Hvordan holder man ferie med en 3-årig og en 5 mdr. baby - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 12-04-17, 19:42   #1
Lund
Lund har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 12/07-14
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 564
Takket 749 gange i 378 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Hvordan holder man ferie med en 3-årig og en 5 mdr. baby

Vi har lige været i sommerhus med vores dejlige piger. Men jeg/vi opnåede slet ikke den sædvanlige afslappede følelse og jeg skal da lige love for at C fik nogle voldsomme raserianfald (i sommerhuset - ikke blandt andre), som hun altså ikke plejer. F.eks. kastede hun rundt med puslespilsbrikker og nægtede at samle dem op. Efter raserianfaldet samlede hun dem op uden problemer. Så vi overvejer kraftigt om vi orker sommerferie i år eller om vi "bare" skal blive hjemme og så tage på endagsture.

Der var selvfølgelig også gode øjeblikke, som der jo heldigvis er med børn, men overordnet var det godt nok anstrengende.

Så hvad gør I andre som har små børn, der er tæt/ forholdsvis tæt i alder. Tager I på ferie med dem, og hvis ja, hvordan bliver det en succes?

Jeg er rigtig træt af at jeg syntes det var hårdt at være sammen med mine børn. Altså dagligdagen kan da også involvere hårde tidspunkter, men slet ikke i denne grad. Jeg havde virkelig glædet mig til at vi ikke skulle andet end at hygge os (ikke liiige en tøjvask, rengøring etc. som også skulle klares).
Ulæste 12-04-17, 19:51   #2
spiren
spiren Kald mig bare, overspringshandling
Jeg betaler husleje her!

spirens avatar

Tilmeldingsdato: 18/12-09
Tak givet gange: 5,992
Takket 3,867 gange i 1,729 indlæg
iTrader: 20 / 100%
Nu er mine ikke små mere. Men min erfaring er, at man skal fortsætte sig liv som man plejer, for ellers kan det virkelig blive sat på standby længe.... Som i mange år !

Vi har overlevet ferier ved at acceptere, at børnene bliver frustreret og vrede. Så har vi delvist planlagt noget som de gad og noget som vi gad. Den mindste har altid være "lidt på slæb" og har måtte finde sig lidt i det hele. Men gudskelov kan man både bruge barnevogn og bæresele idag.

Vi gik gerne lange ture i skov, tog på stranden med skovle og byggede sandslotte. Malede på sten uden for hvor der måtte svines. eller pendlede legepladser. Sådan ret lov key. Men vi tog også på nationalmuseumet og besøgte vores venner. Så de har måtte lære, at finde sig i en del. Det har båret frugt siden hen, men ja det trak da tænder af og til.

Det bedste vi har gjort er at arrangere, at børnene hver sommer kommer på ferie hos svigerne. S var nok 3-4 år da hun første gang var der 2 hele dage og V var knap 3. Siden da er dagene blevet øget så de nu er der 3-5 dage. Og i de dage sørger vi for at kæreste den, DET giver virkelig energi
Lund (12-04-17), Otilie (13-04-17), Saxifraga (12-04-17)
Ulæste 12-04-17, 19:58   #3
liv
liv action beats perfection any time
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,297
Takket 27,748 gange i 8,915 indlæg
iTrader: 5 / 100%

Vi har altid været i sommerhus i sommerferien. Også da de var små. Men jeg indrømmer da gerne, at der har været en årrække, hvor de voksne ofte glædede sig en lillebittesmule til at komme på arbejde igen

Hvis du lægger mærke til det, dukker der omkring efterårs- og vinterferie jævnligt fortvivlede hjælp-jeg-magter-ikke-mine-børn-tråde op.

Bottom line: Jeg tror det er ganske normalt. Det er bare hårdt arbejde at være forældre til flere småbørn 24/7. Eller - måske findes der familier hvor det hele er enormt afslappet, men mange af os har ikke prøvet det. Og det bliver ikke spor bedre af at man forventer at alle hygger sig og slapper af. Jeg lærte i hvert fald at sætte barren lavt: Så længe ingen kommer til skade, ingen relationer lider skade og alle indimellem oplever noget de godt kan lide, er alt godt.
The Following 20 Users Say Thank You to liv For This Useful Post:
AnneBel (13-04-17), Caroline (14-04-17), CeJay (14-04-17), ChristinaS (15-04-17), cvj (12-04-17), Frk. Fiona (15-04-17), Fru Blå (12-04-17), Fru LEA (12-04-17), Fru Solskin (17-04-17), lonelainen (13-04-17), Lund (12-04-17), mai81 (12-04-17), oates (12-04-17), Pepina (13-04-17), Rosiebaby (13-04-17), slyngemortilto (14-04-17), solsikke (12-04-17), sommerregn (12-04-17), spiren (12-04-17), Vanadia (13-04-17)
Ulæste 12-04-17, 20:09   #4
BoletteMarie
BoletteMarie . .-. .... . .-.
Jeg betaler husleje her!

BoletteMaries avatar

Tilmeldingsdato: 04/10-10
Tak givet gange: 2,680
Takket 11,281 gange i 4,947 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Vi satser på sommerhus i år. Og ellers bare at være hjemme og tage på forskellige udflugter: strand, museer, zoo, børneteater og i den dur. Måske se nogle af vores venner hvis det går højt for sig.
Men ellers synes jeg sådan noget all inclusive lyder mere og mere tiltalende. Især de stederhvor der også er børneklub
BoletteMarie er online nu   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to BoletteMarie For This Useful Post:
babyaya (12-04-17), Caroline (14-04-17), Lund (12-04-17)
Ulæste 12-04-17, 20:24   #5
Fru LEA
Fru LEA nu med 3 børn
Jeg betaler husleje her!

Fru LEAs avatar

Tilmeldingsdato: 11/05-09
Tak givet gange: 1,986
Takket 3,312 gange i 1,726 indlæg
iTrader: 10 / 100%
Vi tager IKKE på ferie, så hellere være hjemme og bare lave det der gør os glade. Vi har haft mulighed for at låne et sommerhus de sidste mange år, men den uge vi var afsted var jeg så stresset at jeg havde max brug for ferie når vi kom hjem.
Hamilton-damen (15-04-17), Lund (12-04-17), Totaa (13-04-17)
Ulæste 12-04-17, 20:32   #6
Skovkvinde
Skovkvinde har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Skovkvindes avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-07
Geografisk placering: Hjørring
Tak givet gange: 1,264
Takket 2,552 gange i 1,047 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Send en besked via Skype™ til Skovkvinde
Vi tager ofte på Gyvelborg. Der sker ikke en skid, men nok til at der sker noget. Mælkebilen og malkning er det der sker. Og så en aften eller to noget med pandekager, som Wim og Jellemien står for. Dvs man står selv for kaoshåndtering, men også kun det. Tricket er at sætte teltet LIGE op ad legepladsen = udfladning for mor og far også.

I sommerhus skal man selv underholde. På Gyvelborg er der altid enten en ko der skider eller et andet barn som skovler sand, som man kan kigge på.
Lækkermås 14
Skovkvinde er offline   Besvar med citat
The Following 5 Users Say Thank You to Skovkvinde For This Useful Post:
fru schwartz (16-04-17), Kattyhuw (12-04-17), Lund (12-04-17), Madrid (16-04-17), slyngemortilto (14-04-17)
Ulæste 12-04-17, 20:38   #7
Muminille
Muminille Kan ikke skrive vi! Alle ord der starter med vi... Er nok vi!
Jeg betaler husleje her!

Muminilles avatar

Tilmeldingsdato: 04/01-12
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 11,280
Takket 6,479 gange i 2,727 indlæg
Vi har været med Hurtigruten langsomt Norges kyst med en tre er halvt årige og en på fire måneder. Vi har været Europa rundt i tre måneder med camplet. Med en fireårig og en på 9 (til 11) måneder. Og sidenhen London og Sri Lanka. Det er hammer hårdt! Men også super fedt. Vil har været nød til at lære at ting går meeeeget langsommere end før og huske at have er par fridage ekstra når vi komme hjem så vi kan bede bedsteforældre om liiige at tage børnene er par timer så vil kan flade ud :D

Vi husker at give hinanden noget ro en times tid eller mere ind i mellem, mens viber afsted, for nej det er ikke meget "voksentid" det er muligt at få med små børn i fremmede omgivelser.
The Following 4 Users Say Thank You to Muminille For This Useful Post:
Lund (12-04-17), Maki (13-04-17), Saxifraga (12-04-17), Vanadia (13-04-17)
Ulæste 12-04-17, 21:13   #8
Lund
Lund har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 12/07-14
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 564
Takket 749 gange i 378 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Fru LEA Vis indlæg
Vi tager IKKE på ferie, så hellere være hjemme og bare lave det der gør os glade. Vi har haft mulighed for at låne et sommerhus de sidste mange år, men den uge vi var afsted var jeg så stresset at jeg havde max brug for ferie når vi kom hjem.
Det er sådan jeg har det lige nu. Det er svigernes sommerhus, så vi har rig mulighed for at bruge det. Når vi tidligere har været selv afsted og afsted kun med C, så har det bare været virkelig afslappende. Og det var ikke engang TS, der var slem. Det var bare slemt at være en familie på 4.

Jeg syntes egentlig ikke at jeg havde sat barren højt, men nu når jeg læser jeres indlæg, så kan jeg da godt se at det måske var for høje forventninger alligevel.
Ulæste 12-04-17, 21:30   #9
Otilie
Otilie ...

Otilies avatar

Tilmeldingsdato: 08/12-09
Geografisk placering: Nordjylland
Tak givet gange: 1,774
Takket 2,058 gange i 994 indlæg

Vi har været på masser af ferier med vores børn fra 6 uger og op i alder, både storby, fjeldhytter, kør selv til Sydeuropa, charter...
Det er helt helt anderledes at være på ferie med børn, end "alene" voksne. De første (mange) år kan det være hårdere end at være hjemme, for arbejdet med småbørn er det samme men man kan mangle strukturen, faciliteterne og rutinerne.
Sæt forventningerne ned og se alt det der alligevel kommer som er så godt - nye indtryk, andre oplevelser, familien sammen. Men uden at forvente total afslapning.
Det hårdeste ferie er med en halvanden årig - sådan en der lige kan gå, men ikke kan forstå en besked eller fornemme farer. Pyh - vi gik i seng kl 20:30 hver aften og var udmattede da vi kom hjem fra en uges charter med børn på 4,5 og 1,5 år og alligevel var det en dejlig ferie.
Nu er vores børn 6 og 9 år og de sidste par gange har der været lidt mere afslappende - skønt at vi ikke er helt bundet til faste spisetider og sengetid kl 19. Men de vågner stadig 6:30 og skal stadig helst i seng kl 20, også på ferier. Og vi er stadig 100% på som forældre i deres vågne tid (og våger over dem, når de sover, selvfølgelig)

Sidst redigeret af Otilie; 13-04-17 kl. 17:21
Otilie er offline   Besvar med citat
The Following 4 Users Say Thank You to Otilie For This Useful Post:
IngeM (13-04-17), Lund (12-04-17), marajo (13-04-17), sommerregn (12-04-17)
Ulæste 12-04-17, 21:34   #10
Otilie
Otilie ...

Otilies avatar

Tilmeldingsdato: 08/12-09
Geografisk placering: Nordjylland
Tak givet gange: 1,774
Takket 2,058 gange i 994 indlæg

Citat:
Oprindeligt skrevet af spiren Vis indlæg
Nu er mine ikke små mere. Men min erfaring er, at man skal fortsætte sig liv som man plejer, for ellers kan det virkelig blive sat på standby længe.... Som i mange år !

Vi har overlevet ferier ved at acceptere, at børnene bliver frustreret og vrede. Så har vi delvist planlagt noget som de gad og noget som vi gad. Den mindste har altid være "lidt på slæb" og har måtte finde sig lidt i det hele. Men gudskelov kan man både bruge barnevogn og bæresele idag.

Vi gik gerne lange ture i skov, tog på stranden med skovle og byggede sandslotte. Malede på sten uden for hvor der måtte svines. eller pendlede legepladser. Sådan ret lov key. Men vi tog også på nationalmuseumet og besøgte vores venner. Så de har måtte lære, at finde sig i en del. Det har båret frugt siden hen, men ja det trak da tænder af og til.

Det bedste vi har gjort er at arrangere, at børnene hver sommer kommer på ferie hos svigerne. S var nok 3-4 år da hun første gang var der 2 hele dage og V var knap 3. Siden da er dagene blevet øget så de nu er der 3-5 dage. Og i de dage sørger vi for at kæreste den, DET giver virkelig energi

Ret enig med spiren specielt det med at man ikke skal sætte på stand-by og vente med at tage afsted.
Enhver familie må finde sin vej - men vores har også været ca sådan. Jeg havde ikke lyst til at stoppe med at rejse, fordi vi havde fået børn
Juniors_mor (13-04-17), Lund (12-04-17)
Ulæste 12-04-17, 22:56   #11
spiren
spiren Kald mig bare, overspringshandling
Jeg betaler husleje her!

spirens avatar

Tilmeldingsdato: 18/12-09
Tak givet gange: 5,992
Takket 3,867 gange i 1,729 indlæg
iTrader: 20 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Lund Vis indlæg
Det er sådan jeg har det lige nu. Det er svigernes sommerhus, så vi har rig mulighed for at bruge det. Når vi tidligere har været selv afsted og afsted kun med C, så har det bare været virkelig afslappende. Og det var ikke engang TS, der var slem. Det var bare slemt at være en familie på 4.

Jeg syntes egentlig ikke at jeg havde sat barren højt, men nu når jeg læser jeres indlæg, så kan jeg da godt se at det måske var for høje forventninger alligevel.
Århhh for pokker. Jeg har lyst til at springe igennem skærmen og give dig et virtuelt kram.

Gu fanden er det hårdt, at være en familie på 4 og helt ærligt, så var jeg ved at dø af skræk, de uge hvor jeg skulle være alene hjemme med ungerne... Det var bare STJERNE hårdt.
Sidste år var den første sommer ferie, jeg ikke har glædet mig til hvor ungerne skulle afsted i institution. Det er stadig ikke lutter idyl og det er derfor jeg skriver, at man ikke skal sætte livet på standby, for det bliver det sku nok aldrig med børn, og slet ikke med børn der er født så tæt. Men det bliver bedre og hvis man tager små doser af alt det man gerne vil, så lærer børnene også at være i og affinde sig med det.

Vores er f.eks. enormt gode til, at køre langt i bil og tog uden underholdning. Simpelthen fordi vi har gjort det rigtigt rigtigt meget i deres små år.
De er rigtigt gode til at sove ude, fordi vi har insisteret på at besøge venner og have et liv. ( så har de været puttet ind til vi kørte hjem og oftest røg de direkte i søskende vognen og vi tog s toget hjem, da vi ingen bil havde)

I starten brugte jeg laaaaaaang tid på at putte dem ude, og nogen gange forgæves. Men alt det hårde arbejde lønner sig og vi kan være længe hos folk, de kan tage på ferie hos bedsterne (og elsker det) S sover jævnligt hos veninden.

Så nu røg jeg vist ud af en helt anden tangent.
Det jeg prøver at sige, er at det ER røv hårdt at være 4, især med to tætte børn, folk der siger andet lyver. Men det bliver bedre. Når den yngste bliver 2, så lufter det lidt og fra 3 års alderen så for i så meget mere luft i livet

Nu er mine 5 og 7, de kilovis af timer vi har lagt i konflikthåndtering bære ENDELIG frugt og som regel har vi flest rolige timer i døgnet. Men når de er så tæt, skal man bare arbejde så meget mere på den konto, da de jo hurtigt bliver rivaler, da de kan ca det samme
Frk. Fiona (15-04-17), Lund (13-04-17)
Ulæste 13-04-17, 00:31   #12
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 10,358
Takket 4,239 gange i 2,075 indlæg
Det ER bare dødhårdt at holde ferie med små børn. Så det første man skal gøre er nok at justere forventningerne. Hold op hvor havde vi nogle dårlige ferier da børnene var små hvor min kæreste var sur over at han ikke kunne slappe af "når han nu havde ferie" og jeg var sur over at han ikke lettede r.... og enten tog ungerne eller lavede noget mad så jeg ikke skulle piske rundt og lave det hele

Især vores ældste har haft brug for at komme i seng til vant tid kl 19 fordi han altid vågner kl 6 og var virkelig sur og kortluntet dagen efter hvis han var kommet for sent i seng, så det har lagt nogle begrænsninger på hvor fedt det var fx at tage på ferier i udlandet. De bedste ferier vi har haft da de var små har været i vores kolonihave og min mors sommerhus hvor vi selv var herrer over spisetider og aktivitetsniveau.

Jeg har efterhånden indset at hvis vi både skal have tid til at lave noget sammen, eller de voksne skal have lidt jeg-tid må vi fx have take away eller virkelig nem mad/halvfabrikata osv.
Og så er vi nødt til at lave aftaler om hvornår den ene voksen kan bruge tid på projekter på fx hus så der er enighed om hvem der har ansvaret for at tackle konflikter/underholde børn der får brug for det.

Og i øvrigt tror jeg også at præmissen om at man skal hygge sig og have glade børn i ferierne er lidt forkert. Ferierne er jo også de tidsrum hvor vi er mest koncentreret sammen med vores børn så typisk vil det skabe mulighed for at de kan udspille nogle af de konflikter vi måske ikke har tid til i dagligdagens trummerum og som er trælse at stå med når man gerne vil holde ferie men som måske er vigtige i barnets udvikling
The Following 7 Users Say Thank You to sommerregn For This Useful Post:
Caroline (14-04-17), IngeM (13-04-17), Lund (13-04-17), Maki (13-04-17), Rosiebaby (13-04-17), Saga (13-04-17), slyngemortilto (14-04-17)
Ulæste 13-04-17, 08:38   #13
dendrit
dendrit Fuld af solenergi!
Jeg betaler husleje her!

dendrits avatar

Tilmeldingsdato: 12/03-08
Geografisk placering: Varde
Tak givet gange: 3,588
Takket 4,387 gange i 1,837 indlæg
iTrader: 10 / 92%
Jeg istemmer koret og indrømmer blankt, at ferie med små børn er benhårdt arbejde
De mest afslappede ferier har helt klart været dem hvor vi bare har været herhjemme.

Men det betyder jo ikke at man ikke godt kan have en god ferie andre steder, man skal nok bare sætte forventningen til afslapning noget ned, og fokusere på at det i stedet er et andet udbytte man får med hjem.
Vi har da også masser af gode minder fra ferier ude, men både børn og voksne har været ret baldrede da vi kom hjem.

Og så tænker jeg, at man også bare skal se på sin egen familie og dens behov, og tilrettelægge sit ferieliv derefter.
For mange ER det måske det rigtige at trække stikket ud, og beslutte at ferie, det i udgangspunktet en noget man holder derhjemme i en årrække. Uden at man behøver ærgre sig over, at det tilsyneladende ikke behøver være sådan for andre.

Personligt gider jeg i hvert fald ikke bruge alt for meget energi på at jagte mine egne og andres forventninger, om hvordan vi burde bruge vores fritid, jeg synes vores hverdagsliv er så tilpas hektisk at jeg i hvert fald ikke gider stresse i min ferie.
Og så tænker jeg også bare at børn har meget foreskellige behov og reagerer forskelligt på forskellige påvirkninger, så jeg tænker at man ikke bare kan sige at det der virker for andre også virker for en selv.

Vi har f.eks. Et ret søvnudfordret barn som generelt bare har svært ved at falde i søvn, og det bliver slet ikke lettere af at vi tager andre steder hen og hun vågner generelt også tidligt. Og så har vi et der kan sove overalt, men som vågner meget tidligt, uanset hvornår hun kommer i seng. Så det betyder at vores rutiner omkirng søvn skal være ret faste, både i forhold til tid og sted, medmindre vi vil acceptere at den næste dag bliver udfordret af børn og voksne med søvnmangel.

Vores ene datter trives generelt også bare godt med rutiner og vante omgivelser. Jeg synes virkelig ikke at vi generelt har holdt hende i en osteklokke, tværtimod har hun været den lillesøster der bare er blevet slæbt med og har måttet acceptere det. Men nu har hun altså nået en alder hvor hun meget tydeligt kan protestere når hun ikke magter mere, og vi må bare acceptere at det ikke er hendes behov at blive slæbt med alle mulige steder hen ,og at det påvirker hendes trivsel tydeligt.

Jeg tænker at man bedst selv kender sin egen familie og dens behov, og at det er noget man skal revurdere hele tiden, efterhånden som der kommer flere børn til og de vokser til, og ændrer deres behov og rykker deres grænser.

Sidst redigeret af dendrit; 13-04-17 kl. 08:42
dendrit er offline   Besvar med citat
The Following 7 Users Say Thank You to dendrit For This Useful Post:
Aesters (17-04-17), BoletteMarie (13-04-17), Caroline (14-04-17), Finkemor (15-04-17), Lund (13-04-17), Maki (13-04-17), sommerregn (13-04-17)
Ulæste 13-04-17, 11:26   #14
AnneBel
AnneBel og så var der 3
Under overvågning :)

AnneBels avatar

Tilmeldingsdato: 17/08-09
Geografisk placering: Vestjylland
Tak givet gange: 3,042
Takket 5,068 gange i 1,624 indlæg
Den ideelle ferie for mig indeholder tid til fordybelse, noget kultur, cafeture, god mad og god tid til at spise den.
Reelt har jeg tre selektivt spisende børn, som ikke gider sidde ved bordet længere end højst nødvendigt, som godt kan gå på museer, men hellere vil se en ged eller samle sten. Som gerne vil have læst den samme bog igen og igen og ikke har brug for at få udvidet deres litterære horisont, hvis de selv skal sige det.
For at jeg skal have en god ferie med mest af det jeg selv sætter pris på, så forsøger jeg i videst muligt omfang at kombinere. Jeg sørger for at låne nye bøger på biblioteket og 'glemme' de gamle kendinge derhjemme. Vi planlægger madkurv til turene ud af huset med lækre ting til forældrene - og acceptere at vi ikke sidder stille hele tiden og spiser, og at der kan komme sand i pestoen Jeg sætter pris på hver eneste maske jeg får strikket i ro og fred. Og lader børnene underholde sig selv med skærm mens jeg drikker kaffe i fred og ro. Der skal være noget som både voksne og børn sætter pris på. Kan det kombineres er det selvfølgelig optimalt, men helt ærligt er det ikke særligt tit det lykkes.

Og i den allermest ideelle af alle verdener evnede min mand at sætte barren lige så lavt som mig

Sendt fra min D6603 med Tapatalk
Caroline (14-04-17), IngeM (13-04-17), lonelainen (14-04-17), Lund (13-04-17), Madrid (16-04-17), Moogie (14-04-17), Skovkvinde (13-04-17)
Ulæste 13-04-17, 11:53   #15
Atlante
Atlante har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

Atlantes avatar

Tilmeldingsdato: 11/09-13
Tak givet gange: 1,474
Takket 1,222 gange i 516 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af AnneBel Vis indlæg
Den ideelle ferie for mig indeholder tid til fordybelse, noget kultur, cafeture, god mad og god tid til at spise den.
Reelt har jeg tre selektivt spisende børn, som ikke gider sidde ved bordet længere end højst nødvendigt, som godt kan gå på museer, men hellere vil se en ged eller samle sten. Som gerne vil have læst den samme bog igen og igen og ikke har brug for at få udvidet deres litterære horisont, hvis de selv skal sige det.
For at jeg skal have en god ferie med mest af det jeg selv sætter pris på, så forsøger jeg i videst muligt omfang at kombinere. Jeg sørger for at låne nye bøger på biblioteket og 'glemme' de gamle kendinge derhjemme. Vi planlægger madkurv til turene ud af huset med lækre ting til forældrene - og acceptere at vi ikke sidder stille hele tiden og spiser, og at der kan komme sand i pestoen Jeg sætter pris på hver eneste maske jeg får strikket i ro og fred. Og lader børnene underholde sig selv med skærm mens jeg drikker kaffe i fred og ro. Der skal være noget som både voksne og børn sætter pris på. Kan det kombineres er det selvfølgelig optimalt, men helt ærligt er det ikke særligt tit det lykkes.

Og i den allermest ideelle af alle verdener evnede min mand at sætte barren lige så lavt som mig

Sendt fra min D6603 med Tapatalk
Det er også blevet mit motto. Jeg blev simpelthen så ekstremt drænet af altid at sætte de ting, jeg synes er sjove, til side for barnets (snart børnenes) skyld. Og så blev jeg bare den sure mor/kone. Så nu messer jeg: 'Der skal være plads til alle i familien' igen og igen, og så går vi ellers på kompromis med skærm, smarties eller hvad vi nu kan finde på, så de voksne kan få deres behov opfyldt også. Og ja, optimalt kunne det altid kombineres, men sådan er det ikke altid...
Atlante er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to Atlante For This Useful Post:
aeblekinder (15-04-17), Aesters (17-04-17), Lund (13-04-17)
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande