øreproblemer og mælkefri-kost, erfaring søges - Slyngebarn
Slyngebarn.dk

Gå tilbage   Slyngebarn > OT og andet godt > Ordet er frit
Glemt adgangskode? Tilmeld

Ordet er frit Snak, snak, snak og snak........

Besvar
Trådværktøjer Visningstilstande
Ulæste 06-03-10, 12:54   #1
Salling
Salling har ikke brugt den nye funktion...
Jeg betaler husleje her!

Sallings avatar

Tilmeldingsdato: 09/03-08
Geografisk placering: Århus (MarenKi og Marajo ved hvor)
Tak givet gange: 6,452
Takket 3,855 gange i 1,917 indlæg
iTrader: 9 / 100%
Send en besked via MSN til Salling
øreproblemer og mælkefri-kost, erfaring søges

Ronja har nu gennem hele vinteren være on off snottet og det både fra næse øre og hals. Hun har heldigvis dræn så hun er på ingen måde generet af det i ørene andet end at ørene snasker og selvfølgelig klør lidt derfor. (vi behandler selvfølgelig ørene via ørelæge)

men da det tilsyneladende bliver ved OG hun også har små hostet slim/snot op det meste af tiden overvejer om vi skal prøve mælkefri kost, men er det nødvendigt med 100% mælkefri nør det (bare) er ørene/slimhinderne el kan vi "nøjes" med at fjerne alt synligt mælk og ikke selv benytte mælk i mad mv?

Nogen som har erfaring med det?

Jeg har overvejet det længe, men slet ikke kunnet overskue hvormeget det må kræve hvis det er 100% fri, er der ikke mælk i alt...? og da hun netop ikke har været generet voldsomt el haft ondt har vi ventet og håbet, men synes efterhånden ikke det er ved at være lidt for fast rutine at tørre næse og dryppe øre...
Ulæste 06-03-10, 13:51   #2
økomama
økomama skriver og skriver og skriver
Løvemor A/S

Forhandler

økomamas avatar

Tilmeldingsdato: 11/07-09
Geografisk placering: Humlebæk
Tak givet gange: 1,520
Takket 2,157 gange i 921 indlæg
iTrader: 18 / 100%
Jeg har ingen personlige erfaringer, men jeg ved, at man normalt anbefaler, at ALLE mælkeprodukter tages væk et stykke tid. Hvor lang tid, er individuelt. Efter en pause vil nogle børn kunne tåle visse mælkeprodukter i visse mængder (typisk smør og fløde) men det hele ER meget individuelt.
Nogle læger er åbne over for, at det kan hjælpe - andre er ikke. Under alle omstændigheder er det sjældent en allergi/intolerance, som man kan teste/måle og veje.
Mange er dog enige om, at mælkeprodukter er slimdannende.

Og - hos nogle børn hjælper det ikke en fis at tage mælkeprodukterne ud.

Man skal være obs på, at hvis barnet har været gennem gentagne penicillinkure, kan tarmfloraen være så skadet - altså ikke nået at genetablere sig - at det ikke er NOK at tage mælkeprodukterne ud, der skal også en candidakur på banen (typisk minus sukker, minus hvede, minus gær + urter m.m. der støtter processen). Dvs. at i sådanne tilfælde hjælper det ikke bare at tage mælkeprodukterne ud, der skal mere til. Det betyder ikke, at det ikke er en god idé at forsøge at udelade dem. Det betyder bare.....at det er lidt mere kompliceret..... ja, jeg ville i hvert fald kontakte en dygtig ernæringsterapeut eller anden, som har erfaring med den slags. Homøopati kan også hjælpe.

Håber I finder noget der kan hjælpe det lille pus :-)

Der er flere tråde herinde om hvordan man tilrettelægger en mælkefri kost bedst muligt.
Følgende brugere siger tak til økomama for dette brugbare indlæg:
Sienna (06-03-10)
Ulæste 06-03-10, 14:05   #3
Sienna
Sienna tror på foråret
Jeg betaler husleje her!

Siennas avatar

Tilmeldingsdato: 31/05-07
Geografisk placering: Møn
Tak givet gange: 33,565
Takket 19,924 gange i 10,134 indlæg
iTrader: 1 / 100%
Jeg har meget erfaring med MØB især hos mig selv og lidt hos min datter.

I årevis led jeg af mange MØB ( læs mindst 5- 10 stk pr år )

- hos mig har mælk ingen som helst effekt hverken negativ eller positiv

- mens at spise kylling havde en direkte effekt på min MØB- lige så snart jeg tog det ud af min kost holdt jeg op med MØB.( Har ikke haft Møb i 10 år nu )

Hos mig er min Møb direkte forbundet med allergiske reaktioner
= at når jeg reagerer allergisk så er der større risiko for at MØB blusser op.

Jeg har fået meget lidt antibiotika da min gamle læge var meget tilbageholdende med det
og vi hurtigt kunne se at når jeg begyndte at snotte og hæve i svælg når jeg kom i kontakt med hustøvmider, græs og kyllingekød ( ikke høns /fjer) så var der en markant risiko for at jeg blev ramt af MØB.
Så for mig handler det om at holde min allergi under kontrol.

Min datter havde lidt MØB i alderen 5-7 år lige på det tidpunkt fandt vi ud af at hun er Laktose intolerent ( altså primært drikkemælk)
da vi skar det væk har hun aldrig haft MØB igen.Hun spiser både smør og ost
(og små mængder syrnet mælk i form af creme fraise og yoghurt)

så som Økomama skriver er det meget individuelt om det virker.
Og så bør man være obs på at børn der får hyppige pencilllinkurer også har en større risiko for at få Møb _ sikkert fordi man slår alle bakterier i hjel - både gode og dårlige.

Sidst redigeret af Sienna; 06-03-10 kl. 14:07
Sienna er offline   Besvar med citat
Ulæste 06-03-10, 14:06   #4
Skovkvinde
Skovkvinde har ikke brugt den nye funktion...
Aftensmad? Pizza, skat - mor er på Slyngebarn.

Skovkvindes avatar

Tilmeldingsdato: 22/07-07
Geografisk placering: Hjørring
Tak givet gange: 1,226
Takket 2,495 gange i 1,020 indlæg
iTrader: 2 / 100%
Send en besked via Skype™ til Skovkvinde
Det er ikke så besværligt, når først man lige har vendt hjernen om.

Vi har haft store gode erfaringer med udelukkelse af mælk. Både for mig selv og Matildetøsen.

Jeg drikker ikke mælk, men spiser det af og til. Dvs ost, A38 g sådan kan gå af og til, men ikke når jeg skal synge (er sanger), så slimer det for meget til. Matilde har snottet 3 dage denne vinter!!! FEST!

Prøv med total udelukkelse i en periode og forsøg jer frem derefter. Det er ikke svært at finde pålæg uden mælk. Det er bare lige at kende sine mærker. Eksempelvis er der ingen mælk i Tulips -30% leverpostejer og sådan. Soyafløde og sådan kan sagtens bruges. Min mand hader tanken, men kan overhovedet ikke smage forskel, når det er i maden

Man kan stege i kokosolie og hælde rismælk på havregrynene. Der er en løsning for det hele. Selv flødeskum

Mht tarmfloraen, som Økomama siger, så er Alpedrik totalt fantastisk! Den redder min antibiotikaoverfølsomme tarmflora hver gang. En lille sjat i et glas vand (eller juice) før hvert tungt måltid gør fordøjelsen langt bedre indtil den er oppe at køre igen. Man kan også spise en kiwi. Den har samme effekt.

Det er i høj grad værd at tage med i tankerne.
Lækkermås 14
Skovkvinde er offline   Besvar med citat
Ulæste 06-03-10, 21:04   #5
Smyrilla
Smyrilla tænker på at livet skal leves mens man har det
Jeg betaler husleje her!

Smyrillas avatar

Tilmeldingsdato: 18/12-07
Geografisk placering: Lystrup (nord for Århus)
Tak givet gange: 1,235
Takket 1,401 gange i 893 indlæg
iTrader: 27 / 100%
Jeg havde problemer med mellemørebetændelse og astmatisk bronkitis som barn og min mor valgte at give mig lidt mælk og kun fedtfattig mælk og det hjalp gevaldigt. I dag kan jeg spise og drikke de mælkeprodukter jeg vil uden problemer.
Besvar

Aktuelt aktive brugere, der læser denne tråd: 1 (0 medlemmer og 1 gæster)

Trådværktøjer
Visningstilstande