Hvis verden bliver vegansk? - Side 2 - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 04-10-19, 10:19   #16
sherrycherry
sherrycherry har ikke brugt den nye funktion...
Kobberslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-17
Tak givet gange: 209
Takket 134 gange i 71 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Citat:
Oprindeligt skrevet af babyaya Vis indlæg
Men kan alt laves vegansk? Tænker om sådan noget som modermælkerstatning?

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
Mange kan faktisk godt få modermælkserstatning lavet på soja, om man også kan herhjemme ved jeg dog ikke lige.

Men uanset hvor meget wannabe skabs-veganer jeg så er (jeg er der ikke helt endnu) så ville jeg i dén verden have en hygge kæle ko og bruge mælken til modermælkserstatning, så kunne vi have en slags symbiose frem for envejs udnyttelse. Og jeg ville klippe mit kæle får og bruge ulden. Jeg er ikke så stram hvis dyret har det dejligt.

Sidst redigeret af sherrycherry; 04-10-19 kl. 10:24
sherrycherry er online nu   Besvar med citat
Ulæste 04-10-19, 10:30   #17
Oliviasmor
Oliviasmor Leder efter min rygrad
Sukkerslyngel

Oliviasmors avatar

Tilmeldingsdato: 28/06-07
Geografisk placering: Roskilde
Tak givet gange: 8,404
Takket 6,912 gange i 3,661 indlæg
iTrader: 11 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af sherrycherry Vis indlæg
Mange kan faktisk godt få modermælkserstatning lavet på soja, om man også kan herhjemme ved jeg dog ikke lige.

Men uanset hvor meget wannabe skabs-veganer jeg så er (jeg er der ikke helt endnu) så ville jeg i dén verden have en hygge kæle ko og bruge mælken til modermælkserstatning, så kunne vi have en slags symbiose frem for envejs udnyttelse. Og jeg ville klippe mit kæle får og bruge ulden. Jeg er ikke så stram hvis dyret har det dejligt.
Helt enig - jeg ville heller ikke bryde mig om at give et lille barn erstatning lavet på soja.
Ulæste 04-10-19, 17:09   #18
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 8,654
Takket 7,793 gange i 3,559 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Citat:
Oprindeligt skrevet af babyaya Vis indlæg
Men kan alt laves vegansk? Tænker om sådan noget som modermælkerstatning?

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
Veganerne kan også begynde at overveje, hvordan de får gødning til deres grøntsager
Vanadia er online nu   Besvar med citat
The Following 4 Users Say Thank You to Vanadia For This Useful Post:
aejster (05-10-19), Anova (20-10-19), marajo (05-10-19), Pepina (07-10-19)
Ulæste 06-10-19, 18:47   #19
Hjemmemor
Hjemmemor er nu doula <3
Jeg betaler husleje her!

Hjemmemors avatar

Tilmeldingsdato: 26/01-08
Geografisk placering: Klitmøller, Thy
Tak givet gange: 6,100
Takket 3,709 gange i 2,052 indlæg
iTrader: 63 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Vanadia Vis indlæg
Veganerne kan også begynde at overveje, hvordan de får gødning til deres grøntsager
Man kan gøde med brændenælde, lupin, tang og meget andet. Desuden ville det optimale være at omlægge fra monocrops til permakultur, hvor behovet for gødning er helt anderledes, da jorden ikke udpines.

Men ja, det er da altid sjovt at grine af dem, der gør en forskel.
Følgende brugere siger tak til Hjemmemor for dette brugbare indlæg:
lullu (07-10-19)
Ulæste 06-10-19, 18:50   #20
Hjemmemor
Hjemmemor er nu doula <3
Jeg betaler husleje her!

Hjemmemors avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Oliviasmor Vis indlæg
Helt enig - jeg ville heller ikke bryde mig om at give et lille barn erstatning lavet på soja.
Det ville jeg heller ikke. Men heller ikke af komælk. Der bør undervises og støttes meget mere op omkring amning. Dem der ikke kan eller vil amme bør have mulighed for at modtage mælk fra andre kvinder. Hvilket heldigvis også allerede er en mulighed og noget, der ser ud til at vokse for tiden.
Følgende brugere siger tak til Hjemmemor for dette brugbare indlæg:
sherrycherry (06-10-19)
Ulæste 06-10-19, 18:54   #21
Hjemmemor
Hjemmemor er nu doula <3
Jeg betaler husleje her!

Hjemmemors avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af DortheR Vis indlæg
Hvis Danmark blev vegansk ville jeg dø. Jeg kan nemlig ikke omsætte vegetabilsk protein må jeg flytte sammen med hønsene så?
Hvis Danmark engang ikke kommer til at have industridyr, så vil der helt sikkert stadig blive solgt og spist kød. Det vil bare være groet fra stamceller. Og ja, der vil sikkert også være små husdyrhold. Så jeg er sikker på, du overlever
Ulæste 06-10-19, 19:06   #22
Hjemmemor
Hjemmemor er nu doula <3
Jeg betaler husleje her!

Hjemmemors avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af morT4 Vis indlæg
Men hvis man overhoved ikke må spise animalsk, gælder det så ikke også insekter? Spørger fordi jeg intet har undersøgt til bunds om vegansk levevis, derfor jeg oprigtig ikke ved det.

Frø, kerner, bønner, linser osv. Kan dække meget der nu er dækket af animalsk.
Men om vi kan omstille os eller om vi vil er jo to forskellige ting.

For mit eget vedkommende kan jeg godt ønske mig en verden udelukkende gearet efter dyrevelfærd fremfor den storforbrugende dyre industri.
Men om jeg selv ville have lyst til helt og undvære animalsk tror jeg ikke.

Så en eks en reklame for en ny mælk Ad Libitum der vil begynde at kunne købes i Irma, den har samme sundhed og er ikke dårligere eller bedre end andre mælk, men køerne som denne mælk kommer fra har deres kalve gående hos sig 3 mdr efter fødslen, godt for både ko og kalvens sundhed.
Hvor normalen ellers har været og fjerne kalven ned til et halvt døgn efter fødslen.

Men dyrenes sundhed fremfor de totale forbud mod alt animalsk tror jeg er vejen man må starte at gå. Skrue lidt ned på kød indtag og op for grøntsager er vi allerede mange som gør.

Gad så godt støtte sådan nogen landmænd der laver den slags tiltag som ovenstående.
Det er dejligt, at der er tiltag, som det du nævner. Desværre går kalvene ikke med deres mor i tre måneder. De går med en "ammetante", så koen lider stadig samme afsavn, selvom det helt sikkert er bedre for kalvene. Få gange er det moderen selv, kalven får lov at amme hos i et begrænset interval hver dag - igen; helt sikkert bedre, men i naturen går kalven med sin mor til hun er voksen, hvis det er en kvie og i mere end et halvt år, hvis det er en tyrekalve. Jeg tror næppe mange ville klappe i deres hænder, hvis det var heste, der gik fra at have et døgn til at have tre måneder med deres føl. Det er stadig alt for tidligt og traumatisk for både ko og kalv. Og mest af alt, helt unødvendigt. Vi har ikke mere brug for komælk end vi har for girafmælk, hundemælk, hestemælk eller noget andet end vores egen mors mælk som små. Præcis som alle andre pattedyr.

Men DK behøver ikke blive vegansk. Faktisk behøver ingen ændre sine vaner det mindste, hvis bare vi stoppede med at være svinefabrik for resten af verden, ville det gøre en gigantisk forskel. Vi spiser selv under ti procent af det, vi producerer, når det kommer til svinekød. Det er en sag, vi alle burde stå sammen om. For miljøet, klimaet, vores drikkevand, vores jord og dyrene.
The Following 2 Users Say Thank You to Hjemmemor For This Useful Post:
abild (06-10-19), Finkemor (10-10-19)
Ulæste 06-10-19, 19:17   #23
AnneBel
AnneBel og så var der 3
Under overvågning :)

AnneBels avatar

Tilmeldingsdato: 17/08-09
Geografisk placering: Vestjylland
Tak givet gange: 3,084
Takket 5,138 gange i 1,652 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af Hjemmemor Vis indlæg
Man kan gøde med brændenælde, lupin, tang og meget andet. Desuden ville det optimale være at omlægge fra monocrops til permakultur, hvor behovet for gødning er helt anderledes, da jorden ikke udpines.

Jeg er mest med Vanadia her - og jeg har brug for at sige, at hvis det var mig, der havde af veganisme, så havde det tværtimod været fordi, jeg ikke er overbevist om at I gør en forskel - og jeg stadig har til gode at finde evidens, der overbeviser mig om at veganisme er det, der redder jorden. Jeg er til gengæld fuldstændig overbevist om, at vi er nødt til at gøre noget andet end det, vi gør nu. Inkl at skære ned i mængden af kød vi spiser. Men jeg kommer aldrig til at synes, at det er synd for dyr, at vi spiser dem og opdrætter dem alene med det formål. Men muligvis jeg afsporer tråden fuldstændigt nu.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
aejster (07-10-19), Anova (20-10-19), Blomstervinge (06-10-19), lonelainen (07-10-19), Mejlgade (07-10-19), Pepina (07-10-19), Perhva (08-10-19), Salling (07-10-19)
Ulæste 06-10-19, 19:43   #24
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,621
Takket 17,219 gange i 6,199 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af AnneBel Vis indlæg
Jeg er mest med Vanadia her - og jeg har brug for at sige, at hvis det var mig, der havde af veganisme, så havde det tværtimod været fordi, jeg ikke er overbevist om at I gør en forskel - og jeg stadig har til gode at finde evidens, der overbeviser mig om at veganisme er det, der redder jorden. Jeg er til gengæld fuldstændig overbevist om, at vi er nødt til at gøre noget andet end det, vi gør nu. Inkl at skære ned i mængden af kød vi spiser. Men jeg kommer aldrig til at synes, at det er synd for dyr, at vi spiser dem og opdrætter dem alene med det formål. Men muligvis jeg afsporer tråden fuldstændigt nu.

Det er ok - vi kan godt dreje den hen på veganer eller ej. Jeg har fået svar på oprindeligt spørgsmål.

Jeg er heller ikke overbevist. Ikke over at det er vejEN. Selvom jeg er helt med på at vi skal skærer ned på forbruget (i al almindelighed)og at vi skal nytænke i forhold til kød og produktion.

Jeg er ikke imod veganer - jeg har dog svært ved når der sidestilles med mord og det hjælper ikke, når jeg så ser programmer som det på Dr3 der kører for tiden. De ydrepoler bliver for mig, også ekstremistiske. Og ekstremisme synes jeg sjældent fører noget godt med sig.

Jeg forstår godt, når man nu er overbevist om, at det her er liv og sjæl, så er det svært ikke at prøve at overbevise andre om det samme. Der er bare mange nuancer man bør huske og respektere. Fra begge sider.

Sent from my iPhone using Tapatalk
The Following 7 Users Say Thank You to Blomstervinge For This Useful Post:
AnneBel (06-10-19), lullu (07-10-19), luna (07-10-19), meyervip (08-10-19), Pepina (07-10-19), Salling (07-10-19), sommerregn (06-10-19)
Ulæste 06-10-19, 19:58   #25
Hjemmemor
Hjemmemor er nu doula <3
Jeg betaler husleje her!

Hjemmemors avatar

Vi gør en forskel. Alt for lidt, men noget sker der da. Da jeg stoppede med at spise animalske produkter for mere end fem år siden, var der ikke mange der vidste, hvad en veganer var. Der var ingen veganske produkter i de almindelige supermarkeder. Vi var lidt over tusind i den største gruppe på fb, hvor vi nu er 50000.
Der kommer nye til hver eneste dag og flere og flere får øjnene op for, hvor altødelæggende dyreindustrien er. Heldigvis.

Uanset, om vi gør en forskel eller ej, forstår jeg ikke folks behov for at latterligøre/nedgøre os (og det, der er værre).

Ville det heller ikke være synd, hvis det var hunde eller katte, der levede under de forhold vi byder grise, køer og kyllinger?

Sidst redigeret af Hjemmemor; 06-10-19 kl. 20:35
Hjemmemor er offline   Besvar med citat
The Following 3 Users Say Thank You to Hjemmemor For This Useful Post:
abild (06-10-19), Finkemor (10-10-19), lullu (07-10-19)
Ulæste 06-10-19, 22:46   #26
sherrycherry
sherrycherry har ikke brugt den nye funktion...
Kobberslyngel

No Avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-17
Tak givet gange: 209
Takket 134 gange i 71 indlæg
Jeg spiser ikke kød. Men jeg spiser importeret frugt og grønt, køber nyt overtøj og sko til min datter, jeg bor i et hus med ringe energi klasse og jeg streamer rigtig meget YouTube og Netflix. Det er dæleme ikke mig der redder jorden uanset hvor grøn jeg prøver på at være I det store billede rykker min plantebøf og min bambus tandbørste nok ikke rigtig noget. Jeg er sikker på at der er mange (det håber jeg i hvert fald) der gør en større forskel end jeg er i stand til, OGSÅ med kød på tallerkenen. Det er så ærgerligt, at mange veganerer har tildelt sig selv en "heltestatus" når der er så mange andre vigtige knapper at skrue på. Jeg fortjener ikke en guldstjerne fordi jeg bruger offentlig transport og ikke rejser med fly, jeg er bare heldig at det er godt for miljøet. Det samme gælder for dem, som ikke spiser kød af etiske og/eller sundhedsmæssige årsager.

Det er sørgeligt, den krig der bliver skabt, når man ikke kan gøre noget man mener er godt, uden at hævde sig over dem der ikke gør det samme. Når nogen kravler lidt for højt op på en piedestal ligger det i vores natur at pille dem ned igen. For hvem har lyst til at blive set ned på? Jeg lader mig gerne inspirere og oplyse, men jeg vil sateme ikke belæres eller få kastet noget i ansigtet jeg absolut ikke har bedt om. Og det er desværre oftest i den form, at veganisme bliver formidlet. Jeg tror det er de færreste der latterliggør veganisme, der gør det pga hvad det rent faktisk er, men nok nærmere for hvordan det typisk bliver udtrykt og fremført.
sherrycherry er online nu   Besvar med citat
The Following 18 Users Say Thank You to sherrycherry For This Useful Post:
aejster (07-10-19), AnneBel (07-10-19), Blomstervinge (07-10-19), Chokofant (07-10-19), ChristinaS (07-10-19), Isamin1310 (07-10-19), Linda80 (07-10-19), lonelainen (07-10-19), marajo (07-10-19), meyervip (08-10-19), Oliviasmor (07-10-19), Pepina (07-10-19), Perhva (08-10-19), roenlund (08-10-19), Salling (07-10-19), Solvej (07-10-19), thunberg (07-10-19), Vanadia (07-10-19)
Ulæste 07-10-19, 21:44   #27
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 8,654
Takket 7,793 gange i 3,559 indlæg
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Citat:

Hvor mange mennesker kan der leve i Danmark, hvis vi skal drive landbrug som permakultur med lavt udbytte (eller hvor stor del af Danmark skal være opdyrket) uden brug af kunstgødning eller animalsk gødning?
Det allerstørste miljøproblem er overbefolkning og deraf overforbrug af ressourcer. Der boede vel ca 1 mill i Danmark før industrialiseringen. Idag er vi 5+ mill, der kun får mad vha intensivt landbrug og import. Ammoniak til gødning er et af de kemikalier, der fremstilles mest af i hele verden.
Min største udfordring med veganerne er deres manglende accept af, at andre sagligt kan argumentere for en anden tilgangsmåde giver samme resultat eller når man faktabaseret kan gennemhulle meget af deres argumentation

Sidst redigeret af Vanadia; 07-10-19 kl. 21:46
Vanadia er online nu   Besvar med citat
The Following 9 Users Say Thank You to Vanadia For This Useful Post:
AnneBel (07-10-19), Anova (20-10-19), KatarinaD (08-10-19), lonelainen (07-10-19), marajo (07-10-19), Pepina (09-10-19), Perhva (08-10-19), roenlund (08-10-19)
Ulæste 09-10-19, 13:15   #28
Nanny Ogg
Nanny Ogg drømmer om nr. 3
Shhhhh........ jeg skriver

Nanny Oggs avatar

Tilmeldingsdato: 03/09-13
Geografisk placering: Bredstrup
Tak givet gange: 2,500
Takket 1,385 gange i 783 indlæg
iTrader: 3 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af AnneBel Vis indlæg

Jeg synes, det er synd for dyrene, at vi opdrætter dem industrielt alene med det formål at spise dem. Desværre tillader lovgivningen horribel misrøgt af dyrene i produktionsstaldene, og det de ikke tillader sker alligevel, så landmanden har en chance for at få et overskud ud af sit arbejde.

Hvis hvert husdyrhold var i lille skala - lad os sige 5-10 dyr - så tror jeg dyrene ville have bedre forhold, end de har nu. Som det er nu fødes griseungerne til en tilværelse fyldt med vold, sygdom, angst, beton og stål og tilsidst død. Det synes jeg simpelthen ikke vi kan være bekendt.
Det svarer til det du ser i nyhederne hvert år, når de melder om hundefestivalen i Kina, og man ser hunde i små bure, inden de slagtes.

Efter jeg så en norsk dokumentar om en kvinde, der har arbejdet undercover i det norske landbrug i 5 år, blev jeg overbevist om, at moderne svineproduktion aldrig vil kunne tilgodese dyrene.

Men bortset fra det dyre-etiske perspektiv, så er grunden til at jeg valgte en plantebaseret kost og livsstil min egen sundhed. Jeg har langt mere energi end da jeg spiste kød, og en bedre fordøjelse. Og køkkenhygiejne har aldrig været nemmere
abild (11-10-19), Hjemmemor (09-10-19)
Ulæste 09-10-19, 14:05   #29
Petrine
Petrine har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

No Avatar

Tilmeldingsdato: 06/08-15
Geografisk placering: København
Tak givet gange: 585
Takket 1,399 gange i 709 indlæg
Citat:

Shit en kedelig slutbemærkning. Hvorfra ved du, at din modpart ikke gør en forskel?

Man har gødet grøntsager med dyremøg altid, du argumenterer fra et teoretisk udgangspunkt. Derfor ER det meget interessant, hvor kvælstoffet til al den grøntsagsproduktion, som veganere plæderer for - i praksis - skal komme fra.

Jeg er selv på alt med måde-vognen, men accepterer menneskelig udnyttelse af dyr til en vis grænse (som industriel kødproduktion for længst har overskredet, hvorfor jeg ikke køber kød i dén butik!)
Ulæste 09-10-19, 22:11   #30
Grumling
Grumling hjertet er ikke helt for det bliver delt
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Grumlings avatar

Tilmeldingsdato: 01/08-11
Geografisk placering: den jyske hede
Tak givet gange: 593
Takket 1,978 gange i 1,022 indlæg
De vil blive slagtet. Lidt lige som da butikkerne pludselig ikke ville have burhønse æg mere det kostede også adskillige høns livet Desvære. Ligeledes også landbrug livet. Da en hel del æg producenter havde lavet store invisteringer i anlæggene til hønsne

Mor til 2vildbasser med en 3på vej
Grumling er offline   Besvar med citat
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande