Den Kæmpestore Sparetråd - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 20-01-11, 21:42   #1
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Tilmeldingsdato: 15/01-08
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 3,283
Takket 17,483 gange i 6,323 indlæg
iTrader: 23 / 100%
sp. i #83 - Den Kæmpestore Sparetråd

Nyt spørgsmål i #83.

Her er skattekisten af gode spareråd herindefra, der kan give inspiration. Jeg har over noget tid samlet og sorteret dem og selv tilføjet en del.
Kom gerne med flere tips, så skriver jeg dem ind i tråden.

Der var en masse masse masse multiquote, men det endte jeg med at slette, for det var bare for uoverskueligt. Hvis man vil se hvem, der har foreslået hvad, så søg på sætningerne i nedenstående tråde. Jeg har bestræbt mig på at bibeholde de oprindelige sætninger (derfor er "jeg" altså oftest ikke mig). Tipsene er bl.a. fra trådene:
Jeres bedste sparetip?
Så meget på rumpen...
Min slatne økonomi.
Januar sparetråd
Hvordan sparer I på el?
Forlænge barsel – hvordan fik I økonomien til at hænge sammen?
Mand sælges til slavearbejde

Det helt grundlæggende:
Sørg for at fastholde et positivt udsyn. Selvom I finder de rigtige sparetips og får luft i budgettet, vil det stadig være svært at sige til sig selv, at det er helt ok at være fattig i vores vestlige verden. Så mit allerførste tip må være, at I skal huske at holde humøret oppe, ikke tænke i negative tanker som åh-hvis-nu-bare, føle sig mindre værd osv.
Vær taknemmelig for det positive i dit liv, og fokuser på det, der kan lade sig gøre, i stedet for det, der ikke kan. At være lykkelig ER en beslutning, ikke en følge af mange penge.
Det er okay at være fattig i pengepungen, bare man er rig i hjertet.
(citat: Mor-My)

Økonomisk overblik
- Lav budget! Du behøver ikke at føre alle udgifter ind, hver gang du har købt noget. Man kan lave en budgetoversigt til på forhånd at gøre tydeligt for en, hvor meget man kan bruge og på hvilke områder.
- Hvis du har svært ved at få pengene til at række hele måneden (som i: kommer til at bruge for meget først på måneden), så hæv hvad du har forbrug, og fordel dem i 4 kuverter. Så må du max. bruge hvad der er i én kuvert om ugen. Evt. kan du fordele dem i to kuverter til hver uge, én til mad og en til andre ting.
- Prøv at skrive ALT ned, hvad du køber i en periode (en måned f.eks., eller en uge, hvis det er for uoverskueligt), så opdager man hvad pengene egentlig går til.
Jeg har en husholdningsbog, for hver uge - her står der, hvad vi har købt, hvor mange, hvor og til hvilken pris. Slut uge regnes der ud, hvad der bliver brugt på husholdning og på andet.
- Og i forlængelse: Lad være med at impulsindkøbe. Få evt. tingen lagt til side til dagen efter, så du kan nå at overveje om du virkelig har brug for den.
- Snyd dig selv. Hvis du bruger alle pengene, hvis de står på kontoren, så hæv nogle og læg dem i en kuvert, i en køkkenskuffe osv. Så er de ude af øje- ude af sind, indtil du mangler penge sidst på måneden- og så føles de som ”ekstra” penge
- Klip dankortet over! Få dig et VisaElektron, hvor man ikke kan hæve over indestående.
- Lad være med at udskyde betalinger, lad være med at købe på afbetaling.
- Sørg for at ændre oplysninger til det offentlig med det samme (f.eks. til boligstøtte eller institutionsbetaling) ellers kan I få både en kæmpe regning på et tidspunkt og renter oveni.
- Overvej om du virkelig har brug for en ting. Vi har faktisk ikke brug for mange af de ting vi omgiver os med, og ofte kan man klare sig uden eller nøjes med noget andet. Det er her den helt store mentalitetsændring ligger, hvis man virkelig vil spare.
- Prøv at beregn hvad jeres middagsretter egentlig koster. Det kan give overblik over hvad der skal spises når der skal spares.
- Sæt dig selv under administration. Beslut hvad du vil bruge på f.eks. mad og hæv det beløb (eller sæt det på en forbrugskonto), og læg så Dankortet væk. Så må du tænke lidt mere over hvad du køber, når du ikke bare kan bruge restbeløbet også.
- Vi har lavet en konto til mad, hvor vi hver har et dankort til. Der er bliver sat et bestemt beløb ind på
- Ryd op i dine ting og sælg det du ikke bruger.
- Tjek din betalingsoversigt i god tid, så du f.eks. kan få rettet fejl, inden pengene er trukket og er opmærksom på når der kommer større udgifter, så du ikke pludselig står med minus.

Ideologi
- Undersøg om "at leve nedgearet" (ægte Simple Living) er noget for dig. Tråd her: /forum/showthrea...sparetr%C3%A5d.
- Og en anden tråd om et lignende koncept: /forum/showthrea...sparetr%C3%A5d

Sidst redigeret af Saga; 10-02-16 kl. 13:30
Saga er offline   Besvar med citat
The Following 29 Users Say Thank You to Saga For This Useful Post:
Anova (13-02-13), baby-rosinen (13-02-13), cecilie (05-01-14), Dilberta (27-12-12), dohva (03-07-12), doramalie (25-07-11), DorteOS (15-07-11), Eddie (27-08-13), Fru Blå (08-10-14), Fuglemor (19-03-11), Gnisten (25-04-14), gryssen (21-01-11), Hersom (18-08-13), Kattemor (21-01-11), Lnh1985 (16-04-13), Lui (24-01-11), maianne (12-07-11), Maj My (28-08-11), MamaNeema (22-11-12), marajo (20-11-15), Munni (02-08-12), ninjamom (20-01-11), Pandafant (21-01-11), sabelkat (24-04-14), Sienna (12-07-11), Smyrilla (04-11-12), Svanemor (03-08-15), Tigermor (20-01-11), Water Dragon (21-02-13)
Ulæste 20-01-11, 21:42   #2
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Organisering, kontrol, styring
- Lav madplan og hold dig til den. Gerne til mere end en uge ad gangen. Og sørge for at udnytte alle de madvarer man køber, så der ikke bliver smidt så meget ud.
- Madplaner er gode! Grød-, suppe og vegetardage sparer en del på budgettet og så kan man jo planlægge kun at handle 1 gang om ugen. (frugt og mælk, yoghurt er vi dog ude at suplere op på i løbet af ugen). Jeg har lavet for hele januar - og også skrevet weekend guf ind. Så har vi noget at gå og glæde os til i løbet af ugen.
- Beslut dig for hvad du vil give i gave, og køb det. At hygge rundt og kigge på lækre ting er opskriften på at få brugt for mange penge.
- Det samme når det er til dig selv, du shopper: Beslut helt specifikt (langærmet T-shirt, max. 150 kr.) eller nogenlunde (2 bluser og en bog), og hold dig til det.
- Jeg har et lille personligt nytårsfortsæt, der går ud på, at jeg vil forsøge IKKE at tage mit dankort med, når jeg skal ud og handle. Se, der smutture i føtex eller netto for at hente 2 liter mælk - kan godt blive dyre, fordi jeg lige falder over noget. Og hvis det er sat 200 kr ned, er det nok godt, og lynhurtigt har jeg skabt mig et behov for lige netop den ting.
- Indføre ''lommepenge'' til hver af de voksne, beløbet afhænger af, hvad I lige har mulighed for. Hvis jeg generelt bare skal spare, kommer jeg nok nemmere til liiige at købe noget, fordi man jo også skal have lov, selvom man ikke burde osv. Synes det er nemmere, hvis man har lov, men så kun har en begrænset mængde penge til det hver måned. Hvis man så vil have noget dyrere må man spare op.
- Lav indkøbslister og hold dig til dem (med én ting tilladt udover, det tilfredsstiller ens indre lille rebel )

Tilskudsordninger/rabatter
- Sørg for at undersøge om du kan få boligstøtte, friplads i insitution, særlig børnetilskud til uddannelsessøgende forældre (via kommunen), SUstipendium og -lån til studerende osv.
- Hvis i bor til leje kan i jo søge boligtilskud. Også selv om det måske kun er et par 100'ere, er det jo noget der hjælper på bundlinjen.

Sidst redigeret af Saga; 29-08-11 kl. 09:06
The Following 4 Users Say Thank You to Saga For This Useful Post:
dohva (03-07-12), Fuglemor (19-03-11), Kattemor (21-01-11), Svanemor (03-08-15)
Ulæste 20-01-11, 21:43   #3
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Generelt om indkøb
- Find ud af hvilke ting du sparer mest på. Måske logisk, men det er værd at overveje om det kan betale sig. Nogle gange er 10 kr. sparet ikke det værd i forhold til at skulle bruge meget mere tid.
- Lad være med at "småkøbe". En konditorkage her, et lille tørklæde, en lille dims i Kvickly du lige opdagede, at du ikke kunne leve uden, en vand i en kiosk; den slags småindkøb kan sluge virkelig meget af budgettet.
- Køb brugt. Stort set alt kan fås brugt.
- Køb stort ind på ebay, man man nogle gange finde billige partier af f.eks. strømper og bukser og så er der nok tl flere år.
- Det kan også godt hjælpe lidt på min shoppelyst at rydde op i mit og børnenes skabe, at få vendt bunkerne giver en følelse af lidt nyt, hvis du forstår.
- HUSK hver gang du har handlet at tjekke bonen!! Jeg scorer vel 1-300kr om året på den konto...
- Køb ind i Sverige eller syd for grænsen, hvis du bor i nærheden.
- Kun købe hvad man har brug for. Altså eks. kun købe rosiner når man rent faktisk er løbet tør og ikke når man er ved at løbe tør, det mindsker også madspild.
- Vi har en fast husholdningsindkøbsliste hvorpå der står hvad vi som regel bruger i løbet af en uge af basisvarer (havregryn, mælk, rugbrød, sæbe osv). Den bliver der købt ind efter 1 gang om ugen, hvor vi forinden har tilføjet hvad vi forventer at bruge til aftensmad dén uge plus hvis der er ting, vi sjældnere har brug for at handle (tandbørster, skosværte whatever).
- Vi handler en 1 gang om måneden og sparer derved meget på at undgå spotvarer, og vi udnytter det vi har.

Indkøb af dagligvare
- Køb ind og spis efter sæsonen, det der er i sæson lige nu, er også det billigste (og det bedste ).
- Kig på kg-pris når du køber ind.
- Få dig en (A+ mærket selvf.) fryser, så du bl.a. kan benytte dig af storkøbstilbud.
- Køb ind først på måneden når du har penge. Så er det nemt at holde igen med indkøb (fordi det ikke er nødvendigt) sidst på måneden (og nemmere ikke at skulle ud mellem butikker og fristes) og du har altid hjemme til at lave mad.
- Kigge tilbudsaviserne igennem efter kød-tilbud og lave sin madplan derefter. Vi købte på et tidspunkt kyllingefilet i STORE pakker når det var på tilbud og delte det så op i poser til fryseren. Stor-tilbudsindkøb af pasta, dåsetomat o.lign. kan også godt betale sig. Og så igen lave sine madplaner efter hvad man allerede har og hvad der er på tilbud.
- Køb stort ind: Én gang om ugen/én ang hver anden uge/én gang om måneden – hvad der nu passer. Mælkeprodukter, smør o.lign. kan kommes i fryseren, så det er kun grøntsager, du skal fylde op med. Dels får du fordelen af at kunne købe økonomipakkerr, dels er du ikke i dagligvarebutikerne så ofte, og bliver derfor ikke fristet nær så ofte.
- Køb også stort ind af kolonialvarer (toiletpapir, sæbe o.lign. når det er på tilbud.
- Start altid indkøbsturen i et lavprissupermarkede og gå derefter i et større efter de ting den anden butik ikke havde.
- Hold øje med tilbudsaviser, men lad dig ikke friste af noget du egentlig ikke mangler. Jeg plejer at skrive "ønskeseddel" og er noget fra min seddel på bud, overvejer jeg om buddet er godt nok samt om "dimsen er nødvendig"
- Grønt er oftest billigere end frugt. Gulerødder er billig mad, og det er kål også.
- Køb varer der har sidste salgsdato samme dag, de er ofte sat ned til det halve (og brug dem samme dag!), eller køb ind lige inden lukketid, der er nogle gange varer sat ned som har sidste salgsdato næste dag.
- Et godt råd, hvis du har tendens til at få skabt behov af reklamerne. Få Nej Tak til Reklamer på postkassen. Selvom reklamer er gode til at finde tilbuddene med, kan man godt sidde og få lyst til ting, man ikke vidste at man ikke kunne leve uden.....Gå i stedet på nettet og find reklamerne for dine dagligvarebutikker (eller møbelkæder, hvis det er en sofa du mangler), og find tilbuddene på den måde.
- Læste lige, at der var en der holdt øje med reklamerne hver uge for at købe stort ind og derved spare. Nu ved jeg ikke om den her hjemmeside er nævnt www.tilbudsugen.dk Men den er simpelthen genial. Alle reklamer bliver lagt ind hver uge, så man går bare ind og skriver eksempelvis "mel" i søgefeltet, og så fortæller den hvilke butikker der har tilbud på det man søgte efter. Tidsbesparende.
- De fleste supermarkeder har sådan nogle "det her ryger snart ud af sortimentet"-steder. Dér kan man tit være heldig at finde noget godt.
- IRMA sætter tit ned til halv pris. Ofte gør de det før og efter helligdage. Og det er vidst også tit midt på ugen man kan være heldig.
- Køb ind i Lidl og Aldi
- læg aldrig noget i kurven uden at vide hvad det koster
- regn løbende sammen hvor meget der er for i kurven
- læg gerne et mentalt budget inden du går ind, så du ved om du max må handle for 75 eller 300kr.
- Køb en andel af en ko, gris, kalv, eller andet dyr og fyld fryseren op. Ud over at det er billigere, får man også variation i, hvilke stykker kød man får. Vi har lige fået en 1/8 kalv - pludselig fik vi et godt tilbud og vi havde netop snakket om, hvor trææætte vi var af altid at få fars-mad, som er det, der oftest er på tilbud. Udover afvekslingen slipper man også for at slæbe kød hjem fra butikkerne med et bjærg af plastikemballage til følge...
- Kig efter om en eller flere af butikkerne i byen sætter varer ned i pris når de nærmer sig sidste salgsdato. På den måde kan man spare virkelig meget på brød, pålæg, kød, mælk etc, som jo så altså skal spises straks eller fryses ned. Jeg køber nogle gange noget mere spændende end ellers hvis det er sat ned, det kan give lidt ekstra krydderi på hverdagen.

Sidst redigeret af Saga; 01-06-12 kl. 10:00
Ulæste 20-01-11, 21:43   #4
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Opskrifter
Billige opskrifter: /forum/showthread.php?t=5276
Flere billige opskrifter: /forum/showthread.php?t=143471
Sparemad: /forum/showthread.php?t=99760
Madplaner: /forum/showthread.php?t=3914
Laaang tråd med madplaner og hvad folk skal have de nærmeste dage: /forum/showthrea...vad+skal+spise
Opskrifter med hakket kød: /forum/showthrea...ht=hakket+okse
Madplaner til 500 kr/uge: /forum/showthrea...sparetr%C3%A5d

Søg også på 'madplan', 'madplaner' her på SBs Mad-underforum. Der ligger mange gode herinde.

- Hmm, her i huset er "hvidkål/løg/gulerods-uge" altid et hit for kontoen. Så laver jeg:
* Stuvet hvidkål og frikadeller (af 250g hakket svinekød, det kan strækkes pææænt langt med kogt bulgur)
* Kinesergryde (fintsnittet gulerod, løg, hvidløg, hvidkål, 250 g hakket svinekød, soya og noget østerssovs). I sådan en gang "kinesergryde", som en anden foreslog er det lækkert med stokken fra broccoli, skrællet og skåret i strimler.
* kyllingefilet (eller andet "billigt" kød) med colslaw (staves?)af hvidkål og gulerod
* hvikålssalat m. pære og appelsin
* tomatsuppe hvor gulerødderne plus løg svitses, koges med og blendes og kålen snittes virkelig fint.
* løgsuppe (ingen kål og gulerod her )
* sidst dag afholdes "hvad køleskabet gemte"-dag, hvor jeg laver et eller andet af det der er ved at se lidt død ud i køleskabet.
- Ruskomsnusk - æg lavet til røræg, blandet med en rest bacontern/skinke/kylling/hvad man nu har og pasta - serveres med gnavegrønt
- Omelet med diverse fyld
- Tunpasta (dåsetun, afkølet pasta, creme fraiche, hvidløg, salt, peber) med gnavegrønt
- Tunfrikadeller af dåsetun
- Pitabrød kan være billigt, synes jeg
- Gryderetter med de billige udskæringer, men det er nok ikke lige årstiden
- Pasta salat, lidt stegt kylling, lidt bacon og meget pasta/grønt, også genialt til madpakkerne.
- En hjemmelavet pizza koster heller ikke mange basse-ører!
- Fiskefrikadeller af sej fra frost er også fint.
- Gulerødder er generelt en undervurdret spise, synes jeg - billigt og sundt. F.eks. 10 stk. skåret i 6 stykker hver, ristet i olivenolie til knap møre, tilsættes et fed knust hvidløg, derefter 1½ spsk. mel, salt, peber - og hurtigt tilsættes et par dl. vand. Har du det, er persille dejligt i, og gerne en håndfuld oliven. Spises til ris eller kartofler. Det bliver meget sovs-agtigt, men magert og sundt. Alternativ krydring kan være citronsaft- og skal.
- Tomatsuppe på dåsetomater, vand, løg, gulerødder, rodfrugter (dog ikke lige sæson nu...) og kartofler er billig mad. Jeg kommer en kopfuld linser i, for at give lidt protein, og fetaost eller kyllingestykker som "drys" (igen protein) eller en klat creme fraiche er lækkert til.
- Pasta med grønsag/tomatsovs, resten af sovsen kan blandes med (lidt) oksefars og laves til lasagne.
- Kartoffelpizza
- Karrysuppe
- Brøddag, nybagte boller med hj.lavet æggesalat og tunsalat
- Og ellers er en gang pasta m frostgrønt og bacontern fx. jo også fint og billig kost. Grød ligeså. Nye kartofler med olie/eddike dressing og hvad du lige har, som en kold kartoffelsalat med et stykke medister til og noget hjemmebagt brød. Tomatsuppe af dåsetomater med masser af suppehorn.

Lav selv, dyrk selv, find selv
- BAG DIT BRØD SELV. Brug evt. en bagemaskine, hvis det er det du har ork til.
- Bag alt brød selv. Det koster altså kassen at købe rugbrød, pitabrød, boller osv. Her foregår det ofte søndag, med flere dejfade i gang. Ganske hyggeligt at kigge til i ny og næ.
- Tråd om hvordan man konkret sparer ved at bage selv: /forum/showthrea...t=spare&page=2
- Lav selv müsli.
- Jeg er SUPERGLAD for min nye bønnespirer bakke! Her bruges med held mungbønner (de bønnespirer der kan købes til thai mad i supermarkedet) - en lille håndfuld fyldes i baken hver 3 dag og der er bønnespirer hver dag! De spises næsten som snacks...
- Lav pizzakit til fryseren, det er lige så hurtigt at lave sådan en, som at vente på pizzabudet (letbagt bund, med tomat på. Fyldes efter optøning med hvad der er på lager, såsom tun, oliven, løg og ost).
- Naturen bugner af bær. Fedt for dem med frugt træer og bærbuske og sylt selv. De kan sjældent selv få udnyttet alt det de har i haven. Og fedt igen senere på året m æbler/blommer/pærer etc. Eller besøg en pluk-selv-plantage.
- Lav the af dine krydderurter eller saml vilde planter og lav the på dem. AnneMette Olesens bøger kan anbefales for opskrifter.
- Køb/lån Anne-Mette Olesens ”Spis dit ukrudt” og lad dig inspirere! ?
- køb billig friskost og tilsæt selv krydderier og krydderurter etc.
- lav selv pesto og tapernader. Det pimper ostemaden lidt, og lav rigeligt, så har du en billig og sød gave.
- Når vi kan få fingrene i (en masse) æbler, så koger vi straks mos og grød og fryser ned. Smager godt til havregrød også.
- Vi laver også selv syltetøj af rabarber eks.
- Jeg køber/købte ALDRIG skiveskåret pålæg - selv dårlig billig skinke og rullepølse koster alt for mange penge pr kg. Vi spiser middagsrester, ost, bønner og æg til vores brød.
- Lav dit pålæg selv. Kør et slag og lave selv rullepølsen el. flot dig og køb en rullepølse du selv skal koge, køb en hel hamburgerryg, kog den og server så en el. 2 gange til aftensmad. Herefter skær begge dele i skiver, jeg har en gammel eva-pålågsdims til at gøre det på, pak i passen portioner og put i fyseren, tag op når du mgl.
Roastbeef og saltkød er også nemt at lave selv og fryse ligesom det andet i skiver.
- Køb aldrig udskåret kød, det er ofte billigst at købe en steg og selv lave den til koteletter el. skært kød osv.
- jeg gik på genbrug og hentede en gammel rugbrødsskærer/pålægsskærer. kogte hamburgerryg til os og målte portioner op til aftensmad og skar resten i skiver til pålæg. same story med kylling kalkunbryst og andre pålægsvarer. det tog ti minutter ekstra når tingene var kølet af og blev så smidt i fryserne. skiverne var tykkere og dermed lækre og kiloprisen faldt til det halve samme med steg osv.
- I sæsonen kan man få frugt og grøntsager i nakken i gårdbutikker, gartnerier med privatsalg o.lign. Køb evt. et ordentligt læs og frys/sylt/mos/lav marmelade.
- Og i samme boldgade. Nogen mennesker har alt for mange æbler eller brombær eller....osv, når det bliver modne alle sammen samtidig. Gør folk en tjeneste og hjælp dem med at slippe af med dem, og gør så som i ovenstående råd (og lev af æbler på 100 måder i et par uger ).
- Ønsker du selv at bruge din æbler og har du aaaalt for mange, så saml sammen og få dem presset til lækker lækker sund og næringsrig saft på et mosteri. De har tit nogle dage om efteråret, hvor private kan komme til. Bor du på Fyn er Ørbæk Mosteri et bud. Husk at blande sure og søde æbler for den bedste smag.
- når der er tilbud på frugter, køb masser ind. kog dem op og put i fryseren i portionsposer eller i "lav selv is" bægre. lækkert billigt slik.

Sidst redigeret af Saga; 01-06-12 kl. 10:27
Følgende brugere siger tak til Saga for dette brugbare indlæg:
Ulæste 20-01-11, 21:43   #5
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Stræk maden
- Kom to, tre, fire dåser tomater i kødsovsen i stedet for bare én.
- Stræk kødet med revne grøntsager, eller blendede (f.eks. kartofler og gulerødder), op til 50/50.
Både i lassagne og kødsovs og alle andre af den type "kødsovse" er det mindst halvdelen af rest-grønsager i. Jeg blender dem, for ungerne kan godt blive lidt hys hvis de finder for mange løg i:-))
Men gullerødder, squash, perberfrugter, champignon, aubergine, løg, tomater, pastinak, rødbeder, kartofler og andet rest-grønt herhjemme fra bliver bare blendet og smidt i kødsovsen. Det samme i frikadeller og i boller i karry-fars og den slags. Det gør at jeg dels ikke smider så meget rest-grønt ud og dels smager det altså super godt med grønsagerne i, det er jo nærmest det der giver det "smag" synes jeg.
Kom evt. en smule farin eller mørk chokolade i.
Et godt tip til de kræsne børn er at koge alle de revne ingredienser godt sammen med flåede tomater, så du får en tyk tomatsovs. (Helst en KÆMPE portion) Du kan evt tilsætte en dåse pure for at få den så "tomatet" som muligt. Så blender du den helt glat, og man kan ikke smage andet end tomaterne. Denne sovs kan du fryse ned i mindre portioner og blande i stegt hakket kød. Vupti, vupti, og du har en nem og hurtig og sund kødsovs.
- Jeg bruger at købe et stort hvidkålshoved og så konsekvent 'tynde' hakket kød op med fint blendet hvidkål. Så kan sådan en lille bakke hakket kød pludselig strækkes til kødsovs, frikadeller, krebinetter el. til rigtigt, rigtig mange dage eller fryseren.
- "Fortynde" alt med kikærter, linser, bønner, bulgur, couscous, kartofler, ris, pasta, kål.
- Stræk kødet med grøntsager. bulgur/couscous, linser, bønner, kikærter er også geniale til at få lidt kød til at se ud af meget. Eller for den sags skyld erstatte kødet helt.
- Hakket kød pakkes ned til 250-300-350 gram pr portion, og tilsættes grøntsager, vi er blandt andet meget glade for porre, løg, hvidkål, gulerødder, broccoli og squash, som konsekvent blendes og kommer i al mad.

- Spar på kødet og brug masser af bælgfrugter (kan ofte fås billigere i indvandrerbutikker).
Mht. at forgifte nogen så er der et par enkle råd:
1: smid i blødsætningsvandet ud
2: bulderkog i 30 min
3: kog så stille og roligt til de er helt møre.
Og så lige et fif: sæt en helt pose kidneybønner i blød en fredag aften og kog dem om lørdagen (fx en weekend hvor børnene er hos deres far) mens du hører Mads og monopolet, drikker kaffe og nyder din luksus-lørdagsavis (evt. på nettet). Når bønnerne er færdige portionspakker du dem i frostposer og smider dem i fryseren. Næste gang du skal lave chili con carne smider du de frosne bønner i når der er ca 10 mins kogetid tilbage. Smart...så skal du kun koge engang i mellem.
*Røde og gule linser kan du bruge direkte. Super godt som jævning i sovs og supper. Bare i med dem når der er ca. 10-15 min tilbage og lad dem koge ud.
*Grønne linser skal koge længere tid, men er heller ikke giftige. De koger ikke ud på samme måde, så de er svære at "gemme". Synes de smager rigtig godt som salat - på med lidt soja mens de stadig er varme, og blandes med rød og gul peberfrugt og finthakket rødløg og så lidt olie-eddike dressing.
*Kikærter er ikke giftige. Dem kan du nemt lave hummus af. I blød natten over og næste dag koger du dem (kan også fryses). Du kan også selv lave falafel af dem.

Genbrug af rester
- Jeg gemmer rugbrødsrester - men river dem og rister dem på panden med lidt honning, noget havregryn og hakkede nødder/mandler og tranebær.
- Eller brug rugbrødsresterne til øllebrødsboller: /forum/showpost....9&postcount=19
- kan ikke huske om jeg før har skrevet det samme, men jeg gemmer alle brødrester. Jeg skærer dem i små stykker og smider dem i en opsamlingspose i fryseren. Senere kan jeg så sætte dem i blød og lave øllebrød, eller evt bruge dem opblødt i nybagte boller (så slipper jeg for at købe kerner).
- En rest ris fra aftensmaden er rigtig god at putte i hjemmebagt brød, det samme med ungernes uspiste havregrød. Ungernes uspiste havregrød kan også bruges til klatkager senere på ugen (når man har lidt tid til at stege dem). Jeg tilsætter et revet æble, temmeligt meget kanel og lidt hvedemel el. boghvedemel og steger dem. Man kan også tilsætte et æg.
- Gemmer altid rester. Og hvis jeg har råvarer til overs: går ind på dk-kogebogen.dk og taster råvaren (-erne) ind, så kommer en række opskrifter.
- Gemmer kogte grøntsager der moses og puttes i hjemmebagt brød. Det sammen med rester af kogt ris og korn.
- Som regel kan hele grøntsagen spises (der er undtagelser! Kend dem!)
Brocollistokke kan hakkes eller rives og bruges i madretter eller salater (smager af broccoli….), den tykke stok skal bare lige skrælles med en gulerodsskræller.
Toppe fra gulerødder, rødbeder, bladselleri osv. kan bruges i salater, eller bruges som smagstilsætning i supper og sammenkogte retter.
- Smide rester i køleskabet til frokost næste dag, hvis der ikke er så meget, eller til aften hvis der er nok. Eller i fryseren hvis man ikke gider spise det samme to dage i træk.
- Medmindre du er forbandet god til at opveje portioner når du laver mad, vil der altid være rester. Gem alle rester, også de helt små, og hav mindst én restedag om ugen (brug madplanen til at finde den rigtige dag).
- Gem alle rester, også selvom det måske kun er ½ portion af noget, og kom det i fryseren - når der så er tilpas mange rester kan I holde "fryser-surprice" middag.
- Tråd her om at undgå madspild: /forum/showthrea...sparetr%C3%A5d
- Når jeg har brugt en vanillestang til et eller andet (og de fleste af kornene således er skrabet ud), så smider jeg ikke de tomme stænger ud, men kører dem en tur i krydderi-/kaffekværnen med noget rørsukker. Så er der hjemmelavet vanillesukker, som jeg putter i et glas og bruger til muffins og den slags
- Kogte kartofler bruges til kartoffelmader eller brasede kartofler til frokost. Er der mange, kan man også smøre dem med olie og drysse med krydderier og give dem en tur i ovnen, eller lave kartoffelmos af dem.
- Kogt ris blandes i dejen til pandekager.
- En rest steg eller kød fra et pille kyllingeskrog skæres i små stykker, steges på panden med lidt løg og samles med lidt tomatpure og krydderier, og bruges som fyld i en kødtærte.
- Rester af grøntsager, pureres og kommes i gryderet eller blandes i pandekagedej til madpandekager.
- En rest sovs, kommes i en gryderet eller blandes i ny sovs. Kan også bruges i stedet for tomat-pure til fyld i madtærter.
- Brød, tøres og genbruges som rasp eller øllebrød, alt efter om det er hvede eller rug.
- Suppe, - kan genbruges som fond i sovs.
- Kogt æg bruges som pålæg eller i en salat.
- Hvidkålssalat genbruges i gryderetter eller i tærter.
- Revne gulerødder er fremragende sammen med hakket kød i lasagne.
- Halvgammel ost rives og bruges som drys.
- Halvgammel creme fraiche, røres med salt og evt. peber og hvidløg og bruges som smøreost.
- En reste kaffe kan varmes i en gryde med mælk og det smager omtrent som cafe latte.
- En rest the kan røres med sukker og citronsaft og bruges som isthe. Theen må IKKE være bitter.
- Tiloverblevne frikadellerer er gode som pålæg.
- Salat af kinakål kan steges på panden og bruges sammen med andet fyld i gryderetter, tærter,
fyldte pandekager, etc.
- En rest flødeskum kan bruges i næste dags sovs.
- Jeg elsker den her kødsovs http://www.fragilewithlove.com/2010/...te-kdsovs.html og det giver en GOD STOR portion, så der er mere end rigelig til kødsovs og lassagne og noget til fryseren.
Første dag spiser vi bare spaghetti og kødsovs - dagen efter måske pandekager med fyld, hvor der kan tilsættes majs, ærter, salat, tomat, agurk, hvad man nu lige har lyst til. Men sovsen er en god basisfyld og der er godt med grønt i
Så kan der laves lassagne af den også, der tilsætter jeg nogle gange lidt ekstra vand, men ikke altid, måske en dåse tomater for at få lidt mere tomatsmag.
Jeg bruger tit resterne til barnet, og så spiser jeg rugbrød hvis der ikke er nok til to, ellers spiser jeg det til frokost. Og ellers kan kødsovsen sagtens bruges på en pizza.
- Ris får vi som regel altid med noget sovs, så der gemmer jeg sovsen med og spiser dagen efter. Ellers kan jeg godt finde på at lave noget wok dagen efter med risene.
- Her ryger rester ofte i lasagne, pitaer, tortillaer eller jeg laver 'ruskumsnusk' med ris til...
- Alt efter hvad det er, smider jeg oftest rester i fryseren, så har man lige noget nemt og hurtigt, hvis man en dag er alene hjemme, eller barnet får dem med som madpakke, en dag hvor vi skal have kold mad om aftnen. Hvis vi pludselig har mange rester liggende, kan vi godt lave en "reste"-dag hvor vi vælger hver sin ret - i søndags fik vi lasagne, chili con carne og thai-suppe
- Rester af tærte, frikadeller, medister, falaffel, kogte kartofter mv. bruges i madpakken.
- rester af kartofler blandes med parmsan og krydderurter og bages brune i ovn
- resten af en grøn salat (fornyet med avocado) til en skive speltbrød.
- Kødsovs har vi tit- nogen gange fortynder jeg det med god suppe og en dåse bønner = god chilisuppe - creme fraise og ost på toppen er godt.
- Mange rester kan også bruges i bolledej. Det er næsten kun fantasien, der sætter grænser. Inden for den sidste uges tid har jeg fx brugt: en rest grøn salat m gulerod og tomat, ovnbagt græskar, ris, linser og havregrød. Boller bagt på en supperest bliver også mums. Kartofler kan også sagtens bruges, men pasta ville jeg nok bruge til noget andet.
Jeg laver ofte dejen om aftenen, og bager bollerne om morgenen. Så det er jo bare at smide resterne efter aftensmaden ned i dejen. Nemt, nemt!

Sidst redigeret af Saga; 23-04-13 kl. 19:17
hejbabyhej (07-01-14)
Ulæste 20-01-11, 21:43   #6
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Billige måltider og nemme måltider
- at lade madplanen indeholde en dag med hhv suppe, vegetar og grød, samt en dag med rester (er der ikke nok spædes op med lidt grønt fra fryseren)
-spise kartofler tit
-bage selv (holdthævet dej eller christinas turbodej kan spare masser af tid). Brug røremaskinen eller mikserens dejkroge, så går det nemmere og hurtigere.
-altid have færdig mad i fryseren til stress dage (elle dage med sygdom) så man ikke bliver fristet af take away
- Hav en grøddag om ugen, der er mange forskellig slags korn. Og man kan tilsætte frugt/frugtmos/nødder/musli/ymerdrys og få mange forskellige variationer.
- Tag snackmadpakke med når du skal ud. Jeg har som regel en lille bøtte nødder og rosiner med mig ud, også selv om det er en lillebitte tur. Så bliver jeg ikke fristet til lige at købe noget at spiseligt.
- Hvis du kan få ungerne med på det, kan der måske også være noget at spare ved at gå fra kellogs morgenmad til havregryn? Eller evt. havregrød?
- Tag madpakke med på arbejde/i skole.
- Vi har indført kødfri dage og det kan ses på kistebunden.
- Lav store portioner og frys ned til andre dage hvor energien er væk. ris og kartoffelmos kan godt fryses og puttes i microen
- Løb aldrig tør for hurtige muligheder i fryseren. Jeg skal stege en monsterstak fiskefrikadeller i week-end'en - en anden dag kan det være en ekstra lasagne, der ryger i, eller et pizzakit af egen avl.
- Bag boller, ikke brød. og lav en bagedag engang imellem. kombiner det med frysemad så har du brugt energien på at fylde mere i fryseren og samtidigt sparet en masse. Bollerne bliver ikke dårlige fordi du kan nøjes med at tage det op du skal bruge. skulle du glemme kan de snildt optøes i microen men mister sprødheden til gengæld er energiforbruget meget mindre (kan også optøes på radiatoren)
- Vi har indført minimum én ugentlig suppedag. En god og billig suppe er kartoffel/gulerod/evt. porresuppe m. paprika og brød til. Når vi finer os er der stegt baconstykker i. Det mætter godt.
- Lav supper kogt rigtige ben der er kogt i timevis - så får du nemmelig alle de gode stoffer ud der gør at det er nemmere at spare på kødet.
- boullion er enhver fattigrøvs redning selvom kødmængden blev reduceret kan man sagtens få en sovs til at smage godt eller en gryderet, hvis man bruger en god kyllinge eller okseboullion.
- Lav mad til 2 dage i træk. du sparer hvis du ikke smider lidt ud og det skal ikke opvarmes så længe næste dag. el og indkøb er sparet.
- På min madplan her jeg lige indført rugbrød hver fredag. Og det af 2 grunde.
Vi spiser ikke ret meget pålæg i ugens løb - kun datteren har madpakke med - så nu er der mere økonomi i at have en rugbrøds dag, hvor der gerne må være lidt lækkert pålæg.
og så er vi tit trætte om fredagen, så nu skal vi ikke bruge tid på at lave mad.
- Ved ikke hvordan I bor i forhold til familie, men man kan jo lave aftale om fast at komme til middag hos dine forældre en dag om uge, og ham din anden halvdels forældre - hvis i har forbindelsen altså. Venner er også tit med på en eller to middage på en mdr.......der er jo ingen der siger det skal være til steg.......elsker fx min lillebrors lasagne.
- en grød, suppe, rugbrøds og reste dag om ugen kan man jo sagtens. Så er der kun tre dage om ugen, hvor der ellers skal findes på noget. Ellers tænker jeg retter, hvor der kan laves kæmpe portioner og anvendes på forskellige måder. Fx kødsovs.
- Hvad med kikærter? Humus i pita. Falaffel, som kogte lige vendt på panden i lidt olie og krydderi og tomater til at putte på pastaen
- Ellers synes jeg kartoffelmos er en billig og mættende spise. Jeg laver også tit polenta med tomatsovs det koster heller ikke alverden.
- Aftensmad herhjemme er ofte noget der skal gå lidt hurtigt, og en uge indeholder gerne både en dag med rester, en dag med rugbrød og om sommeren en dag med koldskål (laver også selv, meget billigere og lækrere) og om vinteren en dag med suppe (billig, sund mad, og børnene gider godt når der er pasta i).
- Madpandekager og grøntsagstærter er også billig mad.
- Vi spiser gerne grøntsagssuppe en gang om ugen.
Den består gerne af en hel masse kartofler og så lige hvad der er tilbage af grøntsagsrester i køleskabet. Vi blender det hele så man ikke kan se hvad der er i. Det er den eneste sikre måde at få vores unger til at spise grøntsager. Hvis der er rester tilbage kan det jo snilt spises dagen efter som en forret.

Sidst redigeret af Saga; 01-06-12 kl. 09:59
hejbabyhej (07-01-14)
Ulæste 20-01-11, 21:43   #7
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Billige produkter/råvarer, og at få mest muligt ud af råvarerne
- Hvis dine børn kan lide kartofler kan man også lave spas ud af sådan nogle - halve bagte, hele bagte, hasselbagte, både (rystes med lidt olie og krydderier i en frysepose), mos, mos der er blandet med ærter og hvidløg, gratineret med ost og bagt i ovnen, mos der er krydret og stegt som frikadeller på stegepanden.
- Lad være med at købe pulverkaffe men rigtig kaffe og så bryg en halv eller hel kande af gangen. Det smager bedre og gode bønner, enten til at kværne selv eller færdigmalet fåes meget billigere end pulver.
- Jeg køber birkes og hørfrø i dyrefodersbutikker (NB! Kan indeholde sager der ikke er tilladt i menneskeføde).
- Mal dit eget mel
- Man kan nogle gange få kød billigt hos slagere.
- Køb kød i uge eller månedspakker hos slagtere eller på nettet. (f.eks. grisogko.dk)
- Brug teæg i stedet for poser til løs te og klip teposerne over hvis du er en "Lipton-type"
- Sparer på pålæg, og bruger istedet frikadeller, rester, kogt æg, torskerogn der er meget billigere end det skiveskårede vacuumpakkede.
- Frugt og grønt, samt forskelllige slags nødder og mandler kan også ofte fås billigere i indvandrerbutikker
- Kartofler er en billig og genial råvare. Selvom den er kedelig kogt, så bruger man halvt så mange som hvis man ovnbager. Ovnbagning dræner kartoflen for vand, og derfor der der mindre "gods" i den.
- køber smør i papir i stedet for i æsker..jeg mener: gammeldags smør i stedet for de smørbare kærgården-agtige.
- frostgrøntsager er billige og smækfyldte med næring grundet den korte tid fra høst til bearbejdning til frost mætter fortrinligt og kan varieres til det uendelige.
- jeg kogte rødvin og hvidvin til fond. det kan fryses fordi alkoholen så er væk og der er nu plads til spagetti carbonara og rødvinssovs uden at det vælter budgettet
- ved en pickwick tepose er der egentlig 2 der sidder sammen. den kan deles og så har man 2 teposer!
- Og man kan spare ENDNU mere ved at lade være med at købe posete, men i stedet købe løs te.
- Æg: de bedste og billigste æg komme fra dine egne høns - så overvej om det ikke er muligt at holde høns.
Alternativt find en bondemand der holder høns på en fornuftig måde - bed om at se hans hønsegård og spørg ind til foder. De bedste æg kommer fra høns som går frit og kun får lidt korn som tilskud. Divs smarte foderblanding giver ikke velsmagende eller sunde æg.
- Fisk; er en af de rigtige store poster for fisk er dyrt. Nogle fiskere sælger fisk direkte fra båden, det kan afprøves. Ofte er det ikke dyrere at gå til fiskehandleren end at købe frossen fisk i supermarkedet og kvaliteten er langt højere. Kammuslinger og rejer fås dog ofte til en god pris, frossen. Lav selv din gravet laks- det er langt billigere end at købe det færdigt. En hel side røget laks er også typisk billigere end i skiver.
- Et kanon spareråd i øvrigt mht. mad - HVIDKÅL! Det er billigt og sundt og varer i evigheder - og fintsnittet i div. kødretter kan man virkelig spare på kødet.
- Ris, pasta og bulgur købes den grove slags, fordi det mætter bedre og på den måde kan man spare i ex nøjes med 250gram til en fam på 4.
-Jeg klipper mayonnaise og den slags op, når de er næsten tomme og gemmer de sidste i en frysepose. Den næsten tomme ketchupflaske kan man skylle i varmt vand og putte det i sovsen

Sidst redigeret af Saga; 23-04-13 kl. 19:21
hejbabyhej (07-01-14)
Ulæste 20-01-11, 21:44   #8
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Abonnementer på internet, TV, telefon
- Se på din telefonregning om det kan svare sig sat skifte abonnoment. Og overvej en lavere hastighed internet.
- Overvej om du kan klare dig helt uden fastnettelefon og kabeltv - vi har ingen af delene herhjemme og klarer os uden problemer uden. TV klares med digital stueantenne og de tre-fire kanaler, der kan ses med den slags.
- Vi har mobilabonnementer (Telenor, formerly known as Sonofon), hvor vi indenfor en vis radius hjemmefra kan ringe gratis til fastnettelefoner (Moar og til ti andre mobiltelefoner med samme udbyder (hinanden).
- Ip telefon i stedet for fastnet telefon. Da vi droppede fastnet gik vi fra ca 8-900 i kvartalet til ca 40 kr om måneden
- Få Telmore tlf.abonnement. Billigt og ringer du til andre der har Telmore, er det gratis.
- Og til jer der har tv-pakker, overvej om i virkelig har brug for den store eller mellempakken?? Det mindsker også tvforbruget væsentlig, samt sparer på pengepungen - og elforbruget .
- Internet KAN gøres billigere. Jeg havde en ok forbindelse via "dansk net", der kostede mig 169 pr mdr.
- Eller vil i kunne klare jer med dem man kan tage på antennen så i kan have en digital modtager og kun tage de få programmer der er (det overvejer jeg selv da det er gratis, unftaget licens selvfølgelig).
- Herhjemme har vi delt internet med overboen så vi giver 100 kr. om måneden for 20 MB.

Sidst redigeret af Saga; 21-01-11 kl. 14:17
Ulæste 20-01-11, 21:44   #9
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

El og varme

Links:
Følg dit el-forbrug på dit forsyningsselskabs hjemmeside. Tråd om det her: /forum/showthrea...sparetr%C3%A5d
Energiforum: http://www.dongenergy.dk/privat/ener...520Energiforum

Generelt
- Den store EL-sparetråd: /forum/showthread.php?t=148220 . Masser af gode tips! Læs den!
- huske at slukke al udnødvendig elektronik og lys
- Køb elspareskinner! Og sluk ved kontakten. Det gælder både tv, pc og alt muligt andet. Dels fordi det sparer standby-strøm, dels fordi det sparer en del strøm at man ikke gider tænde for skidtet, når man skal ned og rode rundt på gulvet under sofaen efter stikkontakten
- Du tænker på at sætte tv'et på en strømspareskinne så tv'et er masteren og de øvrige apparater (dvd-afspiller, surroundsystem, VHS, PS3, osv.) er slaver og dermed slukkes, hver gang tv'et slukkes?
I så fald, nej, det skader ikke apparaterne overhovedet... Det, der kan skade, er hvis f.eks. lydapparater (altså noget der indeholder højtalere) aldrig bliver sat i standby men i stedet slukkes direkte så der kommer et "knald" fra højtalerne. Det er ikke sundt for din elektronik. Hvis du har noget, der køles (f.eks. en stor subwoofer eller noget af B&O's finest) så er det også vigtigt at produktet får stand by-tid så det kan køle normalt ned.
- Tilmeld jer maalerjagten.dk og hold øje med el-forbruget - der går sport i det Jeg kan fortælle at jeg siden jeg flyttede ind her i den nye lejlighed, har haft et forbrug på ca knap 4 kWh pr dag, i Århus brugte jeg 2400 kWh pr år, det sidste år har jeg dog sat det ned til 1700 ca, og som det ser ud lige nu har jeg reduceret det yderligere jo - så det kan anbefales - der går helt sport i at spare og slukke alt indtil videre har det sparet mig for 1100 pr år!
- Tjek om dine døre og vinduer er ordentligt isolerende. Isoleringsbånd kan tætne revner enkelt.
- Overvej om du skulle skifte til bedre isolerende vinduer.
- Eller køb/lav dig et par gode isolerende gardiner til vinterbrug. Vælg nogle med 2 eller 3 lag stof (og husk at trække dem fra om dagen, så det sol der er kan få lov til at varme boligen).
- En enkelt og ret billig måde at isolere vinduerne er at hænge et ekstra lag gardiner som foer bag dine gardiner.
- Læg et ekstra lag rockwool på loftet.
- Brug energipærer, og så bruger jeg de der halogenpærer ( B-C) som bruger 30 %-45 % mere energieffektive
- Standbyforbrug på tv (32" nyt) ca 5 W, dvs ca 36 kWh/år. På bærbar ca 16 kWh/år.
Ved drift, forbrug på tv (32" nyt) ca 125 W, ved brug 4,5 time/dag giver det ca 205 kW/år. Bærbar der bruges 2 t/dag koster 20 kWh/år.
Generelt kan man sige at der er to ting man kan skrue på når man ønsker at sænke elforbruget, det ene er effekten (hvor mange W pæren er på, hvor meget man skruer op for elvarmen, hvor meget energi køleskabet bruger osv), og det er andet er drifttiden (dvs om man slukker lyset når man forlader rummet, om man skruer ned for elvarmen om natten osv).
- Link til Dongs hjemmeside, sider om at spare energi: http://www.dongenergy.dk/privat/ener...parenergi.aspx oghttp://www.dongenergy.dk/privat/el/sparel/sparetips/Pages/de10bedstesparetips.aspx
- dvalefunktion på pc hvis den står og køre meget. gør det til en vane at slukke for lyset og hygge med starinlys.
- I øvrigt: Har du router der kører trådløst internet? For det årlige SB forbrug der er ca 70 kWh=140 kr. Man kan sætte tænd/sluk ur på, så det fx er tændt mellem kl 16 og kl 23
En laser printer på Standby (SB) bruger typisk 18 W (!), hvorimod en inkjet kun bruger ca 1 W! En elspareskinne har kun et SB forbrug på ca 1 W, dvs under 10 kr/år, så hvis man kan samle nogle strømslugene apparater i sådan en er det super.
- Alt lys bliver slukket så vi har så lidt som muligt tændt, pærer er efterhånden skiftet ud med LED - dem fra Phillips synes jeg er ret gode og giver et fint lys for mig...
- Jeg skiftede den stationære ud med en bærbar.
- Og ja - sluk og luk efter sig altid! F.eks når jeg står og laver mad, behøver jeg jo ikke have alt lys i køkkenet tændt. Når vi spiser kan vi sagtens nøjes med en lampe tændt i stedet for to osv, mange bække små
Her om aftenen synes jeg egentlig også det er mest hyggeligt bare at have en enkelt lampe tændt eller nogle stearinlys og så tv'et. ALT bliver slukket her når man går ud af et rum.
- Lån en el-måler hos dit el-selskab og tjek dine hvidevarer... de kan godt være syndere selvom de er A-mærkede..
- Vi har købt et "stjerne-lys-tæppe" i Ikea til at lyse på Kajsas værelse. Det giver et hyggeligt lys og står tændt hele aftenen. Hun går meget til og fra sit værelse, så der er nød til at være lys derinde. Det er lidt som en juletræskæde, bare med stjerner. Det bruger 3,4 W, så det er lidt i forhold til en lampe + at lyset er ret hyggeligt Vi overvejer at gøre det i flere rum hvor vi ikke har behov for en stærk lyskilde, men bare lys til eks gennemgang.
- ingen servere, pc, macs på stand by 24/7 (eller i brug)
- Trække gardiner for om aftenen, så varmen holdes bedre.
- Slukke for vamen mens man lufter ud (der var en tråd om det for noget tid siden)

I køkkenet
- Brug eftervarmen på komfur og i ovnen
- Lav en hel termokande m kaffe/varmt vand. Det er dyrt at starte elkedlen op hver gang man vil ha en kop. fyld evt kun koppen halvt, eller brug en lille kop. Jeg efterlader MANGE halve kopper kaffe og te når jeg lige bliver distraheret. Og det er ikke altid mængden af kaffe der gør det, men bare lige det at få en "bette tår"
- Eller omvendt, hvis du aldrig får drukket mere end en halv kande the/kaffe, så nøjs med at lave en halv kande.
- Anskaf/lav dig en høkasse. Ikke bare sparer den strøm - grød, supper og sammenkogte retter kommer også til at smage endnu bedre. Det er meget simpelt: En trækasse fyldt med halm. Øverst ligger du en hovedpude godt stoppet med halm og så låget på. Den skal helst passe nogenlunde i størrelse til gryden, så du ikke skal varme en masse kasse op også.
- Jeg udnytter ovnen, når den er tændt får jeg bagt så meget som muligt, og får brugt komfuret samtidigt så jeg ikke bruger det forskudt.
- Slukke for ovnen lidt for tidligt og bruge eftervarmen. Ovnen plejer jeg at slukke 15-20 minutter før tingene er færdig og lader den bruge eftervarmen og lader det bare står 5-10 minutter mere i ovnen, især hvis det er rugbrød, så får det en blødere skorpe med det samme, især hvis man kommer det i en pose en halv time efter det er kommet ud og eftervarmen kan også ganske glimrende bruges til at varme bananer hvis man lige mangler en lille snack

Hvidevarer, vandvarmer
- Fyld vaskemaskinen og opvaskemaskinen op.
- Pak kød til fryseren fladt - det gør det nemmere at stakke + nemmere at tø op.
- Skal du købe nye hvidevarer så vælg A+.
- Jeg har skruet ned for køleskab og fryser...så temperatur er korrekt.
- Og fryseren skal holdes afrimet! Det kan faktisk betyder ultra meget i forhold til strømforbruget. En A mærket fryser kan bruge lige så meget som en D mærket og mere hvis den ikke holdes afrimet med jævne mellemrum.
- jeg lånte engang sådan en el-måle-dims, og tjekkede vores forbrug. Dybfryser, vaskemaskine, opvasker og vandvarmer, brugte sådan groft sagt, 1/5 hver. Den sidste 1/5, var lys og andet, - eks. computere og maskiner. Jeg tænkte, at logisk set, så måtte vi spare der, hvor forbruget er størst.
- Jeg mener faktisk at kunne huske noget med, at det er rigtig smart at skrue ned for vandvarmeren altså ikke køre så høj en temperatur på vandvarmeren konstant. Bare nogle få grader reducerer vist strømforbruget drastisk. Dog skal temperaturen være over 60 C i varmvandsbeholderen og over 50 C i tappetemperaturen fra den varme hane, for at undgå at legionella (som kan forårsage livstruende legionærsyge) få gode vækstbetingelser.
- I mit barndomshjem kørte vandvarmeren ikke varmere vand end til et bad, min mor kogte vand i en kedel til opvasken - det har helt klart været noget med at spare på strøm, da mine forældre sparede meget, idet de ikke havde voldsomt mange penge.
- Jeg er blevet bedre til at genbruge et glas som kun har været drukket vand af, hvor jeg før smed det hele i opvaskeren.
- Vi har en plan om at opvaskemaskine og vaskemaskine, skal køre på varmt vand fra vandvarmeren. Så sparer vi vist 3/4-4/5 af strømmen, da det meste går til at varme vandet op. Og så har vi ikke køleskab. Men det er mest for sjov skyld.
- Vi har i mange år ligget virkelig højt i forbrug og ellers været flittige med at slukke og optimere computere, som jo måtte være synderne. I slutningen af 2009 skiftede vi køleskab, skabsfryser, ovn og vaskemaskine. Dermed reducerede vi vores strømforbrug med 1/3! Vores hvidevarer var A-mærkede, men 5-12 år gamle. Det er selvfølgelig en investering, men den er så tjent ind på 3-4 år.
- Her er el-vandvarmeren den store synder. I vintertiden får vi varmt vand via træpillefyret, men når det er slukket kører vi på el og det er rigtig dyrt! Så til foråret får vi sat solfangere op, som rigeligt skulle kunne forsyne os med varmt vand i sommerhalvåret.
- Tø mad fra fryseren op i køleskab. Det afgiver kulde til køleskabet (lille ting, men det sparer jo altsammen)

Sidst redigeret af Saga; 01-06-12 kl. 10:29
Ulæste 20-01-11, 21:44   #10
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Vand
- Vi droppede de hyppige brusebade, og klarer os med etage-vask, de fleste dage. Hvis man står et sted med afløb, fungerer det fint og man føler sig faktisk ligeså ren, som med en brusebad. Vi vasker ikke hår ret tit.
- Færre varme bade!!! Det koster meget el at fylde den varmvandsbeholder.
- Sæt et æggeur når du går i bad til f.eks. 2, 5, eller 10 minutter og når det ringer, er badet slut (basta!).
- Skyl af i en balje. Tænker du at det virker uhygiejnisk? Pointen med at skylle af er jo at komme af med madrester og sovs, ikke at vaske det først én gang, før det bliver vasket igen i opvaskebaljen/opvaskemaskinen.
- Skyl grøntsager i en balje.
- vand i køleskabet
- slukke vand v. tandbørstning
- Tønde til regnvandsopsamling (husk at dække til pga myg og afdampning)
- brug såvidt muligt regnvand til blomster (inde og ude)
- Ved vandpjaskeri om sommeren, fyldes en balje eller to op, glem at bruge vandslangen
- tisse, når man tager brusebad
- korte brusebade
- fravælge karbad
- fyld vaske- og opvaskemaskine helt op
- Vand have om aftenen, når det er køligt (helst regnvand)
- vask grønsager af i en balje vand
- brug vandbesparende elementer i bruser og vandhane
- kontroller vandforbrug fx hver 14 dag
- Her skylder vi kun ved afføring i toilettet. Når der bare bliver tisset synes jeg ikke det er nødvendigt (self gør jeg når vi har gæster ) men ellers ja... det gør at vi ikke skylder særlig meget i løbet af dagen. Jeg tror måske det er der vi faktisk sparer en hel del vand?
- fylder kun opvaskebaljen det, jeg rent faktisk skal bruge
- fylder den lidt mindre, hvis jeg skal vaske "fint" glas, for det skal skylles efter, og så bliver baljen jo fyldt yderligere af skyllevandet
- bruger baljen med sæbevand til den er helt brugt (først opvask, så bordaftørring, så aftørring af andre overflader (vi har ingen emhætte og dermed fedtet køkken) og hvis jeg stadig ikke finder vandet snusket, går jeg videre til køleskab, badeværelse, hvad-der-nu-trænger)
- korte bade (selvom vi ind imellem forkæler os selv med varmt fællesbad)
- slukke vandet når man børster tænder, gnider sæbe rundt, barberer ben og sæber krop ind i badet etc
- iblødsætning er min ven! Fx står rotterne gerne i deres grøntsagsskål, mens de leder efter godbidderne, og efter sådan en nat med deres beskidte tæer er den ret så snusket, så jeg lader den stå i vasken, og når så jeg tænder vandet af en eller anden grund, kommer der jo vand i. En time efter kan et hurtigt sving med børsten klare det, der ellers krævede rindende vand og knofedt
- mine dejfade står i blød, og før i tiden fyldte jeg dem bare med vand. Nu lader jeg dem også stå i vasken, for jeg bruger jo alligevel lige en sjat vand her og en sjat der, så hvis jeg arbejder i køkkenet, er et dejfad hurtigt fyldt til det nødvendige. Når det skal renses, stikker jeg bare hånden ned og roder rundt, så skal der heller ikke skylles så meget efter, for alle dejrester slipper.
- Det kolde vand som kommer inden man får varmt, når man skal i bad kan man samle op i en stor balje og bruge til at vande med, lægge tøj i blød osv...Eller til at skylle ud med i toilettet.
- Test af brusehoveder: http://politiken.dk/tjek/penge/energ...eget-om-aaret/
- Mit bedste vandspareråd er ikke at have en bruserstang... Så kan man nemlig ikke stå og gasse sig under det varme brus - man er nødt til at holde bruseren hele tiden, og må slukke, mens man sæber sig ind mm.
- Vandspareberegner: http://www.tsave.dk/spar-vand/ (Er dog baseret på en gennemsnitslige families forbrug). NB! Er firma der gerne vil sælge dig vansparedimser til hanerne.
- Har du badekar, så tager du naturligvis alligevel brusebad. Men sæt proppen i badekarret og brug bagefter vandet til at vande planter. De kan godt tåle en anelse sæbe.

Tøjvask (spare el, vand, vaskepulver)
- Tørre på tørresnor. Eller nøjes med at tørre i tørretumbleren i 20 min. og lad det hængetørre for resten.
- Hvis tøjet ikke er beskidt/svedt, så hæng det op på en bøjle natten over, så kan det godt bruges en dag mere, inden du vasker det.
- Vask tøj ved 30 i stedet for ved 40, 40 i stedet for 60 og 60 i stedet for 95, tøjet bliver lige så rent (hvis du vil være sikker på at noget bliver bakteriefrit, f.eks. tøj med afføring på, skal du dog stadig op over 75 C).
Hvis du går fra 95 grader til 60 grader sparer du ca 1 kWh/vask, og fra 60 til 40 ca 0,5 kWh/vask. Dvs hvis du vasker to af hver om ugen, kan du spare ca 300 kr/år (ca 150 kWh). Man skal ikke lade sig afskrække af at det er så forholdvis lidt, for hvis man gør "det hele" er der virkelig mange penge/kWh at spare.
- Vi bruger tøjet noget længere, inden det blvier smidt til vask. Noget tøj kan friskes op ved en tur på tørresnoren (Udendørs) og ellers så er der utroligt forskel på, hvor hurtigt tøj bliver snavset. Uld holder eks. meget længere end bomuld, som nærmest er en smuds-magnet. Har jeg haft en bluse på "ude af huset", kan jeg godt finde på at gå en dag eller to i den, herhjemme, inden den bliver vasket. Lag på lag, er også et godt trick. Hvis man har en tynd bluse under den strikkede bluse, kan man ofte nøjes med at vaske den underste bluse. Og så går jeg aldrig i hvidt.
- Tørre tøj udenfor, evt i udestue eller i garage. (det kan man godt selvom det er koldt. Fugtige dage tørre tøjet dog langsommere)
- Jeg har købt en vaskemagnet til ? 135 kr? - den blødgør vandet så kun 50%-75% af normal mængde vaskepulver behøves. Det kan godt svare sig hvis man er lidt hys med sit mærke (bruger KUN det dyre anglemark flydende).

Sidst redigeret af Saga; 16-08-13 kl. 11:22
Ulæste 20-01-11, 21:44   #11
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Forsikringer, legater, bank, fagbevægelse, sygesikringen danmark
- Undersøg om du kan spare penge på fx bilforsikring igennem dit fagforbund. Da vi fik bil kostede forsikring os årligt 24000 hvis vi gik direkte til forsikringsselskabet, men 6000 hvis det foregik igennem den fælles rabatordning, vores fagforbund havde forhandlet sig til...ved samme forsikringsselskab
- Det kan helt sikkert være værd at investere noget tid i at søge legater og fonde. Der er helt bestemt nogen som målretter sig enlige forsøgere, værdigt trængende, økonomisk underbemidlede etc. Det burde være muligt at hive nogle tusinde hjem i klatter hist og her, som i det store hele kan være en pæn sum.
- Det kan betales sig at checke sin bank, forsikringer, mobilabonnement m.v. og det kan nemt gøres via www.prisportalen.dktit kan man spare en del ved at checke sit forbrug.

- En slags spareråd: HUSK at hvis du er studerende kan du blive medlem af en A-kasse (og få dagpenge), når du er færdig. Du skal melde dig ind INDEN 14 dage efter at du har afsluttet uddannelsen. Så har du dagpengeret efter en måned som dimittend/nyuddannet, i stedet for, på almindelige vilkår, at skulle have et års arbejde og et års medlemsskab, før du har ret til dagpenge.
Det er især vigtigt, hvis du ikke har arbejde efter uddannelsen, for så skal du på kontanthjælp, eller hvis du har "formue" (f.eks. friværdi, bil) kan du måske slet ikke få kontanthjælp. Så for at holde økonomien sund, så HUSK at melde dig ind i A-kassen lige så snart du er færdig med uddannelsen.
- Jeg ved ikke, hvor meget tilskud I får fra Danmark, men hvis det ikke står mål med udgifterne, er det måske en mulighed at få et basisabonnement i en periode. Det koster kun 99,- i kvartalet, det giver selvfølgelig ingen bidrag, men giver dig mulighed for at komme op i grp. 5, hvis behovet opstår på et senere tidspunkt.

Sidst redigeret af Saga; 01-06-12 kl. 10:29
Ulæste 20-01-11, 21:44   #12
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Rengøring
- brug jelp vaskepulver fra Dansk Supermarked i stedet for Neutral, samme produkt
- Brug Ecoballs i stedet for vaskepulver
- I stedet for glasrens/spejlrens, som er dyrt (det er flasken man betaler for) så køb sprinklervæske i stedet.
- Generelt fejldoserer vi sæbe til vask, opvask og pers. hyg. Man kan sagtens spare på sæben. Men brug heller ikke for lidt. Hvis du bruger for meget vaskepulver , vasker vaskepulveret bare sig selv. Bruger du for lidt, bliver tøjet ikke rent. Dosér rigtigt.
- Der er en tråd med gode husmor-råd her. Jeg nøjes med at linke til den, da den allerede er ret overskueligt sat op: /forum/showthrea...ight=avispapir

Personlig pleje

- Jeg synes at frisør er dyrt, så her hjælper det at være forholdsvis langhåret. Ellers er der jo frisørskolerne.
- Jeg har længe brugt en bagepulverbaseret hjemmegjort deodorant (nogle købedeoer er baseret på bagepulver istedet for alkohol el aluminium). Den virker supergodt på lugt, men ikke på hvor våd man bliver (jeg lugter så kun - så det er fint med mig).
- Stofbind, luksus i trussen og så sparer du penge samtidig.
- Divacup --> spar bind og tamponer
- Stofbleer
- Brug stofklude til at tørre børnenes mund og numser med.
- Voksne kan også bruge stofklude til at tørre hænder og ansigt i stedet for køkkenrulle og servietter. Du kan evt. lave stofservietter af noget lækkert stof, det vil også virke luksuriøs på dine gæser.
- dele engangs vaskeklude i 4
- Olivensalve er virkelig besparende for os. Vi er storforbruger af creme, og brugte før i tiden A-derma, der koster en krig. Men nu laver vi selv creme, og det er bare lex. Søg på sissesalve/olivensalve for opskrift.
- Et lille spareråd, der også giver lidt på den lange bane, er at klippe creme-bøtter mv. over, når den er "tom" og med en dejskraber tage det sidste over i en bøtte m låg. Der kan virkelig sidde meget creme tilbage. Det samme må gøre sig gældende med tandpasta.
- Man kan også bare lade cremen blive i bøtten og sætte poselukkere på. Kan f.eks. fås i IKEA (dem her). Det plejer vi at gøre .
- Et lille fif til at spare på den flydende håndsæbe: sæt en strip(s?) (I ved de der plastdimser som fx elektrikerne bruger) eller to omkrig selve pumpeanordningen på sæbepumpen, så der ikke kan trykkes så meget sæbe ud pr pump.
Det har reduceret sæbeforbruget (særligt hos den 4-årige) betragteligt, og når enden er klippet af stripsen bemærker man ikke at den sidder der.
- Jeg køber den billigste shampoo eller bodywash med en duft jeg kan lide og fordeler i sæbepumper. Lidl plejer at have en med 1 liter til 10-12 kr. mener jeg det er og det giver man nemt for EN flydende 250 ml. håndsæbe og mere for de dyre mærker.
- Faldt lige over denne her opskrift på at lave en håndsæbe (bar) om til 2 l. flydende håndsæbe. Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men det vil jeg gøre. Har alligevel et par faste håndsæber på lager, som jeg ellers ikke får brugt og glycerin i skabet (som jeg bruger når der skal laves sæbeboblevand).

Medicin
- Køb medicin online (billigere) såfremt det kan lade sig gøre
- Bed altid om at få det billigste tilsvarende alternativ på apoteket.

Sidst redigeret af Saga; 23-04-13 kl. 19:13
Ulæste 20-01-11, 21:45   #13
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Sy/strik
- Sy selv - dynebetræk, pudevår, gardiner og tøj, afhængigt af hvor kreativ du er.
- Selv hvis du ikke har syet ret meget, kan du sikkert godt enkle ting til børnene ud fra et nemt mønster, og hvis du holder dig til det samme mønster, bliver du hurtig god til det mønster. Især bukser kan godt betale sig (og især til tonser-børn).
- Det kan være dyrt at købe strikkede ting til børnene. Du sparer meget på at strikke det selv.
- Strik eller sy vaskeklude, tørre-mund eller tørre-numseklude. Det er billigere, de holder længe og du sparer også miljøet for køkkenrulle, engangsvaskeklude og mikrofiberklude (som er et plastprodukt dvs. olie).

Gør-det-selv
Det er er praktisk at rulle stof op. Så ligger stoffet ikke og får genstridige folder eller mærkelige bugtninger. Hvis du, på trods af at det ikke er ret spareagtigt, er kommet til at købe gavepapir i de små ruller, så er den paprulle, der er inderst, glimrende til at rulle stof op på. Paprullerne er som regel 70 cm lange, så fold stoffet på midten på langs og rul det på paprullen. Bedst til 2 m stof og derover. Vupti!

- Tjek gør-det-selv forummet på SB og få gode idéer :
*Følg med i forummet, stil spørgsmål og lær nyt - det er ikke så svært at lave selv, når man først er kommet i gang.
*Inde under Fremvisningstråden kan man se hvad folk har lavet selv.
*Og der er en tråd med links til syvejledninger, der ligger her på SB.

Kreativt genbrug
- Modtager tøj, ting og sager fra familie og venner, og bruger det i en anden sammenhæng/syr det om osv. Simpelthen fordi jeg synes det er sjovt. Faktisk så ringer det meste af familien til mig og spørger, om det er noget jeg kan bruge, før de smider det ud, jeg er vist familieklunseren. Mange ting kan friskes op med en gang farverig spraymaling -bare den rette form er der.
Det samme med små stumper fint bånd, knapper mv. Piller altid knapper af et stykke tøj der skal smides væk. Gemmer fint gavepapir til at pakke nye gaver ind i, eller til at klippe figurer til uroer ud af, lave kort af, pakke skolebøger ind i mv. Har også tapetprøver, det er bare at gå i den lokale farvehandel, og spørge efter gamle bøger. Det er fint til kort, tapetpatchwork, uroer mv.
- Gemmer skotøjsæsker, der "pakkes ind i" fint papir/tapetrester og bruges til opbevaring (ovennævnte last kræver selvsagt masser af opbevaring...)
- Jeg gemmer alle de dobbelte jule- og fødselsdagskort. Når det så er ved at være tid til at sende til nogen, så finder jeg et passende og klipper bagsiden af (den med skrift). Så kan man bruge forsiden igen. Jeg limer et stykke hvidt papir bagpå, som jeg skriver på.
NB! Vent med at klippe den skrevne del af, til du skal bruge kortet! Så du ikke kommer til at sende kortet tilbage til personen, du fik det af, eller deres børn/forældre.....
Tippet kan også bruges til at lave til- og frakort til jul, så klipper man bare et passende almindeligt kort (igen, altså den ubeskrevne forside) i 4 fire dele, klipser et hul og skriver bagpå.
Ud over at jeg sparer en masse på kort, så har jeg altid kort i huset, når jeg skal bruge nogen.

Have/planter
- Dyrk krydderurter selv enten i forhaven hvis du har det eller i vindueskarme/altankasser - det pifter alt op og du betaler ikke en formue.
- Har I en altan kan der stå en tomatplante og en agurk - ikke for at spare rigtig mange penge, men fordi en klase cocktailtomater, man lige kan nappe fra egen plante, altså føles temmelig overskudsagtigt.
- Byt resten af dine plantefrø, dine overskydende planter eller vildtvoksende stauder med andre, så får I begge nye planter til ingen ekstra udgift.

Sidst redigeret af Saga; 03-08-12 kl. 13:05
Ulæste 20-01-11, 21:45   #14
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

At spare uden at børnene savner
Det handler i dette indlæg, hvad man kan gøre, for børnene får de almindelige ting, som de oplever at andre har, og at give børnene gode oplevelser uden at sprænge budgettet.

- Køb noget kraftigt stof og med fedt mønster og lær at sy lapper på knæene af bukser. Så holder de længere.
- Køb i genbrugsforretninger og på dba.dk og guloggratis.dk
- Lav et legetøjsloppemarked med dp/vg/bhv eller skole. Alle tager det med, som de gerne vil sælge videre.
- Lad kun en del af børnenes legetøj være fremme. Når der pludselig kommer en kasse med "nyt" legetøj frem er det næsten som at få nyt legetøj. Husk at pakke noget andet væk samtidigt. I øvrigt også en god idé hvis man ikke har så meget plads.
- Der er rigtig meget man kan lave sammen som ikke koster noget eller ret meget. Og man kan give sit barn unikke oplevelser samtidig, som man ikke ville kunne købe sig til, f.eks. at lave pandekager udendørs og spise med brombær man selv har plukket. Bliv inspireret af bøger eller hjemmesider: Bøgerne "Krudtugler og kanelsnegle" og "Rollinger og roulader" kan anbefales. Hjemmesiden www.naturensdag.dk har gode idéer til udendørsaktiviteter. http://www.sjovide.dk/ har også mange gode idéer.
- Bag eller lav mad sammen med børnene. Du sparer penge på købebrød og færdigmad og I får kvalitetstid sammen. Samtidig lærer børnene om råvarer, madlavning og samarbejde.
- Dyrk noget spiseligt i en krukke. Børn synes at det er dybt fascinerende og det er en billig og nem måde at give en stor oplevelse (man kan også have en lille køkkenhave i haven til dem, men det er ofte for uoverskueligt for børn). Barnet lærer desuden om planter og at dyrke dem og passe på noget levende. Vælg noget der kan tåle et par dage uden vand....Det er masser af muligheder.

- Børnefødselsdage...
Vær kreativ - find på noget som er nyt, anderledes, usædvanligt (men ikke for specielt) for børnene. Det at lave mad over bål, eller bare lave bål, kan være en stor oplevelse for mange børn idag. Eller lav stuen om til en restaurant med kok og tjener (far og mor), og behandl børnene som restaurantgæster, det kan være ret sjovt.
Minimad synes de fleste børn er smaddersjovt. Lav det mad du ellers ville men som mini'er. Minifrikadeller, miniburgere, minimuffins.
Giv børnene mulighed for selv at være aktive med at lave ting.
Er det rollespil der er hittet, kan de lave ting til at lege det.
Man kunne lave dyreører og dyrehaler - så skal børnene nok klare at finde på hvad der skal leges. De kan pynte muffins med krymmel og kugler og glansbilleder.
Et sikkert hit er minilagkager, hvor bundene er stukket ud med et stort glas og ingredienserne til lagkagerne bliver serveret i skåle på bordet.
- Lav slik selv. Ikke de kits til bolsjer man kan købe (dyrt!), men om "sundt slik" man selv kan lave af hverdagsingredienser. Vær opmærksom på at det nemt indeholder ligeså meget sukker som købeslik. Men her handler det om at spare penge og samtidig give børnene den fede oplevelse at lave slik selv. Man kan f.eks. tørre tynde frugtskiver eller lave stænger af blendede tørrede frugter og nødder. Søg på nettet efter "sundt slik", der er masser af opskrifter.
- Brug biblioteker. Lån bøger, lån dvd´er på biblioteket, bestil dem på nettet, få en mail når de kan afhentes. Man har dem en uge og det er gratis.
- Lav legetøjet selv! Noget af min drengs bedste legetøj er hjemmelavet. Det er/kan være hurtigt og næsten gratis:
- Sæt med sværd, skjold og kæphest, lavet af nogle stumper træ og tilhørende kappe af en rest lagenlærred.
- En magnet "lånt" fra sykassen monteret på en fiskestang, og fisk klippet ud i reklamer, og limet sammen to og to, med en fladhamret kapsel i midten. Det gælder jo så om at fange fiskene med magneten. Her er fiskedammen køkkengulvet, som er et trin længere nede end stuegulvet.
- Vejbaner på store ark papir, hvor man i fællesskab tegner veje og landskab. Der kan være huse hvor man tegner mennesker indeni, søer med fisk, køer på markerne og det vigtigste, - parkeringspladser!! Jeg bruger indpakningspapir, som jeg gemmer i en bunke, i stedet for at smide det ud. Nogle af de vejbane-tegninger har han leget jævnligt med i over et år.
- Hjemmelavet puslespil. Print to ens billeder på printeren. (Her er spiderman det største hit) og lim det ene på noget pap, - eller endnu bedre, - på et træpuslespil fra genbrug, med kikset motiv. Skær brikkerne ud. Brug det andet billede, til at kigge efter. Jeg plejer at lave papirs-poser med samme motiv, som brikkerne kan være i.
- Legetelt af gammelt sengetøj og lign. fra genbrug. Skellettet er spisebordet, eller et andet større bord. Sy et "telt" som passer som omkring bordet. - Altså et stort stykke stof på bordpladen, og sider hele vejen rundt. Lav døre og vinduer, pynt med applikationer osv.
- Papkasser! Tegn på dem med sprittush, skær huller i dem, lim på dem etc. De kan blive til legehuse, biler, garager osv. Det holder ikke så længe, men er perfekt til en regnvejrsdag.
- Sandkasselandskab til bilerne er også et hit her! Jeg fylder en stor lav balje med sand og så finder vi nogle klodser der kan være huse, knækker grene af, der kan være træer, laver indhegninger til bondegårdsdyrene, og vigtigst, - veje til bilerne. :-)
- Købmandsbutik. Tomme mælkekartoner, syltetøjsglas, cornflakespakker osv. rengøres (tapes evt. sammen) og bruges som varer i butikken. Legepenge kan laves på printeren. En reol kan være butikken. Inventar som rullebånd osv. kan laves af papkasser, eller mere permanent. En af min barndoms-kammerater havde sådan en butik i flere år og det var det største hit til alle hendes børnefødselsdage..
- Muddermad! Da jeg selv var barn, havde vi et gammelt komfur med tilhørende kasseret køkkengrej, der stod bagved huset. I det lavede vi rigtig meget muddermad og mudderkager, - pyntet med småsten og blade og den slags. Mine kammerater var ret misundelige på os, fordi vi havde sådan et sted OG fordi vi måtte blive beskidte. :-D
- "Build af bear". Fin en egnet bamse på genbrug og sy tøj og ting til den. En seng kan fint være en vinkasse, og sengetøjet kan være lavet af stofrester, fyldt ud med gamle håndklæder eller kasserede klude. Bamsen kan få sin egen bog, - eks. med udklip i, dukketing fra genbrug kan bruges som bamses ting.
- Udklædningstøj. - Ja det siger ligesom sig selv. Man finder det på genbrug og syr det evt. om til børnestørrelse og der er rigtig mange timers god leg i det. :-D
- Vi har købt en lille bitte gammel campingvogn og indrettet den rigtig hyggeligt og praktisk med bl.a. toilet, spildevandstank, indbygget strøm, så vi er uafhængige af campingpladser. I den tager vi på rigtig mange småture/ferier. Nogle gange overnatter vi kun en halv time hjemmefra, men ungerne er jo ligeglade og der er noget at opleve alle steder og de elsker det. Vi voksne nyder bare at komme lidt hjemmefra og kunne slappe af med god samvittighed.
Jeg synes det er ret luksus-agtigt hele tiden at have et hjem så man når som helst og hvor som helst i private omgivelser kan skifte en ble/bade et barn, amme, gå på toilettet, smøre en mad, lave kaffe, tage en lur, skifte til badetøj, vaske hænder. Alting har sin plads, - der er ingen pakning og slæbning af bagage, ungerne har et sted at lege når man holder pause, osv.

At spare i en småbørnsfamilie
- Vi bruger engangsvaskeklude klippet i mindre stykker til bleskift. Efter et par vaske bliver de faktisk rigtig bløde. Når vi er ude, har vi dem af og til med våde i en pose og smider dem ud efter brug.
Hvordan man kan bruge almindelige plasticposer i den gratis Angelcare blespand fra BabySam startpakken , se video her:http://www.youtube.com/watch?v=IZrxsm-ni_w
- Kan du nøjes med et deltidsmodul i børnehave/vuggestue?

Sidst redigeret af Saga; 21-01-11 kl. 11:35
Ulæste 20-01-11, 21:45   #15
Saga
Saga på sagaifarver.dk
Jeg betaler husleje her!

Sagas avatar

Oplevelser, primært med børn

Spise, bage, måltider
- Madklubber med andre familier, hvor man skiftes til at lave mad (føles lidt som fest eller restaurant)
- Spise på beboerhuse istedet for restaurant. ( i hvertfald i Kbh)
- Tag på skovtur en aften om ugen (Og ja, det gør vi faktisk , især her i svampesæsonen er det virkelig hyggeligt)
- Find en opskrift på hjemmelavede skumfiduser og lav en masse med ungerne. Husk børnesakse til at klippe dem ud med.
- Lav mad, hvor alle får lov at spille en aktiv rolle - som bygselv-burgere og lign. Det kan selv de mindste være med til
- Lav en fantastisk lagkage eller kagemand som må pyntes efter alle kunstens regler -evt kan de pynte deres egen minikagemand.
- Trylledej
- Bage boller til eftermiddagskaffen, bygge hule og ellers bare lege og hygge.
- Hvad med en omgang muffinbagning med en seriøs gang tøsepyntning...det' da hyggeligt! (Føtex har Dr. Oekter muffin bling bling..)
- Tag aftensmaden med til den nærmeste strand
- Når man har plukket bær (eller købt dem i supermarkedet), så kunne man lave bær-is selv, evt. i pinde-is-forme.
En rigtig hyggelig og velsmagende sommerferieaktivitet - og så kan ens unge prale af at mor kan lave is selv

Ferieture/overnatte andre steder
- Bytte lejlighed/hus i udlandet
- Rejse med Servas (forening hvor man bor hos andre familier i udlandet, helt fantastisk når man har børn)
- Camping i haven
- Cykelferie, inkludér evt. en tur til en ø, så man får den fede oplevelse at skulle med en færge. Sov i telt på campingplads, eller evt. på en mark (husk at få lov) eller i shelter.
- Pas hus for nogen, der skal på ferie. Så er der gratis indkvartering.
- Vandretur med overnatning i telt eller skjul. Evt. med tog/bus en del af vejen, hvis man har børn som VIL gå selv og ikke kan gå så langt.
Man kan se nogle vandreruter + naturteltpladser og skjul her (naturpladserne og skjulene er gratis at benytte):http://udinaturen.naturstyrelsen.dk/udinaturen/
- Rådet om at overnatte i naturen er givet, men for lige at gøre det håndgribeligt, er her et link til lejrpladser i de danske skove, som man må benytte sig af kvit og frit.
Man skal bare booke pladsen. Det ér afprøvet og kan i dén grad anbefales. http://www.naturstyrelsen.dk/Naturop...Booklejrplads/
- Dette kan så udvides med at der i 145 statsskove er såkaldt fri teltning -forstået på den måde at man må slå et lille telt op udenfor de etablerede lejrpladser... Der er desuden en række forhold som man skal være opmærksom på..
Se mere her: http://www.naturstyrelsen.dk/Naturop...v/FriTeltning/

Billige seværdigheder og forlystelser
- Hold udkig efter rabatordninger til seværdigheder og forlystelser
- Spar op og køb årskort til en (god) seværdighed/forlystelse i starten af sæsonen, og tag derhen 100 gange (zoo, Randers Regnskov, Hjerl hede, Jesperhus) Det er dyrt lige når man skal betale, men også fedt at have "gratis" forlystelse resten af sæsonen.
- Mange byer har temaarrangementer i løbet af sommeren, som inkluderer alle mulige kulturelle institutioner i byen. Der er meget at se og prøve og smage og opleve - også billigt eller gratis. F.eks. Kerteminde Kirsebærfestival 15.-17. juli. Horsens Middelaldermarked 26.-27. august.

Hjemme-aktiviteter
- Hold tøjbytte dage med veninder, skønt for mødre og dejligt hvis man har børn i mange aldre. Plus at det er super hyggeligt.
- div. spil, tegnegrej, dvd-film , og særligt udvalgt yndlingslegetøj.
- Køb en stor rulle tegnepapir i Ikea, som I kan rulle ud på gulvet. På den måde kan alle være med til at tegne "verdens længste tegning", fx. et helt univers, en by eller andet. Det er sjovt, og man kan sagtens bruge en times tid på det.
- sangbøger til fællessang + instrumenter evt.
- Leg "Gæt en duft" med krydderier, mad, sulfo osv. Eller den leg, hvor man skal røre ved forskellige ting med bind for øjnene.
- Slå terninger om opvasken: når man slår en 6'er skal man vaske op..Og der skal hele tiden være 2, der vasker op. Så bytter man hele tiden....
- Lim og tusser til trolde af sten i samler i regnen.
- Puslespil ...
- Lav hjemmebiograf med en fed tegnefilm, popcorn og snolder. Det er for fedt at hygge foran fjernren når man har fri!
- Hvad med et eller andet nyt spil fra Føtex. Det ville mine elske. (brætspil eller uno)
- Tegne?
- Modellervoks, perler, hule under spisebordet,
- Skulle planen ikke holde er mine unger helt vilde med klassikeren gemmeleg og alle børn elsker at lege hule-
- Min nevø og niece på den alder kan få lang tid til at gå med 'tampen brænder'.
- Forskellige slags gemmeleg, fx. med bind for øjnene.
- bage kage, koge karameller,lave flødeboller
-armbånd af rørperler der er "smeltet" i ovnen- de bliver SÅ fine.

Gratis eller næsten gratis ture, seværdigheder, forlystelser
- Lav det til en tradition at besøge nye legepladser i weekenden (hos mig erstatter det bonbonland, tivoli og andet som jeg ikke har råd til eller kan overskue alene med to kids). Spørg andre rundt omkring, hvilke de kan anbefale og drag så afsted med juice og madpakker, det er en fest.
- Gå på museum og andre kulturelle ting i København, de dage der er gratis adgang (oftest onsdage nogle dog andre dage) se her: http://www.aok.dk/custom_search/list/keys:gratis;type:0
- Hold indendørs skovtur - det kan være ret magisk at spise på gulvet, eller i jeres egen have
- Hvis det var mig ville jeg lade børnene bage boller og derefter ud at hoppe i vandpytter og insistere på selv at deltage- det er nemlig sjoov og så ind til et varmt bad, boller og varm kakao og en god bog. Husk der findes ikke dårligt vejr- kun forkert påklædning
- Hvis du er het vild og ustyrlig for at arrangere et eller andet særligt, så kunne du lave et sløb med forskellige sjove poster.
- Tilfældighedstur: Lav en fantastisk madpakke/picnic, husk godt med lækre snacks og gode drikkevarer.
Og tag så ud i det blå med en mønt eller en terning til at guide jer vej. Hver gang i kommer til et kryds ell.lign. så lad mønt/terning bestemme hvilken vej I skal køre.
Kommer I til spændende lokaliteter, så stop og se jer omkring (strand, skov, hyggelig by, kirke, legeplads, søde dyr, ae en venlig landmands traktor... osv.).
- Hvis man er i nærheden af København vil jeg anbfale Frilandsmuseet. Der er fri entré, og der er så meget at opleve for både store og små. Et farvoritudflugtsmål i vores familie.
- På regnvejrsdage er Nationalmuseet godt. Der er gratis adgang og lidt lege-aktivitets-rum i stueetagen hvor man snildt kan bruge et par timer med mindre børn <6 år
- Statens Museum for kunst. Gratis (pånær specialudstillinger) og hver søndag kl 12 og 13 er der gratis rundvisning for børn i alderen 4-12 i følge med en voksen.
- Børne jazz festival ved Østre Anlæg 6.-10. juli kl. 10.30-14. Også gratis.
- Kigge på elefanter fra Frederiksberg have.
- Tjek dit lokale bibliotek. Der er gratis/billige arrangementer hele året rundt, men mange steder er der ekstra mange i ferieperioden. Og ellers kan man jo altid bare lege der, eller låne noget med hjem.
- Picnic på Strandvænget i Nyborg ?? kæmpe park direkte ned til badestand ved storebælt, kæmpe naturlegeplads , masser af forskellige dyr, masser af hyggekroge med borde/bænke samt grill pladser... alt sammen helt gratis at benytte og så ligger skoven også lige op af.
- Tosset tirsdag (også i Nyborg dog) den 5 juli er der Palle Pirat på "den grønne" og der er så hyggeligt, lige op ad Nyborg slot og volden, perfekt til medbragt mad og en lur i græsset.
- Er man i nærheden af Fredericia vil jeg gerne slå et slag for Madsby Legepark, som både har legeplads og lidt forskellige dyr at se på, geder og lamaer fx. Og så er det gratis medmindre man vil sejle i både, hvis man da stadig kan det
- Pluk-selv. Det findes mange steder i landet og kan være en sjov aktivitet med børn. Vælg evt. steder hvor man kan plukke flere forskellige slags grønt/frugt/bær. Man skal bare være klar på at det nok ikke bliver så voksen-effektivt, men mere hyggeplukning .
- Geocaching - skattejagt med GPS - børnene elsker det gpsér kan leje på nogle turistkontorer eller påhttp://www.gpsudlejning.dk/pages/home.php
- Herhjemme er d et stort hit at samle snegle, bænkebiddere osv. Glo lidt på dem og slippe dem fri igen
- Her er et kæmpe hit at kaste sten og pinde i vandet. Vi leger tit "hvis pind kommer først" ved en lille bro. Smid en pind i vandet og se hvornår den kommer frem på den anden side.
- Fange krabber. Hvis man har mod på det kan man tage dem med hjem og koge og spise
- Drageflyvning er ret billigt jeg har lige købt en drage i Fakta til en 10,- Og begge under synes det er vildt morsomt
- Bladjagt i skoven. Gå først en tur uden børn i skoven og indsaml fx 5 forskellige blade. Læg bladene i hvert sit plastik chatec, og giv børnene et blad af gangen som de så skal finde næste gang i går tur i skoven
- Mal med vand. Stik dine unger en spand med vand og en pensel, og lad dem male løs på fliserne udenfor
- Finde limpistol og lege shane. Det er et kæmpe hit herhjemme og jeg har lovet drengene at vi skal lave en perry-figur i ferien. Kan også laves udenfor i solen.
- Badebassin/havevander
- En tur i parken og fodre ænder
- Marselisborg Dyrehave evt. med foder.
- et af friluftsvømmebadene
- Sjovforbørn.dk- har mange hints

Sidst redigeret af Saga; 03-08-12 kl. 13:06
The Following 2 Users Say Thank You to Saga For This Useful Post:
Fiat500 (17-08-13), HanneB (29-08-11)
Besvar

Tags
kæmpestore, spar, spare, sparer, spareråd, sparetråd

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande