belønning - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 25-05-20, 17:37   #1
slyngelise
slyngelise har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

No Avatar

Tilmeldingsdato: 04/04-07
Tak givet gange: 1,234
Takket 912 gange i 540 indlæg
iTrader: 17 / 100%
belønning

Jeg vil gerne lave et belønnings system til min søn for at smage på ny mad. Han vil også gerne. Han er ekstremt kræsen og ked af det (han er 10 år). Hvad kunne en belønning være? Jeg ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an. Han vil have en hel pose chips som belønning, men det er jeg ikke med på. Desuden føler storebror sig uretfærdigt behandlet, da han er alt spisende
Ulæste 25-05-20, 18:42   #2
Sienna
Sienna er i haven
SB's Moster Molly

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 37,347
Takket 22,632 gange i 11,348 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg tænker
krydser for hver gang han forsøger noget nyt.
Hver ting bør idelt set prøves mindst 5-10 gange
Nå han har et vis antal krydser = en oplevelse som han rigtig gerne vil
jeg ville i samråd med ham vælge 5 ting som han skulle prøve 10 gange
og når der er 50 krydser = fed oplevelse.
Måske et delmål med når han havde prøvet en ting 10 gange .
Magritte (25-05-20), slyngelise (26-05-20)
Ulæste 25-05-20, 19:07   #3
F08
F08 ingen søvn gør intet godt
Jeg betaler husleje her!

F08s avatar

Tilmeldingsdato: 19/01-08
Tak givet gange: 2,200
Takket 2,366 gange i 1,486 indlæg
iTrader: 5 / 100%
Er det ikke netop det der er en af udfordringerne med belønningssystem, at f.eks. storebror føler sig uretfærdig behandlet. Han kan jo ikke opnå samme belønning. En anden udfordring er jo at selv om han selv er med på belønningssystemet så er der en risiko for at han oplever nederlag, hvis han virkelig bliver syg og dårlig af et eller andet han smager på så vil han jo aldrig opnå krydser med mindre han virkelig går på kompromi med sig selv (og sin krop) og tvinger sig til at spise det.

Jeg kan sagtens forstå I gerne vil prøve at ændre det men jeg er ikke sikker på jeg ville vælge et belønningssystem. Jeg tror måske jeg ville vælge noget ala 1 gang om ugen udvælger I en ny ret I skal lave og som alle skal smage på, eller vælge en sjov/mærkelig grønsag/frugt et elelr andet som I måske ikke kender og så lave noget ud af det som I ikke har prøvet før. Så er det nyt for alle. Jeg er godt klar over det bliver svært at få smagt det nye 10 gange som vist er det man siger der skal til.

Er han med i køkkenet? Kunne det være en ide at han hjalp til med at lave maden? Hvad hvis I sammen sætter jer og kigger madbilleder mm og finder noget han syntes ser lækkert ud? Måske masterchef (for børn) kunne give noget inspiration?

Er der nogen retter hvor du ville kunne snige noget nyt i? En eller anden "neutral" grønsag i kødsausen f.eks.
slyngelise (26-05-20)
Ulæste 25-05-20, 19:21   #4
Magritte
Magritte har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Magrittes avatar

Tilmeldingsdato: 02/10-07
Geografisk placering: Slagelse
Tak givet gange: 766
Takket 1,042 gange i 492 indlæg
Jeg ved godt at søskende, somme tider kan have nogle interne kampe, som man som udefrakommende, kan synes de er blevet for store til at have. Jeg ved også godt at de kan stikke dybt

Men umiddelbart tænker jeg: Har storebror ikke en alder hvor du kan tale med ham om lillebrors vanskeligheder, så han forstår at det er en hjælp for lillebror og ikke har noget med ham at gøre? evt. præsenteret ved en hyggestund, kun for dig og ham...

Siennas foreslag virker rigtig godt. I min mellemstes klasse, kører de med et lignende system hvor de får highfives for udvikling, opførsel, præstationer osv. 50 highfives = belønning (som er en time hvor de selv må vælge hvad de vil lave) (3./4. kl, autismespor)
slyngelise (26-05-20)
Ulæste 25-05-20, 20:59   #5
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 9,557
Takket 14,643 gange i 5,844 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Storebror har vel også noget, som han kunne trænge at blive bedre til? Om det så bare er at huske at gå ud med skraldespanden eller lege 20 minutter med lillebror uden at drille. Så ku han blive belønnet for det.

Når man belønner, skal man sørge for, at det man belønner i første omgang er adfærd, der er lige indenfor rækkevidde. Dvs noget barnet næsten kan. Ellers kan belønningen være nok så stor. Så ikke noget med at man spise en hel tallerken brunkål, for at få sin belønning.

Desuden skal det været fuldstændig entydigt for både barn og voksen hvilken adfærd der belønnes. Så f.eks. smage på 3 ting til et måltid udløser 1 kryds (og hvad betyder smage - skal man synke? Hvor meget skal smages? Hvem bestemmer hvad der smages?)

Med mindre man gerne vil undergrave sig selv, skal man ikke indarbejde straf i sit system. Så ikke noget med, at man kan miste gårsdagens krydser, fordi man ikke gider smage i dag, eller fordi man ikke holder bordskik eller har drillet sin bror. Smager man ikke, så er det sådan det er - så er der ingen krydser, vi prøver igen i morgen. Så kan ugens samlede krydser f.eks. ombyttes til noget barnet er motiveret for - at man må bestemme aftensmad, eller dessert, f.eks. For andre virker spilpenge til fortnite eller roblox, ekstra skærmtid, se en film eller spille sammen, eller andet der er interessant for barnet. Det skal ikke være for stort, men stort nok til at det motiverer nok.

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)
MarenKi er offline   Besvar med citat
The Following 6 Users Say Thank You to MarenKi For This Useful Post:
CharlotteQvist (28-05-20), Dronning Gulerod (27-05-20), karisma (25-05-20), Magritte (25-05-20), meyervip (26-05-20), slyngelise (26-05-20)
Ulæste 25-05-20, 22:06   #6
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 10,592
Takket 4,456 gange i 2,162 indlæg
Hvorfor skal han egentlig have belønning, når han gerne selv vil? Jeg spørger ikke for at være provokerende, det var bare noget jeg kom til at tænke på...

Hvis han selv oplever det som et problem at han er kræsen (fx hjemme hos kammerater, det oplevede jeg selv da jeg var barn, og det oplever mine børn nu), er det jo netop det, der er at vinde ved at lære at spise mere varieret, der skal være hans motivation for at smage på nye ting At man fx kan spise med hos kammerater uden at skulle være bekymret for hvad der mon bliver serveret.

Så kunne han selv være med til at bestemme hvad han gerne ville smage på, hvilke retter I skulle lave osv...

Jeg læste på et tidspunkt at der er forskel på vores smagsløg og der er nogle der simpelt hen er mere sensitive (og det er der helt klart også i forhold til madens tekstur og hvordan man oplever at have det i munden), og hvis man har det sådan er det måske ikke så mærkeligt at man er mere selektiv med hvad man kan lide at spise?

Jeg synes der godt kan være en tendens til at den slags bliver underkendt i forhold til spisning. Køkkendamer i de institutioner jeg har arbejdet i har fx været på kurser, hvor de har fået undervisning i at børnene bare skulle præsenteres for tingene et bestemt antal gange, så ville alle kunne lære at spise alt. Det er selvfølgelig fordi jeg stadig som voksen, selv har ting jeg ikke bryder mig om at spise, at jeg stiller mig kritisk i forhold til det her dogme om at man skal kunne spise alt. Hvorfor skal man egentlig det? Jeg er med på at det kan opleves som uhøfligt, hvis man er hjemme hos nogen og ikke kan lide maden, men det er jo også fordi vi forstår verden ud fra det perspektiv om at alle skal kunne spise alt. Hvis vi istedet vender det om og siger at nogen nyder at spise nogle ting og andre nyder nogle andre og det er okay, så ville det ikke længere være uhøfligt, så ville det bare være en person der har en anden smag og har lov til at have det uden at være forkert eller dårligt opdraget.

Og undskyld, jeg ved godt det slet ikke var det du spurgte om, så hvis det er helt ved siden af må du bare springe hurtigt videre til næste indlæg
The Following 2 Users Say Thank You to sommerregn For This Useful Post:
Isamin1310 (28-05-20), slyngelise (26-05-20)
Ulæste 25-05-20, 22:24   #7
liv
liv ...
Slankeslynglernes egen Lotte

livs avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-06
Geografisk placering: Københavns vestegn
Tak givet gange: 3,340
Takket 28,137 gange i 9,001 indlæg
Citat:
Oprindeligt skrevet af sommerregn Vis indlæg
Hvorfor skal han egentlig have belønning, når han gerne selv vil? Jeg spørger ikke for at være provokerende, det var bare noget jeg kom til at tænke på...

Hvis han selv oplever det som et problem at han er kræsen (fx hjemme hos kammerater, det oplevede jeg selv da jeg var barn, og det oplever mine børn nu), er det jo netop det, der er at vinde ved at lære at spise mere varieret, der skal være hans motivation for at smage på nye ting At man fx kan spise med hos kammerater uden at skulle være bekymret for hvad der mon bliver serveret.

Så kunne han selv være med til at bestemme hvad han gerne ville smage på, hvilke retter I skulle lave osv...

Jeg læste på et tidspunkt at der er forskel på vores smagsløg og der er nogle der simpelt hen er mere sensitive (og det er der helt klart også i forhold til madens tekstur og hvordan man oplever at have det i munden), og hvis man har det sådan er det måske ikke så mærkeligt at man er mere selektiv med hvad man kan lide at spise?

Jeg synes der godt kan være en tendens til at den slags bliver underkendt i forhold til spisning. Køkkendamer i de institutioner jeg har arbejdet i har fx været på kurser, hvor de har fået undervisning i at børnene bare skulle præsenteres for tingene et bestemt antal gange, så ville alle kunne lære at spise alt. Det er selvfølgelig fordi jeg stadig som voksen, selv har ting jeg ikke bryder mig om at spise, at jeg stiller mig kritisk i forhold til det her dogme om at man skal kunne spise alt. Hvorfor skal man egentlig det? Jeg er med på at det kan opleves som uhøfligt, hvis man er hjemme hos nogen og ikke kan lide maden, men det er jo også fordi vi forstår verden ud fra det perspektiv om at alle skal kunne spise alt. Hvis vi istedet vender det om og siger at nogen nyder at spise nogle ting og andre nyder nogle andre og det er okay, så ville det ikke længere være uhøfligt, så ville det bare være en person der har en anden smag og har lov til at have det uden at være forkert eller dårligt opdraget.

Og undskyld, jeg ved godt det slet ikke var det du spurgte om, så hvis det er helt ved siden af må du bare springe hurtigt videre til næste indlæg
Jeg er med dig langt hen ad vejen. Under ingen omstændigheder kan nogen få mig til at spise ost (enkelte slags fraset- dem der hverken ligner eller smager af ost), halvrå æggeblomme eller marinerede sild Og sådan har jeg haft det ligeså længe jeg kan huske, og jeg har ikke tal på alle de velmenende mennesker der har ment at det var et spørgsmål om tilvænning eller at blive voksen ( ) Men nope. Jeg kan ikke holde det ud og nu er jeg så gammel at jeg ikke længere gider lade som om eller undskylde eller noget

Og jeg er ellers ganske velopdragen.

Det der med ikke at fornærme værten er lidt spøjst. For som vært håber jeg sørme ikke at mine gæster sidder og piner sig igennem noget mad jeg har serveret. Til gengæld ville jeg ønske, det var helt naturligt at sige nå for søren, lad endelig være med at spise det - uden at have dårlig samvittighed over at man så ikke har lavet noget andet til erstatning. For det ligger lidt underforstået at så burde værten have sørget for noget andet, men værten kan jo lissom ikke vide alt om gæsternes præferencer - medmindre de har oplyst det på forhånd.

Men det med ikke at kunne lidt dit og dat er jo også lidt en balance. For der er jo forskel på 'bare' ikke at synes et eller andet er sådan overvældende spændende, og så virkelig ikke kunne ha' det i munden For et barn kan det jo hurtigt kamme over til at nægte at spise andet end livretter, og det er jo heller ikke OK

Sidst redigeret af liv; 25-05-20 kl. 22:25
liv er offline   Besvar med citat
Ulæste 25-05-20, 23:21   #8
sommerregn
sommerregn gider ikke lave mad
Jeg betaler husleje her!

Forhandler

sommerregns avatar

Tilmeldingsdato: 30/07-09
Geografisk placering: Valby
Tak givet gange: 10,592
Takket 4,456 gange i 2,162 indlæg
Citat:
Men det med ikke at kunne lidt dit og dat er jo også lidt en balance. For der er jo forskel på 'bare' ikke at synes et eller andet er sådan overvældende spændende, og så virkelig ikke kunne ha' det i munden For et barn kan det jo hurtigt kamme over til at nægte at spise andet end livretter, og det er jo heller ikke OK
Nej, og jeg aner intet om hvordan situationen er hos TS.

Men som udgangspunkt vil børn jo strække sig langt for at samarbejde og passe ind, og det ER jo netop ikke rart at sidde der og føle sig forkert fordi man ikke spiser dit og dat, så derfor tænker jeg at der må ligge nogle vægtige grunde til at de ikke gør det bag og dem kan man jo så dykke ned i og undersøge nysgerrigt sammen med barnet. Nogle gange kan man jo også have fået noget et sted, hvor det simpelt hen ikke smagte godt, men når vi laver det derhjemme smager det helt anderledes og kan sagtens spises, og det skal barnet måske have hjælp til at opdage.

Det er noget med at finde en balance hvor barnet får støtte til at den udvikling det ønsker og til at stå ved sig selv og samtidig lærer, at for at indgå i det sociale er man nogle gange nødt til at gøre nogle ting man ikke har (så) meget lyst til.

(Aka selvfølgelig kan man ikke få livretter hver dag, men jeg synes på den anden side heller ikke man skal bestemme at børn skal smage på/spise ting de ikke har lyst til)
Følgende brugere siger tak til sommerregn for dette brugbare indlæg:
Bojola (27-05-20)
Ulæste 26-05-20, 08:10   #9
slyngelise
Jeg betaler husleje her!

No Avatar

Tak for jeres input.
Belønning er nødvendigt. Min dreng kan ikke motivere sig selv til at smage ellers.
Han vil næsten kun spise burger, pasta, pandekager, risengrød og nuggets.
Kødsovs, kød og lign rør han ikke.
Han har en maddag om ugen men kan eller vil ikke vælge nye retter, da han ved han ikke kan lide dem.
Dronning Gulerod (27-05-20), sommerregn (27-05-20)
Ulæste 27-05-20, 11:34   #10
Chokofant
Chokofant har ikke brugt den nye funktion...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Chokofants avatar

Tilmeldingsdato: 08/10-11
Geografisk placering: 7500, på den rigtige side af Nørrebrogade :)
Tak givet gange: 1,220
Takket 3,584 gange i 1,666 indlæg
Her er aftalen at man smager på aftensmaden og gør man det hver dag, er der dessert fredag. Det gælder både hende på 8 som gerne smager på det hun ikke kan lide og ham på 5 som helst ikke smager på noget nyt men næsten altid ender med at kunne lide det.
Chokofant er offline   Besvar med citat
Følgende brugere siger tak til Chokofant for dette brugbare indlæg:
slyngelise (27-05-20)
Ulæste 27-05-20, 15:51   #11
slyngelise
Jeg betaler husleje her!

No Avatar

Citat:
Oprindeligt skrevet af Chokofant Vis indlæg
Her er aftalen at man smager på aftensmaden og gør man det hver dag, er der dessert fredag. Det gælder både hende på 8 som gerne smager på det hun ikke kan lide og ham på 5 som helst ikke smager på noget nyt men næsten altid ender med at kunne lide det.
God ide
Ulæste 27-05-20, 16:56   #12
MarenKi
MarenKi : Uden godnatkys får man Kafka-drømme - Steen og Stoffer
Jeg betaler husleje her!

MarenKis avatar

Tilmeldingsdato: 24/03-10
Geografisk placering: Århus
Tak givet gange: 9,557
Takket 14,643 gange i 5,844 indlæg
Man skal bare lige være opmærksom på at lave et set up, hvor den ene bror ikke kan komme til at ødelægge det for den anden. Ikke noget med kollektiv ikke-belønning, fordi én har dummet sig. Så bliver det til straf, fordi de andre bliver sure på en.

Og så lige føle sig frem til hvor langt ude i fremtiden belønningen kan ligge, før det opleves uopnåeligt og derfor demotiverende. hvis man fx skal have 7 krydser for at få dessert fredag, og man står onsdag aften og kun har 3, er der fare for, at så gider man da overhovedet ikke smage, for man når det alligevel ikke. Så er det bedre at strikke det sådan, at når der er 7 krydser (eller 5 eller 10 eller hvad der nu passer - jo nemmere det er at få point, jo flere skal man måske have tjent) SÅ er der dessert, lige meget om det er fredag eller mandag.

Man siger generelt, at der skal være mulighed for en 30% fejlmargin i belønningssystemer. Så hvis der er 10 muligheder for belønning, skal belønningen udløses ved 7 point / barnet skal kunne fejle 3 gange.

Mor til Svesken (2005) og Vildbassen (2010)

Sidst redigeret af MarenKi; 27-05-20 kl. 22:27
MarenKi er offline   Besvar med citat
The Following 4 Users Say Thank You to MarenKi For This Useful Post:
Dronning Gulerod (27-05-20), Oliviasmor (28-05-20), Sienna (28-05-20), slyngelise (27-05-20)
Ulæste 27-05-20, 18:02   #13
Dronning Gulerod
Dronning Gulerod har ikke brugt den nye funktion...
Guldslyngel

Dronning Gulerods avatar

Tilmeldingsdato: 18/06-14
Geografisk placering: Viby J
Tak givet gange: 1,380
Takket 1,550 gange i 494 indlæg
Vi har brugt klistermærkeordninger herhjemme. X antal klistermæker har udløst en belønning. Men kun til situationer hvor vi vurderede, at barnet faktisk allerede mestrede og forstod den ønskede adfærd, men manglede incitament, dvs. manglede forståelse for/erfaring med de goder selvstændighed på området i sig selv medfører. For os har det fungeret rigtig godt de 4 gange det er brugt, fordelt på 2 børn.

Jeg er med på at belønningssystemer kan bruges forkert, og så mener jeg at det er en metode som langt fra passer til alle. Men med de forbehold som Marenki så fint lister, så kan det (for nogle børn) være en ret kærlig og anerkendende måde at støtte barnet på.
Måske kan man sige, at det vigtigste er at du som forælder er med på, at oprettelsen af en ordning medfører et stort ansvar, for at skabe rammer for ordningen, som både voksen og barn kan overholde og samtidig trives i. Der skal tænkes helt ned i detaljen og det er dit ansvar at sikre at opgaven matcher barnet.

Det lyder som om der er meget mad som virker udfordrende for din søn. Hvor er det sejt at han gerne vil arbejde med det!!

Idet han forestiller sig at han skal have en hel pose chips hver gang han har smagt, ville jeg starte med at forventningsafstemme med ham og ud fra det revurdere, som han faktisk er klar. Personligt ville jeg vælge en type belønning som intet med mad har at gøre. Chips som belønning, syntes jeg lidt kan risikere at underbygge det like/dislike univers maden deles op i nu: det lækre vs det ulækre.

Vores ældste har vi aldrig brugt denne type systemer til. Det er hun slet ikke gearet til og hun ville overhovedet ikke kunne trives i det. De to små har virkelig nydt det og er gået op i det, de gange vi har gjort det.

Sendt fra min ATU-L21 med Tapatalk
The Following 2 Users Say Thank You to Dronning Gulerod For This Useful Post:
Ragna (27-05-20), Sienna (28-05-20)
Ulæste 27-05-20, 21:33   #14
Ragna
Ragna har ikke brugt den nye funktion...
Shhhhh........ jeg skriver

No Avatar

Tilmeldingsdato: 26/06-12
Tak givet gange: 2,143
Takket 1,306 gange i 696 indlæg
Vores ældste er et lidt sensitive gemyt og i udgangspunktet ikke kræsen. Men i årevis har han skrevet ved udsigten til mad med løg i, rugbrød med tandsmør er toppen, men ikke hvis jeg har lavetter om morgenen etc.
Det var desværre blevet et mønster og blev værre og værre. Det hjælper ikke at tvinge/lokke/belønne ved bordet hos os.
Til gengæld har vi set Maddysten på DR, hvor familier skamroser hinandens kokkeevner, hvor det er overmåde positivt at prøve noget nyt og maden skal tilsmages inden den præsenteres og serveres.
Det har givet et skub til at vende stemningen omkring maden her, så ældsten synes det er sjovere at være i køkkenet (‘vi er ligesom det og det hold!’/‘skal jeg skære den peberfrugt i Julienne? Etc) Han inviteres med og tilsmager maden. Flere gange har ham smagt noget i køkkenet og rost det til skyerne, for så at afvise det ved bordet. Og det er faktisk ok for mig, for han ved stille og roligt, at han kan lide meget mad og jeg ved, at han er træt ved bordet og ikke kan overskue maden.

Den eneste belønning, der nogensinde har virket en smule her, er, at jeg har sagt’jeg vil så gerne finde flere retter du kan lide. Du må gerne være med til at vælge og ellers så laver jeg madplan og prøver nye opskrifter af. Hvis du kan lide maden må du sætte et stjerneklistermærke i min opskriftsbog’. Dét har virket, men aldrig været framet som belønning, men igen handlet om at lytte til ham og om at ændre stemning og kontekst omkring spisningen.

Jeg ved ikke om det kan bruges til noget - det var blot tanken om, at kræsenhednogså kan bunde i kontekst for spisning.

Sidst redigeret af Ragna; 27-05-20 kl. 21:35
Ragna er offline   Besvar med citat
The Following 5 Users Say Thank You to Ragna For This Useful Post:
ksk (27-05-20), Magritte (28-05-20), Mildbasse (28-05-20), Sienna (28-05-20), sommerregn (27-05-20)
Ulæste 27-05-20, 21:54   #15
Chokofant
Chokofant har ikke brugt den nye funktion...
Mit IRL er skiftet ud med en URL

Chokofants avatar

Tilmeldingsdato: 08/10-11
Geografisk placering: 7500, på den rigtige side af Nørrebrogade :)
Tak givet gange: 1,220
Takket 3,584 gange i 1,666 indlæg
Da jeg startede op med at de skulle smage, snakkede vi om ugen når det blev fredag (ugen startede mandag). Det var virkelig svært for min 5 årige at smage, så i starten var det nok for ham at forsøge. I starten var det en overvindelse for ham bare at få maden på gaflen. Så bare det at være modig og gøre lidt var nok for mig. Og ja de dage hvor der ikke var noget at smage, var der jo bare jkke noget at smage. Det ændrede ikke på muligheden for dessert.
Og så ikke noget om at det blev til en leg for ham at tage mad i munden og spytte det ud igen

Citat:
Oprindeligt skrevet af MarenKi Vis indlæg
Man skal bare lige være opmærksom på at lave et set up, hvor den ene bror ikke kan komme til at ødelægge det for den anden. Ikke noget med kollektiv ikke-belønning, fordi én har dummet sig. Så bliver det til straf, fordi de andre bliver sure på en.

Og så lige føle sig frem til hvor langt ude i fremtiden belønningen kan ligge, før det opleves uopnåeligt og derfor demotiverende. hvis man fx skal have 7 krydser for at få dessert fredag, og man står onsdag aften og kun har 3, er der fare for, at så gider man da overhovedet ikke smage, for man når det alligevel ikke. Så er det bedre at strikke det sådan, at når der er 7 krydser (eller 5 eller 10 eller hvad der nu passer - jo nemmere det er at få point, jo flere skal man måske have tjent) SÅ er der dessert, lige meget om det er fredag eller mandag.

Man siger generelt, at der skal være mulighed for en 30% fejlmargin in belønningssystemer. Så hvis der er q10 muligheder for belønning, skal belønningen udløses ved 7 point / barnet skal kunne fejle 3 gange.
Chokofant er offline   Besvar med citat
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande