Hønse-novice-tråd - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > Gør det selv - eller gør det sammen med andre > Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven.
Glemt adgangskode? Tilmeld

Bæredygtighed - I favn og til gavn. Også i haven. Forum til snak og udveksling af ideer og erfaringer med have og dyrkning. Her kan du få: 10 gode råd til at slynge din salat, tips og tricks til dine slynge-planter og vikle og prikle i bæredygtighedens navn.

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 15-05-16, 13:47   #1
Basta
Basta er nu mor til TO! :o)
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Bastas avatar

Tilmeldingsdato: 01/01-13
Geografisk placering: Herlev
Tak givet gange: 2,778
Takket 3,263 gange i 1,635 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Hønse-novice-tråd

Jeg kan godt mærke, at jeg har flere spørgsmål til de her nye høns, end jeg luge kan tillade mig at spamme de erfarnes tråd med.

Udover mine udfordringer med at få dem til at daffe ind om natten, har jeg også følgende spørgsmål:

1) Den ene smed vi ind i huset i går, hvor det blev ret gal over det og hakkede efter os. Den lagde sig så i reden, hvor den har ligget siden. Den er den eneste af hønsene, der lægger æg hver dag. Det har den de andre dage haft gjort nu. Men den har slet ikke rejst sig fra reden i dag. Er det normalt?

2) Hvor længe kan ægget holde sig under hende, før jeg bør smide det ud?

3) Det gider ikke at æde vores køkkenaffald. De vil hellere spise græsset og grave efter orme (vi har mange!). Er det normalt, eller giver vi dem forkert køkkenaffald (gulrerødder, hvidkål, porre, jordbærtoppe mev. videre.

Sendt fra min HTC One dual sim med Tapatalk
Ulæste 15-05-16, 14:46   #2
MedHjertetFørst
MedHjertetFørst har skønne børn! Sgu'!
økologisk stofblefetichist

MedHjertetFørsts avatar

Tilmeldingsdato: 16/04-07
Geografisk placering: Hald By :biggrin:, v. Melby/Torup , Nordsjælland
Tak givet gange: 22,442
Takket 9,394 gange i 2,603 indlæg
iTrader: 20 / 100%
Du tager en solid handske på og fjerner æg hver dag. Så kan hun ligge og glo uden æg, kan hun. Skal hun ikke ruge kan du løfte hende af reden. Jeg plejer at tage tykke arbejdshandsker på for at skåne mine fingre

Mht køkkenaffald: jeg giver det nogle gange en tur i blenderen og blander med havregryn eller havregrød - det har jeg gjort fra de var kyllinger, så de kender smagen. Det er et forsøg værd.

- enestående mor til fire
MedHjertetFørst er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to MedHjertetFørst For This Useful Post:
Sienna (15-05-16), slyngemortilto (28-07-16)
Ulæste 15-05-16, 14:52   #3
Sienna
Sienna er gået i vinterhi
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 33,259
Takket 19,667 gange i 10,025 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Høns har smagsløg og det kan være forskelligt fra flok til flok.
Hvis man får unge høns fedt fra Bangs, så tager det lidt tid at vænne sig til andet end korn igpiller ( jeg fodrer ikke med piller)
Mine gider kun rodfrugter hvis de har været igennem saftpresseren eller revet
Porretoppe, bladselleri og fennikel forget it.
Bladgrønt,kål, salat,spinat, ærter, godt kogte bønner majs ja tak.
Tomater,peber og agurk- mest en varm sommer dag., der er melon også et hit.
Frugt ja tak
Bagte kartofler,kogte kartofler, pasta , ris, havregrød , brød , kødsovs, rejeskaller name nam.

Ja æg skal samles ind hver dag men kan nu godt holde ret længe ved stue temperatur,

Orme og den slags er super fordi høns gerne vil ha protein og moderne høns får ikke så meget animalsk protein på den måde vi holder dem.

Sidst redigeret af Sienna; 15-05-16 kl. 16:08
Sienna er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Sienna for dette brugbare indlæg:
Totaa (15-05-16)
Ulæste 15-05-16, 15:29   #4
Pernillemor
Pernillemor WEE Nu med Artista 200 og broderimodul :)

Forhandler

Pernillemors avatar

Tilmeldingsdato: 10/02-09
Geografisk placering: Vejle
Tak givet gange: 2,439
Takket 2,347 gange i 1,292 indlæg
Jeg istemmer koret med blendet mad. De rør ikke løg og peberfrugt. Men elsker frugt og stivelse

Blogger om hus, have og krea her
Pernillemor er offline   Besvar med citat
Ulæste 15-05-16, 19:33   #5
jumbojette
jumbojette finder vikler udviklende men undertiden indviklede at bruge
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

jumbojettes avatar

Tilmeldingsdato: 26/01-09
Geografisk placering: Nordjylland
Tak givet gange: 2,269
Takket 1,726 gange i 887 indlæg
Mine elsker laks med kartoffelmos... De forholder sig til grønsager som mine børn...

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk
Ulæste 15-05-16, 19:33   #6
Totaa
Totaa har ikke brugt den nye funktion...
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Totaas avatar

Tilmeldingsdato: 08/02-12
Geografisk placering: Ml Horsens og Vejle
Tak givet gange: 3,991
Takket 2,900 gange i 1,281 indlæg
iTrader: 4 / 100%
Det lyder som om du har fået en drage aka en skruk høne. Tag handskerne på og tag mod til dig og så smider du hende af reden. Hent æg gerne hver dag men i hvertfald hver anden. Det kan de let tåle. Jeg har haft ubefrugtede æg som en skruk har lagt på i 2-3 uger og de var stadig ikke dårlige (spiste dem ikke selv men kogte dem og gav til hønsene og tro mig man ved når et æg er dårligt!)
Og ja høns spiser ikke alt - peberfrugt, kartoffelskræller etc nægter mine. Og nu hvor de igen går i hele haven gider de nærmest ikke noget af det jeg servere (altså de elsker kød og hvidt brød!) Men tilgengæld spiser de heller ikke piller og er dermed nærmest gratis i foder

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Ulæste 15-05-16, 20:09   #7
Basta

Bastas avatar

Jeg har haft hende i 2 dage, og hun er en Isa Brown. Er det ikke hurtigt, hun skrukker?

Jeg afventer lige og ser, om hun også gør det i morgen. Jeg har ikke været hjemme hele eftermiddagen, så jeg ved ikke, om hun også har ligget der. Hvis hun lægger der i morgen, må jeg finde en stor handske og i gang.

Køkkenresterne var fx revet gulerod og de små toppe skåret af jordbær, så jeg tror ikke, det hjælper at blende. Det er nok bare, fordi de finder for meget andet i haven. Fx ormene ligger jo nærmest bare oven på jorden i dag - også inde i hønsehuset.
Ulæste 16-05-16, 01:34   #8
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 24/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 36,371
Takket 51,239 gange i 8,049 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Vores skruk er sydende arrig, jeg skal satme ikke have klør fem ned til hende frivilligt ... Jeg puffer hende blidt, men bestemt, væk med bagsiden af skovlen fra sandkassen, skynder mig at hapse æggene (som hun jo har stjålet fra de to Isa'er) og vips, smider hun sig igen ...
Selvom jeg er hurtig som en ninja har hun alligevel nået at hakke mig flere gange de sidst dage.

Jeg har i øvrigt et seriøst problem. Jeg eeeelsker de her høns, jeg er så glad for dem, og synes min Ellen er den sødeste høne i hele verden.
Men jeg har fugleangst, ikke når de er stille, men overfor flaksende fugle, og selvom jeg ikke er bange for hønsene, så tricker det åbenbart noget i mig, for de flakser jo noget, når man prøver at røre dem. Det havde jeg slet ikke set komme.
For jeg er faktisk lidt bange for at røre dem, og tør ikke tage dem op ... Hvor latterligt er det lige ...

Det var et mareridt at få hønseringene på dem (vi har købt i fire forskellige farver, så man kan kende sin egen ) men Henrik var cool, han holdt dem, og jeg satte dem på fødderne, og jeg var ved at dø over de der kæmpe hønsefødder, der prøvede at gribe om mine fingre ... Aj, men det er jo faktisk mega pinligt og jeg ved ikke, hvordan jeg lige kommer ud over den hurdle der ...

Vi giver ikke vores høns ret meget køkkenaffald for tiden, for som I andre skriver, så får de tiden til at gå med at hakke i græsset og æder insekter og orme, og de gider faktisk ikke vores grønt og halløj ...

Når der er kød, ost (de eeeeelsker ost ) havregrød og i den dur, så får de og det er de super vilde med, eller en håndfuld kerner (fredagsslik, hvis de lige skal lokkes ind ... )

Vi havde også problemer med at få dem ind i huset de første døgn, den første nat overnattede de i hønsegården, men næste nat bar vi dem ind i huset. De brune gad ikke pinden og sov sammen i den samme rede fire uger i træk, men nu sover de pludselig på pind - de hvide har sovet på pind fra starten.

De har alle fire hele tiden kun lagt æg i rederne.

De går selv i seng, men nu hvor det er lyst bliver kl. ofte både 21 og 21.30 - i starten var det senest kl. 20.

Men vi fik det råd at bære dem ind i selve huset hver aften, og så i øvrigt ikke lade dem komme ud i haven, før der var gået 4-5 døgn. Vi fik dem en onsdag, og først om søndagen prøvede vi at lukke dem ud af hønsegården.
Det har fungeret helt fint.
Følgende brugere siger tak til ChristinaS for dette brugbare indlæg:
slyngemortilto (28-07-16)
Ulæste 16-05-16, 08:40   #9
Totaa

Totaas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af ChristinaS Vis indlæg
Vores skruk er sydende arrig, jeg skal satme ikke have klør fem ned til hende frivilligt ... Jeg puffer hende blidt, men bestemt, væk med bagsiden af skovlen fra sandkassen, skynder mig at hapse æggene (som hun jo har stjålet fra de to Isa'er) og vips, smider hun sig igen ...
Selvom jeg er hurtig som en ninja har hun alligevel nået at hakke mig flere gange de sidst dage.

Jeg har i øvrigt et seriøst problem. Jeg eeeelsker de her høns, jeg er så glad for dem, og synes min Ellen er den sødeste høne i hele verden.
Men jeg har fugleangst, ikke når de er stille, men overfor flaksende fugle, og selvom jeg ikke er bange for hønsene, så tricker det åbenbart noget i mig, for de flakser jo noget, når man prøver at røre dem. Det havde jeg slet ikke set komme.
For jeg er faktisk lidt bange for at røre dem, og tør ikke tage dem op ... Hvor latterligt er det lige ...

Det var et mareridt at få hønseringene på dem (vi har købt i fire forskellige farver, så man kan kende sin egen ) men Henrik var cool, han holdt dem, og jeg satte dem på fødderne, og jeg var ved at dø over de der kæmpe hønsefødder, der prøvede at gribe om mine fingre ... Aj, men det er jo faktisk mega pinligt og jeg ved ikke, hvordan jeg lige kommer ud over den hurdle der ...

Vi giver ikke vores høns ret meget køkkenaffald for tiden, for som I andre skriver, så får de tiden til at gå med at hakke i græsset og æder insekter og orme, og de gider faktisk ikke vores grønt og halløj ...

Når der er kød, ost (de eeeeelsker ost ) havregrød og i den dur, så får de og det er de super vilde med, eller en håndfuld kerner (fredagsslik, hvis de lige skal lokkes ind ... )

Vi havde også problemer med at få dem ind i huset de første døgn, den første nat overnattede de i hønsegården, men næste nat bar vi dem ind i huset. De brune gad ikke pinden og sov sammen i den samme rede fire uger i træk, men nu sover de pludselig på pind - de hvide har sovet på pind fra starten.

De har alle fire hele tiden kun lagt æg i rederne.

De går selv i seng, men nu hvor det er lyst bliver kl. ofte både 21 og 21.30 - i starten var det senest kl. 20.

Men vi fik det råd at bære dem ind i selve huset hver aften, og så i øvrigt ikke lade dem komme ud i haven, før der var gået 4-5 døgn. Vi fik dem en onsdag, og først om søndagen prøvede vi at lukke dem ud af hønsegården.
Det har fungeret helt fint.
Jeg havde det faktisk lige som dig i starten - og selvom det er kureret er baksende høns stadig ikke min kop te. Hvad der kurerede det? Det forsvandt over tid - jeg tvang mig selv til at fange høns ind når det var nødvendigt. Og et lille bitte mørkt hønsehus fyldt med 4 baskende høns - ja det var sgu en overvindelse!!!!
Lyder dejligt du er så glad for de høns. Tænker lige: hvad når isa'erne om 2 år ikke lægger æg mere? Er I så klar til at skifte dem ud? Hvis ikke er det nok en god ide at beholde wyandotterne - de bliver modsat isa'erne ved med at lægge æg langt op i alderen.

Følgende brugere siger tak til Totaa for dette brugbare indlæg:
Sienna (16-05-16)
Ulæste 16-05-16, 09:11   #10
Sienna
Sienna er gået i vinterhi
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 33,259
Takket 19,667 gange i 10,025 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Totaa Vis indlæg
Jeg havde det faktisk lige som dig i starten - og selvom det er kureret er baksende høns stadig ikke min kop te. Hvad der kurerede det? Det forsvandt over tid - jeg tvang mig selv til at fange høns ind når det var nødvendigt. Og et lille bitte mørkt hønsehus fyldt med 4 baskende høns - ja det var sgu en overvindelse!!!!
Lyder dejligt du er så glad for de høns. Tænker lige: hvad når isa'erne om 2 år ikke lægger æg mere? Er I så klar til at skifte dem ud? Hvis ikke er det nok en god ide at beholde wyandotterne - de bliver modsat isa'erne ved med at lægge æg langt op i alderen.

Lige derfor består min flok af både hybrider og racehøns. Jeg elsker at hybriderne er stabile og giver mig æg hele året, hader når maranerne skrukker eller holder sindsygt lang vinterferier .
Ulæste 16-05-16, 09:50   #11
Basta

Bastas avatar

Jeg er også bange for dem. Lidt når de flakser, mens mest for fødderne. Jeg regner med, det går over.

Hun lå ikke på rede i går aftes og i dag. Måske var det bare en slags slumretæppe i regnen.

Og de gik alle fire lige pludseligt i hus selv i går aftes samme tid, som de plejer at lægge sig under huset. Dvs. ca. kl 21.

Det er fint at høre, at jeres andre heller ikke gider køkkenaffald i øjeblikket. Så er det nok bare noget, der kommer i vinteren.

Ulæste 05-06-16, 09:28   #12
Basta

Bastas avatar

Klamt spørgsmål:

Min ene høne skider nærmest helt flydende. Er det diarré?

Eller er det bare, fordi de går helt amok i vandmelon-skorper i øjeblikket?

Der er ikke noget at se bag i hende.

Ulæste 09-06-16, 22:20   #13
smulder
smulder ...
SBs Jørgen Clevin

smulders avatar

Tilmeldingsdato: 03/06-07
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 2,215
Takket 2,867 gange i 618 indlæg
Er der nogen der har en god løsning på et flytbart hegn, så man lidt kan styre, hvor hønsene kommer i haven? Vi har sådan noget grønt plastikværk, som man sætter fast på nogle metalspyd. Problemet er bare, at i disse tørre tider er det umuligt for mig at stikke dem i jorden
Ulæste 09-06-16, 22:59   #14
Totaa

Totaas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Basta Vis indlæg
Klamt spørgsmål:

Min ene høne skider nærmest helt flydende. Er det diarré?

Eller er det bare, fordi de går helt amok i vandmelon-skorper i øjeblikket?

Der er ikke noget at se bag i hende.

Ja det kan de let uden der er problemer. Der er ligefrem billeder af forskellige typer klatter hvis du Googler det

Ulæste 09-06-16, 23:01   #15
Totaa

Totaas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af smulder Vis indlæg
Er der nogen der har en god løsning på et flytbart hegn, så man lidt kan styre, hvor hønsene kommer i haven? Vi har sådan noget grønt plastikværk, som man sætter fast på nogle metalspyd. Problemet er bare, at i disse tørre tider er det umuligt for mig at stikke dem i jorden
Ved man kan købe noget flytbart hegn hos Rosenbud.dk.
Det er dog ikke helt billigt
Citat:
Oprindeligt skrevet af smulder Vis indlæg

Følgende brugere siger tak til Totaa for dette brugbare indlæg:
smulder (09-06-16)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande