Om undulater og larm - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 10-02-19, 12:53   #1
Vemare
Vemare lærer om sig selv...
Guldslyngel

Vemares avatar

Tilmeldingsdato: 08/09-11
Tak givet gange: 497
Takket 463 gange i 219 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Om undulater og larm

Vi har den mest dyreelskende datter, som ønsker sig ALLE slags dyr som i virkelig alle! (Det har hun nok arvet fra sin mor)
Vi (voksne) har snakket lidt om en fugl af en art, og er nok landet på, at et par undulater kunne være en god idé. Vi har begge haft undulater som børn, men helt ærligt så husker jeg intet og larm og svineri
Hvor meget larmer sådan nogle kræ, hvis nu de skulle bo i stuen? Husker at de kan skræppe lidt, men husker slet ikke hvor meget det var. Er de sådan konstant i baggrunden, og holder børn vågne om aftenen, hvis fjernsynet er tændt? Eller hvad er jeres erfaringer?
Ulæste 10-02-19, 13:21   #2
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 8,761
Takket 12,937 gange i 5,372 indlæg
Det kommer nok an på fuglen... og hvor mange man har, vil jeg tro. Jeg kan huske vi lagde klæde hen over vores, når den larmede / skulle sove. Mener slet ikke den larmede om aftenen.... men, det er 25 år siden jeg sidst havde en, så min hukommelse er nok ikke ufejlbarlig.

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)
MarenKi er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til MarenKi for dette brugbare indlæg:
Vemare (10-02-19)
Ulæste 10-02-19, 18:58   #3
Vemare
Guldslyngel

Vemares avatar

Jeg er også bange for at mine barneørerhavde noget større støjfilter, end mine voksenører. For jeg husker slet ikke at de larmede. Og så alligevel kan jeg godt fremkalde den der høje pip og skræppelyd.
Ulæste 10-02-19, 19:42   #4
BetinaT
BetinaT Glæder sig tiljuleferien 2019 :)
Forviklet forfatter

BetinaTs avatar

Tilmeldingsdato: 10/11-07
Geografisk placering: Sønderborg
Tak givet gange: 1,916
Takket 2,566 gange i 1,083 indlæg
Hvor gammel er hun?

Vi har haft undulater og du skal være forberedt på fuglefrø på gulvet og ja, de kan larme. Jeg har også haft en tam nymfeparakit da jeg var omkring 18-20 år, men blev nødt til at finde et andet hjem til den, for den var håbløst jaloux på min kæreste

Her i huset har vi fisk, hamster, kanin og kat. Hvis hun ikke er så gammel og I gerne vil have et dyr der er nemt at holde, så vil jeg foreslå marsvin. Har man to hanner, så kan de godt holde hinanden beskæftiget. Vi har kanin og det kræver meget pasning. Vores er ude at løbe hver dag, og er til kaninhop en gang om ugen samtidig med at vi jævnligt forsøger at skifte legetøj ud ved hende - ellers bliver kaniner nemt destruktive og ødelægger alt (ledninger, tapet, karton mm).
Hamster er nemme at have med at gøre, men de kan være svære at gøre tamme. Vores har vi haft i 2 uger og nu kan den sidde på vores hånd og spise, men er stadig ikke 100% Tryg ved os. Der er vores datter også blevet bidt flere gange, men hendes drøm er at blive dyrlæge, så hun mener hun lige så godt kan vænne sig til det

Håber I finder det kæledyr der passer til jeres familie
Vemare (10-02-19)
Ulæste 10-02-19, 20:39   #5
Vemare
Guldslyngel

Vemares avatar

Hun bliver 6 om et par måneder. Vi har fisk og en lille hund. Og hun ønsker sig faktisk rigtig meget et marsvin. Jeg har bare ikke rigtig nogen erfaringer med marsvin. Har derimod haft kaniner både som barn, og da jeg flyttede hjemmefra. Det var en frikanin, og det var super hyggeligt. Sådan lidt en nem erstatning for en hund. Nu har vi jo så på en hund, så er ikke interesseret i et få en kanin, som skal aktiveres så meget. Hvordan er det med marsvin? Hvor meget skal de aktiveres?
Gider ikke hamstre. Synes ærligt talt at de er lidt kedelige, da de er natdyr.
Ulæste 10-02-19, 21:38   #6
BetinaT
Forviklet forfatter

BetinaTs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Vemare Vis indlæg
Hun bliver 6 om et par måneder. Vi har fisk og en lille hund. Og hun ønsker sig faktisk rigtig meget et marsvin. Jeg har bare ikke rigtig nogen erfaringer med marsvin. Har derimod haft kaniner både som barn, og da jeg flyttede hjemmefra. Det var en frikanin, og det var super hyggeligt. Sådan lidt en nem erstatning for en hund. Nu har vi jo så på en hund, så er ikke interesseret i et få en kanin, som skal aktiveres så meget. Hvordan er det med marsvin? Hvor meget skal de aktiveres?
Marsvin er faktisk meget nemme . Min mor har to stk, to hanner der går i samme bur og der har aldrig været problemer. Min mor, der er hendes marsvin ude at løbe på deres sofa 1-2 gange om dagen, men de vil egentlig helst være hos hende og bare sidde og nusse. Marsvin sviner heller ikke så meget som kaniner.
Det jeg egentlig synes er hyggeligt med marsvin, det er de små lyde de kommer med. Hvis min mor går ude på loftstrappen, så "hviner" de fordi de ved der som regel er grøntsager på vej

Det der er vigtigt at huske, det er især at marsvin skal have c-vitamin, fordi marsvin kan få mangel på det, som kan føre til skørbug og i værste fald kan de dø af det. Hvis man sørger for at de får grøntsager med c-vitamin, blandt andet broccoli og rød peberfrugt, så er det intet problem. Man kan købe c-vitamin til at putte i vandet, men lad være med det, for det har faktisk ingen effekt - ikke andet end at jeres pengepung bliver lettere.
Ellers så skal de have frisk vand, hø og korn foder.

Mange børn vil rigtig gerne have en marsvin unge, men ærligt talt, når jeres datter ikke er ældre, så vil jeg foreslå at I ser om I måske kan finde et ældre marsvin på et par år ved en opdrætter, dyrenes beskyttelse internat eller på dba. Et ældre marsvin er meget mere roligt, hvorimod en unge nemt kan blive skræmt, måske bide pga frygt og så bliver jeres datter bange for den fra starten. Et ældre marsvin der har haft en kærlig opvækst ved at mennesker ikke er onde, kender lyden af støvsuger, evt høje lyde fra barnet etc, så jeg ville i jeres situation klart gå efter et marsvin på et par år, der af grunde ikke kan blive boende hvor det er nu.

Marsvin bliver normalt 5-6 år, men kan blive helt op til 8 år, så selv hvis I finder en på 2 år, så har den mange gode år tilbage Min mand har haft dyrehandel og vores ældste datter vil være dyrlæge, og både min mand og jeg er vokset op med dyr, så det er derfra vi har vores erfaring
Især i dyrehandel, der oplevede vi ofte at forældre ikke ville lytte og gerne ville have en unge til deres lille barn og måneder efter kom de og fortalte at barnet var bange for det, mistet interessen mm, fordi dyreunger var skræmt over for "hårdhændet" håndtering fra barnet, så til mindre børn vil jeg klart anbefale et voksent marsvin. Både for jeres, jeres datter og marsvinets skyld.
BoletteMarie (11-02-19), Sienna (12-02-19), Vemare (11-02-19)
Ulæste 11-02-19, 10:59   #7
FruPanda
FruPanda har ikke brugt den nye funktion...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

FruPandas avatar

Tilmeldingsdato: 15/10-10
Tak givet gange: 2,098
Takket 3,849 gange i 1,619 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Marsvin skal bare have en ven af samme køn og et bur af en ok størrelse, og så er alt andet en bonus. Vores er udenfor i dagtimerne om sommeren i en overdækket løbegård, og det nyder de helt tydeligt.

Jeg vil også anbefale voksne marsvin til børn - de kan ikke håndtere ungerne, og der er SÅ mange søde, tamme marsvin der søger nye hjem fra familier, hvor børnene ikke gad alligevel. I Ramders ligger der en marsvineformidling, og ellers er der flere grupper på Facebook, hvor man kan finde nogen.

Sidst redigeret af FruPanda; 11-02-19 kl. 11:01
FruPanda er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til FruPanda for dette brugbare indlæg:
Vemare (11-02-19)
Ulæste 11-02-19, 17:14   #8
Vemare
Guldslyngel

Vemares avatar

Tak for jeres gode råd. Måske vi lige vender den med marsvinet en gang mere Pigebarnet er heldigvis ikke blevet involveret i snakken, så hun ved ikke om der er et dyr mere på vej i husstanden. Så heller ingen skuffelse, hvis ikke det bliver
Ulæste 11-02-19, 17:30   #9
Petrine
Petrine har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

No Avatar

Tilmeldingsdato: 06/08-15
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 560
Takket 1,272 gange i 647 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Om undulater larmer, jamen det synes jeg godt nok de gør. Når de er glade så tweeter de sådan nogle hårde tjeek-tjeek lyde, igen og igen med varierende interval. Nogle mennesker synes det er decideret støjforurening. Når de er bange så er det mere advarende. Man kan dæmpe dem ved at lade solen gå ned, som en anden nævnte. De er dog mere varierede i lydtapetet end andre papegøjer (nogle siger jo nærmest den samme lyd igen og igen konstant).

Jeg havde marsvin som barn, og det er totalt genialt børnekæledyr, synes jeg. Netop fordi de kommunikerer så aktivt/tydeligt og nemt bliver håndtamme. Og de responderer bedre på nus og kæl end mange andre kæledyr.

Jeg havde undulat, kanin, marsvin og kat som barn og mine børn bliver (forsøgt) hjernevasket til at ønske sig marsvin
Vemare (11-02-19)
Ulæste 11-02-19, 18:09   #10
CeJay
CeJay er alt for meget på SB og burde være i RL
Mit IRL er skiftet ud med en URL

CeJays avatar

Tilmeldingsdato: 05/06-10
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 6,435
Takket 2,244 gange i 1,554 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Vi HAR lige haft to stk marsvin. De er SÅ søde men hvis de ikke står tæt på hvor man er så er det svært at holde interessen. Og så synes jeg de lugter. På trods af jeg prøvede forskelligt bunddække.
Vi fik et par ældre marsvin og det var så fint. Netop fordi de var håndtamme.
Men lugten og datteren mistede hurtigt interessen for dem, gjorde vi gav dem væk til en familie der netop søgte dem. Så får datteren marsvin, så husk de er den voksnes ansvar.
Jeg havde selv undulat som barn. Fuglefrø over det hele men jeg elskede den.
Men kan ikke fortælle om den larmede specielt.
Søg evt FaceBook grupper for henholdsvis marsvin og undulater. Der er også gode råd.
Vemare (12-02-19)
Ulæste 11-02-19, 19:17   #11
LeneC
LeneC har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

LeneCs avatar

Tilmeldingsdato: 07/02-07
Geografisk placering: Langå
Tak givet gange: 1,573
Takket 596 gange i 296 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Vi har 2 stk og de larmer pænt meget. Jo mere baggrundsstøj (snak, musik mm) jo mere snakker/skræpper/pipper de med. Jeg har ikke så meget imod pip og "snak", men deres skræppen går mig på - så bliver de flyttet ind i et andet værelse.
Først havde vi kun 1,men den så simpelthen så ensom ud, så den fik en BFF, og de hygger (og larmer)
Vemare (11-02-19)
Ulæste 12-02-19, 12:06   #12
morT4
morT4 Ahhhh.
Stædigt stof-b(L)esat

morT4s avatar

Tilmeldingsdato: 01/04-08
Geografisk placering: Sydsjælland
Tak givet gange: 4,074
Takket 4,358 gange i 2,375 indlæg
iTrader: 35 / 100%
Min ene nabo havde 2 undulater, så fik hun ny nabo på den anden side som syntes de larmede, nu har hun ikkeundulater mere. (Rækkehus) så ja de larmer en hel del i deres vågne timer, hyggesnakker med til tv og menneskesnak eller fuglefløjt udenfor.
Det ikke alle der kan holde det ud.
Men de er meget hyggelige og rare små fugle, jeg har haft undulat det meste af min barndom og en del af mit voksen liv, plus flere andre typer fugle og dyr.
Holder mig til én kat nu, da jeg ikke vil gabe over mere end jeg magter, men har i lyst til fugl, marsvin eller alt mulig andet, så husk det ikke børnenes ansvar og holde interessen, det de voksnes.

knib, knib, knib, knib.
morT4 er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til morT4 for dette brugbare indlæg:
Vemare (12-02-19)
Ulæste 12-02-19, 12:55   #13
Vemare
Guldslyngel

Vemares avatar

Er helt med på, at det bliver vi voksnes ansvar. Hun har ikke sin dyreglæde fra fremmede, så det bliver på vores præmisser. Stod det 100% til hende, så havde vi både heste, køer, høns, marsvin, mus, skildpadder, øgler, slanger, bier, og alt derimellem!
CeJay (12-02-19), morT4 (12-02-19)
Ulæste 12-02-19, 14:00   #14
BetinaT
Forviklet forfatter

BetinaTs avatar

Citat:
Er helt med på, at det bliver vi voksnes ansvar. Hun har ikke sin dyreglæde fra fremmede, så det bliver på vores præmisser. Stod det 100% til hende, så havde vi både heste, køer, høns, marsvin, mus, skildpadder, øgler, slanger, bier, og alt derimellem!

Hun lyder 100% som min ældste datter Stod det til hende, så vil hun redde hele verdens hjemløse hunde og katte. Hendes drøm er at blive dyrlæge, og det har hun drømt om siden hun gik i 2. Klasse. Nu går hun i 8. Klasse og vil stadig være dyrlæge.
En dag på rideskolen i forbindelse med et stævne, der var der en hest der var kommet til skade i en trailer og havde fået revet munden op på den ene side. Jeg synes det så drabeligt ud, men min datter stod med tårer i øjnene. Da jeg spurgte hvad hun tænkte kom det "Jeg ville ønske jeg kunne hjælpe den". Hun så slet ikke alt blodet, sener mm, men så kun en hest der havde brug for hjælp.
Hun har ingen plan b, for det er Kun dyrlæge hun vil være og jeg er sikker på, at hun vil være god til det. Hvis hun siger, at et dyrt er sygt, så kan man ligeså godt bestille en dyrlæge med der samme, for indtil videre har hun ikke taget fejl. Hun har både opdaget en dehydreret hest, en kat med en torn i pote, en hest med begyndene kolik og et hamster der først dagen efter viste tegn på øjenbetændelse.

Håber virkelig for min datter at hendes drøm bliver til virkelighed <3 Hun ved det er svært at komme ind på veterinær medicin, men det er det eneste hun virkelig ønsker sig.
CeJay (12-02-19), Vemare (12-02-19)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande