At spare uden at børnene savner - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 12-09-10, 21:20   #1
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Tilmeldingsdato: 15/01-08
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 3,235
Takket 17,309 gange i 6,283 indlæg
iTrader: 23 / 100%
At spare uden at børnene savner

Jeg er kommet på en ny kategori til til Den Kæmpestore Sparetråd
( /forum/showthrea...94#post1440494 ).
Kom meget gerne med spareråd til hvordan man kan spare uden at børnene savner, så skriver jeg dem alle sammen ind i Sparetråden til sidst.

Det handler i denne tråd om, hvad man kan gøre for børnene får de almindelige ting som de oplever at andre har (ikke nødvendigvis det som de siger at "alle de andre har"), at give børnene gode oplevelser uden at sprænge budgettet.
Hvad man kan gøre for, at de ikke oplever at være "fattige" og ikke mangler, hvad alle andre børn har som en selvfølge - og generelt spare uden at børnene føler, at de og deres behov og ønsker er et økonomisk problem.
(Noget helt andet er diskussionen om det opskruede niveau med modetøj til børn, fødselsdage med tryllekunstnere og bestilt mad osv., men lad det ligge til en anden god gang......)

- Køb noget kraftigt stof og med fedt mønster og lær at sy lapper på knæene af bukser. Så holder de længere.

- Hold udkig efter rabatordninger til seværdigheder og forlystelser.

- Køb i genbrugsforretninger og på dba.dk og guloggratis.dk

- Lav et legetøjsloppemarked med dp/vg/bhv eller skole. Alle tager det med, som de gerne vil sælge videre.

- Lad kun en del af børnenes legetøj være fremme. Når der pludselig kommer en kasse med "nyt" legetøj frem er det næsten som at få nyt legetøj. Husk at pakke noget andet væk samtidigt. I øvrigt også en god idé hvis man ikke har så meget plads.

- Der er rigtig meget man kan lave sammen som ikke koster noget eller ret meget. Og man kan give sit barn unikke oplevelser samtidig, som man ikke ville kunne købe sig til, f.eks. at lave pandekager udendørs og spise med brombær man selv har plukket.
Bliv inspireret af bøger eller hjemmesider: Bøgerne "Krudtugler og kanelsnegle" og "Rollinger og roulader" kan anbefales. Hjemmesiden www.naturensdag.dk har gode idéer til udendørsaktiviteter. http://www.sjovide.dk/ har også mange gode idéer.

- Bag eller lav mad sammen med børnene. Du sparer penge på købebrød og færdigmad og I får kvalitetstid sammen. Samtidig lærer børnene om råvarer, madlavning og samarbejde.

- Dyrk noget spiseligt i en krukke. Børn synes at det er dybt fascinerende og det er en billig og nem måde at give en stor oplevelse (man kan også have en lille køkkenhave i haven til dem, men det er ofte for uoverskueligt for børn).
Barnet lærer desuden om planter og at dyrke dem og passe på noget levende.
Vælg noget der kan tåle et par dage uden vand....Det er masser af muligheder.

- Børnefødselsdage... Hvad man skal spise eller om der skal være skattejagt osv. skal jeg ikke blande mig i, men her er et par tips til hvordan man kan gøre børnefødselsdagen derhjemme til en stor oplevelse for børnene (når man ikke har lyst til, råd til - eller bare er imod - dyre arrangementer på restauranter, bowlingcentre og legecentre):
Vær kreativ - find på noget som er nyt, anderledes, usædvanligt (men ikke for specielt) for børnene.
Det at lave mad over bål, eller bare lave bål, kan være en stor oplevelse for mange børn idag. Eller lav stuen om til en restaurant med kok og tjener (far og mor), og behandl børnene som restaurantgæster, det kan være ret sjovt.

Minimad synes de fleste børn er smaddersjovt. Lav det mad du ellers ville men som mini'er. Minifrikadeller, miniburgere, minimuffins.

Giv børnene mulighed for selv at være aktive med at lave ting.
Er det rollespil der er hittet, kan de lave ting til at lege det.
Man kunne lave dyreører og dyrehaler - så skal børnene nok klare at finde på hvad der skal leges.
De kan pynte muffins med krymmel og kugler og glansbilleder.
Et sikkert hit er minilagkager, hvor bundene er stukket ud med et stort glas og ingredienserne til lagkagerne bliver serveret i skåle på bordet.
- Lav slik selv. Her taler jeg ikke om de kits til bolsjer o.lign. man kan købe (ret dyrt), men om "sundt slik" man selv kan lave af hverdagsingredienser. Vær opmærksom på at det nemt indeholder ligeså meget sukker som købeslik. Men her handler det om at spare penge og samtidig give børnene den fede oplevelse at lave slik selv. Man kan f.eks. tørre tynde frugtskiver eller lave stænger af blendede tørrede frugter og nødder. Søg på nettet efter "sundt slik", der er masser af opskrifter.

Sidst redigeret af Saga; 14-09-10 kl. 10:38
Saga er offline   Besvar med citat
The Following 10 Users Say Thank You to Saga For This Useful Post:
*smølfine* (12-09-10), Blomstervinge (12-09-10), Carla (12-09-10), charlotteg (12-09-10), frk.sorensen (14-09-10), Pantermor (12-09-10), Pernillemor (12-09-10), Sienna (13-09-10), Sopnah (15-09-10), Tigermor (12-09-10)
Ulæste 12-09-10, 22:14   #2
engelhardt
engelhardt Lidt for godt er det der liv
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

engelhardts avatar

Tilmeldingsdato: 04/06-09
Geografisk placering: thisted
Tak givet gange: 1,082
Takket 2,586 gange i 705 indlæg
iTrader: 0 / 0%
kunne vi ikke lave en byttetråd med legetøj og lign til kalenderpakker?
Ulæste 12-09-10, 22:18   #3
DortheR
DortheR Stronger
I am woman, hear me roar

DortheRs avatar

Tilmeldingsdato: 07/05-06
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 4,378
Takket 6,598 gange i 2,489 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Lav det til en tradition at besøge nye legepladser i weekenden (hos mig erstatter det bonbonland, tivoli og andet som jeg ikke har råd til eller kan overskue alene med to kids)

Spørg andre rundt omkring, hvilke de kan anbefale og drag så afsted med juice og madpakker, det er en fest
The Following 2 Users Say Thank You to DortheR For This Useful Post:
liv (12-09-10), Pantermor (12-09-10)
Ulæste 12-09-10, 22:55   #4
Trine
Trine behøver kaffe med kalk om morgenen
Udviklet SBåkone

Trines avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-06
Geografisk placering: Østerbro
Tak givet gange: 9,813
Takket 8,442 gange i 2,897 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Den med genbrug kan jeg anbefale.
Jeg var i red Barnets genbrugsforretning med Helena i orsdags. Vi kom hjem med

4 par bukser (eller var det 5 )
en hættetrøje
en nederdel
en bluse
en kjole

et par bukser til Sille

En trøje til en bamse
4 gode bøger

for 440 kroner - og det er superlækkert tøj. Sille synes at bukserne er kedelige, men lur mig om ikke de kommer ind i varmen når jeg får syet nogle bånd eller andet sjov på. Så det bliver mit tip her;

Køb eller sy simpelt (billigt) tøj og udsmyk det med bånd, mærker etc.
Ulæste 12-09-10, 23:09   #5
engelhardt
engelhardt Lidt for godt er det der liv

engelhardts avatar

Tilmeldingsdato: 04/06-09
Geografisk placering: thisted
Tak givet gange: 1,082
Takket 2,586 gange i 705 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Trine Vis indlæg
Den med genbrug kan jeg anbefale.
Jeg var i red Barnets genbrugsforretning med Helena i orsdags. Vi kom hjem med

4 par bukser (eller var det 5 )
en hættetrøje
en nederdel
en bluse
en kjole

et par bukser til Sille

En trøje til en bamse
4 gode bøger

for 440 kroner - og det er superlækkert tøj.
jeg bliver nød til at overgå dig

4sæt overals i fløjl, velour og denim
10 langærmede
5 kortærmede
1 strømpebukser
1 flyverdragt
1 par overtræksbukser
3 par underbukser

alt sammen til storm og alt sammen (på nær overtøjet) l überlækker retrostil

50kr! jeg ææææææææææælsker genbrug
Ulæste 12-09-10, 23:13   #6
kvind
kvind har ikke brugt den nye funktion...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

kvinds avatar

Tilmeldingsdato: 28/05-07
Geografisk placering: Samsø
Tak givet gange: 2,338
Takket 1,004 gange i 584 indlæg
iTrader: 17 / 100%
Billig ferie, byt hus med en slyngel og få set nye steder i danmark
Ulæste 12-09-10, 23:19   #7
Trine
Trine behøver kaffe med kalk om morgenen
Udviklet SBåkone

Trines avatar

Tilmeldingsdato: 03/05-06
Geografisk placering: Østerbro
Tak givet gange: 9,813
Takket 8,442 gange i 2,897 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af engelhardt Vis indlæg
jeg bliver nød til at overgå dig

4sæt overals i fløjl, velour og denim
10 langærmede
5 kortærmede
1 strømpebukser
1 flyverdragt
1 par overtræksbukser
3 par underbukser

alt sammen til storm og alt sammen (på nær overtøjet) l überlækker retrostil

50kr! jeg ææææææææææælsker genbrug
Wouv.....der er vist regionale forskelle der....
Ulæste 12-09-10, 23:56   #8
frk.sorensen
frk.sorensen får frisk luft.

frk.sorensens avatar

Tilmeldingsdato: 21/04-09
Geografisk placering: Mors
Tak givet gange: 696
Takket 1,027 gange i 561 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Brug biblioteket!
Ulæste 13-09-10, 00:13   #9
lyrens
lyrens futser rundt

lyrenss avatar

Tilmeldingsdato: 10/12-09
Geografisk placering: christianshavn
Tak givet gange: 1,035
Takket 2,374 gange i 1,073 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Ferier:
bytte lejlighed/hus i udlandet
rejse med servas (forening hvor man bor hos andre familier i udlandet, helt fantastisk når man har børn)

Gå på museum de dage der er gratis adgang (oftest onsdage nogle dog andre dage se her: http://www.aok.dk/udstilling/guide/g...tis-paa-museum

lån dvd´er på biblioteket, bestil dem på nettet, få en mail når de kan afhentes. Man har dem en uge og det er gratis

hold tøjbytte dage med veninder, skønt for mødre og dejligt hvis man har børn i mange aldre. Plus at det er super hyggeligt.

Madklubber med andre familier, hvor man skiftes til at lave mad(føles lidt som fest eller restaurant)

Spise på beboerhuse istedet for restaurant. ( i hvertfald i Kbh)

Genbrug og loppemarkeder

Sarah Maria mor til Sophus 95, Villads 99 & Alma Maria marts 2010
lyrens er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til lyrens for dette brugbare indlæg:
Tigermor (14-09-10)
Ulæste 14-09-10, 10:36   #10
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Tilmeldingsdato: 15/01-08
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 3,235
Takket 17,309 gange i 6,283 indlæg
iTrader: 23 / 100%
Tak.

Flere?
Ulæste 14-09-10, 10:43   #11
Fleur
Fleur har ikke brugt den nye funktion...

Fleurs avatar

Tilmeldingsdato: 14/07-09
Tak givet gange: 2,423
Takket 2,878 gange i 1,014 indlæg
iTrader: 11 / 100%
Tag på skovtur en aften om ugen (Og ja, det gør vi faktisk, især her i svampesæsonen er det virkelig hyggeligt)

Spar op og køb årskort til en (god) seværdighed/forlystelse i starten af sæsonen, og tag derhen 100 gange (Vi har haft til Randers Regnskov, Hjerl hede, Jesperhus) Det er dyrt lige når man skal betale, men også fedt at have "gratis" forlystelse resten af sæsonen.
Fleur er offline   Besvar med citat
Ulæste 14-09-10, 11:26   #12
mariette
mariette har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

mariettes avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-06
Geografisk placering: Fårup, nordvest for Randers
Tak givet gange: 81
Takket 753 gange i 322 indlæg
Send en besked via AIM til mariette Send en besked via MSN til mariette
Lav legetøjet selv! Noget af min drengs bedste legetøj er hjemmelavet. Det er/kan være hurtigt og næsten gratis.

Sæt med sværd, skjold og kæphest, lavet af nogle stumper træ og tilhørende kappe af en rest lagenlærred.

En magnet "lånt" fra sykassen monteret på en fiskestang, og fisk klippet ud i reklamer, og limet sammen to og to, med en fladhamret kapsel i midten. Det gælder jo så om at fange fiskene med magneten. Her er fiskedammen køkkengulvet, som er et trin længere nede end stuegulvet.

Vejbaner på store ark papir, hvor man i fællesskab tegner veje og landskab. Der kan være huse hvor man tegner mennesker indeni, søer med fisk, køer på markerne og det vigtigste, - parkeringspladser!! Jeg bruger indpakningspapir, som jeg gemmer i en bunke, i stedet for at smide det ud. Nogle af de vejbane-tegninger har han leget jævnligt med i over et år.

Hjemmelavet puslespil. Print to ens billeder på printeren. (Her er spiderman det største hit) og lim det ene på noget pap, - eller endnu bedre, - på et træpuslespil fra genbrug, med kikset motiv. Skær brikkerne ud. Brug det andet billede, til at kigge efter. Jeg plejer at lave papirs-poser med samme motiv, som brikkerne kan være i.

Legetelt af gammelt sengetøj og lign. fra genbrug. Skellettet er spisebordet, eller et andet større bord. Sy et "telt" som passer som omkring bordet. - Altså et stort stykke stof på bordpladen, og sider hele vejen rundt. Lav døre og vinduer, pynt med applikationer osv. Inspiration til applikationer her:

http://www.maelkechokolade.dk/images...Page%209-p.jpg
http://www.maelkechokolade.dk/images...duct-207-p.jpg
http://www.treehouseblue.co.uk/acata...age_small2.jpg
http://www.kids-playtent.com/images_...house_tent.jpg

Papkasser! Tegn på dem med sprittush, skær huller i dem, lim på dem etc. De kan blive til legehuse, biler, garager osv. Det holder ikke så længe, men er perfekt til en regnvejrsdag.

Sandkasselandskab til bilerne er også et hit her! Jeg fylder en stor lav balje med sand og så finder vi nogle klodser der kan være huse, knækker grene af, der kan være træer, laver indhegninger til bondegårdsdyrene, og vigtigst, - veje til bilerne. :-)

Købmandsbutik. Tomme mælkekartoner, syltetøjsglas, cornflakespakker osv. rengøres (tapes evt. sammen) og bruges som varer i butikken. Legepenge kan laves på printeren. En reol kan være butikken. Inventar som rullebånd osv. kan laves af papkasser, eller mere permanent. En af min barndoms-kammerater havde sådan en butik i flere år og det var det største hit til alle hendes børnefødselsdage..

Muddermad! Da jeg selv var barn, havde vi et gammelt komfur med tilhørende kasseret køkkengrej, der stod bagved huset. I det lavede vi rigtig meget muddermad og mudderkager, - pyntet med småsten og blade og den slags. Mine kammerater var ret misundelige på os, fordi vi havde sådan et sted OG fordi vi måtte blive beskidte. :-D

"Build af bear". Fin en egnet bamse på genbrug og sy tøj og ting til den. En seng kan fint være en vinkasse, og sengetøjet kan være lavet af stofrester, fyldt ud med gamle håndklæder eller kasserede klude. Bamsen kan få sin egen bog, - eks. med udklip i, dukketing fra genbrug kan bruges som bamses ting.

Udklædningstøj. - Ja det siger ligesom sig selv. Man finder det på genbrug og syr det evt. om til børnestørrelse og der er rigtig mange timers god leg i det. :-D
mariette er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to mariette For This Useful Post:
engelhardt (14-09-10), Saga (14-09-10)
Ulæste 14-09-10, 11:59   #13
mariette
mariette har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

mariettes avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-06
Geografisk placering: Fårup, nordvest for Randers
Tak givet gange: 81
Takket 753 gange i 322 indlæg
Send en besked via AIM til mariette Send en besked via MSN til mariette
Billig ferie!

Vi har købt en lille bitte gammel campingvogn for 3500 kr og indrettet den rigtig retro-hyggeligt og praktisk med bl.a. toilet, spildevandstank, indbygget strøm, så vi er uafhængige af campingpladser. I den tager vi på rigtig mange småture/ferier. Nogle gange overnatter vi kun en halv time hjemmefra, men ungerne er jo ligeglade og der er noget at opleve alle steder og de elsker det. Vi voksne nyder bare at komme lidt hjemmefra og kunne slappe af med god samvittighed.

Vi sover ikke på campingplads, men overnatter på små listige rastepladser og lign. Vi har aldrig mødt negative reaktioner over at vi har sovet et sted og så længe man har parkeret lovligt, og ikke stiller telt/havemøbler og lign. op (så er det camping), må man gerne overnatte i en parkeret campingvogn.

Vognen har et velindrettet køkken (Vi kan endda bage brød), så vi har ikke flere udgifter på mad, end hvis vi var hjemme, så en ferie koster kun lidt penge til brændstof, diverse entre til seværdigheder og lidt ekstra til is og den slags og måske en enkelt overnatning på en campingplads. - typisk 1000 kr for en uge. - For 2 voksne, 2 børn og en hund.

Da det er en ret lille campingvogn, har vi den på krogen hele tiden. Jeg synes det er ret luksus-agtigt hele tiden at have et hjem så man når som helst og hvor som helst i private omgivelser kan skifte en ble/bade et barn, amme, gå på toilettet, smøre en mad, lave kaffe, tage en lur, skifte til badetøj, vaske hænder. Alting har sin plads, - der er ingen pakning og slæbning af bagage, ungerne har et sted at lege når man holder pause, osv.

Vi bruger den ligesom em camper, men det er bare meget billigere med en campingvogn. - Især når den som vores er veteran, for så koster den kun, - mener det er ca. 160 kr om året i vægtafgift.

Sidst redigeret af mariette; 14-09-10 kl. 14:00
mariette er offline   Besvar med citat
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande