hvor mange har høns??? - Side 68 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Gør det selv - eller gør det sammen med andre > Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven.
Glemt adgangskode? Tilmeld

Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven. Forum til snak og udveksling af ideer og erfaringer med have og dyrkning. Her kan du få: 10 gode råd til at slynge din salat, tips og tricks til dine slynge-planter og vikle og prikle i bæredygtighedens navn.

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 18-10-17, 10:48   #1006
Sienna
Sienna er gået lidt i vinterhi ;)
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 31,807
Takket 18,613 gange i 9,570 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Anebane Vis indlæg
Vi er gået fra 7-8 lg om dagen frem til sidste uge til nu 2-3 æg. Vi må være nået en kritisk grænse for lysterne. Hvis man giver dem lys skal det så være i huset eller gården? Eller kunne det være i huset, hvis vi så sætter mad der ? Kommer det an på mad eller lystimer eller hvad er snedigt?
Lys - altid i huset og kun om morgenen
- 12 timers ædevindue er det kritiske tidspunkt.
Så hvis solen går ned kl 18 -så er det at tænde lyset kl 6
Om midtvinteren tænder jeg kl 4 og slukker ved 9 tiden -det plejer at passe.
Dog er der nogle at det er naturligt at høns får en pause på 2-3 måneder hvor de ligger sparsomt med æg.

Om eftermiddagen er det vigtigt at de naturligt søger ind i huset og det ikke pludseligt er mørkt så de får et chok

Jeg synes det er sparsomt HVOR meget det betyder -
Lige nu hvor de skifter fjer har langt mere betydning- at de bruger uhyrlige mængder protein mv på at lave nye fjer.
Racehøns er mere nedafgående end hybrider som isaer

Sidst redigeret af Sienna; 18-10-17 kl. 10:53
Sienna er offline   Besvar med citat
Ulæste 18-10-17, 10:50   #1007
Sienna
Sienna er gået lidt i vinterhi ;)
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 31,807
Takket 18,613 gange i 9,570 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Totaa Vis indlæg
Jeg står også med 2 gamle luttehøns son jeg overvejer skal aflives. De er også omkring 7-8 år og de lægger meget få æg og er nærmest inde i hønsehuset hele dagen.
Men på den anden side - hvis der er plads gør de jo ingen noget. Har bare 7 hønekyllinger der skal indgå i flokken - og jeg vil jo som sædvanlig ikke så gerne af med nogle.....

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Hos mig var det især hanens adfærd- svært ved at stå på benene om morgenen - når han først kom op og stå var det ok -men jeg overvejede om han også havde parkinson ? da han kunne pludselig ryste som i et anfald og så upåvirket spise videre...
Ulæste 18-10-17, 12:51   #1008
Majer80
Majer80 holder af hverdagen
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Majer80s avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-07
Geografisk placering: Nord for Kbh
Tak givet gange: 2,568
Takket 1,468 gange i 990 indlæg
iTrader: 7 / 100%
Efter rævebesøg for 14 dage siden skal vi på søndag hente en ny lille flok varmefri halvstore kyllinger. Jeg glæder mig så meget til at få liv i haven igen. Denne gang kun racehøns, så jeg regner ikke med æg før til foråret.

Totaa (21-10-17)
Ulæste 22-10-17, 15:10   #1009
Munni
Munni elsker at have have
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Munnis avatar

Tilmeldingsdato: 15/02-11
Geografisk placering: på landet nær Faxe
Tak givet gange: 11,100
Takket 4,419 gange i 1,614 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Tak for tråden. Jeg lærer en masse. Vi har høns, fra påsken. Jeg håber, at de begynder at lægge æg før foråret. Det ville være SÅ lækkert. Vi har også en hane. Han er virkelig flot og stor, men måske lidt for stor til os. Hønsene har været tamme altid, da vi fik dem som helt små, men hanen er så tam at han er lidt for nærgående og børnene bliver skræmte. I teorien kan han nå næsen på vores yngste. Han er kæmpe, men gør aldrig noget.
Spørgsmålet er nu, om han skal i gryden eller foræres væk, men er det overhoved til? Er der nogle der tager imod haner eller er der så mange, at de ikke er til at komme af med?
Vi kan selvfølgelig også holde dem inde i hønsegården i døgndrift. Det synes jeg bare er lidt ærgerligt

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Munni er offline   Besvar med citat
Ulæste 22-10-17, 16:08   #1010
Totaa
Totaa Prøver at finde sit overskud - hallooooooo

Totaas avatar

Tilmeldingsdato: 08/02-12
Geografisk placering: Ml Horsens og Vejle
Tak givet gange: 3,810
Takket 2,798 gange i 1,220 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Munni Vis indlæg
Tak for tråden. Jeg lærer en masse. Vi har høns, fra påsken. Jeg håber, at de begynder at lægge æg før foråret. Det ville være SÅ lækkert. Vi har også en hane. Han er virkelig flot og stor, men måske lidt for stor til os. Hønsene har været tamme altid, da vi fik dem som helt små, men hanen er så tam at han er lidt for nærgående og børnene bliver skræmte. I teorien kan han nå næsen på vores yngste. Han er kæmpe, men gør aldrig noget.
Spørgsmålet er nu, om han skal i gryden eller foræres væk, men er det overhoved til? Er der nogle der tager imod haner eller er der så mange, at de ikke er til at komme af med?
Vi kan selvfølgelig også holde dem inde i hønsegården i døgndrift. Det synes jeg bare er lidt ærgerligt

Altså tamme haner der ikke er aggressive kan du måske komme af med, men jo det er ikke fordi der er det store aftag af haner. Jeg slagter selv mine haner og de smager godt.
Jeg vil dog lige pippe op om, at en hane i flokken jo gør noget godt for flok dynamikken. En god hane holder hønerne for at være for hårde ved hinanden, han finder mad til dem og viser dem hvor de kan lægge æg, advarer når der er rovdyr ol.

The Following 2 Users Say Thank You to Totaa For This Useful Post:
Munni (22-10-17), Sienna (22-10-17)
Ulæste 22-10-17, 17:08   #1011
Munni

Munnis avatar

Citat:
Altså tamme haner der ikke er aggressive kan du måske komme af med, men jo det er ikke fordi der er det store aftag af haner. Jeg slagter selv mine haner og de smager godt.
Jeg vil dog lige pippe op om, at en hane i flokken jo gør noget godt for flok dynamikken. En god hane holder hønerne for at være for hårde ved hinanden, han finder mad til dem og viser dem hvor de kan lægge æg, advarer når der er rovdyr ol.

Tak. Vi ved, at en hane er god for flokken. Det dur bare ikke, når børnene ikke kan være i fred i haven. Vi har 10 m2 hønsegård, ca, og 6 m2 hus og det synes jeg ikke er helt nok til at holde dem inde i hele dagen.
Måske de kan være ude når børnene er i institution/skole og inde, når vi er hjemme, men med en lille ny der kommer lige om lidt ville det være rart at have afklaring på inden.

Jeg tror jeg prøver at give ham væk og ellers må han i gryden, hvis vi kan finde ud af, hvem der skal svinge øksen

Ulæste 22-10-17, 19:05   #1012
Totaa

Totaas avatar

Citat:
Tak. Vi ved, at en hane er god for flokken. Det dur bare ikke, når børnene ikke kan være i fred i haven. Vi har 10 m2 hønsegård, ca, og 6 m2 hus og det synes jeg ikke er helt nok til at holde dem inde i hele dagen.
Måske de kan være ude når børnene er i institution/skole og inde, når vi er hjemme, men med en lille ny der kommer lige om lidt ville det være rart at have afklaring på inden.

Jeg tror jeg prøver at give ham væk og ellers må han i gryden, hvis vi kan finde ud af, hvem der skal svinge øksen

Ellers kan I måske finde en anden hane. Vi har 2 haner og 18 høns der går frit i haven og de generer aldrig børnene. Men jo vi har haft haner der var nærgående og til sidst angribende - det er bare ikke rart og her bliver sådanne haner også slagtet. Jeg havde nok bare misforstået dig, for jeg forstod han var venlig?

Følgende brugere siger tak til Totaa for dette brugbare indlæg:
Munni (22-10-17)
Ulæste 22-10-17, 23:32   #1013
Munni

Munnis avatar

Citat:
Ellers kan I måske finde en anden hane. Vi har 2 haner og 18 høns der går frit i haven og de generer aldrig børnene. Men jo vi har haft haner der var nærgående og til sidst angribende - det er bare ikke rart og her bliver sådanne haner også slagtet. Jeg havde nok bare misforstået dig, for jeg forstod han var venlig?

Han er egentlig også venlig, men børnene bliver utrygge fordi han er så stor. Han har endnu ikke været aggressiv overfor os, men vi vil ikke vente og se om han bliver det.
Mit indlæg i tråden hjælp lige mig selv med at afklare nogle ting omkring ham.

Jeg har lavet et opslag på Facebook. Min venindes far vil måske have ham, ellers må han i gryden.

Vi må se om vi kan skaffe en ny, men meget ligeglad-med-mennesker hane et sted

Ulæste 24-10-17, 10:20   #1014
Munni

Munnis avatar

Fuck, fuck, fuck

I dag skulle det være. Hanen skulle have hovedet af. Vi, min veninde og jeg, har læst om slagtning, bedøvelse, hovedet af og forberedt det hele. Alt er klart. Vi lukker dyrene ind i deres hus. Tager hanen ud. Jeg holder. Veninden knalder ham sådan en i hovedet. Tre gange! Han er stadig ikke bevidstløs. Vi kan ikke lægge hovedet på blokken!
Hvad fanden gør jeg?
Manden er på arbejde og har ingen, overhoved ingen, lyst til at deltage.

Naboen er først hjemme kl. 19 og jeg synes det er alt for mange timer at lade en tæsket hane gå rundt i haven.
Hønsene er lukket ud til ham nu, så han ikke er helt alene og undrer sig over ondt i hovedet

Ulæste 24-10-17, 11:12   #1015
fruFjendsbo
fruFjendsbo Mor til to skønne drenge
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

fruFjendsbos avatar

Tilmeldingsdato: 03/07-07
Geografisk placering: Ikast
Tak givet gange: 420
Takket 1,417 gange i 779 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Hold fast i hovedet og skær med en skarp kniv. Når i har slået ham i hovedet er det imo en skidt ting at lade ham gå rundt, ifald han er blevet skadet.

Vi gjorde det når vi slagtede høns i min barndom, at vi istedet for at slå dyret i hovedet med en genstand, slog vi dyrets hoved ind en en træstamme. Meget lettere at ramme og større kraft i slaget. hurtigt og effektivt.
Hold fast i vingerne helt nede ved ryggen med den ene hånd og i benene med den anden
Ulæste 24-10-17, 11:17   #1016
Totaa

Totaas avatar

Citat:
Fuck, fuck, fuck

I dag skulle det være. Hanen skulle have hovedet af. Vi, min veninde og jeg, har læst om slagtning, bedøvelse, hovedet af og forberedt det hele. Alt er klart. Vi lukker dyrene ind i deres hus. Tager hanen ud. Jeg holder. Veninden knalder ham sådan en i hovedet. Tre gange! Han er stadig ikke bevidstløs. Vi kan ikke lægge hovedet på blokken!
Hvad fanden gør jeg?
Manden er på arbejde og har ingen, overhoved ingen, lyst til at deltage.

Naboen er først hjemme kl. 19 og jeg synes det er alt for mange timer at lade en tæsket hane gå rundt i haven.
Hønsene er lukket ud til ham nu, så han ikke er helt alene og undrer sig over ondt i hovedet

Åhh det lyder godtnok ikke godt.
Jeg tager dem om vingerne og bruger alle kræfter og banker hovedet ind på et hjørne af garagen flere gange, så den er godt død. Dernæst ned på blokken og så er det med at holde fast (nerverne gør at den bevæger sig så der skal holdrs fast i vingerne) og hovedet ryger af.
Har da helt ondt af jer og af hanen

Ulæste 24-10-17, 11:34   #1017
Munni

Munnis avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af fruFjendsbo Vis indlæg
Hold fast i hovedet og skær med en skarp kniv. Når i har slået ham i hovedet er det imo en skidt ting at lade ham gå rundt, ifald han er blevet skadet.

Vi gjorde det når vi slagtede høns i min barndom, at vi istedet for at slå dyret i hovedet med en genstand, slog vi dyrets hoved ind en en træstamme. Meget lettere at ramme og større kraft i slaget. hurtigt og effektivt.
Hold fast i vingerne helt nede ved ryggen med den ene hånd og i benene med den anden
Jeg tør ikke skære uden at have bedøvet først. Det har jeg læst flere steder at man skal.
Citat:
Åhh det lyder godtnok ikke godt.
Jeg tager dem om vingerne og bruger alle kræfter og banker hovedet ind på et hjørne af garagen flere gange, så den er godt død. Dernæst ned på blokken og så er det med at holde fast (nerverne gør at den bevæger sig så der skal holdrs fast i vingerne) og hovedet ryger af.
Har da helt ondt af jer og af hanen

Vi har slået ham flere gange, ret hårdt. Jeg fatter ikke, at han ikke er slået ud og har det ret skidt over det.
Jeg har netop været ude med lidt brød til dem. Han kommer troligt, sammen med de andre, så helt afskrækket af mennesker er han ikke, men det irriterer mig, at jeg ikke kan sørge for, at mine dyr har det optimalt.

Jeg har svært ved at håndtere ham godt nok til at svinge ham ind i noget. Jeg har termin om 3 uger og maven er i vejen. Det var derfor vi slog ham i stedet.

Åh, jeg er ikke stolt

Ulæste 24-10-17, 13:01   #1018
Munni

Munnis avatar

Så, er han uden hoved, ordnet og klar til spisning. Tusind tak for jeres ord. De fik mig lige til at tage mig sammen.
Vi byttede, så gravid svang øksen og knap så handlekraftig københavner (min veninde:wink) hold fuglen.

Jeg har tidligere renset og ordnet fugle, men denne gang er første gang det er lykkedes mig at tage hele indmaden ud i et stykke. Jeg er ret stolt -I hvert fald af resultatet, ikke af optakten

The Following 6 Users Say Thank You to Munni For This Useful Post:
fruFjendsbo (24-10-17), irenek-h (27-10-17), IreneSidsel (24-10-17), jumbojette (24-10-17), Sienna (27-10-17), Totaa (24-10-17)
Ulæste 24-10-17, 13:50   #1019
Totaa

Totaas avatar

Citat:
Så, er han uden hoved, ordnet og klar til spisning. Tusind tak for jeres ord. De fik mig lige til at tage mig sammen.
Vi byttede, så gravid svang øksen og knap så handlekraftig københavner (min veninde:wink) hold fuglen.

Jeg har tidligere renset og ordnet fugle, men denne gang er første gang det er lykkedes mig at tage hele indmaden ud i et stykke. Jeg er ret stolt -I hvert fald af resultatet, ikke af optakten

Dejligt I fik gjort det

Følgende brugere siger tak til Totaa for dette brugbare indlæg:
Munni (24-10-17)
Ulæste 24-10-17, 15:04   #1020
fruFjendsbo
fruFjendsbo Mor til to skønne drenge
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

fruFjendsbos avatar

Tilmeldingsdato: 03/07-07
Geografisk placering: Ikast
Tak givet gange: 420
Takket 1,417 gange i 779 indlæg
iTrader: 2 / 100%
godt klaret:-)

(det var heller ikke min mening at du skulle skære uden bedøvelse, mere at det var måske lettere med en skarp kniv end en økse)

Sidst redigeret af fruFjendsbo; 24-10-17 kl. 15:05
fruFjendsbo er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til fruFjendsbo for dette brugbare indlæg:
Munni (24-10-17)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande