Vil i hjælpe en nybegynder? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Gør det selv - eller gør det sammen med andre > Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven.
Glemt adgangskode? Tilmeld

Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven. Forum til snak og udveksling af ideer og erfaringer med have og dyrkning. Her kan du få: 10 gode råd til at slynge din salat, tips og tricks til dine slynge-planter og vikle og prikle i bæredygtighedens navn.

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 12-03-18, 11:33   #1
Kat
Kat Nu mor til to!
Shhhhh........ jeg skriver

Kats avatar

Tilmeldingsdato: 10/03-13
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 1,225
Takket 745 gange i 411 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Vil i hjælpe en nybegynder?

Vi har første år med egen have i år og vil rigtig gerne lidt igang med noget køkkenhave af en slags.
Men hvor skal vi mon starte?

Vi ønsker os en nem have på nuværende tidspunkt. Jord har vi nok af. Tid knap så meget. Hvad skal vi plante i år som ikke giver for meget arbejde, men som kan give os lidt udbytte alligevel?
Jeg drømmer om at ungerne selv kan gå og plukke bær/ærter/trække gulerødder op
Vi har et større stykke jord på knap 1000kvm bag haven, hvor der tidligere har været hestefold. Bagest vokser nogle høje grantræer og ellers er det bare en vild eng lige nu. Vi har sat lidt frugttræer i efteråret og planlægger at det er der køkkenhaven også skal være. På sigt vil vi gerne have en større køkkenhave, der til en vis grad kan forsyne os med grøntsager.
Drivhus ønsker vi os engang med tiden, men det bliver næppe i år, da vi stadig har en del projekter på huset også. (og børnene er små, og søvn og overskud er en by i Rusland, så vi skal være realistiske)

Skal vi påbegynde rigtig køkkenhave i år? Intet er gravet op eller klargjort endnu - og vi kommer nok nemt ind i april før vi får tid til at påbegynde det.

Skal vi hellere anlægge nogle højbede?

Hvilke grønt-sorter får vi nemt succes med at så og høste?

Findes der bærbuske der kan trives i skyggen under de høje grantræer og som kan tage kampen op med de brændenælder der sidste sommer dominerede her?

Området har et rigt dyreliv - hvad kan vi gøre for at snegle og fugle ikke tager det hele? Her tænker jeg både på nyspirede planter og på selve afgrøderne...

Og hvad skal jeg ellers vide som have-novice? Hvor får i inspiration og viden? Hvor køber i frø/planter?
Ulæste 12-03-18, 12:00   #2
Sienna
Sienna Springer ud i haven
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 32,922
Takket 19,379 gange i 9,884 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Kat Vis indlæg
Vi har første år med egen have i år og vil rigtig gerne lidt igang med noget køkkenhave af en slags.
Men hvor skal vi mon starte?

Vi ønsker os en nem have på nuværende tidspunkt. Jord har vi nok af. Tid knap så meget. Hvad skal vi plante i år som ikke giver for meget arbejde, men som kan give os lidt udbytte alligevel?
Jeg drømmer om at ungerne selv kan gå og plukke bær/ærter/trække gulerødder op
Vi har et større stykke jord på knap 1000kvm bag haven, hvor der tidligere har været hestefold. Bagest vokser nogle høje grantræer og ellers er det bare en vild eng lige nu. Vi har sat lidt frugttræer i efteråret og planlægger at det er der køkkenhaven også skal være. På sigt vil vi gerne have en større køkkenhave, der til en vis grad kan forsyne os med grøntsager.
Drivhus ønsker vi os engang med tiden, men det bliver næppe i år, da vi stadig har en del projekter på huset også. (og børnene er små, og søvn og overskud er en by i Rusland, så vi skal være realistiske)

Skal vi påbegynde rigtig køkkenhave i år? Intet er gravet op eller klargjort endnu - og vi kommer nok nemt ind i april før vi får tid til at påbegynde det.
Sagtens - i april låner i en fræser eller grave by hand- fjerner græstørv og rødder og sten

Skal vi hellere anlægge nogle højbede?
Ikke nødvendigvis - Højbede har nogle ulemper ( og fordele)
Ulemper er blandt andet at de koster flere penge at etablere- de skal være høje nok for at være optimale for ryggen, de kræver mere og ordentlig jord og i tørre perioder mere vand - jeg tror de er så trendy pga 2 faktorer - Overskuelighed og at man kan dyrke en smule tættere.

Jeg er selvfortaler for afgrænsede bede i jorden - men ikke højbede.

Hvilke grønt-sorter får vi nemt succes med at så og høste?

Hold jer fra det meste kål ( undtagen grønkål- det er ret bøvlet og kræver omhyggelig pasning.
Kartofler, gulerødder, løg, squash -salat krydderurter mv er alt sammen ret nemt.

Findes der bærbuske der kan trives i skyggen under de høje grantræer og som kan tage kampen op med de brændenælder der sidste sommer dominerede her?

Hindbær og brombær kan måske ? men som udgangspunkt skal bær også ha sol.

Området har et rigt dyreliv - hvad kan vi gøre for at snegle og fugle ikke tager det hele? Her tænker jeg både på nyspirede planter og på selve afgrøderne...
Dyrker nok og har et dyreliv der giver balance i snegle- altså rodede områder hvor tudser og pindsvin kan lide at leve

Og hvad skal jeg ellers vide som have-novice? Hvor får i inspiration og viden? Hvor køber i frø/planter?
Jeg har egentligt skrevet et HELT tema om køkkenhaven til Grøn stue
Kemifri have https://rosemaimonide.com/groen-stue/( og nej jeg tjener ikke cool cash på det så jeg tænker ikke at jeg bryder loven her.)

Men her er et uddrag af hvad jeg har skrevet på min blog - år tilbage
Citat:
I bor i hus med have men orker intet;
Egentlig det samme som i lejligheden, men lav endelig et bed i jorden- det er langt nemmere at passe - de fleste uger sørge Vorherre for vandingen.
Krydderurter skal ikke ha gødning og skal kun luges moderat
Lav krydderurtebeddet tæt på køkken eller havedør så er chancen for at I får brugt dem langt større.
Overvej om der ikke er plads til æbletræer, et sødkirsebærtræ evt et blommmetræ.
Hindbær -Især efterårs er også nemme og det er i virkeligheden også jordbær og blåbær- sidstnævnte vil dog helst bo i et surbundsbed med spagnum.
Ingen af disse kræver særlig meget arbejde - andet end at man får plukket frugten og de ikke drukner i ukrudt.
'Men det er i virkeligheden ret hyggeligt og man får enormt meget frugt for ingen penge.

I bor i hus og vil gerne mere;
Overvej at etablere bede som er overskuelige især hvis I er nybegyndere.
Læs på havenyt.dk
Lån Camilla Plums køkkenhavebog.
Start småt men godt.
Ud over frugten og krydderurterne.
Så ville jeg prioritere et aspargesbed, et bed med lidt salat og ruccola, lidt friske løg og radisser. Helt sikkert et par squashplanter da squash skal plukkes ofte og være langt mindre end det vi får fra butikkerne. Den slags grøntsager er dyre i butikkerne og asparges mv smager helt anderledes nyplukket.
Senere når man har fået styr på det kan man begynde at lege med kål, porre, rodfrugter og kartofler.
Drivhus er også sjovt og extremt givende.

En alm. villahave på små 1000 m2 kan faktisk give et enormt tilskud til frugtskålen.

Sidst redigeret af Sienna; 12-03-18 kl. 12:02
Sienna er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Sienna For This Useful Post:
Fru Sole (06-04-18), Gammelmor (17-03-18)
Ulæste 12-03-18, 12:14   #3
Kat
Kat Nu mor til to!

Kats avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Sienna Vis indlæg
Jeg har egentligt skrevet et HELT tema om køkkenhaven til Grøn stue
Kemifri have https://rosemaimonide.com/groen-stue/( og nej jeg tjener ikke cool cash på det så jeg tænker ikke at jeg bryder loven her.)

Men her er et uddrag af hvad jeg har skrevet på min blog - år tilbage
Tusind tak for alle de gode råd. Mht til bær og grantræer: træerne er placeret mod sydvest, så der vil være morgen/formiddagssol på området under trætoppene. Er det mon nok?

Og gode råd til indendørs forspiring? Hvor finder jeg det?
Ulæste 12-03-18, 12:16   #4
Kat
Kat Nu mor til to!

Kats avatar

Og til det med tudserne/sneglebekæmpelse: der ligger en lille sø lige ved siden af vores gamle hestefold, så vi har ret mange frøer og tudser :-) Sidste sommer også virkelig mange dræbersnegle, men forhåbentlig har frosten taget en del af dem?
Ulæste 12-03-18, 21:32   #5
ama
ama er hårdt ramt af livet
Slyngeekspert

amas avatar

Tilmeldingsdato: 02/05-06
Geografisk placering: Nordjylland
Tak givet gange: 3,214
Takket 1,415 gange i 869 indlæg
iTrader: 3 / 100%
jeg kan varmt anbefale rabarber, det er så nemt at passe, og giver stort udbytte

3 børn fra alderen rolling til teenager
ama er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to ama For This Useful Post:
Gammelmor (17-03-18), Kat (31-03-18), Vanadia (13-03-18)
Ulæste 12-03-18, 22:02   #6
jeabp
jeabp har ikke brugt den nye funktion...
Kobberslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 07/05-08
Geografisk placering: Skanderborg
Tak givet gange: 106
Takket 89 gange i 50 indlæg
Jeg kan godt lide højbede fordi jorden er nemmere at holde fri for ukrudt da man ved hvor grænserne til bedet går og man kan være sikker på at have god jord. Vi har sandjord så der er ikke så meget næring i. Højbede skal faktisk vandes mindre end sandjorden. Men den måde vi laver højbede på tager lang tid men skal så kun gøres en gang. Vi udvider med ca. 2 højbede om året som er gravet minimum 1 meter ned. Nederst ligges græstørv på hovedet, så hækafklip og til sidst kompost fra genbrugspladsen blandet med den almindelige jord. Sandet vi graver op lægges rundt om højbedet og evt fliser ovenpå, så der er fliser rundt om højbedene. Vi bruger palleramme højbede fra jem og fiks fordi det er nemt at få sneglehegn til. Vi prøvede et år at lave et højbed uden sneglehegn. Ærter og kartofler gik godt, men resten blev spist inden det rigtigt kom op. Det var lidt træls.

Du kan sagtens starte i april. Vi lavede de første 2 sneglehegn højbede i juli sidste år og det var ikke for sent for sukker ærter, salat, spinat og radiser. Det var for sent for squash og bønner, men så ved man det.

Mit råd er egentlig gå amok i discount butikkernes billige frø og prøv at så forskellige ting. Rens bedet for ukrudt så meget som I har tid. Ellers lad det passe sig selv og se hvordan det går. Hvis det er meget tørt i en periode så giv det vand, ellers ikke. Lad være med at bekymre dig for meget om gødning. Hvis det hele bliver overfaldet af snegle så få fat i noget sneglehegn og så eventuelt igen. Næste år er du meget klogere.

Hvis du vil have nogle anbefalinger så giver ærter og sukkerærter et godt udbytte men du skal huske at have et eller andet stativ. Hvis du sætter sneglehegn eller ikke har snegleproblemer så giver buskbønner og 3-4 squash planter et godt udbytte uden særligt meget arbejde. Jordskokker er virkelig nemt. Vi sætter 2 pallerammer over på hinanden fyldt med jord så de bliver begrænset. Man skal så grave det igennem om foråret eller om efteråret og tage ALT op. Derefter skal man sætte de STØRSTE og mindst knoldede jordskokker igen og ligge lidt kompost ovenpå. Job done - bortset fra lige at spise sig igennem de 15kg jordskokker. Til efteråret kan du sætte hvidløg. De kræver heller ikke noget særligt pasning.

Newzealandsk spinat giver et stort udbytte af bare en plante og den skal ikke passes.
Rød havemælde er meget nem og den er også rigtig flot med sin røde farve der er kontrast til alt det grønne.
Persille. du kan så det eller købe udplantningsplanter / dele en supermarkeds persille op i dele op plante dem.
Rødbeder plejer at gå godt for mig hvis de får lidt gødning engang imellem, men ellers klarer de sig selv.
Bladbede er en god ting der giver blade gennem det meste af sommeren og kræver ikke pasning.
Salat og radisser med sneglehegn.

Ting jeg ikke vil anbefale:
Kål bliver ædt af sommerfuglelarver ved mig.
Gulerødder får orm.

Hvor får jeg frø: Discountbutikker hvis jeg skal finde ud af hvordan det er at dyrke noget. Derefter mest af alt frøsamlersorter for mit vedkommende. Frøsamlersorter er ofte bedre tilpasset det danske klima, men jeg føler alligevel jeg skal tage bedre vare på dem end at kaste dem ud over jorden og se hvad der kommer op som jeg nogen gange gør ved de billige frø. Man kan ikke altid bare få nogle nye hvis det ikke gik godt.

Inspiration og viden: Diverse havebøger og bladet praktisk økologi.

Under græntræerne kan du sætte skovjordbær. De har det fint i halvskygge. Du skal ikke købe den der hedder "småland" i planteskolerne. Den spreder sig lige så hurtigt som skvalderkål og bærene er bitte små. Du kan også sætte hosta ved grantræerne. Det er ikke bær, men skuddene er en fin grønsag om foråret. Den smager lidt ligesom ærter.

Sidst redigeret af jeabp; 12-03-18 kl. 22:31 Årsag: tilføje skovjordbær
jeabp er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to jeabp For This Useful Post:
Fru Sole (06-04-18), Kat (31-03-18), meyervip (13-03-18)
Ulæste 13-03-18, 12:22   #7
Laden
Laden Hmm der er lang vej hjem, jeg har knap så gode ben, men vilje og jeg tror på det.

Ladens avatar

Tilmeldingsdato: 15/06-13
Tak givet gange: 599
Takket 1,845 gange i 781 indlæg
Måske et lidt anderledes råd, men prøv dig frem, så lidt af det du har lyst til og så erfar fra det. Vi kan nemt anbefale om alt muligt men der er så meget der spiller ind, jorden naturen den flora og fauna der er omkring dig som er anderledes fra vores.

Jeg eksperimentere med nye ting de fleste år, skriver ned og erfarer, så tilpasser jeg eller dropper den ting helt. Vi såede ærter og bønner sidst i juli sidste år og havde en fantastisk høst. At lave klassikeren og sige at kartofler altid er et sikkert hit er ikke sikker hvis din jord ikke er kartoffel jord.

Men personlige favorit i forhold til at spare på tiden er højbede, men det er jo individuelt. For mig betyder det mindre for arbejde, bedre arbejdsstilling, mere korrekt gødning og mindre skadedyr.
Følgende brugere siger tak til Laden for dette brugbare indlæg:
Kat (31-03-18)
Ulæste 13-03-18, 16:48   #8
LeLa
LeLa har uheldige børn
Guldslyngel

LeLas avatar

Tilmeldingsdato: 23/10-11
Geografisk placering: Herlev
Tak givet gange: 1,565
Takket 544 gange i 235 indlæg
Jeg har ikke den store erfaring med haver. Men jeg så et britisk haveprogram den anden dag om skovhaver. Det ser ret spændende ud: at haven blev brugt i flere niveauer. Toppen var fx æbletræer og imellem fx buske med bær eller slyngplanter og i bunden fx grøntsager og spiselige blomster.
The Following 2 Users Say Thank You to LeLa For This Useful Post:
Kat (31-03-18), Sienna (18-03-18)
Ulæste 17-03-18, 21:55   #9
Laden
Laden Hmm der er lang vej hjem, jeg har knap så gode ben, men vilje og jeg tror på det.

Ladens avatar

Tilmeldingsdato: 15/06-13
Tak givet gange: 599
Takket 1,845 gange i 781 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af LeLa Vis indlæg
Jeg har ikke den store erfaring med haver. Men jeg så et britisk haveprogram den anden dag om skovhaver. Det ser ret spændende ud: at haven blev brugt i flere niveauer. Toppen var fx æbletræer og imellem fx buske med bær eller slyngplanter og i bunden fx grøntsager og spiselige blomster.
Tror jeg har set den samme. Det var ret spændende.
Ulæste 18-03-18, 17:37   #10
spiren
spiren Kald mig bare, overspringshandling
Jeg betaler husleje her!

spirens avatar

Tilmeldingsdato: 18/12-09
Tak givet gange: 5,605
Takket 3,688 gange i 1,631 indlæg
iTrader: 20 / 100%
Vi har haft vores første have år nu. (Ca 100 kvm)

Erfaringer her fra:
Få kun brombær hvis planten er STÆRKT afgrænset også nede i jorden. Den skyder voldsomt og vokser ekstremt. Vores nabos brombær invandrere vores have.

Hindbær er nemme og giver hurtigt et udbytte. Så få endelig købt et par buske så snart i kan komme i jorden.
Amerikanske blåbær er ultra nemme og smager godt
Jordskokker er nemme men breder sig. Så samme regel som brombær
Mynte er lækkert med SKAL dyrkes i potte, da man ellers ikke slipper af med den igen.
Tomater er nemme at gro og nogle sorter egner sig godt til friland, andre godt op af en solvarm mur.
Vores solbær blev ædt af lus.
Stikkelsbærren blev ædt af snegle
Ribs buskene gav intet, men det gør de forhåbenligt i år.
Flerårig kål er nemt og skal bare have et fast hjørne.
Spinatranke skal dyrkes i skygge gerne op af et træ eller mur.
Jordbær er værd at kaste sig ud i. Børnene elsker dem og de giver første år.
Ellers har vi haft størst sucses med kinakål, som vi dyrker tidlig forår
Salat,
Rødbeder
Kartofler
Bladbeder
Radiser
jeabp (19-03-18), Kat (31-03-18)
Ulæste 18-03-18, 17:39   #11
spiren
Jeg betaler husleje her!

spirens avatar

Nå ja vi har ramsløg i skyggen. Jeg hentede dem i naturen sidste år, og toppen stikker fint op allerede
Kat (31-03-18)
Ulæste 31-03-18, 13:34   #12
Kat
Kat Nu mor til to!

Kats avatar

Påsken druknede helt i sne og sygdom -havde ellers håbet at komme igang i haven, men der ligger stadig 15 cm sne.... Er der nogen af jer andre der har har været igang?
Hvad har i gjort i haven/har planer om at nå snarest?
Ulæste 31-03-18, 16:32   #13
Sienna
Sienna Springer ud i haven
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 32,922
Takket 19,379 gange i 9,884 indlæg
Citat:
Påsken druknede helt i sne og sygdom -havde ellers håbet at komme igang i haven, men der ligger stadig 15 cm sne.... Er der nogen af jer andre der har har været igang?
Møn står skiftevis under sne eller vand aka mudder .
Så her har jeg ryddet lidt op og sået lidt indendøre
hold øje med landmænd når de pløjer og vigtigst havrer -så er jorden klar - og i år bliver det nok sent .
Men ingen panik - man kan rydde op . Smide gødning /hestemøg og den slags de få steder man har brug for det - ordne havemøbler - sidde i sparsom sol og nyde at forår altid kommer .
Stedmoder og hornvioler tåler frost og det gør de forskellige forårsløg også - alt andet skal kan vente med . Vi når det nok

Sidst redigeret af Sienna; 31-03-18 kl. 18:47
Sienna er offline   Besvar med citat
Ulæste 31-03-18, 17:43   #14
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Tak givet gange: 7,848
Takket 6,875 gange i 3,181 indlæg
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Citat:
Jeg er igang med oprydning og anlægsarbejde. Derudover har jeg beskåret træer og buske plus klippet visne grene af stauder etc. Roserne venter jeg med. Jeg skal have gravet en spirae op og erstattet den med en ribsbusk.

Jeg vil anlægge en gangsti med træflis mellem frugtbuske og blomster i det ene store bed. Lige nu er det en græs og ukrudtssti. Et eller andet skal jeg jo bruge de 30+ store kampesten fra naboens nedlagte stensætning, som jeg tvang manden til at køre hjem parvis i trillebøren i efteråret

Æææhhhh så har jeg shoppet diverse frø og købt et par stauder. I morgen skal jeg igang med forkultivering til min lille køkkenhave...Sig lige til, hvis I ved hvordan man får mere plads i haven
Vanadia er offline   Besvar med citat
Ulæste 03-04-18, 20:10   #15
spiren
Jeg betaler husleje her!

spirens avatar

Ja jeg har lavet flere bede. Flyttet stauder. Sat frugtbuske i jorden (de var i Potter, da jeg ikke vidste hvor jeg ville have dem sidste år)
Plantet jordbær
Og fjernet græs og ukrudt

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande