Råd søges til stor familie med lidt plads og sparsom økonomi - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 21-02-18, 15:19   #16
Vølven
Vølven har ikke brugt den nye funktion...
Papirslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 14/11-17
Tak givet gange: 63
Takket 21 gange i 7 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Blev lige ramt af en slem gang influenza, så svarer lige så godt jeg kan på det hele :-)
Vores børn er dreng på 13, pige på 11, dreng på 8 og pige på 2.
Den ældste dreng er meget følsom og har brug for meget alene tid til at restituere. Jeg vil lige overveje den med fælles soveværelse for børnene, så kunne det ene værelse være til pigernes ting og det andet til den lille drengs ting samt tøj, men den store dreng kan have sine ting i deres soveværelse. Eneste minus er at så ryger spisebordet så vi kan have vores seng i stuen og det ville jeg være ked af, selvom resten af familien er ligeglade med spisebord og fællesspisning i det hele taget. Og når der ikke står senge i alle værelserne, så giver det måske også følelsen af mere plads og pludselig bliver der plads til skriveborde som de har ønsket sig. Den skal drøftes!
Jeg ville gerne have bygget en hems, men der er ikke højt nok til loftet.
Mht rod, ja så er det nok en god idé at tøjet er i et andet rum og ja, her er det også utrolig meget krea ting der fylder hendes gulv samt tøjet.
Tak for alle de gode råd og idéer. Det er helt sikkert noget jeg vil drøfte med resten af familien.

Sidst redigeret af Vølven; 21-02-18 kl. 15:21
Vølven er offline   Besvar med citat
Ulæste 21-02-18, 15:40   #17
fynmor
fynmor fynmor har nu brugt den nye funktion
Mit IRL er skiftet ud med en URL

fynmors avatar

Tilmeldingsdato: 29/12-09
Tak givet gange: 676
Takket 1,979 gange i 1,277 indlæg
Vi indrettede det største værelse med en køjeseng i midten og så havde drengene sit 'værelse' på hver sin side af køjesengen, der var lige plads til et skrivebord og en reol og så lidt gulvplads til at lege på... Det fungerede ok fint. Det var den eneste mulighed vi kunne se - der var iø, gardin på begge etager, så de kunne trække det for hvis de ville være helt 'alene'
fynmor er offline   Besvar med citat
Ulæste 21-02-18, 15:44   #18
fynmor
fynmor fynmor har nu brugt den nye funktion
Mit IRL er skiftet ud med en URL

fynmors avatar

Tilmeldingsdato: 29/12-09
Tak givet gange: 676
Takket 1,979 gange i 1,277 indlæg
mht datteren og hendes krea, så har jeg selv meget glæde af et skrivebord/chatol, hvor jeg har små æsker i selve chatollet, og lige kan skubbe tingene ind og så vippe lågen for, a la dette
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/pr...709/#/30245713
fynmor er offline   Besvar med citat
Ulæste 21-02-18, 16:39   #19
morT4
morT4 .
Stædigt stof-b(L)esat

morT4s avatar

Tilmeldingsdato: 01/04-08
Geografisk placering: Sydsjælland
Tak givet gange: 4,072
Takket 4,338 gange i 2,369 indlæg
iTrader: 35 / 100%
Vi har ingen klædeskabe i soveværelserne, et lille kammer er indrettet med 4 klædeskabe, en indbygget reol og en kommode, og så det der alt tøj og sengelinned opholder sig. Det står helt tæt og jeg kan næsten ikke være der hvis jeg er oppustet.
Det har givet en frihed at der ikke er tøj i værelser.

Kan pigerne dele værelse evt køjesenge med tremmer nederst, ældste dreng få sit eget og drengen på 8 bo hos jer?
Er der en korridor, bryggers eller andet sted klædeskabe med tøj til jer alle kan være?

Kan i få et spisebord af den type der kan slås ud når det i brug og klappet ind når det ikke bruges?

Gardiner og klods reoler til opdeling af rum, masser og masser kurve og boxe med låg til krea pigen.
Min datter er også 11. Så forstår dig.

knib, knib, knib, knib.
morT4 er offline   Besvar med citat
Ulæste 21-02-18, 17:38   #20
Stormy-mor
Stormy-mor tre skridt bagud ..
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Stormy-mors avatar

Tilmeldingsdato: 15/03-09
Geografisk placering: Kolding
Tak givet gange: 1,921
Takket 1,218 gange i 760 indlæg
iTrader: 13 / 100%
Forstår dig. Lever også småt og sover i stuen. Spisebordet er et must syntes jeg. Kan i flytte? Jeg overlever ved tanken om at vi skal have bygget om og får tre værelser selvom jeg så stadig må sove i stuen
Ulæste 21-02-18, 22:35   #21
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,009
Takket 24,961 gange i 8,139 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Vølven Vis indlæg
Blev lige ramt af en slem gang influenza, så svarer lige så godt jeg kan på det hele :-)
Vores børn er dreng på 13, pige på 11, dreng på 8 og pige på 2.
Den ældste dreng er meget følsom og har brug for meget alene tid til at restituere. Jeg vil lige overveje den med fælles soveværelse for børnene, så kunne det ene værelse være til pigernes ting og det andet til den lille drengs ting samt tøj, men den store dreng kan have sine ting i deres soveværelse. Eneste minus er at så ryger spisebordet så vi kan have vores seng i stuen og det ville jeg være ked af, selvom resten af familien er ligeglade med spisebord og fællesspisning i det hele taget. Og når der ikke står senge i alle værelserne, så giver det måske også følelsen af mere plads og pludselig bliver der plads til skriveborde som de har ønsket sig. Den skal drøftes!
Jeg ville gerne have bygget en hems, men der er ikke højt nok til loftet.
Mht rod, ja så er det nok en god idé at tøjet er i et andet rum og ja, her er det også utrolig meget krea ting der fylder hendes gulv samt tøjet.
Tak for alle de gode råd og idéer. Det er helt sikkert noget jeg vil drøfte med resten af familien.
Rødt: Husk at selvom man selvfølglig først og fremmest er obs på plads til børnene og deres behov, er det vigtigt i en vis udstrækning at prioritere de voksnes også. Ellers risikere man, de voksne løber totalt sur i det hele.

Jeg kom til at tænke på, at hvis I er ude i at afskærme en del af stuen til værelse, kunne det jo også være et af børnene der fik værelse der. Denne her løsning synes jeg f.eks. ser ret fin ud til den mindste http://bobedre.dk/indretning/en-klassisk-forvandling
Det fikse er at hun sikkert de næste år alligevel helst vil lege i stuen, og så slipper I for dobbeltforbrug af plads ved at hun både har legeplads i stuen og på værelset. Det eneste der er skærmet helt af i den løsning (og tager plads fra stuen) er jo selve senge + legetøjsopbevaring.

Der findes jo iøvrigt masser af inspiration til soveværelse i stuen på internettet. Se fe.sk. en fin sengeløsning med plads til tilbagetrækning her http://www.iboligen.dk/boligmagasin/...ing-paa-45-kvm

Har I et køkken, hvor der kan skabes plads til fælles spiseplads? for i så fald er spisebord i stuen jo overflødigt, og I kan bruge pladsen til noget bedre.
Ulæste 21-02-18, 22:42   #22
solsikke
solsikke The world must be peopled!
Edwardian

solsikkes avatar

Tilmeldingsdato: 31/07-06
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 4,309
Takket 4,907 gange i 2,601 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af liv Vis indlæg
Jeg kom til at tænke på, at hvis I er ude i at afskærme en del af stuen til værelse, kunne det jo også være et af børnene der fik værelse der. Denne her løsning synes jeg f.eks. ser ret fin ud til den mindste http://bobedre.dk/indretning/en-klassisk-forvandling
Men hvis et af børnene sover i stuen, hvor skal de voksne så være efter puttetid?
Ulæste 21-02-18, 22:50   #23
liv

livs avatar

I det hele taget tror jeg, hvis I skal sove i stuen (og hvis vi nogensinde skulle blive nødt til det igen) at det er helt essentielt at der er skærmet af i en eller anden grad. Så man kan trække sig tilbage fra stuens liv og hvile, og omvendt så stuen ikke får sådan en soveværelsesstemning.

Denne her løsning synes jeg også er fin https://www.trendir.com/creative-sle...-bed-platform/

Den er afskærmet, og samtidig udnyttes der plads til opbevaring. Med låger på den lange led også, kunne man let opbevare al de voksnes tøj der og spare pladsen til et garderobeskab et andet sted.
Ulæste 22-02-18, 08:56   #24
liv

livs avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af solsikke Vis indlæg
Men hvis et af børnene sover i stuen, hvor skal de voksne så være efter puttetid?
I stuen

Det ville selvfølgelig komme an på, hvor afskærmet der er og, hvor godt/dårligt barnet sover.
Mine er sådan nogen, der som små skulle holdes i hånden indtil de sov, men så sov de også relativt tungt. Dvs. man havde alligevel ikke voksentid før de sov. Nu som større ville de sagtens kunne falde i søvn selvom der var lyde fra stuen (altså medmindre vi holdt diskofest ). Lyset må man kunne finde en løsning på at skærme for (mørklægningsgardiner som 'forhæng' for sengen feks ) - alternativt have dæmpet belysningen i stuen mens de falder i søvn.

For os har der været det samme problem hvis det er de voksne der sover i stuen. Jeg går nemlig helst i seng længe før manden helst gør.

Det bliver naturligvis aldrig ligeså optimalt som hvis alle har deres eget soveværelse, der ikke er stuen, men vi er jo ude i kompromiser.
Ulæste 22-02-18, 11:00   #25
F08
F08 ingen søvn gør intet godt
Jeg betaler husleje her!

F08s avatar

Tilmeldingsdato: 19/01-08
Tak givet gange: 1,840
Takket 2,054 gange i 1,292 indlæg
Har ikke tjekket prisen men sså lige det her spisebord og tænkte straks på denne tråd https://www.facebook.com/TechInsider...2107331996655/ måske en handyman kan lave en i mål der passer Jer
Ulæste 22-02-18, 12:12   #26
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Tilmeldingsdato: 15/01-08
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 3,306
Takket 17,664 gange i 6,344 indlæg
iTrader: 23 / 100%
Jeg har flere gange set en løsning, hvor der står en køjeseng i midten af værelset som rumdeler, hvor nederste køje er skærmet af til den ene side, og den øverste køje er skærmet af til den anden side.

Disse er vejledninger til at bygge køjesenge inkl. vægge, men man kan ganske simpelt bruge en køjeseng og sætte plader på oppe og nede. Og så evt. en reol, hvis køjesengen ikke rækker hele vejen til at dele værelset.
images-1.jpg

b7a425b7bd756667f6e1eb0f5d6793af.jpg

pm64roomdivider.jpg

Noget andet er: Bruger I kun jeres soveværelse til at sove i (m.m.)?
Når I har så lidt plads, synes jeg at det er bedst at rummet har mindst én anden funktion også (eks. legeværelse, spisestue, spillerum).
Det er jo næsten fjollet, hvis det står tomt resten af dagen, når det kunne bruges til at sprede familien lidt ud. Det er jo når alle er vågne, at der er brug for ekstra plads, ikke når alle skal sove.

Sidst redigeret af Saga; 22-02-18 kl. 12:34
Saga er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Saga for dette brugbare indlæg:
Fru Blå (23-02-18)
Ulæste 22-02-18, 12:24   #27
liv

livs avatar

Hvis man billedgoogler f.eks. tiny kids room, vælter det frem med ideer.

Men det handler jo meget om at udnytte de muligheder der er, i forhold til uudnyttede hjørner, loftshøjde, hvordan lysindfaldet er, hvordan dørene er placeret osv. osv. Også hvilke individuelle behov der er. En halvstor dreng med meget behov for aleneplads ville jeg f.eks. være varsom med at lade dele værelse med de andre. Medmindre han godt kan sove sammen med dem, så kunne alles soveværelse jo godt være der hvor han har sit værelse - var det det du mente, egentlig? Så skal der bare være nogle klare aftaler om at om dagen er det hans alene.

Mht. opbevaring i en lille lejlighed, så har jeg erfaring for at man skal være påpasselig med at plastre hele stuen til med hylder og reoler - man bliver ofte rådet til at udnytte vægpladsen i højden, men det kan hurtigt virke klaustrofobisk med ting overalt. Der kan det give mening at bruge f.eks. et gangareal, som alligevel mest er til gennemfart og gå all in på vægopbevaring der, så de rum man opholder sig i, holdes mere fri.
Hvis man har sådan en gang altså.

Har I en altan og hvis ja, husker I at bruge den til at opholde jer på (og ikke bare opbevaring af skrammel/tørring af tøj )? Jeg synes det gør en meget stor forskel med et udeareal, også selvom det er en mikro altan. Men det kræver at der er ryddeligt og hyggeligt, og at der er siddepladser.
Ulæste 22-02-18, 12:48   #28
Rikke
Rikke runs - on coffee and in the forrest
Sling-chick

Rikkes avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-06
Geografisk placering: N 55° 46' 19.449" E 12° 30' 23.515"
Tak givet gange: 5,024
Takket 10,216 gange i 3,794 indlæg
Send en besked via MSN til Rikke
Vi har boet 6 mennesker på hhv. 88 og 90 kvm.

Vi delte værelse med de små, så de store kunne have hver deres værelse - og det var ikke specielt fedt i længden.

Vi har også haft prøvet at de 3 børn havde fælles soveværelse, som også fungerede som lektielæsnings/rolig-værelse. Så et lille værelse til leg og larm og et værelse til os, den yngste og garderobe.

Jeg ville nok også forsøge at lave mere funktions-delte værelser. Det er ved at være ufedt at dele soveværelse med andre, når man er teen, så måske ældste dreng skulle have sit eget og så fælles soveværelse til de 3 yngste? Så kunne evt. ældste datter have en krog i jeres soveværelse, som var til dag-brug - kreating mm
Ulæste 23-02-18, 12:25   #29
mini mia
mini mia er træt med træt på
Jeg betaler husleje her!

mini mias avatar

Tilmeldingsdato: 18/05-07
Geografisk placering: Hillerød
Tak givet gange: 1,443
Takket 878 gange i 590 indlæg
iTrader: 54 / 100%
Send en besked via MSN til mini mia
Ja vi mangler i den grad også plads! Vi bor 6 mennesker på 104kvm hvor 3kvm ca er altanen :-D
Og det er blevet værre jo ældre ungerne er blevet synes jeg, fordi man nu kan mærke behovet for at kunne gå for sig selv er større + det at kunne ha venner på besøg og lege i fred.
Pt har vi det mindste værelse til soveværelse hvor vi har vores tøj. Pigerne på 8 og 10 deler værelse og de er meget forskellige, så det er ikke helt optimalt da værelset heller ikke er særlig stort. Så vi har ikke mulighed for at dele det op.
De 2 drenge på 4 og nu 13år deler også. Morten har fået loftseng, hvilket kan lade sig gøre i det største af værelserne pga lofthøjden der. Så har Malthe værelse nedenunder og det af værelset hvor der ikke er seng er så Mortens. Det fungere ok, men kunne være fedt at Morten ikke skulle blive ved at dele med sin lillebror. Men der er ligesom ikke flere værelser :-D
Vores stue/køkken er ikke stort nok til at vi kan indrette soveplads der medmindre vi skal ha sovesofa i stuen, hvilket jeg meget nødig vil.

Jeg tror nemlig også det er vigtigt at man også tænker på hvad man selv trives i og ikke kun ha fokus på børnene. Jeg går f.eks tit i seng før manden, så hvis vi skulle sove på sofaen foran fjernsynet, ville det ikke gi mig ordentlig ro og hvile. Derudover har jeg også migræne der gør at jeg har brug for et rum jeg kan trække mig ind i og trække gardinet ned
Så her ville det være vigtigt hvis vi en dag skal bruge stue som soveværelse, at det kan opdeles. Kan jeres stue det? For her er der nemlig ikke plads til det

Kan i tænke på hvilke børn der deler værelse om det kan gøres anderledes? Nu ved jeg jo ikke hvordan værelser og senge osv ser ud. Men tænk om man kan sætte dem anderledes sammen så de personlighedsmæssigt måske passer bedre?

Her gør vores pige sig også meget i alt det kreative, tit sidder hun her ved spisebordet, men indimellem også inde på sit værelse og der er det oftest på gulvet, da bordet er fyldt med lego
Derfor har vi krea hylde og skuffe ved spisebordet.

Følger også lige med for at få gode ideer. Mest af alt kunne der være fedt med sådan en indretningsakitekt der lige kom og hjalp
Ulæste 29-04-18, 12:01   #30
Vølven
Vølven har ikke brugt den nye funktion...
Papirslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 14/11-17
Tak givet gange: 63
Takket 21 gange i 7 indlæg
Tak for alle jeres fantastiske idéer.
Vi havde en laaaang snak, manden og jeg, om hvilke behov vi havde, bl.a. soveværelse (altså et sted vores seng kunne stå), spisebord og at fællesrum ser nogenlunde "pæne" ud - altså indrettet efter vores stil. Derefter tog vi en laaaang snak med børnene. Yngste dreng er med på alt. Ældste pige ville gerne dele med lillesøster og dermed beholde det værelse hun har, så sparer vi penge på maling og frigør penge til indretning. Ældste dreng nægter mere flytten rundt, men gider ikke dele med lillebror og vil gerne have værelse for sig selv.
Så løsningen blev:
Drengene sover sammen, men yngste dreng har legetøjet i vores soveværelse. Dermed kan de begge have gæster samtidigt og ingen føler sig hjemløse når den anden har gæster.
Vi beholder soveværelset, hvor også den yngste sover og mindste dreng har legeværelse.
Mindste pige har legetøj på storesøsters værelse og det er planen at de med tiden skal sove sammen også.
Stuen forbliver som den er, for det er vores behov at det føles hjemligt og rart.
Indtil videre fungerer det super godt.
Vølven er offline   Besvar med citat
The Following 9 Users Say Thank You to Vølven For This Useful Post:
Aesters (29-04-18), AnneBel (29-04-18), Caroline (30-04-18), CharlotteQvist (29-04-18), ChristinaS (29-04-18), lonelainen (29-04-18), morT4 (29-04-18), Rikke (29-04-18), Zebrafisken (29-04-18)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande