og ADHD, men har ikke undersøgt nærmere om der er studier der underbygger det. Dog er overbliksvanskeligheder et væsentligt træk ved ordblindhed (som i øvrigt kan have rigtig mange forskellige udtryk) - man må jo sige at overbliksvanskeligheder i den grad også er en del af ADHD.
Ulæste 11-02-19, 10:51   #18
Finkemor
Finkemor er sådan én med eget firma
SlyngeF(l)ink

Finkemors avatar

Tilmeldingsdato: 14/06-06
Geografisk placering: Ebeltoft, Jylland
Tak givet gange: 3,211
Takket 6,581 gange i 2,077 indlæg
iTrader: 16 / 100%
Hej Charlotte
Er ikke helt ovenpå endnu, så du får lige en kort version:

Jeg er ked af, hvis du har fået indtrykket af, at jeg testede og frikendte Luna for ordblindhed, for det er jeg slet ikke kompetent til at gøre med den lille Alkalær-test. Jeg testede efter,hvor hun lå på LÆSEtrappen, og der lå hun rigtig fint. Men derfor kan hun godt være ordblind, særlig taget i betragtning med hendes læseværgring. Så jeg synes, du skal bede efterskolen om at få hende testet med den rigtige ordblindetest hurtigst muligt

Med hensyn til Albert, så synes jeg helt bestemt at det er et advarselstegn, at han har 13 fejl i nonsensord. Definitionen på ordblindhed er netop, at man har vanskeligheder med at adskille sproglydene og med at forbinde lydene med et bestemt tegn (bogstaverne)
Når han har problemer med at stave nonsensord er det jo netop fordi, han ikke kan høre de lyde, der er i sproget og omformulere dem til de rigtige bogstaver. Så jeg vil helt klart presse på for at få en ordblindetest på ham. Du skal dog være opmærksom på, at man først skal tage en test i foråret, da testen vurderer efter klassetrin, og efter at barnet er undervist i hele det foregående skoleår.

Det du selv kan gøre er at arbejde med sproglydene. Det han skal lære er jo netop at lytte sig frem til, hvordan ord staves fremfor at kunne huske dem udenad - for det kan han jo, som du selv skriver, ikke med ukendte ord.
Stavning er meget komplekst, og jeg kan ikke give dig en fix og færdig køreplan online, men som udgangspunkt er det en god ide at tjekke, om han overhovedet kan bogstavernes lyde (fremfor navne). Kan han ikke det, så er det her I starter. Hvis du finder ordblindetråden frem, som blev skrevet i sidste uge, er der rigtig mange gode fif til at lege dem ind.
Herefter skal han øve sig i at stave små lydrette ord (2 + 3 bogstaver). Bagefter skal han lære konsonantklynger (fx BR, KL, FR). Det er et helt stort skæringspunkt, konsonant nummer to er rigtig svært at høre for en ordblind, særligt vanskelig er R. Øv ham først i at kunne klyngerne alene, dernæst i at stave (lydrette) ord med dem.

Host og snøft
Mette

Finkemor er offline   Besvar med citat
The Following 7 Users Say Thank You to Finkemor For This Useful Post:
babyflunk (11-02-19), Dorte (11-02-19), meyervip (11-02-19), mormai (14-02-19), NinjaPony (12-02-19), roenlund (11-02-19), Salling (12-02-19)
Ulæste 11-02-19, 20:22   #19
Nitouche
Nitouche har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

Nitouches avatar

Tilmeldingsdato: 15/08-11
Tak givet gange: 991
Takket 624 gange i 269 indlæg
Jeg i stemmer koret der siger ordblind bestemt er en mulighed, for jeg har det selv på samme måde og er i mit voksenliv blevet testet ordblind.

Tilbage i skolen ville ingen lærer hører tale om at jeg skulle være ordblind, jeg måtte i stedet bare være dovn og sjusket når jeg ikke stavede rigtig for når jeg kunne læse så var jeg i hvert fald ikke ordblind.

Jeg blev i starten at min uddannelse sendt til en test for ordblindhed og fik af vide at jeg var ordblind, og havde den form de kaldte lyddøv, jeg kan simpelthen ikke hører de forskellige lyde i bogstaverne, i stedet læser jeg ord som billeder og er der et ord jeg ikke kan huske hvordan der ser ud, så har jeg umådelig svært ved at hører mig frem til det (nærmest umuligt).

Et meget godt eksempel på min mangle evne til at hører lyde var f.eks. dengang jeg læste Harry Potter jeg elskede bøgerne og læste dem uden problemer, men når jeg skulle snakke med andre om bøgerne så kunne jeg aldrig genkende alle de navne, steder og ting de nævnte, ikke fordi jeg ikke godt forstod hvad jeg havde læst men fordi ord som jeg aldrig har hørt før kan jeg ikke sætte de rigtig lyde på, og dem er der alligevel mange af i Harry Potter, så når folk snakkede om Hermione viste jeg ikke først hvem det var, men når de så fortalte at det var hende som altid var sammen med Harry Potter så kunne jeg sagtens genkende hende, hendes navn havde bare en anden lyd i mit hoved, giver det mening

Mange har beskrevet ordblindhed som om ordene hopper rundt på papiret for dem, men sådan har jeg aldrig haft det, jeg kan virkelig bare ikke hører forskel i et ord hvilket bogstav der siger hvilken lyd.
Nitouche er offline   Besvar med citat
Ulæste 12-02-19, 00:19   #20
meyervip
meyervip har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

meyervips avatar

Tilmeldingsdato: 23/04-08
Geografisk placering: Fyn
Tak givet gange: 2,948
Takket 1,206 gange i 684 indlæg
Tak for fin uddybning.
Når jeg læser dit indlæg slår det mig hvor velformuleret og velskrevet det er. Hvordan pokker har du lært at mestre det med de udfordringer du har? Jeg er meget imponeret. :-)
meyervip er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til meyervip for dette brugbare indlæg:
KatarinaD (I går)
Ulæste 12-02-19, 09:23   #21
camram
camram ....
Jeg betaler husleje her!

camrams avatar

Tilmeldingsdato: 12/05-06
Geografisk placering: østfyn
Tak givet gange: 1,238
Takket 7,047 gange i 2,037 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Nitouche Vis indlæg
Jeg i stemmer koret der siger ordblind bestemt er en mulighed, for jeg har det selv på samme måde og er i mit voksenliv blevet testet ordblind.

Tilbage i skolen ville ingen lærer hører tale om at jeg skulle være ordblind, jeg måtte i stedet bare være dovn og sjusket når jeg ikke stavede rigtig for når jeg kunne læse så var jeg i hvert fald ikke ordblind.

Jeg blev i starten at min uddannelse sendt til en test for ordblindhed og fik af vide at jeg var ordblind, og havde den form de kaldte lyddøv, jeg kan simpelthen ikke hører de forskellige lyde i bogstaverne, i stedet læser jeg ord som billeder og er der et ord jeg ikke kan huske hvordan der ser ud, så har jeg umådelig svært ved at hører mig frem til det (nærmest umuligt).

Et meget godt eksempel på min mangle evne til at hører lyde var f.eks. dengang jeg læste Harry Potter jeg elskede bøgerne og læste dem uden problemer, men når jeg skulle snakke med andre om bøgerne så kunne jeg aldrig genkende alle de navne, steder og ting de nævnte, ikke fordi jeg ikke godt forstod hvad jeg havde læst men fordi ord som jeg aldrig har hørt før kan jeg ikke sætte de rigtig lyde på, og dem er der alligevel mange af i Harry Potter, så når folk snakkede om Hermione viste jeg ikke først hvem det var, men når de så fortalte at det var hende som altid var sammen med Harry Potter så kunne jeg sagtens genkende hende, hendes navn havde bare en anden lyd i mit hoved, giver det mening

Mange har beskrevet ordblindhed som om ordene hopper rundt på papiret for dem, men sådan har jeg aldrig haft det, jeg kan virkelig bare ikke hører forskel i et ord hvilket bogstav der siger hvilken lyd.

det er virkelig rammende, udover jeg aldrig rigtigt er blevet testet, jeg er fra 1978 så jeg har aldrig læst harrypotter, men andre bøger, jeg lærte også sent og læse, sådan ca i 4 klasse, men jeg gik fra simple specil bøger til bogligesvage(altså dem der gik i læseklinik) jeg gik on-off i læseklinik, forde jeg lå på grænsen til særlig indsats, men indsatsen, jf forståelsen gik tabt.. altså jeg lærte jo en masse ord uden af, men glemte også en masse.. også sad jeg ofte i de der borde med kasse om, og fulgte teksten mens den blev læst op af båndoptagern. jeg kunne ikke udtale A E Æ ... særligt Æ var f..svær.. og jeg har det stadigvæk svært med den. og P-B er stadig udfordrende, I og E driller også lydmessig.. som barn, og op til 1-2 klasse havde jeg en del udtalefejl.

da min søn ville havde læst dinusauerbøger... sådan fagbøger var jeg så meget på herres mark.. bliver de nød til og blive delt ned til genkendelige ordbilleder.. men nogle gange bliver trykfordelingen forkert... ja Sønnen på 6 var så flik og sige.. jeg kan høre det er svære ord for dig og sige.. du må gerne kalde den der en trehorn, og den der en langhals..

jeg var så gal på dansk, forde lærene jo forklarede at C sagde en sh-lyd... altså pånær når den sagde en K lyd. og så var der de stumme h, og de bløde d.. og nå man sp ikke kan genkende AEÆ lydene og I og E lydene også bliver byttet om.. og G og K og der var sikker også flere.. så bliver de der bogtaver ret uplidlige..

i matematik er representere 4 jo altid en værdig på 4... det er ikke noglegange 3 og andre gange 5.. det opføre sig jo pænt og ordenligt...
The Following 2 Users Say Thank You to camram For This Useful Post:
meyervip (12-02-19), Salling (12-02-19)
Ulæste 14-02-19, 19:34   #22
babyflunk
babyflunk ER beboer på Christiansø :-)
Overvejer forandring

Forhandler

babyflunks avatar

Tilmeldingsdato: 14/06-06
Geografisk placering: Christiansø
Tak givet gange: 3,778
Takket 5,786 gange i 2,545 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Tak for alle jeres svar. Og Mette jeg havde bare selv konkluderet, at når L har styr på lydene og kunne sætte sammen på kryds og tværs, så kunne hun nok ikke være ordblind.
Jeg skal have læst noget mere om emnet, da det ikke er noget jeg har haft brug for viden om før. Alle børn har lært at læse ret tidligt, så vi har tænkt at det kører bare. Mads og Albert elsker at læse, Victor har ingen problemer, men det siger ham ikke noget, og hans autisme gør så at han ikke bruger tid på det, og Luna har haft problemer med øjnene, som først for nyligt er opdaget og går til synstræning. Så den har ikke ligget lige til højrebenet at det kan være ordblindhed.

Jeg venter og ser hvad skolen gør af ting. Vi har heldigvis et godt samarbejde, så ingen tvivl om at vi hører, hvis de har nogle specifikke ting vi skal gøre. Han får 6 timers støtte om ugen, hvoraf de 4 bliver alene, så han skal nok rykke. Støtten er givet pga hans adhd, men kommer ham helt sikkert til gavn på andre ting også.
babyflunk er offline   Besvar med citat
Ulæste I går, 08:22   #23
NinjaPony
NinjaPony har snart sommerferie!
Mit IRL er skiftet ud med en URL

NinjaPonys avatar

Tilmeldingsdato: 27/04-13
Geografisk placering: Nuuk, Grønland
Tak givet gange: 3,643
Takket 18,074 gange i 2,581 indlæg
Super.
Ellers vil jeg sige...hvis man ikke har adgang til specifik ordblindetræning, så virker Alkalær-metoden bare. Det indeholder alle de elementer, der kendetegner god læseundervisning.
Og nej, jeg er ikke Alkalær-uddannet eller -ansat. Jeg har bare set det virke - også på ordblinde.

Sent from my iPhone using Tapatalk
The Following 2 Users Say Thank You to NinjaPony For This Useful Post:
babyflunk (I går), Salling (I går)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande