Hud mod hud efter en fødsel for at hjælpen amningen? - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 27-01-14, 14:33   #1
LilleBaby
LilleBaby :-)
Guldslyngel

LilleBabys avatar

Tilmeldingsdato: 09/02-12
Tak givet gange: 673
Takket 690 gange i 171 indlæg
iTrader: 11 / 100%
Question Hud mod hud efter en fødsel for at hjælpen amningen?

Jeg vil rigtig gerne amme denne gang. Første gang ammede jeg kun 14 dage grundet en pige med gulsot, en masse dårlig vejledning og en usikker mor.

Denne gang er jeg så klar på at amme! Og jeg har læst rigtig meget om amning, bl.a. "Alt om amning". Jeg har sagt nej tak til det kunstige oxytocin (kan altså aldrig huske hvad det hedder), som man normalt får efter fødslen for at få livmoderen til at trække sig sammen. Hvis jeg bløder en masse så får jeg den selvfølgelig, men så længe min krop kan klare det selv, så får min krop lov til at gøre det.

Glæder mig helt vildt og er mega spændt og nervøs samtidig

Her kommer mit spørgsmål så:

Jeg ved at hud mod hud kontakt i timerne efter fødslen fremmer det naturlige oxytocin som får mælkeproduktionen i gang. Men er der nogen der ved hvor længe hud mod hud fremmer oxytocinen? Synes ikke rigtigt jeg kan finde noget om det. Altså er det 2 timer, 10 timer, 2 dage eller hvor lang tid snakker vi? For så vil sørge for at ligge så meget hud mod hud som muligt..

Jeg har fået lov at blive på barselsgangen (ikke patienthotellet) 2 dage efter fødslen, og hvis vi ikke synes det er nødvendigt, så kan vi bare tage hjem

Håber der er nogen der kan hjælpe
Ulæste 27-01-14, 14:45   #2
HanneB
HanneB Føler sig som superwoman
Babyfastholderske

HanneBs avatar

Tilmeldingsdato: 07/08-11
Geografisk placering: Skannerup
Tak givet gange: 1,838
Takket 2,120 gange i 1,193 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Hvorfor pokker har du sagt nej til sprøjten som får livmoderen til at trække sig samme ? Den gør ikke noget negativt for din amning, snare tværtimod. Ja det forstår jeg bare ikke.

Jeg fik amme rådgivning her 2. Gang og tilbud overnatning på hospitalet for at få en god amme opstart i ro og mag.

Min dreng er snart to måneder og jeg fuld ammer ham

Med datteren havde jeg også komplikationer osv. Men kunne amme og supplere op med tre flasker til hun var et halvt år. Så blev hun fuldtids falske barn indtil hun kun fik fast føde

Jeg havde knægten på maven og ved brystet næste heletiden, og når vi skulle spise kom han i strækviklen.

Kan huske at jeg ammede i 10-12 timer den anden nat vi var der, en time ved hvert bryst han var en rigtig god malke maskine, og så kom der også rigtig godt gang i mælken

Sidst redigeret af HanneB; 27-01-14 kl. 14:46
HanneB er offline   Besvar med citat
Ulæste 27-01-14, 14:46   #3
Solvej
Solvej har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Solvejs avatar

Tilmeldingsdato: 01/07-11
Geografisk placering: Greve
Tak givet gange: 3,378
Takket 7,450 gange i 3,003 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Uh, der kommer nok nogen som er klogere end mig, og jeg vil ikke sige noget forkert.
Men altså selv når barnet bliver ældre og har appetitspring, bliver man anbefalet et par dage i sengen hud mod hud... Jeg ville gå efter så meget som muligt, også for alle mulige andre grunde end amning.

Husk forresten at man snildt kan være hud mod hud inde i en strækvikle.
Ulæste 27-01-14, 15:02   #4
PA1987
PA1987 er lykkelig:)
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

PA1987s avatar

Tilmeldingsdato: 23/01-11
Geografisk placering: Bryndum
Tak givet gange: 1,129
Takket 2,275 gange i 1,186 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg ved ikke så meget, men min datter lå desværre kun en time hos mig inden jeg skulle opereres, og derefter sov hun vist mest hos sin far den nat. Men i dagene efter lavede hun næsten ikke andet end at ligge hos mig så min erfaring er at det måske ikke behøver være lige efter fødslen, bare barnet kommer til inden for de første timer. Jeg fuldammer desuden min 7 uger gamle datter.
Ulæste 27-01-14, 15:06   #5
LilleBaby
Guldslyngel

LilleBabys avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af HanneB Vis indlæg
Hvorfor pokker har du sagt nej til sprøjten som får livmoderen til at trække sig samme ? Den gør ikke noget negativt for din amning, snare tværtimod. Ja det forstår jeg bare ikke.

Jeg fik amme rådgivning her 2. Gang og tilbud overnatning på hospitalet for at få en god amme opstart i ro og mag.

Med datteren havde jeg også komplikationer osv. Men kunne amme og supplere op med tre flasker til hun var et halvt år. Så blev hun fuldtids falske barn indtil hun kun fik fast føde

Jeg havde knægten på maven og ved brystet næste heletiden, og når vi skulle spise kom han i strækviklen.

Kan huske at jeg ammede i 10-12 timer den anden nat vi var der, en time ved hvert bryst han var en rigtig god malke maskine, og så kom der også rigtig godt gang i mælken
Jo, den har stor betydning…! http://www.jordemoderforeningen.dk/t...cin-og-amning/

Så nej, jeg vil ikke have indsprøjtningen..
Ulæste 27-01-14, 15:06   #6
abild
abild ...nyder livet:)
Bare send min post til Slyngebarn.dk

No Avatar

Tilmeldingsdato: 19/02-11
Geografisk placering: 2100
Tak givet gange: 7,389
Takket 2,514 gange i 1,403 indlæg
Jeg ved ikke hvor længe det hjælper, men denne gang løb mit til efter 36 t hvor lillebror havde ligget mere eller mindre uafbrudt på mit bryst siden ks.

Lige en indskydelse. Nu ved jeg ikke hvor du skal føde, men min oplevelse på barselsgangen på rhs var absolut ike stille og rolig. Personalet var enormt søde og hjælpsomme, men der er overbelægning og ingen hensyn fra andre på stuen... En havde sin tlf til at ringe flere gange i løbet af natten og talte højt i den imens hun tyssede på sin sultne baby og de 2 andre havde deres mænd der hele natten, selv om det ikke tilladt. Stuen var fyldt med gæster fra kl 9 om morgnen, selv om besøgstid er 18-20.
Jeg endte med at tage hjem om aftenen, præcis 48 t efter ks (påkrævet ophold pga streptokokker) med en æske ekstra smertestillende...
abild er offline   Besvar med citat
Ulæste 27-01-14, 15:06   #7
LilleBaby
Guldslyngel

LilleBabys avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af HanneB Vis indlæg

Vil gerne se noget konkret på din påstand forresten..
Ulæste 27-01-14, 15:08   #8
Premama
Premama har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Premamas avatar

Tilmeldingsdato: 02/01-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 3,486
Takket 3,926 gange i 1,550 indlæg
Er det ikke bare så meget som muligt? Altså at hud mod hud-kontakt fremmer amningen generelt og ikke bare for helt nyfødte? Jeg kan huske at have læst flere steder at man anbefaler 2 timer lige efter fødselen, for at komme i gang med ammingen, så jeg ville nok satse på det. Og så meget som muligt i ugene efter Held og lykke med det!
LilleBaby (27-01-14)
Ulæste 27-01-14, 15:08   #9
Klumpen_version2
Klumpen_version2 elsker at være mor til 2 tøsepiger
Guldslyngel

Klumpen_version2s avatar

Tilmeldingsdato: 01/11-10
Geografisk placering: Solbjerg, Aarhus
Tak givet gange: 23
Takket 186 gange i 160 indlæg
Vigtigt er ro og masser af hud mod hud de første mange timer Mindstetøsen lå ved mit bryst de første 12 timer, kun afbrudt af turen hjem fra sygehuset ca. 3 timer efter fødslen
Fuldammede hende til hun var godt 6 mdr. og delvist til hun var 13 mdr.

Har altså heller ikke hørt at den sprøjte skulle give ammeproblemer
Ulæste 27-01-14, 15:09   #10
nanismus
nanismus Har røven i vandskorpen...
Jeg betaler husleje her!

nanismuss avatar

Tilmeldingsdato: 21/09-11
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 7,780
Takket 8,199 gange i 3,167 indlæg
Der er ikke nogen facitliste.
Jo mere hud mod hud, jo mere stimuleres oxytocinen. Der er ikke en direkte sammenhæng (2 timer = så meget oxytocin etc.) men jo mere, jo bedre. Jeg har ikke haft vildt meget hud mod hud med nogen af mine unger, fordi det simpelthen har været for koldt, der hvor vi har boet, og jeg har ikke haft nogen problemer med mælken.
Men hvis man har hedder hovedreglen jo mere jo bedre indtil amningen er etableret (3-4 uger)

Mere her: http://www.nbci.ca/index.php?option=...act-&Itemid=17
LilleBaby (27-01-14)
Ulæste 27-01-14, 15:10   #11
HanneB
HanneB Føler sig som superwoman
Babyfastholderske

HanneBs avatar

Tilmeldingsdato: 07/08-11
Geografisk placering: Skannerup
Tak givet gange: 1,838
Takket 2,120 gange i 1,193 indlæg
Jeg fik bare af vide af min ammeJm at det er et naturligt stof, som jeg laver i forvejen og at det bare var en ekstra hjælp med amningen. Har intet på skrift, mon ikke en af vores jm'er kan hjælpe.
Ulæste 27-01-14, 15:10   #12
soli
soli har ikke brugt den nye funktion...

solis avatar

Tilmeldingsdato: 02/12-09
Geografisk placering: Hareskovby
Tak givet gange: 2,337
Takket 4,821 gange i 1,513 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Effekten stopper sådan set ikke. Så længe man ammer, bliver mælkeproduktionen og nedløbsrefleksen stimuleret ved hud-mod-hud-kontakt. Effekten af fysisk nærhed på oxytocinproduktionen er i øvrigt en generel mekanisme, som ikke er forbeholdt mor-barn-relationen. Men oxytocinniveauet er ekstremt højt i timerne og dagene efter en fødsel, hvor kroppen gennemgår en dramatisk omstillingsproces, så her er hud-mod-hud-kontakt særligt gavnlig.

Sidst redigeret af soli; 27-01-14 kl. 15:12
soli er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til soli for dette brugbare indlæg:
LilleBaby (27-01-14)
Ulæste 27-01-14, 15:11   #13
sfsler
sfsler har ikke brugt den nye funktion...

sfslers avatar

Tilmeldingsdato: 31/07-08
Geografisk placering: jylland
Tak givet gange: 2,391
Takket 1,318 gange i 715 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Bliv i sengen med den lille alt tøjet sf overkroppen og baby bare i ble. Alt det du kan lide og spise og en masse søvn og væske. Det tror jeg kan hjælpe en god start
sfsler er offline   Besvar med citat
Ulæste 27-01-14, 15:12   #14
/Lea/
/Lea/ Mor der fascineres over den hurtige udvikling ved vores pige
Træslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 10/09-13
Geografisk placering: Midtjylland
Tak givet gange: 35
Takket 29 gange i 20 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Jeg har stor respekt for dit valg samt det at du har taget stilling til om du vil have Syntocinon efter fødslen.

Ang. hud mod hud, ved man, at det er i de første to døgn efter fødslen, at receptorerne der sørger for mælkeproduktionen dannes, hvormed det dermed er allervigtigst at have barnet mest muligt hud mod hud i de første to døgn.
Derefter er det dog fortsat vigtigt at have barnet hud mod hud alt det du orker

Held og lykke
/Lea/ er offline   Besvar med citat
Ulæste 27-01-14, 15:17   #15
Klumpen_version2
Klumpen_version2 elsker at være mor til 2 tøsepiger
Guldslyngel

Klumpen_version2s avatar

Tilmeldingsdato: 01/11-10
Geografisk placering: Solbjerg, Aarhus
Tak givet gange: 23
Takket 186 gange i 160 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af LilleBaby Vis indlæg
Jo, den har stor betydning…! http://www.jordemoderforeningen.dk/t...cin-og-amning/

Så nej, jeg vil ikke have indsprøjtningen..
Den artikel du henviser til taler primært om problematikkerne ved Epiduralblokade. Dette er om syntetisk oxytocin:

Citat:
Dette resultat peger i retning af, at kombinationen af EDA og syntetisk tilført oxytocin har en synergisk negativ effekt på kvindens oxytocinproduktion.
Der står, så vidt jeg kan læse ikke noget direkte om syntetisk oxytocin alene, kun i sammenhæng med EDA

Når det er sagt, så kan man sagtens selv klare produktionen af oxytocin, men det er en god idé at snakke med JM om dette

Sidst redigeret af Klumpen_version2; 27-01-14 kl. 15:18
Klumpen_version2 er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Klumpen_version2 for dette brugbare indlæg:
MedHjertetFørst (27-01-14)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande