Søvnudfordret - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 14-01-20, 23:23   #16
Imma
Imma - The Expendable
SB's burger

Immas avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Tak givet gange: 17,447
Takket 28,521 gange i 8,745 indlæg
iTrader: 46 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af aarhus Vis indlæg
Jeg havde her i efteråret begyndende symptomer på overgangsalder og sov helt elendigt. Egentlig ikke pga hedeture - jeg vågnede bare.

Efter noget tid, hvor jeg var helt kvæstet, gik jeg til min læge oh spurgte om der ikke var et eller andet jeg kunne gøre, så jeg kunne få noget søvn.
Hun anbefalede at tage en tablet mod transportsyge (søsygetablet) lige inden sengetid. Den har en sløvende effekt og virker efter ca 1 time og jeg mener det er ca 6 timer. Det fjorde at jeg hurtigt faldt i søvn igen når jeg vågnede.

Altså det er jo ikke en permanent løsning, men hvis du ind i eller trænger til at få noget mere søvn, så er det mildere end en sovepille.
Det var faktisk en god idé. Jeg har også nogle baldrian-piller, jeg vil prøve at spise her til aften, inden jeg går i seng. For at se, om det kan gøre lidt.
Imma er offline   Besvar med citat
Ulæste 14-01-20, 23:28   #17
Imma
Imma - The Expendable
SB's burger

Immas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Maki Vis indlæg
Kram til dig i den svære situation du er i - snakker du med nogen om det?

For én ting er at få afløb for tankemylderet, en anden er om du får motioneret?
Jeg et enig med dig i at det sikkert skyldes en ubalance og den er jo, som du skriver, mental. Men måske kan det hjælpe hvis kroppen får motion og frisk luft hver dag - evt bare en rask gåtur i dagslys, hvis muligt.
Citat:
Oprindeligt skrevet af Københavnermor Vis indlæg
Nu er jeg jo fagskadet (Jeg er afspændingspædagog), men udover at mindske stimulanser, sørge for motion og frisk luft, vil jeg anbefale en eller anden form for guidet afspænding eller meditation til at få sænket arrousal niveauet i krop og hoved.
Citat:
Oprindeligt skrevet af Aesters Vis indlæg

Guidede meditationer liggende i sengen er det, der hjælper mig bedst til at falde i søvn. Lydbog er også godt. Yoga og motion hjælper generelt på at søvnen bliver dybere.
Jeg motionerer ikke. Overhovedet Cykler de dage, min mor har bilen, men ellers er det meget sparsomt. Jeg har dog overvejet mere og mere seriøst at gå en tur ovre i skoven, som ligger klods op og ned ad, hvor jeg bor

Jeg har nogle guidede meditationer, jeg bruger. De har også virket rigtig godt - indtil nu Altså, det er stadig rart, men før virkede de ret prompte. Nu er der ingen effekt Men jeg klør på, fordi de virkede engang, så det kunne jo være, de gør igen en dag
Ulæste 14-01-20, 23:30   #18
Imma
Imma - The Expendable
SB's burger

Immas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Stormy-mor Vis indlæg
Kan du i en periode arbejde i dagvagter. I sær nattevagter er med til at forstyrre søvnhormonerne
Det kunne jeg godt, men dagvagter ødelægger mit humør. Jeg bliver nedtrykt af for mange dagvagter i træk. Og eftersom jeg lige nu er nedtrykt, har jeg slet ikke overskud til at blive mere trist.

Det med nattevagterne må jeg overveje ..
Ulæste 14-01-20, 23:32   #19
Imma
Imma - The Expendable
SB's burger

Immas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Jonathansmor Vis indlæg
Uh hvor jeg desværre kender det.

Efter en lang periode med sygt barn i behandling, fik jeg hvad lægerne diagnosticerede som en kronisk søvnforstyrrelse, som desværre ikke ser ud til at bedres :-(.

.
Tak for alle dine gode forslag Og nøj, hvor kan jeg slet ikke overskue, hvis det skal være sådan her for evigt Det kan jeg slet ikke magte.. Hvor jeg dog føler med dig
Ulæste 14-01-20, 23:38   #20
Imma
Imma - The Expendable
SB's burger

Immas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Ramia Vis indlæg
Ellers kunne man jo også overveje om dine hormoner er på vej til at gå bimmelims.. har du andre symptomer på at der sker noget på den front? Bruger du hormonprævention? Overgangsalder, og tidlig overgangsalder, kan vist lave forfærdeligt rod i søvnen.

Hvad siger din læge, kan det være en ide at tale med en psykolog eller psykiater, evt. blive støttet lidt af noget medicin?

Det er røv og nøgler ikke at kunne sove, kender det alt for godt!

Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg har tænkt på, om det er overgangsalder. Jeg har kobberspiral, så det er ikke dét. Jeg har ikke rigtig nogen symptomer på overgangsalder - men jeg skal til gynækolog her om et par mdr., tror jeg, så kan jeg jo da spørge
Min egen læge er ... sød, men han ser alting an. Og tænker aldrig rigtig, at noget kan være psykisk eller sådan noget. Så jeg har ikke så meget fidus til at snakke med ham ..
Citat:
Oprindeligt skrevet af hansan Vis indlæg
Jeg ville prøve healing eller hypnose. ....
Ja, det tænkte jeg også. Og så tænkte jeg, om det var bedre med bodysds, fordi jeg har så gode erfaringer med det, eller om healing eller hypnose er bedre Kan sgu ikke regne det ud.
Ulæste 14-01-20, 23:46   #21
Imma
Imma - The Expendable
SB's burger

Immas avatar

Til jer der spørger om jeg snakker med nogen om det svære, så ja. Jeg har en veninde, jeg hælder ud over med jævne mellemrum, men det er det samme og det samme og det samme om og om igen, så jeg deler ikke rigtig med nogen andre. Det er sgu lidt rodet, men alligevel straight forward, noget sorg og livskrise, og jeg føler, jeg står i stampe med det. Samtidig bliver jeg også ked af det, når jeg får lukket lidt op, og jeg kan ikke gå og græde eller være på randen af tårer hele tiden
Jeg gør tingene på min egen måde, og gennemgår faser på min måde - og jeg har svært ved at gøre det modsatte, selv om jeg bliver rådet til det. Det funker ikke for mig. Og så bliver nogle lidt lange i patterne af, at det tager længere tid for mig, og det forstår jeg godt. Jeg er ikke særligt logisk anlagt Og jeg er omskiftelig.
Følgende brugere siger tak til Imma for dette brugbare indlæg:
Bogfinken (26-02-20)
Ulæste 15-01-20, 06:08   #22
hansan
hansan er taknemmelig over mit dejlige liv
Bare send min post til Slyngebarn.dk

hansans avatar

Tilmeldingsdato: 11/11-08
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 5,333
Takket 3,877 gange i 1,350 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Imma Vis indlæg
Jeg har tænkt på, om det er overgangsalder. Jeg har kobberspiral, så det er ikke dét. Jeg har ikke rigtig nogen symptomer på overgangsalder - men jeg skal til gynækolog her om et par mdr., tror jeg, så kan jeg jo da spørge
Min egen læge er ... sød, men han ser alting an. Og tænker aldrig rigtig, at noget kan være psykisk eller sådan noget. Så jeg har ikke så meget fidus til at snakke med ham ..

Ja, det tænkte jeg også. Og så tænkte jeg, om det var bedre med bodysds, fordi jeg har så gode erfaringer med det, eller om healing eller hypnose er bedre Kan sgu ikke regne det ud.
Bare prøv et eller andet. Giv de det nogle forsøg. Giv ikke op efter en enkelt gang eller to, men prøv mindst tre gange. Virker det ikke, så prøv noget andet. Om ikke andet får du gjort nogle erfaringer. Kram til dig
Imma (15-01-20)
Ulæste 15-01-20, 06:42   #23
liv
liv ...
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,340
Takket 28,137 gange i 9,001 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Kram

Søvn er noget følsomt noget, så det der gælder for mig behøver jo ikke være det samme for dig. Men her hos mig skyldes dårlig søvn (når det ikke lige er pga børn, pivende katte el lign) altid at der er noget der går mig på. Og det fortsætter indtil jeg har det bedre mentalt. Så det er mere (endnu) et symptom.

Er der noget/mere du kan gøre for at få det godt?
Sorry hvis det lyder flabet, det er ikke sådan ment overhovedet.

Ellers har det indimellem hjulpet lidt her hos mig at lave en sekvens restorativ yoga lige inden sengetid. I sengen faktisk. Du kan youtube Sarah Beth restorative yoga, hende er jeg glad for.
liv er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til liv for dette brugbare indlæg:
lullu (16-01-20)
Ulæste 15-01-20, 08:02   #24
Københavnermor
Københavnermor har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

No Avatar

Tilmeldingsdato: 27/01-14
Tak givet gange: 1,011
Takket 908 gange i 449 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Imma Vis indlæg
Til jer der spørger om jeg snakker med nogen om det svære, så ja. Jeg har en veninde, jeg hælder ud over med jævne mellemrum, men det er det samme og det samme og det samme om og om igen, så jeg deler ikke rigtig med nogen andre. Det er sgu lidt rodet, men alligevel straight forward, noget sorg og livskrise, og jeg føler, jeg står i stampe med det. Samtidig bliver jeg også ked af det, når jeg får lukket lidt op, og jeg kan ikke gå og græde eller være på randen af tårer hele tiden
Jeg gør tingene på min egen måde, og gennemgår faser på min måde - og jeg har svært ved at gøre det modsatte, selv om jeg bliver rådet til det. Det funker ikke for mig. Og så bliver nogle lidt lange i patterne af, at det tager længere tid for mig, og det forstår jeg godt. Jeg er ikke særligt logisk anlagt Og jeg er omskiftelig.
Der er mange måder at håndtere kriser på. Hvad der virker for nogen, virker ikke nødvendigvis for andre. Så hvis du ægte synes, at din måde fungerer, så bliv ved den. Og husk at når noget er svært, så kræver det tid og ressourcer at komme igennem. En af omkostningerne er, at det kræver meget energi. Nogen gange så meget, at det er svært at få den ro i kroppen og i hovedet at søvnen og hvilen bliver mulig.
Her kan guidede afspændinger være en hjælp til at lære at "styre" sine tanker. Fx "Jeg ved godt det fylder, i morgen tænker jeg videre, men lige nu koncentrerer jeg mig om noget andet (kropslige sansninger, åndedrættets rytme, billedet af toget der kører) eller hvad du nu synes der virker.
Måske er det tid til at prøve andre guidede meditationer? Du ved metoden virker for dig, måske skal guidningen justeres en smule?

N fra maj 08 og I fra oktober 13
Københavnermor er offline   Besvar med citat
Ulæste 15-01-20, 10:50   #25
Ramia
Ramia on the road to jul
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Ramias avatar

Tilmeldingsdato: 07/04-10
Geografisk placering: Herlev
Tak givet gange: 1,739
Takket 2,261 gange i 865 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Jeg har egentlig haft god glæde af ManuVision kropsbehandlinger ifbm stress og søvnudfordringer - det er vist lidt i familie med bodySDS.

Prioriterer du og komme ud og få lidt af det dagslys, der nu engang er? Man kan godt blive lidt søvnbimmelims af at det føles som nat heeele tiden

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 15-01-20, 10:56   #26
CeJay
CeJay Gemmer på en Feminist ...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

CeJays avatar

Tilmeldingsdato: 05/06-10
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 6,909
Takket 2,370 gange i 1,625 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Har ikke læst alle svar...

Men datteren her har fået frataget AL skærmtid to timer før sengetid. Som i ingen TV, Tablet, telefon.... Børnelægen snakkede noget om at melatonin tager (op til?) tre timer for fuld effekt, derfor giver det bedre søvn at skærmbrug lukkes ned to timer før sengetid.

Måske det kan hjælpe??? Om end det er noget af en tilvænning herhjemme, så har det betydet markant bedre søvn (og livs-)kvalitet for datteren.

Håber du snart får en god nats søvn. Kram til dig. Ingen skal have det sådan.
Ulæste 15-01-20, 11:04   #27
karisma
karisma har ikke brugt den nye funktion...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

karismas avatar

Tilmeldingsdato: 05/08-07
Geografisk placering: Nordsjælland
Tak givet gange: 3,538
Takket 2,179 gange i 1,248 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Jeg har også problemer med at sove i perioder, især ved stress og kriser.
Forholdsvis fast sengetid samt magnesium- og melatonintilskud hjælper. Når det er helt skævt får jeg recept på en pakke sovepiller hos lægen, hvis jeg tager dem i 5-7 dage kan jeg “vænne” kroppen (og måske psyken?) til at sove igen.
Håber du snart får mere ro på så du kan sove igen

N 2006 & A 2009
karisma er online nu   Besvar med citat
Ulæste 15-01-20, 12:07   #28
Imma
Imma - The Expendable
SB's burger

Immas avatar

Jeg tænker over jeres svar I nat sov jeg bedre. 3 baldrianpiller, cyklet til og fra arbejde (1,4 km. hver vej, så jo altså absolut ikke langt), men jeg var træt på en anden måde p.g.a. jobbet og ... ja. Kun 2-3 opvågninger på 6 timer.

Jeg tror, at noget af det, jeg skal, er at indstille mig på, det er sådan her, det er. Undlade for mange planer og gå efter min dagsform. Simpelthen lige forsøge at komme igennem de næste par uger, hvorefter jeg har 10 dages fri Og måske skulle jeg strukturere de 10 dage og indlægge cykling eller gåture. Få frisk luft og blodgennemstrømningen lidt op.
The Following 6 Users Say Thank You to Imma For This Useful Post:
aarhus (15-01-20), Aesters (16-01-20), Bogfinken (26-02-20), CeJay (15-01-20), Københavnermor (15-01-20), Ramia (15-01-20)
Ulæste 15-01-20, 21:41   #29
Ramia
Ramia on the road to jul
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Ramias avatar

Tilmeldingsdato: 07/04-10
Geografisk placering: Herlev
Tak givet gange: 1,739
Takket 2,261 gange i 865 indlæg
Det er nok meget godt, du snart har udsigt til en lang ferie og lidt egenomsorg.

Et lille lavpraktisk tip mere, som jeg egentlig også har haft glæde af, er at føre en søvndagbog, fx i en kinabog eller et kladdehæfte, hvor jeg helt nøgternt forholder mig til nattens søvn. Hvornår er jeg faldet i søvn, hvor tit er jeg vågnet, hvor mange timer tror jeg, jeg har fået, hvad har forstyrret og hvad tror jeg, har hjulpet (fx varmt bad, yoga, god bog, snakke med veninde...) jeg er ikke kritisk, blot observerende. Nogen gange kan man se et mønster, nogen gange har det en eller ande skør psykologisk effekt at arbejde med sin søvn på den måde. For mig hjælper det i hvert fald, eller har gjort det tidligere

Sent from my iPad using Tapatalk
The Following 3 Users Say Thank You to Ramia For This Useful Post:
Fru Solskin (16-01-20), Imma (15-01-20), Majer80 (16-01-20)
Ulæste 16-01-20, 09:17   #30
lullu
lullu har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

lullus avatar

Tilmeldingsdato: 14/03-10
Geografisk placering: Nørrebro
Tak givet gange: 4,006
Takket 2,359 gange i 1,262 indlæg
For mig er det der hjulpet allerbedst psykomotorisk behandling, både fordi jeg kan mærke en større fysisk ro i kroppen efter behandling og fordi jeg får vendt nogle af de tanker, som for det meste er det der er skyld i at jeg ikke kan sove.

Jeg har også prøvet med en kugledyne og til at starte med virkede det godt, men så snart jeg bliver stresset så har den ikke den store effekt. Hvis det er rigtigt slemt, så lægger jeg mig ind på sofaen - for mig hjælper det helt enormt at ligge "trykket sammen" af sofahynderne (min psykomotoriske terapeut sagde det er noget med at det beroliger nervesystemet) - og så falder jeg i søvn til lyden af britiske boligprogrammer.

Wanting to be someone you're not is a waste of the person you are
lullu er offline   Besvar med citat
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande