Er det øko? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Forhandlerhjørnet > Forhandler-fora > Colding-J
Glemt adgangskode? Tilmeld

Colding-J - mei tais og andre lækkerier

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 24-04-15, 21:57   #1
Althia
Althia - rykker rundt
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

Althias avatar

Tilmeldingsdato: 02/05-10
Tak givet gange: 5,189
Takket 9,208 gange i 4,578 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Exclamation Er det øko?

Jeg støder fra tid til anden på tekstiler, som jeg ikke er helt sikker på er GOTS certificerede økologiske selvom forhandleren skriver de er det.

Hver gang bliver jeg lidt trist, fordi det gør det svært for forbrugeren at finde ud af hvad der er ægte eller ej - men også fordi det i sidste ende også kan være med til at skabe mistillid til certificeringen.

Men hvordan ved man så at det man køber er GOTS certificeret?
Det er jeg ved at lave et lidt længere indlæg om til bloggen, men I får her en lidt besværlig, men altid sikker løsning:

Slå det op i GOTS database her!
Hvis du er i tvivl, så spørg forhandleren om enten navnet på deres leverandør eller dennes licensnummer og slå det op i databasen.

Du kan eks. prøve at slå CERES-076 op, som er licensnummeret på min leverandør

Som sagt er jeg ved at lave et indlæg, som beskriver lidt nærmere nogen af de ting man ellers kan kigge efter.

Sidst redigeret af Althia; 24-04-15 kl. 22:10
Althia er offline   Besvar med citat
The Following 5 Users Say Thank You to Althia For This Useful Post:
cykelmusen (20-04-16), Fiat500 (25-04-15), Isamin1310 (24-04-15), Kreamutti (27-04-15), Sienna (24-04-15)
Ulæste 20-04-16, 08:04   #2
Althia
Althia - rykker rundt
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

Althias avatar

Tilmeldingsdato: 02/05-10
Tak givet gange: 5,189
Takket 9,208 gange i 4,578 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg tror desværre det er tid til at hive denne frem igen
Det der indlæg hvor jeg skriver nærmere er imellemtiden blevet til en mini e-bog pdf, så den er ikke blevet helt færdig endnu - men når den gør vil den kunne hentes gratis på min blog.

Tegn på at du bør undersøge nærmere for at være sikker:
  • hvis der er mindre end 95% naturmateriale og der bruges det forkerte GOTS mærke
  • digital prints
  • hvis butikken ikke selv har certificeringsnumrene liggende (det synes jeg næsten de bør?), er langsomme til at finde det frem eller ikke lyder til at have helt styr på hvilke krav der er til GOTS.
Tegnene er ikke ensbetydende med at stoffet ikke er GOTS, men det er de tegn, hvor jeg selv har fundet det svært at få certificeringen bekræftet

(Personligt handler jeg kun steder jeg først har tjekket op på omkring certificeringer ).

En ny lille øvelse er at slå en af mine nyere leverandører op i GOTS databasen: Ceres-050.
Jeg tror det er et firma mange af jer kende

Citat:
Oprindeligt skrevet af Althia Vis indlæg
Jeg støder fra tid til anden på tekstiler, som jeg ikke er helt sikker på er GOTS certificerede økologiske selvom forhandleren skriver de er det.

Hver gang bliver jeg lidt trist, fordi det gør det svært for forbrugeren at finde ud af hvad der er ægte eller ej - men også fordi det i sidste ende også kan være med til at skabe mistillid til certificeringen.

Men hvordan ved man så at det man køber er GOTS certificeret?
Det er jeg ved at lave et lidt længere indlæg om til bloggen, men I får her en lidt besværlig, men altid sikker løsning:

Slå det op i GOTS database her!
Hvis du er i tvivl, så spørg forhandleren om enten navnet på deres leverandør eller dennes licensnummer og slå det op i databasen.

Du kan eks. prøve at slå CERES-076 op, som er licensnummeret på min leverandør

Som sagt er jeg ved at lave et indlæg, som beskriver lidt nærmere nogen af de ting man ellers kan kigge efter.
Følgende brugere siger tak til Althia for dette brugbare indlæg:
Wannabe (20-04-16)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande