tips til at vælge navn??? Nu med navn i #60 :-) - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 29-11-10, 15:08   #1
nibse
nibse there's a crack in everything...that's how the light gets in...(L.Cohen)
Bare send min post til Slyngebarn.dk

nibses avatar

Tilmeldingsdato: 04/09-10
Tak givet gange: 4,507
Takket 2,434 gange i 1,168 indlæg
iTrader: 4 / 100%
tips til at vælge navn??? Nu med navn i #60 :-)

Nu er lillesøster ved at være 6 uger gammel - og vi ved STADIG ikke, hvad hun skal hedde. Og ved heller ikke rigtig, hvordan vi skal finde ud af det.

Ikke fordi, vi egentlig er meget uenige om navne - der er bare ikke rigtig nogen navne, der sådan føles rigtig i maven for nogen af os.
Vi har nogle navne i tankerne. Og den ene dag kan jeg tænke, at ja - det skal hun hedde. Men den næste synes jeg overhovedet ikke, det passer til hende.

Nogle, der kender det? Og nogle der har gode ideer til, hvordan man finder det "rigtige" navn så?

Med Mathias havde vi bestemt os for navnet ugen inden han blev født - og ville så lige se ham, inden vi besluttede os endeligt, for at vide om han nu også "var" en Mathias. Og det blev han så. (Vi havde også Tobias oppe at vende, da han var født, men besluttede os for det, som vi først havde bestemt os for. Og så fandt vi ud af, at Mathias betyder "guds gave" - så en Mathias blev han. Flere andre har efterfølgende ved en fejl kaldt ham Tobias - uden at vide, at vi havde haft det oppe at vende - så måske var det i virkeligheden "hans" navn. )

Med hende her er der ikke - for nogen af os - dukket navne op i graviditeten, som vi helhjertet følte for. Jeg tænkte så, at det måtte komme, når hun var født, og vi kunne se, hvad hun var for "en".

Men det dukker bare ikke rigtig op. Næsten uanset hvilket navn, jeg forsøger mig med, så virker det bare ikke rigtigt. Der er hele tiden et eller andet, der forstyrrer mig.

Så måske skal vi droppe metoden med, at det skal føles rigtigt. Og jeg VED jo også godt, at når først hun hedder noget, så ER hun sådan en...

Forleden aften lavede jeg en liste, hvor jeg skrev forskellige navne-muligheder op med både for- mellem- og efternavne, for at se, hvad der så pænest ud, og så vælge ud fra det.
Prøvede også at liste de forskellige fornavne op ved siden af Mathias, for at se, hvordan det virkede sammen på skrift.
Har også prøvet, at bede min kæreste om at sige et tal mellem 1 og 50, for at se, om det ikke var et fantastisk navn, vi dumpede ned i på top-50 listen. Men nej...

Men er altså stadig ikke blevet klogere...

Hvad har I andre gjort - og har I nogle gode og/eller kreative ideer til, hvordan vi finder et navn til hende?
Kom glad med forslag.........

Sidst redigeret af nibse; 15-12-10 kl. 23:08 Årsag: update i #60
nibse er offline   Besvar med citat
Ulæste 29-11-10, 15:11   #2
Rosen
Rosen On wheels and smokin' hot
Dagdrømmende nougatslyngel

Rosens avatar

Tilmeldingsdato: 29/05-07
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 3,483
Takket 12,833 gange i 5,337 indlæg
iTrader: 60 / 98%
Manja

Her vidste jeg på forhånd hvad knægten skulle hedde og det holdt jeg fast i efter fødslen... så det var ikke så svært.

Mor til en god årgang Marts 07.
Rosen er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Rosen for dette brugbare indlæg:
nibse (29-11-10)
Ulæste 29-11-10, 15:12   #3
Misse
Misse -
Så så man lige mig-slyngel

Misses avatar

Tilmeldingsdato: 11/08-08
Geografisk placering: Solbjerg, Fru Hamilton, Supermom, Kornblomst, KarenRose, Lonelainen og IdaK ved, hvor jeg bor
Tak givet gange: 6,191
Takket 6,335 gange i 2,709 indlæg
iTrader: 23 / 100%
Men Martha slog vi plat eller krone - 4 gange

Nora føltes faktisk ikke helt rigtigt, men det var det bedste bud, og vi var i tidsnød, fordi vi skulle have et pas, så hun kunne komme med hjem til jul.

Denne gang - første, eneste og sidste - er vi faktisk både enige OG har besluttet os før fødslen. Meget mærkelig oplevelse.

Mon I skal have en masse nye forslag fra os, for at se om NAVNET dukker op?
Ulæste 29-11-10, 15:14   #4
smattebille
smattebille er nu mor til to dejlige drenge
Suppe-Werner

smattebilles avatar

Tilmeldingsdato: 31/01-07
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 1,015
Takket 1,462 gange i 607 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Kom med jeres forslag og lad så SB-oraklet tale

Vi finder med garanti et supernavn :heyhey:
The Following 2 Users Say Thank You to smattebille For This Useful Post:
nibse (29-11-10)
Ulæste 29-11-10, 15:14   #5
yamfeu
yamfeu ...
Slyngelist

No Avatar

Tilmeldingsdato: 10/02-08
Tak givet gange: 1,217
Takket 897 gange i 352 indlæg
Altså da vi valgte navn til Noah kiggede vi hele listen med godkendte navn igennem og skrev dem op vi kunne forestille os. Det endte vel med 80-90 navne. Den liste gik vi så igennem en uge senere, og skar ned til 25, og så igen gik vi lige og kiggede på den i en uges tid. Så skar vi ned til 10, og valgte så endeligt et af dem...

Det var en laaangsom proces, men vi er også bare helt sikre på vi ikke senere falder over et andet navn som er mere ham
yamfeu er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til yamfeu for dette brugbare indlæg:
nibse (29-11-10)
Ulæste 29-11-10, 15:17   #6
strikkemama
strikkemama har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

strikkemamas avatar

Tilmeldingsdato: 10/03-09
Geografisk placering: Herlev / Hjortespring
Tak givet gange: 715
Takket 485 gange i 349 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Her hjemme endte det faktisk med at storesøster valgte navn til lillebror, vi havde talt lidt løst om tre navne, men pludselig havde hun fortalt hele familien at lillebror skulle hedde Sylvester...
Ulæste 29-11-10, 15:17   #7
sigaard
sigaard har ikke brugt den nye funktion...

sigaards avatar

Tilmeldingsdato: 01/07-09
Geografisk placering: Sorø
Tak givet gange: 1,239
Takket 1,753 gange i 708 indlæg
iTrader: 6 / 100%
jeg synes I skal overveje Franka - dem er der alt for få af

men det er svært det med navne. Med Asger var jeg først sikker dagen inden dåben (altså vi havde valgt navnet, men det var bare ikke heeeelt rigtigt før jeg hørte en masse mennesker sige Asger om min lille dreng)
Ulæste 29-11-10, 15:19   #8
Tanteette
Tanteette har en lorte ryg!
Kluddermutter

Tanteettes avatar

Tilmeldingsdato: 24/11-06
Geografisk placering: Skrydstrup, Sønderjylland
Tak givet gange: 3,529
Takket 3,021 gange i 1,440 indlæg
iTrader: 1 / 100%
VI havde ca 3 navne inden fødslen,- og da barnet så kom, valgte vi det vi synes passede bedst.
Med Elliot nåede han at hedde Caspar i 2-3 timer. Det passede bare ikke. LIam hed Sean, men nej! Det var han ikke.
Og Zoe: hun er bare en Zoe!

De havde alle et navn, da de var 2 dage gamle. Har det så svært med de der børn, der ikke får et navn hurtigt!
Ulæste 29-11-10, 15:23   #9
dohva
dohva ... happiness is not a destination - it is a way...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

dohvas avatar

Tilmeldingsdato: 15/11-10
Geografisk placering: Vestjylland
Tak givet gange: 2,035
Takket 2,466 gange i 1,181 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Vi valgte ud fra navne der ikke var på listen over top 10 ! Valget faldt på Nynne, men vi var også omkring Ronja

Det er bestemt svært, Nynne blev valgt en aften vi så tv og der var et par i et program der havde en datter der hed Nynne og så syntes vi hun så sød ud, så blev det bestemt.

Vi har et vennepar der venter en lille Dicte, et andet par vi kender har en Mynthe og en Liva.

Men ja det er en jungle
dohva er offline   Besvar med citat
Ulæste 29-11-10, 15:32   #10
nibse

nibses avatar

SUPER med alle jeres kommentarer - keep them coming...!

Citat:
Oprindeligt skrevet af strikkemama Vis indlæg
Her hjemme endte det faktisk med at storesøster valgte navn til lillebror, vi havde talt lidt løst om tre navne, men pludselig havde hun fortalt hele familien at lillebror skulle hedde Sylvester...
Storebror er herhjemme heller ikke spor i tvivl om, at hun skal hedde Agnes. Det er det eneste navn, han har godkendt, og nu er der ikke andre optioner i hans verden.
Det er også et sødt navn, og vi overvejer det også, meeeeen...neeej...og dog...ej alligevel ikke...

Citat:
Oprindeligt skrevet af sigaard Vis indlæg
jeg synes I skal overveje Franka - dem er der alt for få af

men det er svært det med navne. Med Asger var jeg først sikker dagen inden dåben (altså vi havde valgt navnet, men det var bare ikke heeeelt rigtigt før jeg hørte en masse mennesker sige Asger om min lille dreng)
kan også være, vi ender med at nå "derud"...

Citat:
Oprindeligt skrevet af Tanteette Vis indlæg
VI havde ca 3 navne inden fødslen,- og da barnet så kom, valgte vi det vi synes passede bedst.
Med Elliot nåede han at hedde Caspar i 2-3 timer. Det passede bare ikke. LIam hed Sean, men nej! Det var han ikke.
Og Zoe: hun er bare en Zoe!

De havde alle et navn, da de var 2 dage gamle. Har det så svært med de der børn, der ikke får et navn hurtigt!
Jamen, det har jeg OGSÅ! Det føles SÅ mærkeligt, at vi ikke ved, hvad hun hedder.......

[QUOTE=Misse;1690876]Men Martha slog vi plat eller krone - 4 gange

Nora føltes faktisk ikke helt rigtigt, men det var det bedste bud, og vi var i tidsnød, fordi vi skulle have et pas, så hun kunne komme med hjem til jul.

Denne gang - første, eneste og sidste - er vi faktisk både enige OG har besluttet os før fødslen. Meget mærkelig oplevelse.

Mon I skal have en masse nye forslag fra os, for at se om NAVNET dukker op?[/QUOTE]

Hahaha - ja, så ved man, hvad det i hvert fald ikke skulle være, hvis det "forkerte" vinder...

I er velkomne til at komme med forslag - har dog prøvet det på FB, og blev ikke synderligt klogere af det. Men det var jo selvfølgelig FB og ikke SB...

Citat:
Oprindeligt skrevet af dohva Vis indlæg
Vi valgte ud fra navne der ikke var på listen over top 10 ! Valget faldt på Nynne, men vi var også omkring Ronja

Det er bestemt svært, Nynne blev valgt en aften vi så tv og der var et par i et program der havde en datter der hed Nynne og så syntes vi hun så sød ud, så blev det bestemt.

Vi har et vennepar der venter en lille Dicte, et andet par vi kender har en Mynthe og en Liva.

Men ja det er en jungle
Ja, det er også problemet - mange af vores venner har allerede "taget" de gode navne. Det er sgu da for tarveligt.

Har heller ikke behov for, at navnet skal være på hverken top 10 eller 50 - har kigget på listen i håb om at finde inspiration. Men de navne, jeg faldt over på listen, havde jeg allerede tænkt på i forvejen...
Ulæste 29-11-10, 15:42   #11
nibse

nibses avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af smattebille Vis indlæg
Kom med jeres forslag og lad så SB-oraklet tale

Vi finder med garanti et supernavn :heyhey:
De navne vi har haft i spil er:

Agnes
Asta
Emma
Ida
Josefine
Marie
Mathilde
Sofia
Thea

(Der har også været andre, men dette er det efterhånden blevet kortet ned til...)

Citat:
Oprindeligt skrevet af yamfeu Vis indlæg
Altså da vi valgte navn til Noah kiggede vi hele listen med godkendte navn igennem og skrev dem op vi kunne forestille os. Det endte vel med 80-90 navne. Den liste gik vi så igennem en uge senere, og skar ned til 25, og så igen gik vi lige og kiggede på den i en uges tid. Så skar vi ned til 10, og valgte så endeligt et af dem...

Det var en laaangsom proces, men vi er også bare helt sikre på vi ikke senere falder over et andet navn som er mere ham
Hvordan bar I jer ad med at skære ned og endeligt vælge så.......??

Citat:
Oprindeligt skrevet af strikkemama Vis indlæg
Mathias har i øvrigt også fortalt vidt og bredt, at hun skal hedde Agnes - både i børnehaven, til familien mv. Så jeg har da overvejet, at det klart ville være det letteste bare at følge ham. Men altså....
Ulæste 29-11-10, 15:43   #12
Misse
Misse -
Så så man lige mig-slyngel

Misses avatar

Tilmeldingsdato: 11/08-08
Geografisk placering: Solbjerg, Fru Hamilton, Supermom, Kornblomst, KarenRose, Lonelainen og IdaK ved, hvor jeg bor
Tak givet gange: 6,191
Takket 6,335 gange i 2,709 indlæg
iTrader: 23 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af nibse Vis indlæg

Hahaha - ja, så ved man, hvad det i hvert fald ikke skulle være, hvis det "forkerte" vinder...

I er velkomne til at komme med forslag - har dog prøvet det på FB, og blev ikke synderligt klogere af det. Men det var jo selvfølgelig FB og ikke SB...
Det er faktisk meget praktisk, for hvis nu man beslutter sig for at slå plat og krone, så kan man (vi) helt sikkert mærke i maven, om der er nogle navne, der skal sorteres fra.

Vores lillesøster skal hedde Kamma. Det må I gerne låne

Ellers havde vi på vores liste navne som:
Agnes (kan jeg også godt lide)
Vilma
Alvilda
Elvira
Ellinor
Karla
Kaja
Vilde
Tilda
Bjørka

Andre forslag:
Dagmar
Elin
Ellen
Asta
Alva
Alma
Bea
Rhea
Alberte
Emma-Line
Runa
Smilla
Frida
Sanja
Følgende brugere siger tak til Misse for dette brugbare indlæg:
nibse (29-11-10)
Ulæste 29-11-10, 15:45   #13
Nilla
Nilla stadig med julenisse

Nillas avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-09
Tak givet gange: 1,176
Takket 1,282 gange i 845 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Gør det da noget hvis en af vennernes børn hedder det samme...?

Nåmen, med Esben gjorde vi det, at vi fandt de - hmmm, 6 tror jeg - bedste navne. Så valgte vi hver 3 - i håb om overlap. Det var der så ikke

Tror vist vi endte med at trække lod?

Vi var også helt håbløse med Asger (den ældste). Vi er nogle af dem, hvor ungerne nærmest skal konfirmeres før vi finder et navn
Ulæste 29-11-10, 16:08   #14
nibse

nibses avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Nilla Vis indlæg
Gør det da noget hvis en af vennernes børn hedder det samme...?

Nåmen, med Esben gjorde vi det, at vi fandt de - hmmm, 6 tror jeg - bedste navne. Så valgte vi hver 3 - i håb om overlap. Det var der så ikke

Tror vist vi endte med at trække lod?

Vi var også helt håbløse med Asger (den ældste). Vi er nogle af dem, hvor ungerne nærmest skal konfirmeres før vi finder et navn
Det kommer lidt an på, hvor tæt på de er, og hvor ofte vi ser dem...

Goddamnit...for hulan da også

Det med grønt:
Ulæste 29-11-10, 16:13   #15
fynmor
fynmor fynmor har nu brugt den nye funktion
Mit IRL er skiftet ud med en URL

fynmors avatar

Tilmeldingsdato: 29/12-09
Tak givet gange: 716
Takket 2,054 gange i 1,322 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Agnes er søøøødt, kender den sødste pige der hedder det :-)
men ellers vil jeg foreslå
Anna
fynmor er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til fynmor for dette brugbare indlæg:
nibse (29-11-10)
Besvar

Tags
navne, pigenavne

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande