Egenomsorg, når man arbejder i et omsorgsfag - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 11-10-19, 10:12   #1
Imma
Imma - The Expendable
SB's burger

Immas avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Tak givet gange: 17,447
Takket 28,521 gange i 8,745 indlæg
iTrader: 46 / 100%
Cool Egenomsorg, når man arbejder i et omsorgsfag

Jeg har tænkt meget over dette den seneste måned. Jeg er sygeplejerske. Og jeg arbejder med mennesker. Det er ikke sådan, at jeg er private Rina på jobbet, men jeg er personlig. Jeg bruger 'mig' i mit job.

Jeg har altid haft denne type job, men det har ikke tidligere været noget, jeg har tænkt over i ophold til omsorg for mig selv. Jeg har tidligere haft en god balance, åbenbart, eller måske har jeg ikke været i underskud tidligere.

Nu mærker jeg underskuddet. Jeg savner kram og omsorg. Jeg er meget fysisk, holder utrolig meget af berøring, og har fx også altid nusset og krammet mine børn meget (ikke noget jeg har tænkt over, bortset fra når jeg ind imellem så, hvordan andre forældre ikke overnussede og kyssede deres babyer fx ). Så jeg vil gerne spørge jer, der også arbejder i de her fag, hvor man giver af sig selv - og ikke det der med at give for meget, for det gør jeg ikke; jeg er meget bevidst om grænserne, og jeg er naturligt et ret privat menneske, så jeg ér ikke privat med borgerne -, hvordan lader I op? Hvordan får I selvomsorgen? Hvordan lader I op, og har I struktur for det?
Imma er offline   Besvar med citat
The Following 5 Users Say Thank You to Imma For This Useful Post:
Gammelmor (11-10-19), Majer80 (11-10-19), meyervip (11-10-19), Sienna (11-10-19), Vardemor (13-10-19)
Ulæste 11-10-19, 12:52   #2
Blomstervinge
Blomstervinge twi'sb'er.Skriver på alt andet end det jeg burde
Shhhhh........ jeg skriver til Ude og Hjemme

Blomstervinges avatar

Tilmeldingsdato: 29/09-09
Geografisk placering: Vestsjælland
Tak givet gange: 2,652
Takket 17,395 gange i 6,258 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Jeg tror det er én af de store grunde, til stress i omsorgsfagene. Og noget der slet ikke bliver adresseret nok. At man bruger sin omsorg konstant, når man er på arbejde. Selv når man ikke giver for meget.

Jeg har altid været, og er, god til at lægge arbejde fra mig. Ikke at blive for involveret og berørt. Som dig, er jeg ikke ‘privat’ på arbejdet, selvom man bruger sig selv og sin omsorg.

Men mange ting gør, at man alligevel påvirkes tror jeg. Og det påvirker, ikke i forhold til mit arbejde med patienterne, men i forhold til familie. Shit jeg ved meget, om alt det slemme. Og det er svært at lægge fra sig. Derfor er jeg nød til at prioritere min omsorg, om gemme involveringen lidt væk på arbejde.

Jeg kunne godt tænke mig, at man brugte supervisor til det. Istedet for som hos os ‘hvad kunne du have gjort anderledes i den situation’ - ved det ikke dame, derfor jeg spørger dig. Men hvor man kunne sige ‘okay xxx fik svær epilepsi efter hovedtraume - det påvirker mig fordi min dreng har været udsat for lignede’ Så al den viden og omsorg, den påvirker også hjemme. Selvom jeg er god til at være professionel.

Hvad gør man så?! Jeg klarer det bedst, ved at snakke om det men nogen der forstå situationen. Som godt ved, at det ikke er stress elller overinvolvering, men simpelthen denne ‘brug’ af en selv, der påvirker en.

Jeg hygger lidt ekstra med børnene. Putter dem. Får et langt kram af manden. Snakker med min mor eller veninder - ikke om det, men om alt muligt andet.

Og så skifter jeg fuldstændigt fag men ikke (kun) på grund af det. Og det ved jeg godt ikke er din vej

Sent from my iPhone using Tapatalk
The Following 6 Users Say Thank You to Blomstervinge For This Useful Post:
Gammelmor (11-10-19), Imma (11-10-19), meyervip (11-10-19), Sienna (11-10-19), sommerregn (11-10-19), Trine (13-10-19)
Ulæste 11-10-19, 17:36   #3
cvj
cvj har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

cvjs avatar

Tilmeldingsdato: 03/12-07
Tak givet gange: 7,191
Takket 4,102 gange i 2,077 indlæg
iTrader: 8 / 100%
Jeg taler med kollegaer om det der fylder. Og så lader jeg nok ret meget op ved alenetid. Jeg har simpelthen sådan brug for ikke at skulle drage omsorg for eller tale med familien HELE tiden, når jeg endelig har fri.
Eller at de taler til mig.

Omsorgstræthed, har du læst om det. Det er ret oppe i tiden.

Jeg sørger for at få sovet nok, lave en masse jeg elsker, få alenetid, få talt hvis noget fylder - og selvfølgelig også at være sammen med dem jeg elsker og lytte lidt til dem også, af og til .

Sendt fra min ELE-L29 med Tapatalk
cvj er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to cvj For This Useful Post:
meyervip (11-10-19), Sienna (11-10-19)
Ulæste 11-10-19, 18:21   #4
Mamafant
Mamafant lærer om livet
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Mamafants avatar

Tilmeldingsdato: 05/07-07
Geografisk placering: Rønnede
Tak givet gange: 1,494
Takket 2,901 gange i 1,490 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Jeg forsøger at sidde og glo lidt ind i væggen engang imellem. Grine med kollegaerne. Lave mad og fordybe mig i det, fordi det interesserer mig. Men, jeg er heller ikke god nok til at tage egen-tid og aflades meget hurtigt, qua min tråd fornylig. Tænker egentlig at meditation, som du foreslog, måske kunne være en god måde at have egenomsorgstid.
Jeg bruger mig selv meget i mit job, men er egentlig god til at bruge tilpas nok af mit privatliv i kontakten, til at grænsen ikke overskrides.

Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk

Mor til S fra juni 2007 og S fra juni 2010

Sidst redigeret af Mamafant; 11-10-19 kl. 18:22
Mamafant er offline   Besvar med citat
The Following 2 Users Say Thank You to Mamafant For This Useful Post:
meyervip (11-10-19), Sienna (11-10-19)
Ulæste 11-10-19, 20:22   #5
Katja
Katja har de dejligste unger
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Katjas avatar

Tilmeldingsdato: 22/06-07
Geografisk placering: Randers SØ
Tak givet gange: 6,399
Takket 1,600 gange i 942 indlæg
Jeg er ikke i et decideret omsorgsfag, men alligevel bruger jeg mig selv utrolig meget.

For mig er alenetid essentielt. Det behøver ikke være hver uge at min fridag bliver brugt på udelukkende Netflix og hækletøj, men med jævne mellemrum.

Nogle gange kan jeg få fysisk trang til at opholde mig i smuk natur. Så samler jeg ungerne og kører til vandet eller i skoven.

Til hverdag gælder helt almindelige tricks såsom: sund kost, god søvn og fordybelse i gode bøger.

Jeg kan virkelig godt genkende det der med at være næsten "sulten" efter at blive holdt om af én tæt på. Det er primært min mand der udfylder den rolle.

Jeg tror det er meget vigtigt at finde det der virker. Herhjemme er vi vidt forskellige. Nogle lader op ved fysisk energiudladning feks gymnastik og løb. Andre lader op ved fordybelse og ro feks bøger eller timevis med Lego

Mor til Tilde 22.09.06 og Toke 08.04.11
Katja er online nu   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Katja for dette brugbare indlæg:
Sienna (11-10-19)
Ulæste 11-10-19, 20:31   #6
Sienna
Sienna er i haven
SB's Moster Molly

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 37,833
Takket 22,912 gange i 11,470 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg arbejder idag mest med unge med handicaps , downs, autisme og bare nedsat intelligens.
Jeg har tidligere primært haft mest med omsorgssvigtede tilknytningsforstyrrede unge med andre diagnoser oveni

Det der slår mig er at jeg bliver markant mindre “brugt “ af de her velfungerende downs unge( de giver bare så meget glæde og krammere “ i forhold til de tilknytningsforstyrrede som sætter et sugerør i mig energimæssigt.

De sidste måneder er jeg gået fra 30 timer “ gulvvagt + 7 timer administrativ til omkring 10 -15 timers gulv vagt ( resten administrativ) og det slå mig hvor neget det betyder for mig energimæssigt ikke at være på hele tiden

Jeg er naturligvis også blevet bedre til lade op, skaber plads i min kalender til det der nærer mig.
Det er blandt andet alenetid, bøger, have , træning og lave mad til dem jeg elsker .
Ulæste 11-10-19, 20:51   #7
Majer80
Majer80 holder af hverdagen
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Majer80s avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-07
Geografisk placering: Nord for Kbh
Tak givet gange: 4,811
Takket 1,990 gange i 1,233 indlæg
iTrader: 7 / 100%
Tak for tråden, jeg har ikke lige så meget at byde ind med, men suger til mig af gode idéer!

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Imma (12-10-19)
Ulæste 12-10-19, 09:08   #8
hansan
hansan er taknemmelig over mit dejlige liv

hansans avatar

Tilmeldingsdato: 11/11-08
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 5,333
Takket 3,877 gange i 1,350 indlæg
iTrader: 6 / 100%
For mig er det også helt klart alenetid, der opvejer al den omsorg, jeg skal øse ud af i det daglige. Og jeg får slet slet ikke nok af det

Så er det faktisk også samtaler med Henrik om de ting, der fylder. Ikke nødvendigvis arbejdsting, bare ting. Hvis vi har en periode, hvor vi ikke rigtig får snakket, fordi vi har for travlt, så bliver jeg frustreret. Jeg har meget behov for, at vi hele tiden har føling med hinanden. Og jeg har behov for hans sparring.

Jeg er til gengæld ikke udsultet på fysisk kontakt, og det er nok fordi jeg får rigeligt af det med kæreste, der har meget behov for det - og lille barn, som stadig har velcro på det meste af kroppen
Ulæste 12-10-19, 10:12   #9
Blomstervinge

Blomstervinges avatar

Jeg vil sige, at herhjemme er det omvendt. Alenetid er ikke det der hjælper.
Jeg lader op ved at være alene og har også muligheden for det. Men energien får jeg af samværet med andre. Ikke et travlt program. Men en film med drengene, en gåtur med dem alle. En hurtig kop kaffe med forældre/ veninde. Den slags. Jeg behøver ikke lave noget med familien, men bare det at de er omkring mig hjælper. Det fandt jeg især ud af da jeg var alene i Skotland.

The Following 2 Users Say Thank You to Blomstervinge For This Useful Post:
Enna (13-10-19), Katja (12-10-19)
Ulæste 12-10-19, 14:14   #10
Imma
Imma - The Expendable
SB's burger

Immas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af cvj Vis indlæg
...

Omsorgstræthed, har du læst om det. Det er ret oppe i tiden.
...
Sendt fra min ELE-L29 med Tapatalk
Nej, ikke rigtigt. Jeg har godt hørt det rumstere, det med at mennesker i omsorgsfag og dét, men det er ikke rigtig sevet ind. Har du nogle ting, jeg skulle læse?
Citat:
Oprindeligt skrevet af Mamafant Vis indlæg
...Tænker egentlig at meditation, som du foreslog, måske kunne være en god måde at have egenomsorgstid.
...

Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
Ja! Tak - det tror jeg, du har ret i
Citat:
Oprindeligt skrevet af Katja Vis indlæg
...
Jeg kan virkelig godt genkende det der med at være næsten "sulten" efter at blive holdt om af én tæt på. Det er primært min mand der udfylder den rolle.
...
Hmmmm, hvad så hvis, man ikke rigtigt har en partner? Men fysisk kontakt er noget af det, der giver en omsorgen? Hvad mon så man gør?
Citat:
Oprindeligt skrevet af Blomstervinge Vis indlæg
Jeg lader op ved at være alene og har også muligheden for det. Men energien får jeg af samværet med andre. Ikke et travlt program. Men en film med drengene, en gåtur med dem alle. En hurtig kop kaffe med forældre/ veninde. Den slags. Jeg behøver ikke lave noget med familien, men bare det at de er omkring mig hjælper. Det fandt jeg især ud af da jeg var alene i Skotland.

Det er meget, det samme her. Jeg bliver energifyldt af at være sammen med andre Men når jeg er lavt på energi, så er det svært at få overskud til at se andre. Selv om jeg godt ved, det er dét, der gør tricket for mig. Når jeg føler mig flad og energiløs, så har jeg sgu svært ved at opsøge andre

Sidst redigeret af Imma; 12-10-19 kl. 14:15
Ulæste 12-10-19, 19:58   #11
Katja
Katja har de dejligste unger
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Katjas avatar

Tilmeldingsdato: 22/06-07
Geografisk placering: Randers SØ
Tak givet gange: 6,399
Takket 1,600 gange i 942 indlæg
Skaffer sig en hund vil jeg tro :vedikke:

Mor til Tilde 22.09.06 og Toke 08.04.11
Katja er online nu   Besvar med citat
Ulæste 12-10-19, 20:11   #12
Imma
Imma - The Expendable
SB's burger

Immas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Katja Vis indlæg
Skaffer sig en hund vil jeg tro :vedikke:
Nårhja
Ulæste 12-10-19, 22:11   #13
Blomstervinge

Blomstervinges avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Imma Vis indlæg
Nej, ikke rigtigt. Jeg har godt hørt det rumstere, det med at mennesker i omsorgsfag og dét, men det er ikke rigtig sevet ind. Har du nogle ting, jeg skulle læse?

Ja! Tak - det tror jeg, du har ret i

Hmmmm, hvad så hvis, man ikke rigtigt har en partner? Men fysisk kontakt er noget af det, der giver en omsorgen? Hvad mon så man gør?

Det er meget, det samme her. Jeg bliver energifyldt af at være sammen med andre Men når jeg er lavt på energi, så er det svært at få overskud til at se andre. Selv om jeg godt ved, det er dét, der gør tricket for mig. Når jeg føler mig flad og energiløs, så har jeg sgu svært ved at opsøge andre

Præcist. Man har lyst til at lægge sig på sofaen begravet i tæpper - selvom det der hjælper er at komme ud. Jeg har det helt på samme måde.

Lidt som motion jeg ved det er godt og jeg har det fantastisk bagefter - jeg gider bare ikke

Følgende brugere siger tak til Blomstervinge for dette brugbare indlæg:
Imma (12-10-19)
Ulæste 13-10-19, 08:32   #14
hansan
hansan er taknemmelig over mit dejlige liv

hansans avatar

Tilmeldingsdato: 11/11-08
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 5,333
Takket 3,877 gange i 1,350 indlæg
iTrader: 6 / 100%
Citat:
Oprindeligt skrevet af Blomstervinge Vis indlæg

Det er lidt interessant det der - jeg har tænkt lidt over det: Måske man har tendens til at mene, at man lades op af netop dét, som man er lidt udsultet på? A la: "Åh, hvis bare jeg havde noget mere alenetid/kropskontakt/whatever, SÅ ville jeg have mere energi!" Det er de færreste fyldt-op-mødre, der får muligheden for virkelig at afprøve det, som du har gjort med dit udlandsophold. Altså sådan fra den ene dag til den anden, at man går fra at være omgivet af børn og pligter og krav til kun at have sig selv at tænke på for en længere periode. Jeg gad vide, hvordan jeg ville reagere Om jeg mon ville få det som dig? Og om savnet ville overskygge det fede ved friheden og sidste ende dræne mig lidt for energi?
Imma (13-10-19)
Ulæste 13-10-19, 17:40   #15
Imma
Imma - The Expendable
SB's burger

Immas avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af hansan Vis indlæg
Det er lidt interessant det der - jeg har tænkt lidt over det: Måske man har tendens til at mene, at man lades op af netop dét, som man er lidt udsultet på? A la: "Åh, hvis bare jeg havde noget mere alenetid/kropskontakt/whatever, SÅ ville jeg have mere energi!" Det er de færreste fyldt-op-mødre, der får muligheden for virkelig at afprøve det, som du har gjort med dit udlandsophold. Altså sådan fra den ene dag til den anden, at man går fra at være omgivet af børn og pligter og krav til kun at have sig selv at tænke på for en længere periode. Jeg gad vide, hvordan jeg ville reagere Om jeg mon ville få det som dig? Og om savnet ville overskygge det fede ved friheden og sidste ende dræne mig lidt for energi?
Jeg har bemærket, at i de perioder, hvor jeg får kropskontakt (voksenkropskontakt), der har jeg det psykisk bedre. Meget bedre. Og jeg kan mærke, når jeg ligger hud mod hud, så er det SÅ forløsende. Også uden sexdelen.
For jeg har egentlig energi, som det er nu, men jeg mangler omsorg. Jeg har et sted indeni, som har brug for at blive fyldt
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande