Tage i skole selv - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 13-12-19, 14:39   #1
Imma
Imma - The Expendable
SB's burger

Immas avatar

Tilmeldingsdato: 21/06-08
Tak givet gange: 17,455
Takket 28,566 gange i 8,757 indlæg
iTrader: 46 / 100%
Question Tage i skole selv

Jep. Hvor gamle var jeres børn, da de kunne det? Hvad var omstændighederne? Bus/tog/cykel/gåben? Hvad skal man have styr på for at kunne i de forskellige scenarier? Hvad er gået galt?
Imma er offline   Besvar med citat
Ulæste 13-12-19, 14:44   #2
Moogie
Moogie har ikke brugt den nye funktion... Edit
Gæst

No Avatar

Vi bor så tæt på skolen, at det ikke rigtig tæller. Men min ældstes bedste ven bor længere væk, og tager bussen i skole. det har han gjort i mindst tre år (de er 11 nu). Han tager også uden problemer med både bus, s-tog og bus igen fra København ud til os, når han fx har været hos sin mormor.

Men det kommer jo også an på, hvor trygge de selv er ved det. Hvor lette de bliver distraherede, og meget overblik over trafikken de har.
  Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til for dette brugbare indlæg:
lullu (14-12-19)
Ulæste 13-12-19, 14:44   #3
Stormy-mor
Stormy-mor tre skridt bagud ..
Bare send min post til Slyngebarn.dk

Stormy-mors avatar

Tilmeldingsdato: 15/03-09
Geografisk placering: Kolding
Tak givet gange: 2,228
Takket 1,515 gange i 940 indlæg
iTrader: 13 / 100%
Hvad mener du præcist. Selv køre eller gå afsted og mor eller far er der hjemme. Eller er det scenariet hvor barnet helt selv står op og tager tøj på og spiser og kører af sted? Storm på 11 kan ikke det sidste. Men vi står op sammen og spiser morgenmad og jeg kører kl 7. Så ringer hans alarm kl 7.45 og ham cykler i skole. Der er dog kun 500 m.
Ting der kan gå galt er at han glemmer at låse. Ikke får idrætstasken med. Cyklen er punkteret
Ulæste 13-12-19, 14:47   #4
Vanadia
Vanadia good girls go to Heaven bright girls go everywhere
Jeg betaler husleje her!

Vanadias avatar

Tilmeldingsdato: 21/07-09
Geografisk placering: Odense
Tak givet gange: 8,729
Takket 7,854 gange i 3,589 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Send en besked via Yahoo til Vanadia
Man skal være vant til at færdes i trafikken med transportmidlet og som forældre skal man kunne stole på barnet. Det nytter ikke noget, at barnet bliver fragtet i bil til hverdag og så skal cykle hjem i myldretidstrafik.

Siden slutning af 3. klasse har h*n cyklet ca 3 km fra forstad til centrum af byen. H*n går nu i 5. klasse og har ved flere lejligheder på det seneset cyklet med søskend i 1. klasse til/fra skole. Dog får de besked om at trække cyklen ved bestemte kryds etc. Der er mange i klassen, der tager bussen selv fra engang i 3. klasse. Fra starten af. 3. klasse har h*n gået (trukket cyklen) gennem centrum fra skole til fritidsaktivitet (sendt af SFO).
Vanadia er online nu   Besvar med citat
Ulæste 13-12-19, 14:50   #5
Madam skrald
Madam skrald er på vej tilbage...men hvor??
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Madam skralds avatar

Tilmeldingsdato: 05/06-09
Geografisk placering: 1200 km nord for Vanløse
Tak givet gange: 2,865
Takket 4,874 gange i 1,459 indlæg
iTrader: 0 / 0%
Anton gik 500 m til skolebussen i 1 og 2 klasse.
Så flyttede vi udenfor skolekredsen uden at flytte skole. Så nu må jeg køre dem til og fra skole, da der ikke er bus fra os til skolen. Og der er 7 km på en landevej med 80 zone, så det er ikke et alternativ at de kan gå eller cykle desværre.
Havde der været en tryg cykemsti, havde Anton nok kunne cykle selv i hvert fald om sommeren. Han er 13.

Sent fra min ANE-LX1 via Tapatalk
Ulæste 13-12-19, 15:25   #6
Crizzie
Crizzie En meget træt mor pt

Crizzies avatar

Tilmeldingsdato: 14/07-08
Tak givet gange: 295
Takket 2,982 gange i 1,737 indlæg
iTrader: 12 / 100%
Mine børn har cyklet til deres gamle skole fra 1.kl, de skal ikke krydse store veje og der er sti det meste af vejen. Nu er de begge skiftet skole. Den store i 6. tager bussen to stop og går ca 5 min og den yngste i 4. bus tager ca 25 min og så 5 min gåtur. Den yngste tager også toget til Kbh selv, det tager ca 30 min og alt muligt kan gå galt men hun klarer den super flot og har telefon med så hun kan få fat i os hvis der er noget der kollapser. Generelt er faren ved offentlig transport jo forsinkelser eller ruteændringer, men det tager de begge i stiv arm.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ulæste 13-12-19, 16:12   #7
althea
althea hygger med mine 4 dejligedrenge
Jeg betaler husleje her!

altheas avatar

Tilmeldingsdato: 13/05-07
Geografisk placering: Vallensbæk
Tak givet gange: 3,021
Takket 3,414 gange i 1,342 indlæg
iTrader: 35 / 100%
Nogle af vores gik selv i skole fra 0. Klasse, men altså der er ca 200 m til skoleporten og kun en cykelsti der skal krydses
Ulæste 13-12-19, 18:40   #8
Rikke
Rikke runs - on coffee and in the forrest
Sling-chick

Rikkes avatar

Tilmeldingsdato: 28/08-06
Tak givet gange: 5,953
Takket 12,912 gange i 4,645 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Send en besked via MSN til Rikke
Michala cyklede ad lukket stisystem fra 2. klasse

Nicholai tog selv bussen til specialskolen fra midt 4. klasse
Cykler selv nu til anden skole og har gjort det i 2,5 år.

Selma går selv til skole ... men der er 200 meter og skolepatrulje.

Det kommer jo an på barnet, ruten, afstanden, er der nogen til at sende afsted ... du kan ikke bare spørge så åbent
Ulæste 13-12-19, 18:55   #9
liv
liv ...
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,340
Takket 28,137 gange i 9,001 indlæg
Mine startede vel da ældsten gik i 3.kl og yngsten i 0. Tror jeg
Ca. 1 km ad villaveje på gåben, senere cykel (husker ikke hvornår - da vi syntes de var cykelsikre nok i trafikken - vi havde aldrig haft bil dengang så havde en ret god fornemmelse af deres trafikfærdigheder). Storebror med ansvar for at lillebror ikke hoppede ud foran en bil. Den store kunne godt have gået selv før det, men ikke når de var to og han følte sig ansvarlig
Hvad kan gå galt? - de kan fise rundt på vejen og blive kørt ned. Lege og glemme tiden og komme for sent.

Det med helt selv at komme ud af døren (efter at være blevet fodret af og fået tjekket påklædning af mig, der skulle gå kl 7) startede de da den store gik i 5. og den lille i 2. kl. Jeg ringede til dem når de skulle tage tøj på og køre.
Hvad kan gå galt? - de kan glemme at låse døren, lukke katten ind til marsvinene, blive kede af det.
liv er offline   Besvar med citat
Ulæste 13-12-19, 18:55   #10
ChristinaS
ChristinaS har fået sit liv tilbage...
Dronningen af krea

Forhandler

ChristinaSs avatar

Tilmeldingsdato: 24/04-08
Geografisk placering: - Glumsø
Tak givet gange: 38,671
Takket 56,436 gange i 8,635 indlæg
iTrader: 30 / 100%
Linus er startet tidligere, alene fordi han har haft søskende at følges med. Vi har ikke langt til skolen, 700m. - Til gengæld er der en ret stor vej der skal krydses, og hvor der - lige i skoleafleveringstiden - er temmelig meget trafik - der er skolepatrulje. Altså undtagen lige de dage, hvor der så ikke er, eller han cykler forbi to minutter før skolepatruljen kommer.

Han har gået frem og tilbage med Lærke fra midten af 1. klasse (hvor hun så gik i 4.), de startede med at cykle sammen, da Linus begyndte i 2., og i løbet af foråret i 2. klasse begyndte han at cykle selv frem og tilbage. Nu går han i 3. og er totalt selvkørende, også her i vintermørket, og han cykler byen rundt til vennerne også, det er super dejligt, men moren glæder sig nu alligevel til det bliver lyst igen.

Lucas begyndte først at cykle selv i slutningen af 3. - Men han havde heller ingen større søskende til at følge og støtte i starten.

Flere af hans klassekammerater tager skolebussen (som bare er en alm. bus jo) og en del har gjort det fra 1. klasse.

Jeg tog selv bus og tog fra jeg var 9-10 år, men vi havde heller ingen bil, og boede centralt, så jeg var vant til det og tryg ved det.
Det er ingen af vores, dels fordi vi har biler, og dels fordi vi bor, hvor vi bor. Jeg tror de har kørt med tog et par gange i deres liv.
(De to yngste altså, Lucas tager selv tog og bus allevegne hen, men han er jo fandme også snart voksen - han har været selvkørende på den front fra han var vel 13-14 år - mest fordi det ikke var aktuelt før.)
Ulæste 13-12-19, 19:06   #11
Magritte
Magritte har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Magrittes avatar

Tilmeldingsdato: 02/10-07
Geografisk placering: Slagelse
Tak givet gange: 827
Takket 1,156 gange i 526 indlæg
Vores blev en periode hentet med skolebus på adressen. Men jeg stod inde og heppede op dem så de kom ud ad døren. Da boede vi på landet og der var laaangt til skole.
Sådan rigtigt selv, begyndte vores ældste i 7. Da var vi flyttet til byen og han cyklede selv afsted. Til en nærliggende skole med overbygning
Havde de andre gået i skole tæt på havde jeg nok sendt dem afsted selv tidligere, ihvertfald uden tøven fra 3. Kl. Vores mellemstore er autist, og med ham har jeg taget særlige forholdsregler ifht transport til fritidsaktiviteter og gennemgået ruten og mulighederne med ham. Til skole bliver han hentet i bus.

At komme ud ad døren til tiden og på egen hånd har vores ældste håndteret uden problemer fra 7.kl.
Ulæste 13-12-19, 20:25   #12
Oliviasmor
Oliviasmor Leder efter min rygrad
Sukkerslyngel

Oliviasmors avatar

Tilmeldingsdato: 28/06-07
Geografisk placering: Roskilde
Tak givet gange: 8,588
Takket 7,004 gange i 3,702 indlæg
iTrader: 11 / 100%
Olivia startede med at cykle selv i slutningen af 2.klasse. Vi har en km i skole, blandet villaveje og lidt større veje med cykelsti.

Linus kommer først til at køre selv når han er ældre end Olivia var. Han lader sig for let distrahere.

Vi har ingen bil, så de har cyklet siden de var små, og jeg har helt styr på deres cykelfærdigheder.
Ulæste 13-12-19, 20:44   #13
Rullemusen
Rullemusen Så må det gerne blive solskin
Rulledullen

Rullemusens avatar

Tilmeldingsdato: 17/05-09
Geografisk placering: Frederiksberg
Tak givet gange: 5,219
Takket 8,419 gange i 4,011 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Altså nu bor vi jo lige overfor skolen - så selve skolevejen er ikke noget problem.

Theis har en alarm på sit ur der ringer 7.45 så selv om jeg er ude af døren - og Dicte også er smuttet fordi hun havde stort behov for at komme afsted tidligt - så kommer han snildt afsted der.

Der var en gang hvor Theis nøgler var blevet væk - hvor jeg frygtede at han så ikke havde fået låst hoveddøren -- men han var så gået ud af køkkendøren for den kunne smækkes (i modsætning til hoveddøren).

Han har også glemt gymnastiktøj en gang eller mere.

De startede på at gå afsted selv da Theis startede i 3. klasse, jeg havde så tænkt - han har jo storesøster til at hjælpe - ind til det gik op for mig at hun ofte gik før ham
Ulæste 13-12-19, 21:24   #14
supermom
supermom Prøve lige at blogge lidt igen

supermoms avatar

Tilmeldingsdato: 13/12-10
Geografisk placering: Solbjerg
Tak givet gange: 2,565
Takket 3,062 gange i 1,152 indlæg
Siden første klasse. De går eller cykler. Hovedsageligt stisystem.

supermom er offline   Besvar med citat
Ulæste 13-12-19, 21:42   #15
lillesmor
lillesmor .
Jeg betaler husleje her!

lillesmors avatar

Tilmeldingsdato: 09/05-11
Geografisk placering: Sønderborg, speedyhamster ved hvor
Tak givet gange: 2,933
Takket 1,541 gange i 1,232 indlæg
Min ældste gik i 0. Og 1. Derefter har han taget cyklen. Yngste cyklede allerede i 0. Kl. Med storebror i 3. Kl. Der er stisystem første del af vejen og så skal der krydses 3 veje.
Yngste cyklede også ofte hjem fra børnehaven med en voksen.

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande