Historiske bæreredskaber i Europa - Nu med billeder! - Side 3 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Slyngesnak og slyngehjælp > Almen slyngesnak
Glemt adgangskode? Tilmeld

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 13-05-08, 04:00   #31
merlyn
merlyn nu mor til teenager
Jeg betaler husleje her!

merlyns avatar

Tilmeldingsdato: 03/02-08
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 10,035
Takket 3,914 gange i 2,355 indlæg
iTrader: 7 / 100%
Fantastisk tråd!! Faldt tilfældigt over den her på min natte-vandring på SB...det må jeg vise min historiker-mand i morgen!!
merlyn er offline   Besvar med citat
Ulæste 13-05-08, 10:58   #32
hejlouise
hejlouise er træt.
Sorte Slyngel

hejlouises avatar

Tilmeldingsdato: 06/05-06
Geografisk placering: Jægerspris
Tak givet gange: 303
Takket 2,014 gange i 578 indlæg
iTrader: 11 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Gæst Vis indlæg
Fed tråd!
Nøj hvor kunne jeg godt tænke mig at lave sådan en svensk bög i læder..
Jeg arbejder en del i Grønland (ved ikke om det kvalificere sig til Europa ) og har lavet en anorak efter nogle billeder af de meget velbevarede kvindeanorakker... Her bærer de direkte inden i anorakken så baby kan få varme, den har en meget stor og høj hætte, og så har de en snor de binder om livet. Jeg har dog ikke lavet den store hætte (det var inden bebs) - og i starten kunne jeg overhovedet ikke lure hvorfor den var der....
Er det ikke en amautik?
Ulæste 13-05-08, 22:54   #33
hejlouise
hejlouise er træt.
Sorte Slyngel

hejlouises avatar

Tilmeldingsdato: 06/05-06
Geografisk placering: Jægerspris
Tak givet gange: 303
Takket 2,014 gange i 578 indlæg
iTrader: 11 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Gæst Vis indlæg
Jo det kunne den sagtens hedde.. jeg har ikke kunne få svar på noget omkring den af dem jeg arbejder med (men de ved også kun noget om dyr).
Rikke W2F har en: /forum/showthrea...hlight=amautik
Ulæste 19-05-08, 10:10   #34
Tullekat
Tullekat har ikke brugt den nye funktion... Edit
Gæst

No Avatar

Jeg bliver selvfølgelig nødt til at skrive noget i denne tråd, når nu det er en del af mit interessefelt (historie+bæredimser)

Først og fremmest: fede billeder!

Da jeg skrev artiklen på Ifavndanmark var der slet ikke så mange billeder online, men jeg er selv stødt på nogle af dem senere hen. Jeg er mest fokuseret på middelalderen, da jeg laver middelalderlevendegørelse, og har lagt mærke til at de der er afbildet med bæredimser fra den periode nok ikke var de mest ansete grupper i samfundet (fattige, sigøjnere, jøder).

I en af artiklerne (http://baranara.blogspot.com/2008/01...e-skinnbg.html) er der formodninger om at den historiske bæredims skulle være specialvævet/man væver stof decideret til bæredimsen. Det gør sig nok gældende for f.eks. en skinnbög, men der er$ nu ikke noget der tyder på at man har haft nogen form for produktion af stof til bæredimser og det synes jeg artiklen ligesom giver udtryk for. Jeg ved godt det kan virke som en detalje, men det gør en væsentlig forskel i forhold til hvordan man i fortiden har opfattet bæredimser. Skinnbögen er jo et fremragende eksempel på prestige, da der er tale om et redskab der anvendtes i Dalerne men ikke af alle. Sandsynligt at det har været et finere bæreredskab at eje, end et bultband, da skinnbögen kræver forarbejdning og bultbannet kunne være et hvilket som helst stykke stof - som både kunne være fremstillet til formålet eller være et tilfældigt stofstykke.

Men kvinderne i Dalarne havde en mere prestigefuld rolle end det har været almindeligt for kvinder at have fra middelalderen og frem. Det mener jeg nok er en væsentlig detalje.

Før middelalderen har det muligvis været mere almindeligt at bære børn i bæredimser fremstillet til formålet. Hvis vi ser på det med stofproduktion er det væsentligt at der i middelalderen sker en ændring i hvordan man udnytter et stofstykket i forhold til tilskæring af tøj. Forenklet og groft sagt går man fra at væve et stykke stof til hver enkelt mønsterdel af klædedragten, til at taget et stort stykke stof og klippe/skære mønsterdelene til dragten (som vi også gør i dag). Produktionen af stof går også fra at være lokal /husstand til at blive centraliseret (men man har nu også lokal og husstandsproduktion). I middelalderen er det almindeligt at købe importeret stof i metermål, det er godt nok fint stof, men det er noget så godt som enhver har gjort - det kunne være til søndagstøjet. Det er modstridende at bæredimsestof skulle være specialvævet OG prestigefyldt blandt pøbelen i middelalderen, da der tilsyneladende ikke er noget der tyder på at der i Italien, hvor man sidder på stofproduktionen, har fremstillet klæde forbeholdt til bæredimser.

Der jeg vil hen er, at jeg tror ikke der som sådan har været en tradition for at bære børn fra og med middelalderen og frem, men at det er noget nogen har gjort - enten af nød, eller fordi de har tilhørt en befolkningsgruppe, hvor det har været traditionelt at gøre det (f.eks. sigøjnere), så selvom det er en fed tanke, så mener jeg ikke vi kan give barnevognen skylden for udfasningen af traditionelle europæiske bæredimser, men snarere Kristendommen/Katolicismen.
  Besvar med citat
Ulæste 19-05-08, 14:36   #35
Dawn
Dawn ost-ost-ost-ost-ost jeg må ha O-O-O-oooost!
Jeg betaler husleje her!

Dawns avatar

Tilmeldingsdato: 09/05-07
Geografisk placering: Malaga
Tak givet gange: 720
Takket 3,793 gange i 1,496 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Tullekat Vis indlæg
...SNIP...

Der jeg vil hen er, at jeg tror ikke der som sådan har været en tradition for at bære børn fra og med middelalderen og frem, men at det er noget nogen har gjort - enten af nød, eller fordi de har tilhørt en befolkningsgruppe, hvor det har været traditionelt at gøre det (f.eks. sigøjnere), så selvom det er en fed tanke, så mener jeg ikke vi kan give barnevognen skylden for udfasningen af traditionelle europæiske bæredimser, men snarere Kristendommen/Katolicismen.
Hvorfor er det specifikt kristendommen der har udfaset bæredimserne? Du nævner ikke noget om det i resten af dit indlæg, så jeg synes lidt at konklusionen kom til at stå lidt alene.
Ulæste 19-05-08, 15:02   #36
Gammelmor
Gammelmor YES!
Old Scoundrel

Gammelmors avatar

Tilmeldingsdato: 03/06-07
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 10,875
Takket 14,540 gange i 5,238 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af TrisseMus Vis indlæg
Hvorfor er det specifikt kristendommen der har udfaset bæredimserne? Du nævner ikke noget om det i resten af dit indlæg, så jeg synes lidt at konklusionen kom til at stå lidt alene.
Ja, jeg undrede mig lidt over at en tradition der som sådan ikke var der skulle være blevet udfaset af kristendommen.
Det kan sagtens være - jeg kan bare ikke se det ud af indlægget.
KH Lene som nyder denne tråd
Gammelmor er offline   Besvar med citat
Ulæste 19-05-08, 15:08   #37
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Tilmeldingsdato: 15/01-08
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 3,346
Takket 17,769 gange i 6,372 indlæg
iTrader: 23 / 100%
Citat:
Jeg klipper lige fra min egen post #33:
Men hvis man havde en anden person (barnepige, familie) til at tage sig af barnet, så man ikke selv behøvede at bære det med sig. Det viste altså at ens familie havde overskud; fysisk, tidsmæssigt og pengemæssig til at have en person (anden end moderen) til kun at tage sig af barnet.

Bæredimser var altså generelt noget, som var mere udbredt blandt de lavere klasser.
De andre muligheder for at bære (f.eks. en barnepige) og transportere barnet kostede mere, så dem var der derfor mere prestige i. Så da de blev en mulighed for de fleste, blev bæredimserne hurtige gemt af vejen og glemt.

Som jeg allerede skrev dengang, er der ingen tvivl i mit sind om at bæring i bæredimser langt de fleste steder har haft lav prestige, det er vist efterhånden gjort ret klart af mange, lægfolk som forskere.
Det, der var prestige i, var at have folk, der ikke lavede andet end at tage sig af barnet. De behøvede at bruge hænderne til andet end at holde barnet, og behøvede derfor ikke bæredimser.

Men fra at sige at det havde lav prestige, til at konkludere at det stort set ikke blev brugt....Jeg er overbevist om at det ikke var en sjælden nødløsning blandt de lavere klasser (som jo udgjorde størstedelen af befolkningen), simpelthen fordi at alle blev nødt til at arbejde, og så er en bæredims altså uundværlig. Selvfølgelig kan man være heldig at have en bedstemor, der er for gammel til at arbejde (men trods underklassens hårde liv stadig er i live) der kunne tage sig af den lille, men hun kunne jo ikke amme, så hvis moderen f.eks. var i marken, var der ikke andre muligheder end at tage den lille med.

Kan man konkludere noget ud af, at der er få afbildninger af bæredimser fra middelalderen? Underklassen var ikke interessant! Det er først omkring 1800-tallet med romantikken, at bønderbefolkningen fanger kunstneres interesse. Der er mange områder at underklassens liv i middelalderen som man ved meget lidt om, kvinders liv i særdeleshed, fordi fordi det simpelthen ikke blev set som noget der var værd at beskæftige sig med. Fattige kvinder der bærer deres børn = voldsomt uinteressant.
Ulæste 19-05-08, 15:29   #38
Tullekat
Gæst

No Avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af TrisseMus Vis indlæg
Ja, undskyld. Det var mest for ikke at fortsætte ud i noget endnu mere irrelevant.

Jeg har indtryk af at brugen af bæredimser er meget afhængigt af samfundets kvindesyn. Jeg har lagt mærke til at de samfund hvor kvinden traditionelt anses som vigtig i samfundet, i form af at tillæges særlige positive egenskaber - dvs. at de feminine/kvindelige egenskaber værdsættes i sig selv, er der en sammenhæng med traditionel brug af bæredimser. Når der er prestige i 'kvindeegenskaber' (f.eks. føde børn, amme) på kvinders præmisser, ser der ud til at være en opblomstring i f.eks. brug af bæredimser, langtidsamning osv.

Tag bare vores eget nutidige samfund, hvor der er mange tegn på at vi bevæger os hen i sådan et kvinde'domineret' samfund (igen) - nogle få eksempler er de aktuelle strejker inden for 'kvindefagene' og at der er en tendens til at flere kvinde end mænd får lange videregående uddannelser. Og se så samtidigt hvordan der er blevet fokus på børn, barnepleje og opdragelse, samt at der er en øget udbredelse af de bløde børnerelaterede værdier, blandt andet i form af at det bliver mindre ualmindeligt med bæredimser, der kæmpes for - ikke blot amning men - langtidsamning, og når vi er ved det er der om vi vil det eller ej også en eller anden form for værdi tillagt det at amme, blandt mødre i det mindste.

Kristendommen indfører et kvindesyn der er stik modsat. Kvinden = arvesynden, hendes natur er udtryk for alt hvad der er syndigt og hun bør bekæmpe dette hvis hun vil være en god kristen. Heldigvis har hun et forbillede i f.eks. Jomfru Maria, der blandt andet ammede længe (men ikke traditionelt set brugte nogen bestemt form for bæredims i følge middelalderfortolkningerne). Kvinder opfordredes f.eks. til at amme så-og-så længe af kirken, for det gjorde Jomfru Maria, men de opfordredes ikke til det fordi det var naturligt. Formelt i samfundet kommer det også til udtryk ved at der ikke er lige arveret mellem kønnene. Når det kommer til praksis er der så nogle 'roller' der er længe om at blive udfaset, nogle bliver det ikke - f.eks. fødsler, hvor det vedbliver at være en kvinderet at tage i mod børn. Med andre ord er der traditioner som er så rodfæstede at de ikke udfases af Kristendommen, der er også en række traditioner/praksis der forsøges udfaset men som bare lever videre mere eller mindre i det skjulte. Der er f.eks. 'symboler' i det middelalderlige billedunivers som menes at beskrive nogle roller/muligheder kvinden havde som havde rødder i tradition. Det kan være afbildinger der viser 'kvinden med drikken' som findes i forskellige udgaver igennem tidens løb og som menes at vise en form for vetoret kvinden havde. (mænd træffer en afgørelse, kvinden hæver sin drik som accept af afgørelsen eller for at sige sin mening, eller for at nedlægge veto - jeg kan ikke huske det eksakte). Bare for at sige at religion og tradition lever side om side og selvom Kristendommen havde nogen betydning var det ikke sådan at traditioner eller praksis blev ændret over night, men at den overordnede opfattelse af kvindens idenditet/værdi ændrede sig, hvilket tyder på at have betydning for barneplejen, her under brugen af bæredimser.
  Besvar med citat
Ulæste 19-05-08, 15:34   #39
Gammelmor
Gammelmor YES!
Old Scoundrel

Gammelmors avatar

Tilmeldingsdato: 03/06-07
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 10,875
Takket 14,540 gange i 5,238 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Citat:
Ja, undskyld. Det var mest for ikke at fortsætte ud i noget endnu mere irrelevant.

Jeg har indtryk af at brugen af bæredimser er meget afhængigt af samfundets kvindesyn. Jeg har lagt mærke til at de samfund hvor kvinden traditionelt anses som vigtig i samfundet, i form af at tillæges særlige positive egenskaber - dvs. at de feminine/kvindelige egenskaber værdsættes i sig selv, er der en sammenhæng med traditionel brug af bæredimser. Når der er prestige i 'kvindeegenskaber' (f.eks. føde børn, amme) på kvinders præmisser, ser der ud til at være en opblomstring i f.eks. brug af bæredimser, langtidsamning osv.

Tag bare vores eget nutidige samfund, hvor der er mange tegn på at vi bevæger os hen i sådan et kvinde'domineret' samfund (igen) - nogle få eksempler er de aktuelle strejker inden for 'kvindefagene' og at der er en tendens til at flere kvinde end mænd får lange videregående uddannelser. Og se så samtidigt hvordan der er blevet fokus på børn, barnepleje og opdragelse, samt at der er en øget udbredelse af de bløde børnerelaterede værdier, blandt andet i form af at det bliver mindre ualmindeligt med bæredimser, der kæmpes for - ikke blot amning men - langtidsamning, og når vi er ved det er der om vi vil det eller ej også en eller anden form for værdi tillagt det at amme, blandt mødre i det mindste.

Det er sørme spændende men jeg skal nok nøjes med at kommentere - ellers laver jeg en anden tråd.
Ser du, jeg mener nemlig langt fra at samfundet er ved at blive mere kvindedomineret. Sørgelig nok mener jeg at et fag nærmest får lav status når det bliver et kvindefag - fra præster til lærere.
Men jeg vil helt vildt gerne modsiges .
Kristendommen indfører et kvindesyn der er stik modsat. Kvinden = arvesynden, hendes natur er udtryk for alt hvad der er syndigt og hun bør bekæmpe dette hvis hun vil være en god kristen. Heldigvis har hun et forbillede i f.eks. Jomfru Maria, der blandt andet ammede længe (men ikke traditionelt set brugte nogen bestemt form for bæredims i følge middelalderfortolkningerne). Kvinder opfordredes f.eks. til at amme så-og-så længe af kirken, for det gjorde Jomfru Maria, men de opfordredes ikke til det fordi det var naturligt. Formelt i samfundet kommer det også til udtryk ved at der ikke er lige arveret mellem kønnene. Når det kommer til praksis er der så nogle 'roller' der er længe om at blive udfaset, nogle bliver det ikke - f.eks. fødsler, hvor det vedbliver at være en kvinderet at tage i mod børn. Med andre ord er der traditioner som er så rodfæstede at de ikke udfases af Kristendommen, der er også en række traditioner/praksis der forsøges udfaset men som bare lever videre mere eller mindre i det skjulte. Der er f.eks. 'symboler' i det middelalderlige billedunivers som menes at beskrive nogle roller/muligheder kvinden havde som havde rødder i tradition. Det kan være afbildinger der viser 'kvinden med drikken' som findes i forskellige udgaver igennem tidens løb og som menes at vise en form for vetoret kvinden havde. (mænd træffer en afgørelse, kvinden hæver sin drik som accept af afgørelsen eller for at sige sin mening, eller for at nedlægge veto - jeg kan ikke huske det eksakte). Bare for at sige at religion og tradition lever side om side og selvom Kristendommen havde nogen betydning var det ikke sådan at traditioner eller praksis blev ændret over night, men at den overordnede opfattelse af kvindens idenditet/værdi ændrede sig, hvilket tyder på at have betydning for barneplejen, her under brugen af bæredimser.
Ja, det var bare en lille kommentar fra mig.
KH Lene
Gammelmor er offline   Besvar med citat
Ulæste 19-05-08, 15:39   #40
Dawn
Jeg betaler husleje her!

Dawns avatar

Citat:

Interessant nok bruges Jomfru Maria jo i dag som argument for at langtidsamning jo netop er gudsfrygtigt - at man ikke gør noget obskønt ved at amme i en kirke. Det er ikke for at tage katolocismen i forsvar specifikt - men jeg kan nogen gange ikke lade være med at tænke at de da i det mindste har Jomfruen - Luther havde kun hadet til kvinderne... og det synes jeg mærkes i Nordeuropa ifht Sydeuropas syn på kvinder og mødre (ikke at de er afsindigt frisindede i dag - men moderrollen, barnet etc er langt mere fejret i Sydeuropa end heroppe).
Ulæste 19-05-08, 15:43   #41
Tullekat
Gæst

No Avatar

Jeg ved ikke om jeg får gjort det særligt tydeligt, men jeg skelner mellem om der er tradition for at bære eller om det er noget man gør fordi det er praktisk (tradition=det gør man og det er på en måde noget ærefuldt og noget der værnes om, pratisk=det er man nødt til).

Med traditionelt ville jeg forstå at bæredimsen er fremstillet til formålet, evt. med andre mulige formål og kan indgå som en del af den traditionelle klædedragt (f.eks. skinnbög og Rebozo).
  Besvar med citat
Ulæste 20-05-08, 22:37   #42
bork
bork Hjemme<3
Border-line wrapper

borks avatar

Tilmeldingsdato: 23/06-06
Geografisk placering: Göteborg
Tak givet gange: 4,155
Takket 997 gange i 494 indlæg
iTrader: 15 / 100%
Feeeed tråd

Tror det var sidste år til Jels vikingespil, at der var en af skuespillerne der bar sit barn i en vikle
Ulæste 27-05-08, 21:41   #43
FestinaLente
FestinaLente :o)
Træslyngel

FestinaLentes avatar

Tilmeldingsdato: 08/04-08
Geografisk placering: Gistrup
Tak givet gange: 2
Takket 3 gange i 3 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Først vil jeg bare lige sige tak for alle de fine billeder!! Du skulle skrive en bog - ikke nødvendigvis 500 sider - men måske bare 50 sider men med billeder og beskrivelser! Bare sådan at der var lidt at finde på bibliotekerne - og noget vi andre kunne have liggende fremme, for at imødekomme spørgsmål fra nye mødregrupper o.a.

Men jeg har så altså alligevel en kommentar til dette:
Citat:
Oprindeligt skrevet af Sigrun Vis indlæg
Minder lidt om historien om modermælkserstatning...selvom modersmælk er det bedste, mest sanitære og sundeste for barnet, er det mere udbredt, blandt folk med lavere uddannelse og i fattigere lande, at give modermælkserstatning. Det er dyrt, derfor er der prestige i det (der er også andre grunde, såsom agressiv markedsføring, men det vil jeg ikke komme ind på lige nu). At de "rige" så er holdt op med at bruge det, spiller ikke rigtig nogen rolle.
For ja, helt hundrede procent sikkert er modermælk det bedste for mine børn! Men nu hvor HIV hærger i de fattige lande, så er der altså mange børn som ville have bedst af modermælkserstatning! Man kan jo sagtens føde et raskt barn, selvom man har HIV - det er først når man begynder at amme det, at man smitter det! Så derfor kan man med god samvittighed støtte de projekter i ulande som går ud på at give MME til udviklingslande - for det er så dyrt, at det kun bliver brugt på dem som virkelig har behovet!

... og jeg glæder mig til bogen!!

/Susanne
FestinaLente er offline   Besvar med citat
Ulæste 27-05-08, 23:58   #44
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Tilmeldingsdato: 15/01-08
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 3,346
Takket 17,769 gange i 6,372 indlæg
iTrader: 23 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af FestinaLente Vis indlæg
Du skulle skrive en bog
Tak, det er sødt af dig. Faktisk er jeg blevet bedt om at bidrage til den famøse slyngebog (SB initiativ), men det har vist lange udsigter med den.
Jeg vil dog, i forbindelse med min graviditet, lave en baby-blog, hvor jeg fører dagbog over min egen graviditet/at blive mor, og samtidig fortæller lidt om barnepleje og -udstyr førhen (det som jeg som lægperson har gaflet til mig af viden efterhånden). Jeg skal baaare lige have fundet på et navn til den.
Citat:
For ja, helt hundrede procent sikkert er modermælk det bedste for mine børn! Men nu hvor HIV hærger i de fattige lande, så er der altså mange børn som ville have bedst af modermælkserstatning! Man kan jo sagtens føde et raskt barn, selvom man har HIV - det er først når man begynder at amme det, at man smitter det! Så derfor kan man med god samvittighed støtte de projekter i ulande som går ud på at give MME til udviklingslande - for det er så dyrt, at det kun bliver brugt på dem som virkelig har behovet!
Det er en interessant fodnote til spørgsmålet om mme i udviklingslande, tak. Det havde jeg slet ikke tænkt på.
Men det er jo stadig vigtigt at hygiejnen er i orden; surt at dø af diarré, selvom man ikke har fået HIV (for nu at være lidt barsk), så man burde også give undervisning i hygiejne, hjælp med gravning af dybe (uforurenede) brønde osv. for at få den fulde effekt af hjælpen.

Men der er mange vinkler på den sag, og den ville nok have bedre af sin egen tråd .

Sidst redigeret af Saga; 28-05-08 kl. 00:09 Årsag: layout
Saga er offline   Besvar med citat
Ulæste 28-05-08, 15:17   #45
Dawn
Jeg betaler husleje her!

Dawns avatar

Citat:
Først vil jeg bare lige sige tak for alle de fine billeder!! Du skulle skrive en bog - ikke nødvendigvis 500 sider - men måske bare 50 sider men med billeder og beskrivelser! Bare sådan at der var lidt at finde på bibliotekerne - og noget vi andre kunne have liggende fremme, for at imødekomme spørgsmål fra nye mødregrupper o.a.

Men jeg har så altså alligevel en kommentar til dette:

... og jeg glæder mig til bogen!!

/Susanne
Nu er vi så lige røget helt OT - men der var faktisk en radioudsendelse på world breastfeeding day, hvor de diskuterede det faktum at anbefalingrene mht HIV var blevet ændret. HIV betragtes ikke længere som kontraindikation for amning, specielt ikke i ulande. Grunden er er hvis man har givet MME, så får baby små frakturer i mavesækken, hvis man så ammer efterfølgende - og det er der mange fattige mødre der gør fordi de ikke har råd til MME 100% af tiden - så er risikoen for smitte langt langt størrere, end hvis man havde fuldammet fra starten af. Så kombinationen MME + MM hos HIV mødre er dødsensfarligt for barnet, men de to ting hver er ikke.
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande