Råd søges til stor familie med lidt plads og sparsom økonomi - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 20-02-18, 13:51   #1
Vølven
Vølven har ikke brugt den nye funktion...
Papirslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 14/11-17
Tak givet gange: 12
Takket 16 gange i 2 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Question Råd søges til stor familie med lidt plads og sparsom økonomi

Hej,
Jeg har brug for råd til hvordan vi bedst udnytter den plads vi har.
Vi er en familie på 6. Mor, far og fire børn. Vi bor i en 90m2 stor lejlighed med stue og tre ret små værelser.
Vi voksne har et værelse hvor den lille på 2år også sover og har sit legetøj.
De to drenge deler værelse, men der er fem år imellem dem og er fuldstændigt forskellige personlighedsmæssigt hvor den ene er til ro og stille leg og den anden er til lege med masser af gang i den, både hvad angår energi- og støjniveau.
Den store pige har værelse selv, her er problemet at hun roder helt exceptionelt meget, så hun ikke rigtig selv kan være der, og slet ikke have gæster, hvilket begrænser hende socialt.
Vi voksne har i starten sovet i stuen, men det fungerede slet ikke, da vi aldrig følte at vi havde ro og at det ofte blev en meget doven stemning i stuen. Vi er måske en besværlig familie
Så hvordan kan vi gøre det tolerabelt for drengene at dele værelse?
Mht min datters rod problem, kunne det så være en acceptabel idé bare at købe en stor kiste/kasse til alt hendes legetøj? På den måde skal det bare altsammen kyles deri fremfor at sorteres. Eller er rod acceptabelt når man har venner på besøg? Her snakker vi altså MEGET rod, som alt muligt og ingenting spredt over gulv, på hylder og karme, tøj der vælter ud af skabet osv. Vi har virkelig minimeret mængden af legetøj, så det er ikke fordi hun har for meget. Hun er bare kaotisk af natur.
Jeg personligt er ved at gå helt i spåner da jeg føler vi nærmest falder over hinanden. Der er ingen steder man rigtigt kan være i fred og man kan hele tide mærke eller høre andres tilstedeværelse, hvilket kan være super godt, men også super overstimulerende for os alle. Børnene skændes ofte og der hakkes og rettes konstant på hinanden fordi ingen af os får den rum og plads vi har brug for fra hinanden. Der er altid en dør der går, nogen der skal forbi eller omkring eller sidder på gulvet i køkkenet eller snakker eller går frem og tilbage, men alting er så tæt på en at jeg nogengange føler jeg bare lige har brug for at ånde mit eget luft. Giver det mening? Vi har ikke råd til at købe hus og selv hvis vi havde er der ikke mange i den billige ende der er meget større end vores nuværende lejlighed. Der er få lejemål i byen der er fem værelses endsige seks værelses. Vi er selvfølgelig skrevet op men ventetiden er så lang at mine store næsten når at flytte hjemmefra inden. Så what to do?
Håber det gav lidt mening
Vølven er offline   Besvar med citat
Ulæste 20-02-18, 13:56   #2
Rikke
Rikke runs - on coffee and in the forrest
Sling-chick

Rikkes avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-06
Geografisk placering: N 55° 46' 19.449" E 12° 30' 23.515"
Tak givet gange: 4,875
Takket 9,811 gange i 3,620 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Send en besked via MSN til Rikke
Prøv at bytte. Nogen, der bor i store lejligheder, bliver bare boende efter børn er flyttet hjemmefra.
Ulæste 20-02-18, 14:08   #3
CharlotteQvist
CharlotteQvist skal bemærke 10 positive ting hverdag, og mindst 2 skal omhandle mig selv....
Jeg betaler husleje her!

CharlotteQvists avatar

Tilmeldingsdato: 16/04-08
Geografisk placering: Næstved
Tak givet gange: 23,640
Takket 5,039 gange i 2,497 indlæg
Eller smid en plantegning af jeres lejlighed herind. Her er nogen der er virkelig gode til at se muligheder - måske i kan indrette jer ud af noget af det.
Følgende brugere siger tak til CharlotteQvist for dette brugbare indlæg:
Munni (20-02-18)
Ulæste 20-02-18, 14:40   #4
Saxifraga
Saxifraga træt og glad
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Saxifragas avatar

Tilmeldingsdato: 08/06-12
Geografisk placering: Longyearbyen, Svalbard
Tak givet gange: 5,437
Takket 4,369 gange i 1,551 indlæg
Jeg læser med. Vi bor også småt. To voksne tre børn og en hund på lidt mere plads end jer, men ligeså få værelser. Jeg kender godt fornemmelsen af at man bare altid er ved at vælte over nogen.

Sent from my iPad using Tapatalk
Ulæste 20-02-18, 14:47   #5
Rikke
Rikke runs - on coffee and in the forrest
Sling-chick

Rikkes avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-06
Geografisk placering: N 55° 46' 19.449" E 12° 30' 23.515"
Tak givet gange: 4,875
Takket 9,811 gange i 3,620 indlæg
Send en besked via MSN til Rikke
Hvis der er højt nok til loftet, så er hemse også en løsning.
The Following 2 Users Say Thank You to Rikke For This Useful Post:
CharlotteQvist (20-02-18), MarenKi (20-02-18)
Ulæste 20-02-18, 14:50   #6
solsikke
solsikke The world must be peopled!
Edwardian

solsikkes avatar

Tilmeldingsdato: 31/07-06
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 4,309
Takket 4,824 gange i 2,541 indlæg
iTrader: 2 / 100%
mht orden på børneværelset, så har jeg haft allerbedst erfaring med Ikea Stuva systemet, som man kan indrette med store skuffer. Det gør det MEGET nemmere at rydde hurtigt op, men stadig have et vist system i hvad der ligger sammen http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/S89929661/
Ulæste 20-02-18, 16:39   #7
morT4
morT4 .
Stædigt stof-b(L)esat

morT4s avatar

Tilmeldingsdato: 01/04-08
Geografisk placering: Sydsjælland
Tak givet gange: 4,054
Takket 4,298 gange i 2,359 indlæg
iTrader: 35 / 100%
Yngste er 2 år, hvor gamle er de andre børn?
Kan der byttes rundt, så en af ældre drengene bos hos jer og en anden dele med yngste?
Eller en anden kombination der virker?
Mht rod, hjælp pigen med oprydningen og gerne hver uge, opbevarings kasser med låg og en hylde det kan være på til det hun vil gemme, og ud med resten, sælg evt på børne loppemarked så hun selv får lidt ud af det.
Nogen børn kan slet ikke overskue oprydning alene, og kan ikke forventes det alene.
Er hun gammel nok til og gemme til fremtiden? (Kommende børn og børnebørn.)
Har i skur eller kælder til fyld der ikke skal smides ud?
Det hjælper her, at det kun er sat nedenunder, ikke smidt ud.

knib, knib, knib, knib.
morT4 er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to morT4 For This Useful Post:
ama (30-04-18), CharlotteQvist (20-02-18), Moogie (20-02-18)
Ulæste 20-02-18, 16:46   #8
morT4
morT4 .
Stædigt stof-b(L)esat

morT4s avatar

Tilmeldingsdato: 01/04-08
Geografisk placering: Sydsjælland
Tak givet gange: 4,054
Takket 4,298 gange i 2,359 indlæg
iTrader: 35 / 100%
Min datter roder også helt vildt, men ikke med gængs legetøj, det er tegninger, blyanter, dimser, perler, krea ler, sten, tuscher mere papir, sakse, tape, lim, dimser igen. Og det bliver vanvittig uoverskueligt, vildt hurtigt.
Glemte at svare. Ja det også ok at invitere venner når det roder.

knib, knib, knib, knib.
morT4 er offline   Besvar med citat
Ulæste 20-02-18, 18:20   #9
Fru Blå
Fru Blå er i sommerhumør
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Fru Blås avatar

Tilmeldingsdato: 14/09-09
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 6,652
Takket 2,690 gange i 1,183 indlæg
Vi bor lidt større end jer, men stadig småt. Vi er 2 voksne og 3 børn og 1 hund på 106 m2 med 3 værelser og stue. Her deler drengene på 3 og 5 værelse. Vores pige E har sit eget værelse, og vi har et soveværelse. E roder også helt vildt, og vi klarer det ved at begrænse hendes ting og ved at indrette i højden. Hun har hylder oppe under loftet på en endevæg, hvor der står kasser med Lego og krea. Så er det tæt på; men fylder ikke på gulvet. Hun skal rydde det “værste” op hver dag (4-5 minutter) typisk krea: tegninger, projekter osv. Og så hjælper vi med at rydde mere grundigt op hver/hver anden uge.
Vores drenge er også meget forskellige - de bruger også stuen og spisebordet til leg, så de har god plads til at være på.

Det værste ved at bo så småt er helt klart at man skal være ultragod til at rydde op - det sander hurtigt til.
Caroline (21-02-18), Saxifraga (20-02-18)
Ulæste 20-02-18, 19:16   #10
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 2,911
Takket 24,322 gange i 7,973 indlæg
Vi har også altid boet småt med børnene.
Før lejlighed på 85 kvm, nu rækkehus på 70 kvm.
Vi er to voksne, to drenge på nu 12 og 9 år og to piger som er min mands døtre fra et tidligere ægteskab, som har boet hos os ca. 1/3 af tiden og dermed haft ligeså meget behov for plads. De er nu 20 og 18 og flyttet, hvilket har givet en hel del plads, men tidligere har der jo været ret presset.

Bare for at sige at jeg hører dig. Og jeg ved præcis hvad du mener med ingen luft. KRAM for jeg kunne også blive vanvittig. Kan stadigvæk.

Som de andre siger, det kan godt blive fint, men det kræver snilde og kreativitet at se mulighederne i lige præcis jeres bolig. Der skal pladsudnyttelsen max, samtidig med at individuelle behov skal tilgodeses bedst muligt. Det er svært for os at vide hvordan det bedst gøres, så en plantegning og et par billeder vil hjælpe.

Helt overordnet så

Er i nødt til at få styr på ældstes rod, eller ihvertfald forbedre. Jeg gætter på du også bliver indebrændt over at en relativt stor del af hjemmet henligger i konstant rod. Min erfaring med et født rodehoved er at i kan købe så mange kasser og systemer i vil, det hjælper ikke medmindre der faktisk bliver ryddet op. Og det skal Hun sikkert hjælpes til at få gjort tit, så det ikke Sander helt til. Fast rutine 15 min efter aftensmaden eller noget i den retning.

I skal minimere antallet af jeres ejendele. Hvis i ikke allerede har gjort det kan i helt sikkert skære rigtig meget ned uden at lide afsavn. Og så skal der laves gode løsninger på opbevaring. Udnytte al spildplads i form af hjørner og kroge til det, samtidig med at man skal kunne komme let til tingene. Svært at komme med ideer uden at kende jeres lejlighed.

Umiddelbart tænker jeg om jeres antal af værelser, at i kommer til at mangle minimum et om ikke før så når den lille er et par år ældre. Har i nogen mulighed for at afskærme en del af stuen og lave soveværelse der igen? Jeg forstår godtnok i ikke vil sove i stuen - vi har uge gjort det i knapt 2 år og jeg er så lettet over det er slut nu. Men hvis I kan lave et reelt lille værelse, det behøver jo ikke være støre end en dobbeltseng, så kunne det måske fungere. Bygge vægge Af skabe eller rumdelere f,Els, helt op til loftet. Eller bygge en hems .
Alternativt hvis i har en fordelingsgsng der er stor nok til at afskære et område der kan fungere som soveværelse, den løsning havde vi i vores gamle lejlighed og det fungerede et godt.
The Following 2 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
Bogfinken (20-02-18), Vanadia (20-02-18)
Ulæste 20-02-18, 19:32   #11
Jullesmor
Jullesmor Nu med 2 børn!
Shhhhh........ jeg skriver

Jullesmors avatar

Tilmeldingsdato: 17/08-12
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 1,236
Takket 1,823 gange i 622 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Vi bor 4 på 55kvm og det er lort men fungerer. Vores søn på 6 har sit eget værelse og vi deler et mini mini mini værelse mes vores datter på 1,5. Vi har bygget en loftseng som vores datter har “værelse” under. Mest så leger hun i stuen. Vi har meget få møbler.

Det er ok men jeg elsker det ikke. På een indkomst er det ca det der er råd til i KBH.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 20-02-18, 21:40   #12
aarhus
aarhus har ikke brugt den nye funktion...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

aarhuss avatar

Tilmeldingsdato: 13/06-07
Geografisk placering: Århus C
Tak givet gange: 6,697
Takket 2,665 gange i 906 indlæg
Det lyder godt nok også trangt.
Vi bor to i en to-værelses. Vi har opdelt soveværelset med en IKEA rumdeler så der lige præcis er plads til min seng på den ene side og så er resten min søns værelse. Og når min søn har overnattende venner så hiver vi madrasserne ind på stuegulvet.
Men det lyder som om jeres værelser er så små at de ikke rigtig kan opdeles?
aarhus er offline   Besvar med citat
Ulæste 20-02-18, 22:34   #13
F08
F08 ingen søvn gør intet godt
Jeg betaler husleje her!

F08s avatar

Tilmeldingsdato: 19/01-08
Tak givet gange: 1,829
Takket 2,021 gange i 1,272 indlæg
Kunne det være en ide at indrette det ene værelse til rent soveværelse til alle børn? Så kunne det andet værelse være "lege/krea" værelse . Måske børne soveværelset kan fungere som "stille/læse værelse" i dagstimerne"? Eller måske kan stuen deles til læse/hyggekrog og "tv hjørne"?

Men ja det ville være rart med en plantegning - hvad er jeres behov/ønsker til stuen/køkkenet - måske Jeres soveværelse kan indeholde jeres soveværelse og alles tøj hvis det kan frigive lidt plads på værelserne til senge/krea.

Link til en måde at få mange senge på en gang og så kunne der måske være "læse/hyggekrog" i midten i stedet for forældreseng http://www.huffingtonpost.co.uk/2015...n_8267710.html

Prøv evt at søge på Ikea bed hack der er rigtig mange løsninger f.eks. også denne herhttps://www.ikeahackers.net/2015/06/flaxa-bunk-bed-lots-storage.html der kunne man jo sætte hylde op over sengen så de har hver deres "private hylde".

Nederest er en masse billeder af forskellige køjesengeløsninger https://www.ikeahackers.net/2015/06/...s-storage.html
Ulæste 21-02-18, 09:30   #14
210Maria
210Maria min avatar blev væk! Den med rensdyret...
Sølvslyngel

210Marias avatar

Tilmeldingsdato: 10/04-16
Tak givet gange: 178
Takket 347 gange i 130 indlæg
Ej, al sympati herfra - har boet i et lillebitte hus på 75 kvm (inkl stor, bøvlet trappe), der også skulle rumme hjemmekontor og en absurd mængde bøger, to voksne og to børn.

Hos os hjælper det, hvis vi adskiller sovepladser og legetøj. Hvordan ville børnene have det med, at I sov sammen allesammen? Så kunne I lave stuen til soverum for alle, og så kunne værelser bruges til legetøj, hyggerum, fjernsynsrum, eller hvad man nu vil.
Ulæste 21-02-18, 13:13   #15
Frusen
Frusen Hvem behøver slynger hvis bare man har en trillebør
Guldslyngel

Forhandler

Frusens avatar

Tilmeldingsdato: 03/07-09
Tak givet gange: 202
Takket 589 gange i 290 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af 210Maria Vis indlæg
Hos os hjælper det, hvis vi adskiller sovepladser og legetøj. Hvordan ville børnene have det med, at I sov sammen allesammen? Så kunne I lave stuen til soverum for alle, og så kunne værelser bruges til legetøj, hyggerum, fjernsynsrum, eller hvad man nu vil.
Tænker også om man kan tænke i at lade rummene have hver sin funktion. Eksempelvis:
Et fælles soverum til alle børn og evt voksne, som kan bruges til afslapning eller tumlege om dagen afhængigt af hvordan man har det med at hoppe i sengene.
Vi er selv meget glade for vores kombinerede kontor, spille- og legorum.
Et krearum, lektieværksted, spiseplads samlet med et stort bord med plads til at lægge kreaprojekter til side på hynder nær ved.

Mht rod er vi meget glade for at have indført en fast ugentlig oprydningsdag, hvor alle gulve og flader skal cleares. Alle hjælper til med overkommelige opgaver som de voksne doserer. Så bliver det ikke den enkeltes problem men en fælles aktivitet som alle har del i.

Kristine, mor til Sofie 07, Rasmus 10 og Alberte 13.
Frusen er offline   Besvar med citat
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande